صالحی: ایران اجازه سرنگونی اسد را نمی دهد

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفته است ایران، چین و روسیه به دولت‌های غربی اجازه نمی‌دهند برای سرنگونی قهری بشار اسد، در سوریه مداخله کنند.

وبسایت شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی از علی اکبر صالحی نقل‌قول کرده است که در گفت‌وگو با پایگاه خبری «عربی‌پرس» گفته است: «ایران اجازه موفقیت طرح‌ها و سناریوهای غربی برای سرنگونی حکومت سوریه را نمی‌دهد.»
 

طبق این گزارش، آقای صالحی هرگونه مداخله نظامی و کمک تسلیحاتی برخی کشورهای غربی و عربی به مخالفان حکومت سوریه را محکوم کرده استد.
 

به گفته وزیر خارجه ایران، «اقدامات و برنامه ریزی کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه ضد سوریه چیزی جز نقض آشکار توافقنامه‌ها و ارزش‌های آسمانی و زمینی نیست».
 

او این اقدامان را «خصمانه و یک‌جانبه ضد دولت و مردم سوریه» بر شمرده است.
 

طبق این گزارش وزیر امور خارجه ایران همچنین توافقنامه‌های بین‌المللی علیه حکومت سوریه را محکوم کرده است و آن را «ضد استقلال کشورهای عضو سازمان ملل متحد» دانسته است. به گفته او، هدف از این قطع‌نامه‌ها افزایش فشار بر سوریه برای تغییر مواضع این کشور در قبال اسرائیل و آمریکاست.
 

گروه‌های مخالف سوری و کشورهای غربی، تهران را متهم می‌کنند با پشتبانی از دولت بشار اسد، بر خونریزی‌ها در سوریه دامن می‌زند.
 

چین و روسیه نیز در این مدت از حکومت سوریه حمایت کرده‌اند. کشورهای غربی این دو کشور را به خاطر وتو کردن سه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با هدف اعمال فشار بر رئیس‌جمهور سوریه بشار اسد برای پایان‌دادن به بحران در این کشور سرزنش می‌کنند.
 

گزارش‌ها می‌گوید از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه در مارس ۲۰۱۱ (اسفند ۸۹) تاکنون ۳۸ هزار نفر کشته شده‌اند.
 

علی اکبر صالحی در این مصاحبه همچنین گفته است مردم سوریه حق دارند رئیس جمهور و نوع نظام خود را با برگزاری انتخابات تعیین کنند و هیچ کشور خارجی نمی‌تواند این حق را از مردم سوریه بگیرد.
 

به گزارش شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی، او در مصاحبه با «عربی‌پرس» بر حمایت تهران از «گفت‌وگوی ملی بین حکومت و مخالفان سوریه» تاکید کرده و گفته است که راه حل برای پایان بحران سوریه، «گفت‌وگوی فراگیر بدون مداخله خارجی‌ها» است.
 

علی اکبر صالحی ابراز امیدواری کرده است انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده در سوریه به «آشتی ملی» در این کشور منجر شود.
 

هفتم خرداد (۲۷ ماه مه) سال ۱۳۸۶ همه‌پرسی‌ای در سوریه برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور برگزار شد که تنها نامزد آن، بشار اسد بود. دولت سوریه گفته بود که آقای اسد با کسب ۹۷.۶ درصد رای موافق، برای دومین بار رهبری این کشور را به دست گرفته است.
 

قانون اساسی جدید سوریه، ریاست جمهوری این کشور را به هفت سال و دو دوره پیاپی محدود کرده است. بیش از پنج سال از دور دوم ریاست جمهوری بشار اسد گذشته است و به این ترتیب بر اساس آخرین همه‌پرسی، بشار اسد تا سال ۲۰۱۴ خود را رئیس جمهوری سوریه می‌داند.
 

مخالفان سوری با تحریم این همه‌پرسی، آشکارا از آن به عنوان «همه‌پرسی نمایشی» یاد کردند. ایالات متحده آمریکا با محکوم‌کردن این رای‌گیری، آن را به رسمیت نشناخت.
 

وزیر خارجه ایران پیش‌تر در جریان نشست «گفت‌و‌گوی ملی سوریه» که روز ۲۸ آبان در هتلی در تهران و به گفته مقامات جمهوری اسلامی با حضور «نمایندگانی از طیف‌های مختلف مخالفان در سوریه که پایگاه واقعی مردمی دارند و همچنین نمایندگانی از دولت این کشور» برگزار شد، بر ضرورت اصلاحات در سوریه و برگزاری انتخابات در این کشور تاکید کرده بود.
 

در آن نشست وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین محورهای طرح ایران برای حل و فصل بحران این کشور را این‌گونه برشمرده بود: «محورهای اصلی این طرح توقف خشونت، برقراری آتش‌بس، گفت‌وگوی فراگیر ملی، فراهم ساختن زمینه برگزاری انتخابات آزاد بوده که این طرح پیشنهادی این فرصت را فراهم می‌کند که با روش‌های پذیرفته شده دموکراتیک و به دور از دخالت خارجی، اراده واقعی مردم سوریه فرصت بروز پیدا کند.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، سه هفته پیش در جریان سفر به سوریه، بار دیگر بر حمایت جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد تاکید کرده بود و گفته بود که ایران به دنبال «اصلاحات واقعی و اصلاحات بدون ماجراجویی» در سوریه است.

آقای لاریجانی در دمشق گفته بود: «برخی با شعار اصلاحات به دنبال ماجراجویی در سوریه هستند اما ایران به دنبال اصلاحات واقعی و اصلاحات بدون ماجراجویی در سوریه است.»

جمهوری اسلامی برای حل بحران در سوریه پیشنهاد داده است که گروه‌های مخالف خلع سلاح شوند و صرفا حکومت سوریه در این کشور مسلح باشد.
 

از جمله رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای در هفته گذشته گفت که راه‌حل بحران سوریه «جلوگیری از تزریق سلاح به داخل این کشور» است و گفت: «اگر مخالفان در سوریه دست از سلاح بردارند امکان مطالبه از دولت برای شنیدن نظرات مخالفان و اجازه دادن به آنها برای بیان مواضع خود وجود خواهد داشت.»


پیش از این در روز ۲۲ آذر، بیش از ۱۳۰ کشور و سازمان بین‌المللی در کنفرانس «دوستان مردم سوریه» در مراکش، ائتلاف نیروهای انقلاب و مخالفان سوریه را به عنوان «تنها نماینده» مردم این کشور و «چتری تشکیلاتی برای متحد شدن طیف‌های اپوزیسیون سوریه» به رسمیت شناختند.

 

در بیانیه پایانی این کنفرانس، ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن ائتلاف مخالفان سوریه، اعلام شد: «بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده است و باید برای دادن فرصت به انتقال سیاسی، از قدرت کناره‌گیری کند.»

+83
رأی دهید
-96

fdsa60 - تهران - ایران
زرشک. صالحی جان آب رو اونجایی بریز که میسوزه. دولت اربابت داره تموم میشه چه برسه به بشار شغال
شنبه 25 آذر 1391 - 22:56
nasl sokhta - لندن - انگلیس
تو و رهبر افیونت چه گه.. هستید که اراده ملت سوریه را به چالنج بکشی مشتی‌ ماشالا
شنبه 25 آذر 1391 - 23:36
skyskysky - ایران - ایران
آمریکا جای حمایت از القاعده توی سوریه و کشتن القاعده توی افغانستان!!!!!! و حمایت از حکومته پادشاهی عربستان خوبه مواظب پرتگاه اقتصادیش باشه که به قول گورباچف و کارشناس خودشون به سرنوشت شوروی توی چند ماه آینده دچار نشه
شنبه 25 آذر 1391 - 23:49
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
تو غلط کردی با نوچه ات اسد! خدمت تو و ارباب معتادت هم خواهند رسید. اسد حمایت روسیه را هم از دست داده چرا که روسیه نیز در نهایت منافع جهانی خود را در نظر میگیرد و روسها ثابت کرده اند که هرگز شریک قابل اعتمادی نبوده اند. پس بیخودی دل خوش مدارید که این نیز بگذرد و بزودی شاهد تحولات عظیم در سطح منطقه خواهیم بود. ارباب تو هم یا جام زهر مار را کوفت خواهد کرد و جلوی آمریکا زانو خواهد زد یا به سرنوشتی بدتر از صدام و قذافی دچارش میکنند.
یکشنبه 26 آذر 1391 - 01:21
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
آقای صالحی احمق رژیم ننگ اسلامی ملاها شلوار خودش را نمیتواند به تنهائی بالا بکشد و آنوقت میخواهد در سیاست بین المللی دخالت کند و نقش داشته باشد؟ بیش از این باعث مضحکه ایرانیها در دنیا نشوید با این حرفهای مفت زدنتان! او اصلاً میداند که روسیه دارد سریع تمام روسهای مقیم سوریه را که بیش از چند هزار نفرند از سوریه بیرون میبرد و از غرب خواهش کرد تا فرصت بهش بدهند بعد از اینکه دیدند سقوط اسد در سوریه حتمی است و فقط سوال زمانش است به زودی زود یا با کمی تاخیر؟ بهتره که تو هم بری نیروهای سپاه مزدور ایرانی را از سوریه بیرون بیاوری تا دیر نشده که بعداً هم کشته میشوند و فردا باید از کاسه صندوق مزدوران رژیم به خانواده شان سهم نفت داد. روسیه و چین مگر از قذافی و صدام هم حمایت نکردند و مخالف غرب نبودند چی شد توانستند کاری از پیش ببرند یا جلوی سقوط صدام و قذافی را بگیرند؟ همینطور این دو کشور خائن به منافع ایرانیها نخواهند توانست از سقوط رژیم ملاها در ایران جلوگیری کنند و صبر کنید بیینید که اولش زر زیاد میزنند ولی معامله اقتصادی که شد حتی بهترین رژیمهای دوست خود را تنها میگذارند بنا به تجربه گذشته!
یکشنبه 26 آذر 1391 - 02:57
Jiddu_Krishnamurti - هامبورگ - آلمان
کار اسد که خیلی وقت هست تمام شده و اگر اسد تا الان دوام آورده فقط و فقط به خاطر سیاستهای خود آمریکا و کشورهای غربی بوده است که تا الان سرپا هست .اما به فرض هم که گفته این آقایان درست باشد و اسد تا ابد باقی بماند آخه با این 40 هزار انسانی که کشته چطور و بر که می خواهد حکومت کند؟شما هم باید همین آقای اسد درس عبرتی برایتان باشد ولی قدرت این حرفها حالیش نیست من می دانم شما چطور فکر می کنید به خودتان می گویید ما اسد نیستیم ولی خوب تاریخ گواه همه چیز هست البته اگر چشم بینایی وجود داشته باشد.
یکشنبه 26 آذر 1391 - 04:12
naderan - یوتوبوری - سوید
حیوان این همه جان خودشان را دادن تا مملکتی ازاد داشته باشن شما حیوانات چیکاره هستید.من روزی را میبنم که نسلتان را بطوراز بین میبرن که تاریخ اشورا ندید چون شما ایران را.تبدیل به یک ویرانه کردید مردم ایران در دنیا رسوا کردید. بخاطر اینکه شما خایین ایران هستین
یکشنبه 26 آذر 1391 - 04:29
agnostic - هانوفر - آلمان
شماها یه فکری به حال خودتون بکنید، اسد پیشکشتون.
یکشنبه 26 آذر 1391 - 04:29
mamal amrikai - دانکرک - فرانسه
آقا جان شما بهتره که حواست به تمبون خودت باشه که همین روزا میکشن روسر خودت و اون سید علی‌ بنگی الکی‌ جوش سوریه رو نزن
یکشنبه 26 آذر 1391 - 04:40
razmandeh - استکهلم - سوئد
ایران نمیذاره یا شما عرب زده‌های سوسمار خور اشغال زاده ؟/// چو بخت عرب بر عجم چیره گشت. همه روز ایرانیان تیره گشت//. ز شیر شتر خوردن و سوسمار عرب را به جایی رسیده است کار////که تاج کیانی کند آرزو. .
یکشنبه 26 آذر 1391 - 04:53
moci 30 - دوحه - قطر
بله که نمیدهد,تا جشم دشمنان کور شود,هیج سودى واسه ایران ندارد فقط میخواد سر به سر غربیها بداره و قدرتشو ثابت کنه,تا حالا که ثابت کرده,جلو تمام دنیا وایستاده فقط با یه انکشت اسدو نکه داشته,بسسسووووووووززززیییید
یکشنبه 26 آذر 1391 - 05:38
طالب حق - تهران - ایران
طرف خودش داره سرنگون میشه ، اونوقت میخواد جلوی سرنگونی یکی دیگه رو بگیره . اگه فوتبالیست های ما هم انقدر اعتماد به نفس داشتن ، میرفتیم جام جهانی قهرمان میشدیم .
یکشنبه 26 آذر 1391 - 06:37
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
اتفاقا حکمتی در طولانی شدن سقوط بشار اسد وجود داره. و اون اینه که ماهیت کثیف این رژیم جهل و جور و فساد را که مثل حکومت معاویه خود را امیرالمومنین جهان میدونه؛ به طرفداران زود باورشون چه در داخل(بسیجیان) و چه در خارج (حماس) نشان داد. خدا را صد هزار مرتبه شکر که ماهیت هزار رنگ این دروغگویان را رسوا کردی.
یکشنبه 26 آذر 1391 - 06:59
mohammad.avaz - تهران - ایران
چرا که سرنگون بشه چند تا بسیجی‌ گاو یا سپهی خر میفرسته اونجا تا بجنگن و اخرشم سقط میشن اونجا چین و روسیه ۱نفر هم نفرستادن اونجا تا حالا برین بمیرین دونه دونتون
یکشنبه 26 آذر 1391 - 07:03
مانفرد - ایران - ایران
باشه بهش میگم
یکشنبه 26 آذر 1391 - 07:24
kurosh_alman - فرانکفورت - آلمان
ببین ترا به خدا چه کسی دارد حرف از حق و حقوق ملت میزند.....مرتیکه پفیوز مسائل سوریه به تو چی‌ ربطی داره اگر حق می‌خوای بدهی به ملت خودت بده که ۳۳ سال یک مشت دزد الدنگ مثل تو خامنه‌ای احمدی نژاد سران سپاه بسیج الاغ‌های در مجلس و و و همه مزدورنی مثل تپا کثافت که حق ملت خودش را خورده و و به بدبختی و فلاکت نشونده بده...نمیخواد حرص سوریه را بخوری....بزودی نوبت شما خائنین خواهد رسید...مرگ بر جمهوری کثیف اسلامی
یکشنبه 26 آذر 1391 - 08:02
Behnam1978 - شتوتگارت - المان
حالا چه اجازه بدی یان اجازه ندی،.اسد ردر حال فرو پاشی هستش....وقتی اون بی‌شرف رفت ،تو با شرف باش و بگو نمیذاریم.مرگ بر دیکتاتور
یکشنبه 26 آذر 1391 - 08:35
Tiz bin 4 - پاریس - فرانسه
اسد باید بره تو و امثال تو و اون علی‌ چلگو مممتیم باید برین.
یکشنبه 26 آذر 1391 - 09:42
faghat zartosht - شیراز - ایران
اسد به زودی نابود میشه بعدش نوبت شماست مطمئن باش.اینشالا که یه روز اسلام نابود بشه تو دنیا.با اینکه میدونم مخالفان اسد هم یه لجنی بدتر از خودش هستن چون اونا هم داخلشون تندرو زیاده.اصلا این اسلام نابود بشه دنیا آروم میشه.
یکشنبه 26 آذر 1391 - 09:55
faghat zartosht - شیراز - ایران
البته منظورم اسلام تندرو مثل طالبان و القاعده و وهابیون کثافت و آخوندهای لجن هست.اینا باید نابود بشن.و الا اسلام میانه رو مثل ترکیه و مالزی و اروپا و امثال اینا قابل تحمل هستند.ولی نمیدونم چرا اینقدر از اسلام بدم میاد.هم سنیش هم شیعه اش.اصلا قیافه هاشونم یه جوریه
یکشنبه 26 آذر 1391 - 09:59
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
البته بر همگان واضح و آشکار است که سوریه مستعمره حکومت آخوند از جیب و بیت و المال مردم ایران است پولی‌ که باید صرف مردم ایران و کشور ایران که مهد اصالت و تمدن دنیاست شود نه خرج تروریست و حامیان آن که غلام بچه ائی به نام بشار اسد بشد/ مردم سوریه و مبارزان سوریه باید این ادعا را بشنود و بداند که دشمن اصلی‌ و سد ازدیشان حکومت نخاله آخوند است و بس و بشار اسد خائن پشت سر این خائنان وطن فروش پناه گرفته / ننگ بر خندان بشار اسد و ننگ بر حافظ اسد گور به گور شده که چنین پسر ناخلفی را مسلط سر مردمش کرد.
یکشنبه 26 آذر 1391 - 10:10
m.noor - شارجه - امارات
با درود. آره جون عمّت .فقط تا وقت داری جم و جور شو که من یکی‌ به هیچکدمتون فرصت نمیدم.م.ن
یکشنبه 26 آذر 1391 - 10:36
bakhtiyar - گوتنبرگ - سوئد
مردک مگه تو شدی قیم مردم سوریه.خود ملت سوریه قیام کردن برای تغییر رژیم و سرنوشتشون.ت. عراقی زاده تازی چیکاره ای از این مفت خوری ها کنی
یکشنبه 26 آذر 1391 - 10:53
persiangulf2535 - لند‌ن - انگلیس
اخه شما چیکاره سوریه هستین که واسشون تصمیم میگیرین وبعدش دولتهایه دیگررو به مداخله درامورسایرکشورها متهم میکنین٬این رفتارشما مداخله درامورسایرکشورها به حساب نمیاد؟
یکشنبه 26 آذر 1391 - 11:51
compatriot - تورنتو - کانادا
کاش دنیا اوین داشت و میشد کشورها را فرستا د اوین و یا با ماشین از روشون رد شد و با زور و ارعاب وادار به سکوتشان کرد. کاش کشورها خانواده داشتند و خانوادههاشون را میشد تهدید به مرگ کرد. دزد، ابله جانی.
یکشنبه 26 آذر 1391 - 13:23
sama128 - شیراز - ایران
بـــــــــــــــــــــــــعد بشــــــــــــــــــــــــار نوبت آقاس آغاس آگاس ( یعنی ولی بقیع ) به سه زبان ترچی لری و فارسی نوشتم که بفهمه - آقای صالحی قبر اسد هم مشخص شده چی میگی اینقدر میشنی پای منقل با آقات که یادت رفته دنیا دسته کی و چه خبره ناسلامتی وزیر امور خارجه ای وزیر امور داخله که نیستی از همه چیز بی خبر باشی . ما به محض سرنگونی اسد در شیراز یک جشن بزرگی میگیرم تو هم بیا آقای صالحی
یکشنبه 26 آذر 1391 - 13:41
kobalt - کرج - ایران
حاجی بدو داره میافته
یکشنبه 26 آذر 1391 - 15:28
طاطا - تهران - ایران
تو اول فکر یه سوراخ موش برای خودت باش وکیل وصی اسد نباش مردک . نوبت شما هم میرسه دیر نیست
یکشنبه 26 آذر 1391 - 16:12
Azadikhah - تكسل - هلند
اجازه اش دست شما نیست.
یکشنبه 26 آذر 1391 - 16:29
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
بقیه هم نشستن منتظرن که شما اجازه بدین! یه حرف‌هایی‌ میزنن، خودشون زمینه مسخره کردن خودشون رو فراهم می‌کنن..
یکشنبه 26 آذر 1391 - 16:48
1k adame sadegh - تورنتو - کانادا
پست فطرتان جنایت کار ملت سوریه دست از سر این ملت بردارید و گورتان را گم کنید تو و رهبرت و سران نظام بزودی به دست ملت ایران تیکه پارهٔ خواهید شد.
دوشنبه 27 آذر 1391 - 03:30
bakhtiyar - گوتنبرگ - سوئد
skyskysky - ایران - ایران. آقای ساندیس خور محترم تو این سایت چکار داری . تو باید بری دعای ندبه و غفیله تو بخونی.کاسه داغتر ازآش. غصه آمریکا رو نخور عامل جمهوری اسلامی
دوشنبه 27 آذر 1391 - 08:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.