با اصلاح قانون اساسی کفرگویی در هلند مجازات نمیشود
دولت و پارلمان هلند مصمم هستند، بندی از قانون اساسی این کشور را که برای "کفرگویی" مجازات قائل شده، حذف کنند. این قانون در سال ۱۹۳۲ وارد قانون اساسی هلند شد، اما آخرین بار در سال ۱۹۶۸ مورد استفاده قرار گرفت.
دولت هلند مدتهاست که قصد حذف مادهی ۱۴۷ قانون اساسی را دارد اما به دلیل مخالفت برخی نمایندگان مسیحی در پارلمان، بهویژه نمایندگان "حزب اصلاحطلبان"، که در اصل پروتستانهای "اصولگرا" محسوب میشوند، در این راستا اقدام نکرده بود. ولی از ماه نوامبر که ترکیب نمایندگان مجلس تغییر کرده و برای تغییر قانون اساسی نیازی به آراء "حزب اصلاحطلبان" نیست، این امکان برای دولت مارک روته بهوجود آمده است.
مارکوس ویلپ، کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه مونستر آلمان در گفتوگو با دویچه وله تاکید میکند که این اقدام دولت تنها برای کسانی قابل درک است که بحثهای درون جامعه در رابطه با آزادی اندیشه را دنبال کرده باشند. او میگوید: «در هلند، در مقایسه با آلمان تابوهای کمتری وجود دارد. به همین دلیل گیرت ویلدرز، سیاستمدار راستگرای هلندی میتواند پرخاشگرانه در بارهی دین اظهار نظر کند».
فاضل سای، پیانیست ترک، به اتهام "توهین به مقدسات اسلام" محاکمه میشود
ویلدرز در سالهای اخیر بارها اسلام را "یک ایدئولوژی خشونتپرور و پرخاشگر" خوانده و در جامعهی هلند بحثهای گستردهای را در رابطه با دین، بهویژه اسلام دامن زده است. بسیاری از منتقدان رفتار ویلدرز، این پرسش را مطرح کرده بودند که آیا چنین افرادی مستحق مجازات هستند یا خیر.
به گفتهی مارکوس ویلپ، در این بحثها کسانی دست برتر داشتهاند که معتقدند در یک جامعهی باز و پیشرفته باید نظرات افرادی چون ویلدرز هم تحمل شود. ویلپ در ادامه میافزاید: «اکثریت جامعهی هلند به این نتیجه رسیده است که چیزی برتر از قدرت استدلال وجود ندارد. به همین دلیل هم تصمیم گرفته شده، این مادهی قانون اساسی حذف شود».
"تفکری قرونوسطایی"
در آلمان قانون کفرگویی در سال ۱۹۶۹ اصلاح شد و از آن زمان تاکنون مورد استفاده نداشته است. بند ۱۶۶ قانون مجازات آلمان فقط در حاشیه به کفرگویی میپردازد. توهین به مقدسات و دین دیگران، تنها زمانی از نظر قانونی قابل پیگرد است که "همزیستی مسالمتآمیز" را به خطر بیاندازد.
هلموت کرس، استاد دانشگاه بن معتقد است که این قانون با زندگی مدرن همخوانی دارد. او میگوید:«اینکه وظیفه دولت پشتیبانی از نام یا واژهی "خدا" باشد متعلق به قرون وسطی است و در قرن بیستم و بیستویکم میلادی نمیتوان چنین انتظاری داشت.»
کرس تاکید میکند که وظیفهی دولت مدرن باید این باشد که جلوی بروز خشونت به بهانهی مخالفت یا پشتیبانی از یک دین را بگیرد.
روسیه و ترکیه
گروه پوسی رایت
یک نمونه مجازات توهین به مقدسات که اخیرا اتفاق افتاد و موجی از اعتراضات بینالمللی را برانگیخت، برخورد قضایی با گروه موسیقی "پوسی رایت" در روسیه بود. سه زن جوان عضو این گروه، از طریق اجرای موسیقی پانک در کلیسایی در مسکو اعتراض خود را به "سیاستهای پوتین و حمایت او از جانب کلیسای ارتدوکس" به نمایش گذاشتند. دو تن از اعضای گروه به دو سال حبس محکوم شدند و یکی از آنها تبرئه شد.
در ترکیه نیز پروندهی قضایی پیانیست برجستهی این کشور، فاضل سای، به اتهام "توهین به مقدسات اسلام" در جریان است. سای در تویتر چند تویت طنزآمیز در بارهی مقدسنمایی و خشکهمذهبی در کشورش منتشر کرده بود. او پیشتر چند بار بهطور علنی از خط مشی دولت اسلامگرا و محافظهکار رجب طیب اردوغان انتقاد کرده است.