یمن خواستار توقف حمایت ایران از شورشیان حوثی شد

سرلشکر علی احمدی، رئیس شورای امنیت ملی یمن، روز یکشنبه ۱۹ آذر ماه، از ایران خواسته تا به آموزش و حمایت مالی از شورشیان حوثی یمن پایان دهد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز،  رئیس شورای امنیت ملی یمن، ایران را متهم کرده است که با دخالت درامور داخلی این کشور،  از شورشیان حوثی که در شمال یمن و در نزدیکی مرز با عربستان فعالند، حمایت می کند.
 
علی احمدی گفته است:«ایران از فرصت استفاده کرده تا با گسترش درگیری نقش مشخصی را بازی کند. ما با ایران هیچ دشمنی نداریم ، همه  آنچه که ما از آنها ( ایران ) می خواهیم این است که در اوضاع داخلی ما دخالت نکند.»
 
رئیس شورای  امنیت ملی یمن در ادامه اضافه کرده است:«ما مدارک و اسناد حضور آنها را بررسی کرده ایم، افراد زیادی  را در این ارتباط بازداشت کرده ایم و مدارک کافی از دخالت آنها(ایران) در اختیار داریم.»
 
پیش از این نیز مقام های یمنی  ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم کرده اند. ایران نیز در مقابل این اتهام ها را رد کرده است.
 
عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن  پیشتر  ضمن آن که از جمهوری اسلامی خواسته‌ بود که در امور داخلی این کشور دخالت نکند، هشدار داده‌ بود که «دیگر بس است، یمن را به حال خود بگذارید».
 
وزارت دفاع یمن ۲۸ تیر ماه اعلام کرد بود که این کشور  «حلقه‌ای جاسوسی از ایرانی‌هایی که در یمن و ظرف هفت سال گذشته زیر نظر یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کرده‌اند» را متلاشی کرده‌ است.
 
خبرگزاری رسمی یمن گزارش داده بود که «جاسوسان حقوق‌بگیر ایران» که «مرکز عملیاتی آنها» در صنعا، پایتخت یمن، بوده‌ است علاوه بر شاخ آفریقا در یمن نیز فعالیت داشته و زیر نظر سپاه پاسداران کار می‌کرده‌اند.
 
این در حالی است که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، همان زمان انتشار خبر ها در  خصوص دخالت ایران در یمن و کشف شبکه جاسوسی در این کشور را تکذیب کرد.
 
حوثی ها دارای مذهب شیعه زیدی هستند و  طی سال های اخیر برای مقابله با آنچه که تبعیض علیه حقوق خود خوانده اند،  دست به مبارزه مسلحانه علیه دولت مرکزی زده اند.به گزارش خبرگزاری رویترز، شیعیان زیدیه  بیش از ۱۰ قرن بر یمن حکومت کرده اند.
 
طبق این گزارش، تاکنون عملیات نیروهای دولتی علیه شورشیان حوثی موفقیت چندانی درپی نداشته است. این در حالی است که به دنبال کشیده شدن جنگ به مرز های عربستان سعودی در سال ۲۰۰۹،‌ بین  شورشیان حوثی و عربستان نیز درگیری هایی رخ داد.
 
درگیری بین نیروهای دولتی با  شیعیان شورشی  و گروههای مرتبط با لقاعده در سال‌های اخیر کشور یمن را دستخوش ناآرامی‌هایی کرده‌ است.
 
جرالد فایرستین، سفیر آمریکا در صنعا، در  فروردین سال جاری  ایران را متهم کرد که از شورشیان شیعه در شمال یمن و تجزیه‌طلبان مستقر در جنوب این کشور «پشتیبانی می‌کند» و اظهار داشت که «ایران به دنبال گسترش نفوذ خود در یمن و منطقه‌ است و قصد دارد رد پایی از خود در شبه‌جزیره عربستان بر جای بگذارد.»

+47
رأی دهید
-7

freepersia - کلگورلی - استرالیا
هر جا جنگ درگیری و خشونت است دست کثیف جمهوری اسلامی پشت پرده است ننگتان باد که پولهای زبان بسته ما رو به جای رفاه برای مردم و کودکانمان و آبادانی کشور، برای ترویج خشونت و بدبختی کشورهای گرسنتر از خودمون خرج میکنید، مرگ بر اسلام تازی و ضد بشری و مرگ بر تک تک شما فاشیستان کثیف.
دوشنبه 20 آذر 1391 - 01:30
1k adame sadegh - تورنتو - کانادا
دست جنایت کار آفت الله خامنه‌ای شیطانی نه فقط در یمن بلکه در سر تا سر دنیا میشود دید.
دوشنبه 20 آذر 1391 - 02:43
perser68 - فلوریدا - امریکا
حوثی دیگه چه مدلشه!!!خامنه‌ای کثافت چه بذل و بخشش زیاده!!!یه آدم فاسد اینهمه دست و دل‌باز میشه!!!
دوشنبه 20 آذر 1391 - 03:50
nightman - تهران - ایران
چیزی که عوض داره گله نداره؛چطور خودتون از زمین و هوا واسه مخالفان بشار اسد سلاح و مهمات میفرستید !!!
دوشنبه 20 آذر 1391 - 08:27
tiz bin 4 - پاریس - فرانسه
مگه خود تون نمیگین آمریکا تو خاور میانه چی‌ کار داره پس خوده تن اونجا چیهی میخواهین
دوشنبه 20 آذر 1391 - 12:17
exam292 - تهران - ایران
انشاالله با مرگ پادشاه عربستان، منطقه نفس تازه ای خواهد کشید... و از شر القاعده و وهابیت خلاص میشیم
دوشنبه 20 آذر 1391 - 11:14
1k adame sadegh - تورنتو - کانادا
نیقتمن - تهران - ایرانtiz بین ۴ - پاریس - فرانسهexam۲۹۲ - تهران - ایران .خلایق هر چه لایق؟
‌سه شنبه 21 آذر 1391 - 00:31
Azadikhah - تكسل - هلند
خدا شر این حجت الاسلامها رو از سر مردم کم کنه
‌سه شنبه 21 آذر 1391 - 13:36
exam292 - تهران - ایران
1k adame sadegh - تورنتو - کانادا: لیاقت شما هم نوکری اربابای استکباریه!!!...
‌پنجشنبه 23 آذر 1391 - 06:59
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.