احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی انبار سیسمونی در خیابان بهار

شواهد و قرائن به جا مانده در انبار سیسمونی در خیابان بهار که سه‌شنبه شب طعمه حریق شده بود نشان از عمدی بودن این آتش‌سوزی داشته است. این حریق که پس از وارد کردن خسارات مادی زیاد باعث مرگ یک پسر 30 ساله نیز شده هیچ وسیله سالمی در واحد یک این ساختمان باقی نگذاشته است. به گزارش «اعتماد» علت حریق این انبار سیسمونی که در واحد یک آخرین ساختمان واقع در کوچه خوشدل در بهار جنوبی است، هنوز مشخص نشده ولی صحبت‌های «جوانزاد» صاحب این انبار فرضیه‌هایی مبنی بر عمدی بودن این حادثه را قوت می‌بخشد.

 

ساکنان از پنجره ساختمان خارج شدند

براساس گفت‌وگوهایی که خبرنگار ما با اهالی محل حادثه انجام داد، حریق از طبقه اول این ساختمان پنج طبقه آغاز شده ولی شدت آتش‌سوزی و حرارت و دود به حدی بوده که به تمام طبقات سرایت کرده تا حدی که آقای یعقوبی، ساکن طبقه پنجم این ساختمان از شدت حرارت دچار مشکل تنفسی شد و پس از انتقال به بیمارستان فیروزگر فوت شد. دو نفر نیز در طبقه دوم این ساختمان وقتی متوجه این حادثه شدند سعی بر خارج شدن از واحد خود داشتند ولی حرارت به حدی بود که در ورودی واحد خود را بستند و به وسیله نردبان آتش‌نشانی از پنجره خارج شدند. با توجه به تعطیل بودن روز سه‌شنبه افراد زیادی در این ساختمان که اکثر واحدهایش تجاری است و فقط دو واحد مسکونی دارد، حضور نداشته‌اند و به جز این دو نفر که از پنجره ساختمان خارج شده‌اند و آن فردی که در طبقه پنجم فوت شده است در هیچ کدام از واحد‌ها کسی نبوده است.

 

قبل از آتش‌سوزی آلارم‌ها غیرفعال شده بودند

به گزارش «اعتماد»، در این واحد طوری شکسته شده بود که مشخص بود برای این شکستن از وسیله سختی استفاده شده است و هیچ حریقی قادر نیست در را به آن شکل تکه تکه کند. «جوانزاد» صاحب انبار سیسمونی در گفت‌وگو با «اعتماد» با اشاره به شکستگی در واحد و غیر فعال بودن کلید‌های مینیاتوری راهرو گفت: اطمینان دارم این آتش‌سوزی اتفاقی نبوده و پای افرادی در میان است. صاحب این انبار سیسمونی همچنین افزود: کلیدهای مینیاتوری در این مواقع آلارم می‌دهند ولی قبل از آتش‌سوزی همه این کلیدها غیرفعال شده‌اند. حتی آن کلیدهایی که در طبقات بالا هستند و آتش اصلا به آنجا نرسیده است که باعث از بین رفتن آنها شود. جوانزاد همچنین با بیان اینکه واحد و انبارش بیمه نبوده است، توضیح داد: قبول کردن از بین رفتن تمام اموالم برایم سخت است ولی از طرفی خرسندم از اینکه بیمه نبوده‌ام زیرا وقتی تمام شواهد حاکی از آن است که این آتش‌سوزی عمدی بوده است اگر بیمه بودم احتمال آنکه خودم این کار را کرده‌ام برایم دردسرسازتر از شرایط امروزم می‌شد. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی پایتخت اما در این باره به «اعتماد» گفت: علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده ولی اگر ثابت شود هیچ مشکلی وجود نداشته است و آتش‌سوزی عمدی بوده صاحب این انبار می‌تواند پس از مراجعه به دستگاه‌های قضایی و شکایت در این باره به حقوق خود برسد. سازمان آتش‌نشانی نیز تمام اطلاعاتی که در این باره لازم است برای ثابت شدن عمدی بودن این حریق با حکم قضایی در اختیار قرار می‌دهد.

 

سارقان از حادثه سوءاستفاده کردند

واحد روبه‌روی این انبار سیسمونی یک آژانس هواپیمایی بود که مسوولان آن ادعا کردند مقدار زیادی از آنجا پول و چک سرقت شده است. با توجه به احتمال عمدی بودن این حریق می‌توان این فرضیه را عنوان کرد که این سارقان می‌توانند همان کسانی باشند که این حادثه را رقم زده‌اند. «جوانزاد» در رابطه با این سرقت‌ها به «اعتماد» گفت: تا ساعاتی پس از حریق و زمانی که آتش مهار شده بود و آتش‌نشانان مشغول کارهای دیگر از جمله لکه‌گیری بودند، در ورودی ساختمان باز بود و خیلی از افرادی که تابه‌حال در ساختمان ندیده بودیم وارد ساختمان می‌شدند و در طبقات در حال رفت و آمد بودند.

 

اگر به بیمارستان نزدیک رفته بودیم او زنده بود

صاحب این انبار سیسمونی درباره کشته شدن پسر جوانی که ساکن طبقه پنجم بود، گفت: من همراه این فرد با آمبولانس به بیمارستان رفتم ولی گله‌یی که از اورژانس دارم آن است که با وجود اینکه از این ساختمان تا بیمارستان «مهراد» دو دقیقه فاصله بود ولی اورژانس اصرار داشت او را به بیمارستان فیروزگر انتقال بدهیم. وی با بیان اینکه اگر او را به بیمارستان مهراد برده بودند امکان زنده ماندنش زیاد بود، افزود: من در بیمارستان علایم حیاتی را در مانیتور دستگاهی که به این فرد متصل شده بود مشاهده کردم و در بیمارستان نیز هنوز زنده بود. به گزارش «اعتماد» در طبقه زیر همکف این ساختمان باشگاه بدنسازی قرار داشت که مسوولان آنجا پس از آگاهی از این حادثه به سرعت آتش‌نشانان را خبر کرده بودند و با تماس با مالکان آپارتمان‌ها آنها را نیز به سرعت در جریان قرار داده بودند. «صاحبقرانی» مالک این باشگاه درباره شرایط پس از این حادثه افزود: شدت حریق به حدی بود که وقتی بچه‌های باشگاه به قصد کمک‌رسانی سعی داشتند وارد ساختمان شوند حتی موفق به ورود به ساختمان نشدند و شدت دود و حرارتی که به صورت می‌زد مانع از ورودشان می‌شد. مالک این باشگاه بدنسازی افزود: آب‌هایی که آتش‌نشانان برای خاموش کردن حریق استفاده کرده بودند به حدی بود که راه آب‌های این باشگاه دیگر قادر به نگهداری این آب‌ها نبود و آب تا حدی در باشگاه جمع شده بود که تا ساعت‌ها کارکنان باشگاه به وسیله سطل مشغول تخلیه این آب‌ها بودند.

+49
رأی دهید
-14

lili AT - برلین - آلمان
متاسفانه اورژانس در ایران فقط باید مصدومین را به بیمارستان دولتی ببرند و اچازه ندارند مریض را به بیمارستان خصوصی ببرند...
جمعه 17 آذر 1391 - 13:53
shinoeli - تهران - ایران
بله این پسر 30 ساله به اسم میثم دوست ما بود و حالا اینجا نیست به همین سادگی اون رفت ......... روحش شاد
جمعه 17 آذر 1391 - 17:00
aleen - تهران - ایران
lili برلین آلمان- متاسفانه همینطوره که گفتید
جمعه 17 آذر 1391 - 18:47
paydar22 - لاهه - هلند
سارق یا سارقاین را در باشکاهه بدن سازی دنباش بکردید البطه به نظر من
جمعه 17 آذر 1391 - 20:48
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.