صادق زیباکلام طی یادداشتی به بررسی اظهارات روز گذشته محمود احمدی نژاد پرداخته است.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ، او می نویسد: آیا واقعا آقای احمدی‌نژاد دچار یک تحول روحی و معرفتی شده؟ آیا این همان احمدی‌نژاد است که 13 میلیون اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه را مشتی خس و خاشاک خواند؟ یا اینکه ایشان در همان 22 خرداد 88 هم به همین ارزش‌ها و اعتقادات پایبند بود؟ من قبلا هم این بحث را مطرح کرده‌ام که به راستی با مواضع دموکراسی‌خواهی، مردم‌گرایانه و اصرار بر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی انسان‌ها را چگونه باید تبیین و تفسیر کنیم؟

 

او اضافه می کند: اینها را از ایشان قبول کنیم و نپرسیم که پس شما 22 خرداد 88 کجا بودید؟‌اینها را از ایشان نپذیریم و بگوییم که از دید ما شما همان احمدی‌نژاد قبل از اردیبهشت 90 هستید که حالا به دلیل تضاد منافع‌تان با شرکای اصولگرایان‌تان در قدرت، دموکراسی‌خواه شده‌اید؟ پاسخ من همان است که در جریان تقاضای رفتن ایشان به زندان اوین نوشتم.

متن کامل یادداشت او در اعتماد در پی می آید:


«یکی از دوستان می‌گفت که اسم رییس‌جمهور را در پای مصوبه مجلس بنویسید و خیال مردم را راحت کنید.»

«انتخابات آزاد حق مردم است و اینکه برخلاف قانون اساسی صلاحیت ‌بالاترین مقام اجرایی کشور به نظر عده‌یی که ملت هیچ رایی به آنها نداده است بند شود درست نیست.»

«مجموعه نمایندگان مجلس، نماینده اقلیتی از مردم هستند». «بعضی‌ها فکر می‌کنند زمان قاجار است و تمام حقوق مردم در مجلس است.» «در جای‌جای قانون اساسی بحث‌های فراوانی در خصوص آزادی،‌ از جمله آزادی مطبوعات، آزادی انتخابات و آزادی انسان‌ها انجام شده است.»

اینها بخشی از سخنان آقای احمدی‌نژاد در همایش ملی جایگاه قوه مجریه در حقوق اساسی جمهوری اسلام ایران که صبح دیروز در دانشگاه شهید بهشت برگزار شد،‌ است. البته این نه بار اولی است که ایشان چنین سخنان و نظراتی ابراز می‌دارند و نه علی‌الظاهر آخرین بار خواهد بود. اصل حرف ایشان کاملا درست است. می‌ماند اینکه انگیزه ایشان برای بیان این نظرات چیست؟ بگذارید با بخش اول شروع کنیم.

رییس‌جمهور می‌گوید مجلس نمایندگی اقلیتی از رای‌دهندگان را بیشتر ندارد. بنابراین این اقلیت 30 درصدی نمی‌تواند برای نامزد ریاست جمهوری که قرار است نمایندگی قاطبه ملت را دربر داشته باشد، تصمیم‌گیری نماید. بگذارید استدلال ایشان را با اعداد و ارقام واقعی نشان دهیم. بسیاری از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم که از حوزه انتخابیه تهران انتخاب شده‌اند، با کمتر از 300 هزار رای به مجلس راه یافته‌اند. یعنی در تهران (شامل شهرری، اسلامشهر و شمیرانات) که دست‌کم شش میلیون واجدین شرایط دارد بسیاری از نمایندگان تهران با 300 هزار رای به مجلس رفته‌اند. این یعنی کمتر از پنج درصد واجدین شرایط به آنها رای داده‌اند و آنان نمایندگی 95 درصد مردم تهران را ندارند. حال نمایندگانی که فقط پنج یا 10 درصد مردم به آنها رای داده‌اند قرار است که پای نامزدهای رییس‌جمهور را هم امضا کنند.


البته آقای احمدی‌نژاد وارد بحث شورای نگهبان نمی‌شوند. اما آن هم یک داستان غم‌انگیز و تکراری است. اساسا نفس اینکه یک نهادی بیاید به مردم بگوید که چه کسانی صلاحیت دارند و چه کسانی ندارند، در حقیقت مغایر با اصل و اساس دموکراسی است. احمدی‌نژاد درست می‌گوید که اساس دموکراسی بر روی این اصل استوار شده که مردم باید خودشان و با رای مستقیم‌شان حکومت را برگزینند. اینکه شورای نگهبان به مردم بگوید که چه کسی صلاحیت دارد و چه کسی صلاحیت ندارد، در حقیقت به معنای آن است که خود مردم قادر به تشخیص نیستند و شورای نگهبان به مثابه قیم، بزرگ‌تر، ولی و سرپرست آنان این وظیفه را برعهده دارد. درست مثل یک طفل صغیر یا یک فرد کبیر اما عقب‌افتاده از نظر فکری که برای آنان قیم و سرپرست ‌تعیین می‌کنیم. بنیان دموکراسی روی این اصل ساده قرار گرفته که مردم هر کسی، حتی اگر خواستند یک فرد عامی و بیسواد را می‌توانند برای ریاست و نمایندگی خود برگزینند. تجربه بشری نشان داده که همه آنان که مدعی هدایت مردمند، در وهله نخست به فکر مصالح و منافع خودشان هستند. در عمل هم شورای نگهبان خیل عظیمی از نامزدها را «ردصلاحیت» کنار گذاشته و هر قدر هم ردصلاحیت شده‌ها اصرار کرده‌اند که آن شورا دلیل یا دلایل ردصلاحیت‌شان را اعلام کند، شورای نگهبان خودداری کرده است.

بنابراین احمدی‌نژاد درست می‌گوید و به عنوان یک قاعده کلی نهادهای انتصابی که در عین حال پاسخگو هم نیستند نمی‌توانند نامزدهای نهادهای انتخابی را تعیین کنند. به بیان دیگر، دموکراسی را هر طور که تعریف کنیم، «نظارت استصوابی» در تضادی آشکار با اساس و بنیان دموکراسی قرار می‌گیرد.

هر قدر که صحت نظر احمدی‌نژاد را می‌توان به آسانی نشان داد، اینکه انگیزه یا انگیزه‌های ایشان برای این مسائل چه می‌باشد، دشوار و پیچیده است. آیا واقعا آقای احمدی‌نژاد دچار یک تحول روحی و معرفتی شده؟ آیا این همان احمدی‌نژاد است که 13 میلیون اقشار و لایه‌های تحصیلکرده جامعه را مشتی خس و خاشاک خواند؟ یا اینکه ایشان در همان 22 خرداد 88 هم به همین ارزش‌ها و اعتقادات پایبند بود؟ من قبلا هم این بحث را مطرح کرده‌ام که به راستی با مواضع دموکراسی‌خواهی، مردم‌گرایانه و اصرار بر به رسمیت شناختن حقوق شهروندی انسان‌ها را چگونه باید تبیین و تفسیر کنیم؟ اینها را از ایشان قبول کنیم و نپرسیم که پس شما 22 خرداد 88 کجا بودید؟‌اینها را از ایشان نپذیریم و بگوییم که از دید ما شما همان احمدی‌نژاد قبل از اردیبهشت 90 هستید که حالا به دلیل تضاد منافع‌تان با شرکای اصولگرایان‌تان در قدرت، دموکراسی‌خواه شده‌اید؟ پاسخ من همان است که در جریان تقاضای رفتن ایشان به زندان اوین نوشتم.

ما باید احمدی‌نژاد جدید را بپذیریم یا درست‌تر گفته باشیم، اینقدر کدر، بدبینانه، سیاه و منفی به انسان‌ها نگاه نکنیم. یک احتمال ضعیف و خیلی ضعیف بدهیم که واقعا ممکن است احمدی‌نژاد به روایت ناصرالملک معتقد بود، در عصر مشروطه «اصالتا و نه سیاستا» طرفدار مردم است، اصالتا به فکر دفاع از حقوق ملت افتاده باشد. اینکه گذشته را هی علم کنیم و بر سر وی بکوبیم یک واکنش در قبال احمدی‌نژاد جدید است. یک واکنش دیگر آن است که به وی خوشامد بگوییم و به وی یادآوری کنیم که یک گام برداشته و حالا منتظریم که گام‌های بلندتری در جهت تحقق دموکراسی در کشور بردارد. به هر حال اگر او «سیاستا» طرفدار حقوق مردم شده باشد، خیلی طول نخواهد کشید که بر جامعه‌ این امر مکشوف خواهد شد به تعبیر قدیمی‌ها: ماه همیشه زیر ابر پنهان نمی‌ماند.


romano - تهران - ایران
و یک سوال آقای زیبا کلام شما خرداد 88 کجا بودید! چرا الان زبان پیدا کردید از بیت دستوررسیده که حالا بزنید تو سر احمدی نژاد خوشبختانه بچه 15 ساله رو هم تو ایران چرچیل کردید و دیگه حناتون رنگی نداره. لاس زدن بسه ملت 15 کیلومتری دمشقن یادش بخیر پارسال حلب یک شهر کوچک بود جرقه اعتراض خورد و بشار تو کاخ ریاست جمهوری خیال کرد چهارتا آدم بکشه همه می‌رن خونه هاشون. فلک زده‌ها کدوم سوراخ میخواید در برید چرا آتش انقلاب در ایران رو باور ندارید و فکر می‌کنید ملت ایران تا ابد خفه خواهند بود. بخدا تاریخ زیاد خوندم هیچ انقلابی با برنامه پیش نرفته حتی یک مورد یک روز مثل باروت همیشه منفجر می‌شه و حالا نشستم ببینم آخوند کشون کی شروع می‌شه. کاش قذافی پشت تریبون وقتی مثل سگ پارس می‌کرد سگ کش شدنشم یک ثانیه تنها یک ثانیه مجسم می‌کرد ولی نکرد و این مرض دیکتاتوریه.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 12:24
مارتین الله - دابلین - ایرلند
چشم بسته غیب گفتی ؟؟ این جنگولک بازیهای جمهوری اسلامی رو همه میدونن . کسی نیست که چیز تازه بگه ؟؟؟
دوشنبه 13 آذر 1391 - 12:56
amirkabir - سيدني - استراليا
جالب اینکه خود زیباکلام هم میدونه که احمقی‌نژاد مزخرف میگه اما یجوری حرفشو می‌زنه که نبرنش اوین!!از اول انقلاب آدمهای بیگناهی رو کشتن ،سال ۸۸ هم کشتن،هنوز هم دارند می‌کشند ،باز هم خواهند کشت حالا باز سر ملت شیره بمالین واسه ۱۰ تا رای اضافه. در این نظام سلطانی فاسد ولایت وقیح هر الاغی بشه ریس جمهور همین بساط بدبختی و فقر و فساد برقراره حالا هی‌ تشریف ببرین رای بدین تا اینا هم به هیکلتون بخندن.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 13:07
بت شکن - مونترال - کانادا
"یک واکنش دیگر آن است که به وی خوشامد بگوییم و به وی یادآوری کنیم که یک گام برداشته و حالا منتظریم که گام‌های بلندتری در جهت تحقق دموکراسی در کشور بردارد" این کلام آخرتان بسیار نازیبا و تامل بر انگیز بود تا حالا فکر میکردیم که شما پیرو اصل ببخش و فراموش نکن هستید نمی‌دانستیم از تبار ببخش و فراموش کن هستید، اگر مادر ندا‌ها و ستار‌ها بخشیدند و فراموش کردند مردم ایران هم میبخشند و فراموش میکنند. فکر نکنم ضرب المثل (توبه گرگ مرگ است) را نشنیده باشید!! کسی‌ که واژه دموکراسی را نمی‌تواند در منویات فکری و عقیدتی‌ اش تجزیه و تحلیل که نه حتی هجی کند چرا بایستی باورش کرد!!
دوشنبه 13 آذر 1391 - 13:12
sarvihashem - رم - ایتالیا
آقای دکتر خودشماهم پرونده خیلی تمیزی ندارید ما ماههای اول انقلاب وماموریتهای شمابه کردستان رافراموش نکرده ایم ولی از مواضع امروزین شما استقبال میکنیم و آن را بنفع ملت زجر دیده مان میدانیم،درمورد احمدی نژاد هم همینطور،انگیزه او هرچه هست باشد،فعلا"که با مردم همراه شده،قدمش مبارک ،او یاهرکس دیگر این مردک معتاد دیوانه را به زمین بزند قهرمان ملی خواهد بود حتی اگر نامش احمدی نژاد باشد ودرگذشته خیانت کرده باشد.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 14:24
yas abi - ببرسل - لز
پاسخ شما آقای زیبا کلام این است که احمدی نژاد دچار تحول روحی‌ نشده، بلکه اساسا فردی احساسی‌ است که می‌خواهد حرف‌های جدید و روزنامه‌ای بزند. ذات او خود خواهی‌ است هنوز هم در بر کناری یا روی کار آوردن افراد از مدل دیکتاتوری استفاده می‌کند. پس به تحول او دل‌ نبندید. او به اندازه کافی‌ بی‌ کفایت است و به کشور آسیب رسانده.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 12:43
dara20 - تهران - ايران
جناب آقای زیبا کلام شما خوب نغمه سرائی می‌کنید!!! بینم اگر در حوادث بعد از انتصاب احمقی نژاد فرزند یا برادر و خواهر شما نیز در کهریزک مورد تجاوز جنسی قرار می‌‌گرفت و سپس بقتل می‌رسید باز هم این ملیجک رژیم کثیف وقاحتی را قبول می‌‌کردید؟ در سال سیاه ۵۷ نیز یک مشت احمق تحت عنوان روشنفکر کشور را به سمت این سیاهی هدایت کردند. وقتی شما از دلقک بی‌ بند و بار رژیم آنهم با چنین سوابق شوم و پلید اینگونه حمایت کنید در ردیف همان به اصطلاح روشنفکران آبله نسل ۵۷ قرار می‌‌گرید. بابت توهین به ملت ایران از ایرانیان پوزش بخواهید تا همچون علی‌ رضا افتخاری بی‌ افتخار نگردید.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 14:07
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
این ملت ما چقدر بدبخت هست ،، به احمدی نژاد اعتماد کنیم که گامی برای ملت برداشته ،، صرفه نظر از رویداد ۸۸ . رسوایهای مالی و اقتصادی چی ، آیا احمدی نژاد کوشیده که زندگی مردم بهبود ببخشه ، آیا کوشیده که آزادی متبوعا ت بیشتر بشه ،، مگه پیمان عارف به خاطره انتقاد از ایشان شلاق نخورد ،، مگر ۱۰۰۰ آدم بی گناه هم اکنون در زندانها به خاطر انتقاد از ایشان به سر نمیبرند ،،روشنفکران ما جنس همین زیبا کلام بودن ، همیشه امیدوار بودن که تغییر در این حکومت دیکتاتور جنایتکار صورت بگیره ولی متاسفانه هیچگاه به امیدشون نرسیدن ، مشکل از ریشه هست . باید از ریشه تغییر اساسی حاصل بشه . نه از افرادی که هیچ کاره هستن..
دوشنبه 13 آذر 1391 - 14:27
m_r - سیدنی - استرالیا
با درود. با مدارک و نشان دادن آمار و فاکت‌ها میتوان دید که مغول‌ها ایران را فیزیکی نابود و خراب و گروه احمقی نژاد بی‌ سواد با داد و قال مسافرت‌های گران و این که این احمقی نژاد مردک اقدی که سال‌ها فرصت و انتظار که به مقام و جایگاهی برسد لذا الان که می‌بینه چند ماه مانده به دوران ۸ ساله نکبت بارش نگفته نماند نیمی از درامد کلّ نفت ایران در ۱۰۰ سال گذشته در دوران احمقی نژاد بود حال با این درآمد‌ها چی‌ شد و چی‌ کردند فقط خدا داند و بس.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 14:35
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
امثال صادق زیبا کلامها و احمدی نژادها عوامفریبانی پیش نیستند و این مانوورهای روشنفکری و دمکراسی خواهی برای منحرف کردن اذهان مردم و فریب دادنشان است. شما نمیتوانید از یکطرف اسلام را بخواهید و از طرف دیگر طرفدار دمکراسی باشید که صددرصد با هم تناقض دارند. اصول دمکراسی براساس عقل و خرد خود بشر بنا و درست شده مثل جدائی قوه های قدرت در کشور و آزادی و غیره. ولی اصول اسلام بر اساس خرافات و غیر عقل و خرد و مطلق پرستی خدا و پیامبر و امام و رهبر دینی است که ساختار بدتر از حتی سیستم دیکتاتوری دارد که نمونه اش را در حکومت اسلامی ایران دیدیدم و میبینیم. اگر دموکراسی که بهترین شیوه حکومتی است را میخواهید باید از زنجیرهای اسلام که برای مسلمانها زندان فکری درست کرده بیرون بیایید. وگرنه بقیه حرفهای اساتید مسلمان و شعار دمکراسی خواهیشان احمقانه است. احمدی نژاد هم یک بیمار روانی است و هرچه روی کاغذ نوشتن و جلو چشمش گذاشتند میخواند و فردی پر از تناقض است. به سخنرانی اش در جام جم آنلاین بتاریخ 18 آبان 1391 آمده نگاه کنید چه تعریفی از دمکراسی کرده ولی خودش رئیس یک حکومت دیکتاتوری است.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 14:44
میکایل - مالمو - سوئد
آقای زیبا کلام شما کدوم طرفی‌ هستید بامردم هستید یا با ضحاکیان،دو پلو و خاکستری،صحبت نفر مایید یکی، به میخ و یکی به نعل،با مردم باش تا نمیری و همیشه زنده بمانی.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 14:58
alavi2000ca - استکهلم - سوئد
سوال آقای زیباکلام از احمدی نژاد بسیار کودکانه است. بجای آن میشود از راه‌های بهتری احمدی نژاد را آزمود! مثلا اینکه احمدی نژاد بجای حرف زدن و شعار دادن چند اقدام عملی‌ کند: به نیروی انتظامی‌ دستور کتبی‌ بدهد که گشت ارشاد باید جمع شود، به وزارت اطلاعات کتباً دستور بدهد که موسوی و کروبی یا باید آزاد شوند یا محاکمه‌, دستور بدهد که هیات نظارت بر مطبوعات و صدور مجوز کتاب باید حذف شوند ... اگرچه این گونه اقدامات غیر عملی‌ هستند اما نشان میدهند که آیا او واقعا به حرفایی که میزند باور دارد و پای آنها می‌‌ایستد یا دارد سیاسی بازی‌ می‌کند. ما جواب را میدانیم فقط می‌خواستم "ساده لوحی" یا "وابستگی" زیبا کلم را ببینید!
دوشنبه 13 آذر 1391 - 15:20
farnia - تهران - ایران
این دکتر هم زیاد حرف میزنه و جالبه که گیر پلیس فتا نمیفته . کلا مشکوک میزنه . فکر کنم حنجره دانشگاهی بیت این باباس !!! بنده خدا با بی بی سی هم تلفنی حرف میزنه ولی فرداش نمیان ببرنش پلیس فتا چهارتا سوال علمی ازش بپرسن !!! بنظر شما دکتر سالمه ؟؟؟؟؟ یا اصالتاً مریضه ؟!!!
دوشنبه 13 آذر 1391 - 16:00
a.ahooraei - کلن - آلمان
این مردک کثیف همون کاسه لیس اعراب هست که می گفت من از اعراب بخاطر بی احترامی های ایرانی هی به آنها معدرت میخواهم و یه عده بخاطر شکست قادسیه در مقابل اعراب می سوزند و ناراحتند که اعراب اسلام را به ایران آوردند. این آشغال کاسه لیس دیگه جایی بین ج.ا. نداره.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 17:37
DEHLIZAN - فنلاند هیلسینکی - هلسینکی فنلاند
اقای زیبا کلام شما همتون سر و ته یک کرباس هستین توله سگ سیاه وسفید نداره از اون خمینی ملعون تا یزید زمان علی گدا همتون مشتی انگل هستید که به جان ملت ایران افتادید ننگتان باد نابودیتان دیری نخواهد پایید تا به زباله دان تاریخ سپرده شوید
دوشنبه 13 آذر 1391 - 17:49
1k adame sadegh - تورنتو - کانادا
در طویله رهبر آفت الله شیطاانی خامنه‌ای.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 19:07
paksan - آمریکا - آمریکا
داره خوشم می یاد از احمدی نژاد خدایش اگر ادامه بده و پته مجلس فرمایشی رو بریزه رو آب.در هر صورت هر کسی که کار درستی کرد باید تشویق و حمایتش کرد این شامل شاه و هویدا و خمینی و خاتمی و رفسنجانی و حتی خامنه ای هم می شه در هر صورت ما که اینجا هستیم این رژیم باشه یا رژیم بعدی چیزی به ما نمی رسه جز یکم آزادی بیشتر یا شاید نه بدتر از اینی که هست.پس به نظرم احمدی نژاد اگر تغییر رویه بده و بفهمه که اکثریت مردم کدوم طرف هستند و تا زمانی که در قدرت هست و می تونه نهادهای فرمایشی دیگه غیر از خودش رو افشاء کنه خیلی از مردم بهش امیدوار می شن.نه مثل آقای خاتمی که وقتی در قدرت بود مدارا کرد حالا که رفته کنار و زوری نداره اعلامیه می ده
دوشنبه 13 آذر 1391 - 19:31
hankooksaram - تهران - ایران
خداییش زیبا کلام زیاد آدم بدی نیست ولی خب میترسه از تهدیدهای نظام و آسه /اسه حرف میزنه. احمقی نژاد که لنگ قدرتش داره میوفته و میخواد ادای مردمی بودن رو در بیاره که دیرشده. چه زود دیر شد مموتی!
دوشنبه 13 آذر 1391 - 20:48
datis - سن دیگو - امریکا
romano - تهران - ایران: دوست عزیز بسیار نکو گفتی‌ ممنونم، و زیبا کلم : شما خودتو گول میزانی‌ مردم همه تو یکیرو هم خوب میشناسند، سگ زرد بردار شغاله ادای خاتمیو که ۸ سال مردمو گول زد درنیار
دوشنبه 13 آذر 1391 - 21:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.