کلم پلوی شیرازی؛ غذای شب یلدای شیرازی‌ها

شب یلدا، مراسم سنتی ایرانی‌هاست که در هر گوشه ایران یک نوع غذا را به عنوان غذای این شب طبخ می‌کنند.

این کلم پلو را می‌توانید با گوشت قیمه هم تهیه کنید که خیلی خوشمزه‌تر خواهد شد ولی روش سنتی آن با کوفته قلقلی است.
 
مواد لازم:
 
آرد نخودچی: دو قاشق
 
تخم‌مرغ: یک عدد
 
دو قاشق پیاز رنده شده
 
رب گوجه‌فرنگی
 
زعفران دم کرده
 
یک عدد کلم برگ بزرگ
 
گوشت چرخ کرده: 600 گرم
 
ادویه مخلوط و کمی پودر دارچین و پودر گل سرخ خشک
 
حدود نیم کیلو سبزی معطر خرد شده
 
روغن به مقدار لازم
 
طرز تهیه:
 
* ابتدا گوشت چرخ کرده را با ادویه - آرد نخود‌چی و پیاز رنده شده مخلوط می‌کنیم و ورز میدهیم . بعد داخل روغن سرخ میکنیم و کنار می‌گذاریم.
 
* گوشت قیمه را هم به همین طریق می‌توان درست کرد ولی باید پخته و کنار گذاشته شود.
 
* کلم را شسته و خرد کرده و تفت می‌دهیم تا آبش کشیده شود.
 
* بعد با کمی روغن و پیاز سرخ می‌کنیم و رب گوجه‌فرنگی اضافه می‌کنیم و کمی دیگر تفت می‌دهیم تا رنگش کاملا قرمز شود.
 
* حال با کمی آب (یا آب گوشت یا مرغ) که از قبل کنار گذاشتیم آن را کاملا می‌پزیم.
 
* وقتی کلم پخته شد، کوفته قلقلی‌ها (یا گوشت قیمه) رو داخلش می‌ریزیم.
 
* حدود یک ربع طول خواهد کشید تا قلقلی‌ها پخته و آب این مایه کشیده شود. (هنگام مخلوط کردن لای برنج نباید آبدار باشد). در این حین ادویه دارچین و پودر گل سرخ را اضافه می‌کنیم و نمک و فلفلش را چشیده و اندازه می‌کنیم.
 
* برنج را آبکش کرده و زنده‌تر برمی‌داریم. چون با سبزی تازه و مایه کلم و گوشت مخلوط می‌شود، احتمال نرم و خمیر شدن آن وجود دارد
 
* لایه به لایه از مایه کلم و گوشت و سبزی معطر بین برنج می‌ریزیم . روغن داغش را اضافه می‌کنیم و سپس حدود 45 دقیقه روی شعله متوسط گاز دم می‌گذاریم.

+105
رأی دهید
-111

sedaay ashena - سولیحال - انگلیس
پس شیرازی‌های توی سایت کجا هستن؟؟؟؟ چرا کامنت نمی ذارن در مورد این غذای خوشمزه شیرازی که خیلی‌ وقت می‌شه که من نخوردم
‌پنجشنبه 16 آذر 1391 - 19:29
یک هموطن - تورنتو - کانادا
این که عکس کلم پلو شیرازی نیست !! لطفا عکس راتصحیح کنید.
‌پنجشنبه 16 آذر 1391 - 20:45
feminism - لندن - انگلستان
نادر جان داوطلب میشی که این کلم پلوی لذیذِ دیارتان را برای شب یلدا تهیه کنی و بیایی در پارتی من با دیگر دوستان نوش جان کنیم :-) بگو بله . نادر خان وکیلم که این موضوع را به دیگر دوستان اعلام کنم >>>>>> نادرخان وکیلم >>>>> هورااااااااا پاسخ مثبت را دریافت کردم. غنچه بیارید لاله بکارید خنده برآرید ;-) چه کلم پلویی شد به به.
‌پنجشنبه 16 آذر 1391 - 19:17
آذربهدخت - تهران - ایران
این دستور کلم پلوی شیرازی نیست و عکس هم دقیقاً همین دستور را نشان می‌دهد، یعنی کلم پلوی معمولی با رب گوجه فرنگی. کلم پلوی شیرازی با شوید و ریحان، گوشت قلقلی و گرد لیمو عمانی درست می‌شود و منظره‌ای مشابه شویدپلو دارد. در استان های فارس و خوزستان کلم پلو به این شکل درست می‌شود و بسیار خوشمزه بوده و طرفدار دارد. اما سایت ایرانیان یو کی مدام ما را با اخبار غلط غافلگیر می‌کند. جدا از دستور غلط این خوراک، کلم پلو غذای رسمی شیرازیهاست ولی ربطی به شب یلدا ندارد و درست کردن آن در شب یلدا یک سنت نیست.
جمعه 17 آذر 1391 - 11:06
goleshab - اوگسبورگ - المان
این پلو ، پلوی شیرازی نیست ولی‌ به هر حال فکر می‌کنم این نوع پلو هم خوشمزه باشه .
جمعه 17 آذر 1391 - 14:11
goleshab - اوگسبورگ - المان
میخواستم بگم که قسمت آشپزی یه جورایی حال و هواش عوض شده اون هم به دلیل غیبت یکسری از دوستان از جمله ،رها ، شادان شیرین سخن ، فانوس ، رویان ،..... هستش ،بابا کجاید شماها دلم واستون تنگ شده خواهش می‌کنم برگردید دوباره تا این قسمت حال و هواش گرم و دوستان بشه .
جمعه 17 آذر 1391 - 14:18
nader46 - لندن - انگلیس
آخ جون پس رسما دعوت شدیم به پارتی مژگان جون،،مهربون خانمی‌ شما از طرف من وکیل واسه درست کردنش،،آخه من حتا اگر از رو دست پخت و برنامه هم درست کنم،،کار همگی‌ به بیمارستان میکشه،،اما من سعی‌ خودمو می‌کنم تو نازنین هم فسنجون را ردیف کن،،من همیشه عاشق پارتی‌های تو عزیز هستم چون همه دوستان مثل خودت با معرفت هستن و هم اینکه واسه مهمان‌هات سنگ تمام میذاری و بدون استثنا به همه خوش می‌گذره و کلا یک میزبان مهربون و به تمام معنی‌ کامل هستی‌،،،آخ که اگه ننه جونیم اینجا بود میگفتم به افتخارت کلم پلویی درست کنه که به قول گفتنی انگشتهات را هم بلیسی،،بدون شوخی‌ دست پخت مادرم توی فامیل تک و استثنایی هست،،در تدارک دعوتنامه واسه مادرم هستم،،یه کلم پلو شیرازی دست پخت ننهِ جونم،باشه طلبت،،از همین حالا نوش جونت عزیزوم،،
جمعه 17 آذر 1391 - 14:25
feminism - لندن - انگلستان
کلم پلو که نمیپزی ، خب لااقل قلیون رو آتیش کن :-) نادر جان جزئیات جشن رو بهت خواهم گفت و حتما منتظرت خواهم بود> ضمنأ امیدوارم که مادر جان هم هر چه زودتر ویزا بگیره و تشریف بیارن.
جمعه 17 آذر 1391 - 19:30
lili AT - برلین - آلمان
نمیدونم کی مسئول قسمت آشپزی است ولی لااقل سر تیتر غذاها رو عوض کنید مثلا بنویسید کلم پلو به روش جدید یا چیز برگر از نوع دیگر یا آش ماش با نخود....من هر دفعه این قسمتو میخونم فقط کلی میخندم......از غذای لبنانیتون تا......
جمعه 17 آذر 1391 - 21:19
nader46 - لندن - انگلیس
مژگان جون مهربون،،قلیون را بسپارش به من که عاشق آتیش و آتیش بازی و آتیش درست کردنم،،با اینکه زیاد اهل قلیون نیستم،اما قلیون کشی با قلیون قشنگت و همراهی خود نازنینت لطف و صفای دیگه‌ای داره،،مخصوصا چای پشت بندش که با سماور ودر قوری با طعم و رایحه دلپذیر آن که حسابی‌ می‌چسبه،قولوی عزیز که همین دوروبراست،،شقایق جان مهربان هم هر چند سر زده!،یک سرکی میکشه,, فرنازیی مهربون نازنازی هم که نمیدونم کی‌ دل‌ مهربونش را شکسته مثل دیگر دوستان جاش حسابی‌ خالی‌ هست ،راستی‌ جای فلورای عزیز و باران جان هم خالی‌ هست تا باران جان نیست آشپزخونه را بوی پیاز داغ پر میکنه،،باران بیاد تا هوا پاک و با صفا بشه تا منهم به خاطر حساسیت به بوی پیاز داغ و سرخ کردنی!!مجبور نشم از پشت شیشه سرک بکشم:-),از محبتت نسبت به مادرم هم کمال تشکر را دارم عزیزم،،امیدوارم همیشه عزیزانت سالم و تندرست باشن..
جمعه 17 آذر 1391 - 23:51
Chelmsford - چمسفورد - انگلیس
سلام دوستان
جمعه 17 آذر 1391 - 23:56
*Fanoos* - ایران - ایران
goleshab سلام گلشاب جونم خوبی دوست عزیزم؟ من هم دلم برایت تنگ شده بود من بیشتر به خاطر یک سری مسائل دوست داشتم اینجا رو ترک کنم ولی وقتی چشمم به کامنت پر مهر و محبت شما افتاد نظرم عوض شد. فدایت عزیزم
شنبه 18 آذر 1391 - 11:02
feminism - لندن - انگلستان
نادر جان از فرناز دوست داشتنی و دیگر دوستان نازنین شقایق > فلورا > قولو > باران > گفتی . امیدوارم که همیشه شاد و سالم باشند ولی جاشون اینجا خیلی خالی و به قول شیرازیها سبزه :-) من نمیدونم قولو کجا غیبش زده که پیداش نیست !!!! البته pelle / عزیز و کاترینا رو هم از یاد نبریم. آنها هم از کاربران پر و پاقرص آشپزخونه بودند. به هر حال سایت ایرانیان یوکی سبب ساز دوستی و آشنایی ما با یکدیگر شد. ضمنأ سلامی هم به دوست تازه وارد Chelmsford / از انگلستان عرض میکنم. امیدوارم که همواره قلبهامون گرم و پـُرمحبت و بی ریا باشه. Chelmsford / خوش آمدی هموطن. ننوشتن نام شهر و کشور از خصوصیات فردی من است امیدوارم که جای سؤالی نباشد. شاد باشی.
شنبه 18 آذر 1391 - 13:33
دلشكسته - تهران - ايران
درود به نادر و مژگان عزیز و مهربون..دوستان ممنون که به یادم هستین،منم کم و بیش خواننده تاپیکها هستم(البته نسبت به قبل خیلی کمتر).اما حال و حوصله کامنت گذاشتن رو ندارم.از حال چندتایی از دوستان تو فیس بوک باخبرم...مژگان جونم منم پارتیت دعوت کن دیگهههههه! ای نادر بدجنس چرا شایعه پراکنی میکنی؟ D: کسی دل منو نشکسته که! خوبه خودت منه شیطونو حسابی میشناسیا(حسابتو بعدا میرسم)،حالا جدای از شوخی من همیشه شرمنده مهربونی و معرفت تو عزیز نازنین هستم، امیدوارم مامانت همیشه سلامت و تندرست سایه اش بالای سرت باشه.راستی منم برای پارتی تون دلمه فلفل وبادمجون و کوفته میارم...برای هر دوی شما عزیزان دوست داشتنی و با معرفت و مهربونم شادی و تندرستی خواستارم
شنبه 18 آذر 1391 - 14:28
Ghooloo - آبادان - ایران
با عرض سلام خدمت همه دوستان عزیزم و با عرض پوزش به خاطر تاخیر جواب از مژگان و نادر عزیز، من در خدمت دوستان هستم. مژگان جان چی‌ میشنوم پارتی؟ پس افتادیم :-)) من هم طبق معمول کار خاصی‌ نمیکنم ولی‌ به همه هم سعی‌ می‌کنم که کمک کنم. یعنی‌ غذا که درست شد میخورم، قلیون که چاق شد می‌کشم، چایی که دم اومد می‌نوشم..خلاصه هر کاری از دستم بربیاد انجام می‌دهم ;-)) امیدوارم دیگر دوستان هم تشریف بیارند و ‌یک گوشه کار را بگیرند تا من هم تکلیفم بیشتر تر مشخص شه. نادر جان امیدوارم که مادرت هر چه سریع تر سالم و سلامت بیاد پیشت و دیدارها هر چه زودتر تازه گردد. امیدوارم که حال فلورا و پلّه عزیز هم خوب باشه چند وقتِ دوباره پیداشون نیست. امیدوارم که حال همه دوستان خوب باشه. Chelmsford شما هم خوش آمدید.
شنبه 18 آذر 1391 - 15:57
felora - تهران - ایران
nader46 - feminism - خسته نباشی نادر خان ،جان :)) دو جور غذا از مژگان جون میخوای و خودت فقط یک قلیون آتیش میکنی ! نمیشه، بایدآجیل بیاری و گیتار هم بزنی ;-) منم یک آش جو خوشمزه میذارم با مخلفات زیادو کنارش هم لبوی داغ GOOLOO هم باید از اون ماهیهای خوش طعم وخوشمزه زبیدی برامون درست کنه که خیلی ماهره ! تهران" خیلی سرد وبارونیه وهمه این خوراکیها در یک فضای دوستانه خیلی میچسبه . وجود باران عزیز هم خستگی کارمون رو میبره فقط کی وکجا ؟! کلبه صداقت چطوره .. هر کس زودتر رسید شومینه رو هم روشن کنه لطفا!
شنبه 18 آذر 1391 - 17:36
felora - تهران - ایران
چه آشپزخانه تمیز وساکت ومرتبی .. به به ، بوی یک غذای ایرانی و هوای بارانی و صدای موزیک بی کلام اهنگهای بابک بیات چه آرامشی به اینجا داده ! همه دوستان حاظر وغایب،،، بهترینها رو برای شما آرزو میکنم .من عاشق این آرامش هستم .
شنبه 18 آذر 1391 - 17:48
ba salam - خرم آباد - ایران
چقدر باحال، دوستان کامنت گذاشتن تو سایتو با اس‌ام‌اس یا ایمیل شخصی‌ اشتبا گرفتن، و واسه هم پیام شخصی‌ میفرستند. خوب حالا که قراره دعوت کنید، همهٔ بچه‌های سایتو دعوت کنید، من هم یکیشون. البته قلیون رو خودتون بکشید، ولی‌ یه مقدار کلم پلو به ما هم برسه. به هر حل نوش جون
شنبه 18 آذر 1391 - 17:57
Chelmsford - چمسفورد - انگلیس
Feminism عزیز وابادان-ایران عزیز ممنون از خوش امد گویى شما
شنبه 18 آذر 1391 - 20:44
Chelmsford - چمسفورد - انگلیس
Feminism عزیز وابادان-ایران عزیز ممنون از خوش امد گویى شما
شنبه 18 آذر 1391 - 23:00
feminism - لندن - انگلستان
فرناز نازنین ؛ فلورای مهربان وقولو جان ، چقدر خوشحالم که باز کامنتِ شما عزیزان رو میخونم. فرناز جان پس نادر یک تنبیه حسابی افتاده :-) بله !! از قدیم گفتند هر چه از دوست رسد نیکوست حتی تنبیه اش :-) نادر خیلی مهربون و بی ریاست و به نظر من یکی از دوستان باوفا و دوست داشتنی میتونه باشه. فلورا جان نقل است که یه شیرازی عاشق به معشوقش میگه : >>> دلُم میخاد برم بالوی یه‌ی کوه بلندی از ته دلُم با تمام وجودُم با صِدوی بلند جار بزنم دوسِت دارم، امّا که حوصلم نمیشه <<< حالا همین قدر که نادر قلیون آتیش میکنه شاهکاره :):) ایکاش همه اینجا بودید و به جشن پارسی شب یلدای من میآمدین. نادر که مطمئنأ تشریف فرمامیشه. جای همه شما عزیزان سبز. دوستتون دارم عزیزان. Chelmsford / تمنا میکنم عزیز . امیدوارم که شما هم شب یلدای خوبی را داشته باشید.
یکشنبه 19 آذر 1391 - 01:52
Ghooloo - آبادان - ایران
ba salam - خرم آباد - ایران. دوست عزیز و گرامی‌ این روش ارزان تر است شما هم میتوانی امتحان کنی‌ . کافیه بگی‌ تو درست کردن چی‌ واردی بعد ما رو دعوت میکنی‌ ببینیم راست گفتی‌ یا نه دعوت کردن مجانیست ولی‌ باید فقط چاخان نکنی‌ ؛-))
یکشنبه 19 آذر 1391 - 01:56
Ghooloo - آبادان - ایران
فلورا جان ماهی‌ زبیدی رو چشمم شما ماهی‌ زبیدی شو جور کن درست کردنش با من ؛-))
یکشنبه 19 آذر 1391 - 01:49
feminism - لندن - انگلستان
ba salam / عزیز جان هر طور که بتونی مهر؛ لطف و محبتت رو انتقال بدهی ؛ اشتباه نکردی . حالا با اس ام اس باشه یا با فرستادن ایمل و یا یه نوشته به پای پرندۀ خوش خبر ببندی :-) ضمنأ شما هم اولین تاکسی خطی خرم آباد _ لندن رو بگیر و شب یلدا مهمان ما باش. اگر کلم پلو نباشه خورشت محبت خواهیم داشت. ما قلیون رو میکشیم شما شراب قرمز نوش جان کن.
یکشنبه 19 آذر 1391 - 01:58
Ghooloo - آبادان - ایران
این هم نیوتن به سبک شیرازی تقدیم به بچه‌های شیراز (واسه اونهائی که ندیدن) :-)). https://www.youtube.com/watch?v=Cm4LmGC37Ao
یکشنبه 19 آذر 1391 - 02:26
felora - تهران - ایران
مژگان جون ولی فکر کنم برای شب یلدا نادر بیاد وهرکاری که از دستش بر میاد انجام بده ، اگر نه ،دیگه میره تا ........ یکسال دیگه، از شوخی گذشته چقدر خوبه که هر کجا که هستیم اون شب به یاد همدیگه باشیم و برای هم انرژی مثبت بفرستیم ..
یکشنبه 19 آذر 1391 - 14:20
Ghooloo - آبادان - ایران
دلشکسته / به‌‌ به‌‌ ببین کی‌ اینجاست! پارسال دوست امسال آشنا! خوشحالم که کامنتت را اینجا میبینم باز هم از این کار‌ها بکن. ؛-))
یکشنبه 19 آذر 1391 - 17:24
feminism - لندن - انگلستان
flora / نادر خودش اعتراف کرده که کار زیادی نباید ازش توقع داشت مگر اینکه به کارش بندازم :-) مطمئن باش که حتما به یاد تو دیگر دوستان بامعرفت و مهربان خواهیم بود عزیزم.
یکشنبه 19 آذر 1391 - 23:18
دلشكسته - تهران - ايران
Ghooloo - آبادان - ایران/درود قولو جان.مرسی که منو یادت مونده...چشم اگه حوصله ام بگیره کامنت میذارم...شاد و نیکروز باشی.
دوشنبه 20 آذر 1391 - 18:17
nader46 - لندن - انگلیس
دلشکسته/:/فرنازییی جون من رو حساب اسم کاربریت فکر کردم کسی به خودش جرأت داده دل‌ مهربونتو شکسته،!!،وگر نه مگه کسی جرأت داره به فرنازیی جون ما بگه بالای چشمت تتو هست!!,,انقدر گفتم میخوام واسه ننه جونم دعوت نامه بدم بذار واسه توهم بفرستم ،،هم ننه جون منو واسه گرفتن ویزا تا استانبول یا دوبی‌ همراهی کن و بعدش هم باهم بیان اینجا هم مژگان جون هست هم کاترین هم خودم هم زن داداش و همه لندن و انگلیس را هم حسابی‌ بگردیم و تفریح کنیم،،که ملوسی لوس لوسی را بهانه کردی و شب یلدای مژگان جون را هم از دست دادی هر چند که شخصا جات خالی‌ هست،،هم تو هم دیگر دوستان عزیز و نازنین شقایق - قولو- فلورا- گلشب- باران- رویان، کاترین،پله- پروانه و دیگر دوستان با حال و بامعرفت//قولو جان واسه کلیپ نیوتون و شیرازی‌ها هم دستت درد نکنه عزیزم،،حسابی‌ با برو بچّ خندیدیم و حال کردیم،،امیدوارم هم تو و هم همه دوستان همیشه شاد و سرحال و تندرست باشید
دوشنبه 20 آذر 1391 - 23:27
ba salam - خرم آباد - ایران
feminism, چشم، دوست عزیز. کارا‌مو درست کنم حتما میام، تا یک ۶-۷ ماه دیگه حتما می‌رسم. از دعوت شما هم ممنون. Ghooloo - آبادان رسیدم حتما دعودت می‌کنم، و بهت قول میدم یک قلیه ماهی‌ درست کنم که بگی‌ به‌‌‌ به‌‌‌. خالی‌ هم نمیام، آبادان بودم، ولی‌ فعلا عینک ری بان -ام گم شده :). در ضمن ماهی‌ زبیدی رو میتونی‌ از هر مغازه oriental در Earls Court, Putney, Hammersmith, Bayswater. بخری، بهش میگن silver pomfret. پپس دیگه بهونه واسه دعوت نکردنه فلورا رو نداری :). خوش باشید.
‌سه شنبه 21 آذر 1391 - 08:22
Ghooloo - آبادان - ایران
ba salam - خرم آباد - ایران دمت گرم رفیق کارت خیلی‌ درسته. ممنون از اسم ماهی‌ زبیدی، معلومه عینک ری بن داشتی :-)) امدی اینجا خودم یه عینک ری بن یادگاری بهت میدم که همیشه به یاد آبادان باشی‌. امیدوارم که کارهات هر چه سریع تر درست بشه و به سلامت به مقصد و هدفت برسی‌ کاری هم از دست من و بچه‌ها بر آید در خدمتت هستیم عزیز. موفّق باشی‌
‌سه شنبه 21 آذر 1391 - 14:47
felora - تهران - ایران
ba salam - خرم آباد - ایران _ آفرین ................ خرم آباد وقلیه ماهی ، در ضمن مرسی که زحمت منو برای ماهی زبیدی کم کردی :))
‌سه شنبه 21 آذر 1391 - 17:09
felora - تهران - ایران
Ghooloo - قولوجان این هم ماهی زبیدی ، سر آشپز گرامی ،،، (در ضمن نیوتنو هم خیلی با حالو بود ;))
‌سه شنبه 21 آذر 1391 - 17:41
Ghooloo - آبادان - ایران
felora - وای فلورا جون حوصله م نمی‌شه امروز آشپزی کنم..کاشکی‌ یه طوری میشد که ماهیو خودش پخته میشد ؛-))
‌سه شنبه 21 آذر 1391 - 20:13
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.