نتیجه نابود کننده ، حاصل درگیری در خلیج فارس

ایران در نظر دارد جنگ احتمالی را از مرزهای خود به بیرون کشانده و منطقه را درگیر این موضوع کند. بی شک در صورت اجرای چنین طرحی و انجام اقدامت شدیدتر، قدرت جمهوری اسلامی تا بدان پایه نیست که بخواهد با همه کشورهای منطقه و همپیمانان غربی آمریکا درگیر شود بنابراین یک نتیجه قطعی دیگر وقوع جنگ، ویرانی کامل ایران است و متاسفانه سران ایران از این موضوع آگاهند.

دکتر بهروز بهبودی بنیانگذار شورای دمکراسی برای ایران در مقاله ماه دسامبر خود در مجله بین المللی خاورمیانه نتایج سیاست های غلط نظام جمهوری اسلامی در تهدید و ایجاد ناامنی در خلیج فارس را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

 

بهروز بهبودی
www.bbehbudi.com
contact@bbehbudi.com

ترجمه مقاله :

ماجرا از آنجا آغاز گردید که جنگنده های ایرانی به یک پهپاد آمریکایی در آبهای خلیج فارس حمله بردند و به سویش شلیک کردند، شلیکی که به گفته امیرعلی حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، تنها یک اخطار بود. او به نیروهای آمریکایی هشدار داد: اگر (به هشدار ایران) توجه نکنند، باید منتظر اقدامات شدیدتری هم باشند، اما به اقدامات شدیدتر ایران اشاره ای نکرد. آیا منظور از اقدامات شدیدتر رویارویی با نیروی هوایی و نظامی آمریکا در خلیج فارس است؟ در این صورت خوش بین ترین فرماندهان جنگ نیز می دانند که با توجه به جنگیدن آمریکا در خلیج فارس ایران بیشترین و بزرگترین زیان ها را خواهد دید. حتی اگر جمهوری اسلامی از موشک های جدید خود با برد چندهزار کیلومتر استفاده کند، باز هم بازنده اصلی آمریکا نخواهد بود. آیا دامنه این اقدامات شدید قرار است دامن همپیمانان آمریکا را در منطقه بگیرد و ایران نیز چون صدام به کشورهای منطقه حمله خواهد کرد همانطور که پیش از این بارها فرماندهان سپاه به این موضوع اشاره کرده و گفته اند در صورت وقوع هرگونه حمله ای دامنه آن از مرزهای ایران خواهد گذشت؟ آیا همین احساس خطر کشورهای منطقه را به خرید پیشرفته ترین اسلحه ها ترغیب نکرده است؟ طبیعی است که فروشندگان اسلحه نیز خود در کنار کشورهای عربی منطقه حضور داشته و خواهند داشت. آیا منظور فرمانده سپاه ایران، از اقدامات شدیدتر، طرح و برنامه ای است که جمهوری اسلامی با همکاری حزب الله لبنان برای اسرائیل دارد؟ آیا فرستادن پهپادی ـ که حسن نصرالله مدعی مونتاژش در لبنان بوده ـ و مسلح کردن حماس به موشک های فجر 5 به منظور نشان دادن قدرت ایران برای اقدامات شدید یا شدیدتری است که ممکن است در آینده انجام دهد و اکنون می خواهد زنگ خطر را برای آمریکا و همپیمانانش به صدا درآورد؟

ایران در نظر دارد جنگ احتمالی را از مرزهای خود به بیرون کشانده و منطقه را درگیر این موضوع کند. بی شک در صورت اجرای چنین طرحی و انجام اقدامت شدیدتر، قدرت جمهوری اسلامی تا بدان پایه نیست که بخواهد با همه کشورهای منطقه و همپیمانان غربی آمریکا درگیر شود بنابراین یک نتیجه قطعی دیگر وقوع جنگ، ویرانی کامل ایران است و متاسفانه سران ایران از این موضوع آگاهند. نظامی که تمام سرمایه های مالی، جانی و ملی کشور را در اختیار دارد، به تنها چیزی که نمی اندیشد همین سرمایه هاست. سران این نظام در همه سال های گذشته به جای اتخاذ یک موضع عاقلانه، همواره شعار داده اند. شعارها بر بنیاد احساسات شکل می گیرند، بر اساس همین احساسات بود که حدود سی سال پیش سفارت آمریکا به دست عده ای اشغال شد، همین شعارها بود که هشت سال جنگ خانمانسوز را بر ایران تحمیل کرد، بر اساس همین شعارها ماجراهای اتمی ایران به بن بست کشیده شد و روابط ایران و دنیا به وخامت گرایید.

رهبر ایران، آیت الله خامنه ای همواره اشاره کرده است که بازگشت آمریکا به ایران امکان ناپذیر است. هم او بود که نامه باراک اوباما را در سال اول ریاست جمهوری اش بدون پاسخ گذاشت و با نادیده گرفتن منافع ایران و ایرانی همچنان بر شعارهای خود پافشاری کرد. امروز هم سپاهیانی که او فرمانده کل آنان محسوب می شود، به پهپاد آمریکایی در خلیج فارس حمله و حتی تهدید به اقدام شدیدتر می کنند. سیدعلی خامنه ای می داند در صورت افزایش فشارها و تحریم ها تنها راه باقی مانده برای حفظ جمهوری اسلامی، احترام به خواسته کشورهای دیگر دنیاست، اما ـ چنانکه آمد ـ او نمی تواند راه رفته همه این سال ها را برگردد. رهبر ایران مغرور تر از آن است که در برابر مردم سخنان خود را تغییر دهد. آیت الله خامنه ای نمی خواهد به سرنوشت رهبر پیشین ایران در ماجرای پذیرفتن قطعنامه صلح دچار و مجبور شود در برابر خواست مردم ایران و خواسته های جهانی سر تسلیم فرود بیاورد. تمام سیاست های شعاری رهبر فعلی ایران بر بنیاد آمریکا هراسی و آمریکا ستیزی شکل گرفته است و دنیا پس از سی و سه سال امروز این را می داند.

نتیجه مشخص همه این شعار دادن ها وجود نداشتن یک دیپلماسی مشخص در کشور است از اینرو هر کس که زودتر از دیگران تریبونی به دست می آورد، دست گل تازه ای به آب می دهد و دوباره مردم را با موج جدیدی از مصائب روبرو می سازد. نمونه اخیر این اقدامات سخنان نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی، علی سلطانیه، است که خواسته یا ناخواسته حقایقی را آشکار کرده است. البته در کشوری که سردار نقدی اش درباره غربی بودن علوم انسانی سخن می گوید، و حتی در مقام یک مفسر اقتصادی درباره اقتصاد اظهار نظر می کند، چرا سلطانیه سخنان تحریک آمیزی بر زبان نراند و تریبون آژانس بین المللی را با تریبون نماز جمعه تهران اشتباه نگیرد، و در مقام یک نظامی به تهدید دنیا نپردازد؟

 سلطانیه، هشدار داده است که حمله به تاسیسات اتمی ایران می‌تواند به خروج این کشور از پیمان عدم گسترش تسلیحات اتمی منجر شود. نماینده ایران در آژانس که جای خود را با امثال سردار حاجی زاده اشتباه گرفته است، درست چون دیگر مقامات لشکری شعار می دهد و می گوید:« توانایی‌های ایران به گونه‌ای است که می‌تواند به راحتی تاسیسات آسیب‌دیده را جایگزین کند.» سخنان سلطانیه هرچند شعاری بیش نیست، از منظری دیگر حقیقتی ارزشمند را در خود نهفته دارد. در همه سال های گذشته دنیا براین نکته تاکید داشته که ایران دور از چشم بازرسان آژانس فعالیت های هسته ای پنهان دارد و جمهوری اسلامی همواره ادعای دنیا را باطل دانسته است، اما به اعتراف سلطانیه، ایران  تاسیسات دیگری دارد که در صورت حمله به تاسیسات فعلی می تواند از آنها استفاده کند. نکته دیگر آنکه سلطانیه دنیا را به خروج ایران از آژانس تهدید می کند. آیا معنی این سخن تایید ادعای فعالیت های غیر صلح آمیز ایران و مصداق اقدامات شدیدتری نیست که پیش از این حاجی زاده به آن اشاره کرده بود؟ اگر مسئولان ایران ریگی به کفش خود ندارند چرا باید دنیا را به خروج از آژانس تهدید کنند؟ بی شک سلطانیه نه نماینده مردم صلح جوی ایران که نماینده فرمانده کل قوایی است که سپاهیانش برای به آشوب کشاندن منطقه طرح های فراوانی دارند و ظاهرا عزم خود را هم جزم کرده اند.

سخن پایانی

چنانکه آمد جمهوری اسلامی خود را برای جنگی خانمانسوز آماده می کند، جنگی که حتی ممکن است ایران را به نابودی بکشاند اما آنها که هیچ بویی از حقوق بشر نبرده اند، چگونه می توانند ناراحت ویرانی کشور و نابودی زندگی مردم باشند. وجود آنها نیز تا به امروز همین ویرانی ها را برای کشور به همراه داشته است. آیا کسانی تا بدین اندازه ضد بشر می توانند نمایندگان ایرانیانی باشند که اولین منشور حقوق بشر در کشورشان حدود دو هزار و پانصد سال پیش تدوین شد؟ آیا دنیا نباید با حمایت از نهضت های آزادی خواهی مردم ایران و کمک برای به نتیجه رسیدن این نهضت ها زمینه های لازم را برای استقرار دموکراسی در ایران فراهم آورد؟ اگر آینده ایران با دموکراسی گره نخورد، افکاری نظیر افکار موجود فعلی دوباره سر از خاک برمی آورند و روزگار مردم را سیاه تر از امروز می کنند.

+664
رأی دهید
-83

golly47 - فرانکفورت - المان
روزگار مردم سیاه هست از این سیاهتر دیگه چی‌ می‌خواد بشه آبرو که نداریم جوانها همه بیکار و معتاد و بیسواد شده اند هیچ کس بجز آخوند و آخوند نما آزادی ندارد اعدام و سنگسار و کشتار رژیم در دنیا اول !! ثروت و منابع همه نابود شده نسل آینده هیچ چیز ندارد هیچکس در این مملکت بجز افراد رژیم در امان نیست پس جنگ بهترین نعمت است حداقل‌اش دین پایین تنه در این مملکت نابود خواهد شد
شنبه 11 آذر 1391 - 19:45
reza the persian - لیدز - انگلستان
جناب آقای بهروز بهبودی من طرفدار جمهوری اسلامی نیستم ولی‌ حرفها و نوشته‌های شما هم شعاری بیش نیست!!
شنبه 11 آذر 1391 - 19:46
ufo-alien - تهران - ایران
لطفا تو یکی خاموش .. فقط داره سنگ خودشو به سینش می زنه و مگه هر کی هر چی گفت مابگیم چشم بفر ماید ایران مال شما .....ما سی سال توان ندادیم که شما به ما خط بدی صحبتهای شما جزو واضحات و مسلمات چیزی جدیدی دارید بفر ماید ...هر جوان ایر انی امروز درک سیاسی اش حداقل با شما برابره دیگه زمان قدیم نیست که فر نگ رفته ای ایرانی را بربر فرض کنه ما خودمون در داخل تصمیم میگیریم چه کنیم و چه جوری مبارزه کنیم ....شما هم پایه ای بیا اینجا کنار ما از بیرون نطق نفر ماید ....
یکشنبه 12 آذر 1391 - 01:56
hajmehran - شیراز - ایران
اصلا با فرض بر اینکه ایران بتواند چند ناو آمریکایی را در خلیج فارس از بین ببرد باز هم آب از آب تکان نمیخورد چون جند هزار کیلومتر آنورتر کشور آمریکا بدون هیچ مشکلی در خاکش سر جایش با آرامش نشسته فقط ایران هست که یا خاک یکسان میشود و فوقش چند ناو آمریکایی هم از بین میرود.آخر ایران بازنده هست شکی درش نیست.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 01:43
rezgar - لینشوپینگ - سوئد
با همه احترامم برای شما اقای بهروز بهبودی; تحلیل و پیشگوی هایت همه درست ولی تنها چیزی که دقیقا" موشکافی نکردید در مورد سخنان علی سلطانیه که در اژانس انرژی اتمی زده بود. سلطانیه در اصل این هشدار را به دنیا میدهد اگر به تاسیسات انرژی اتمی ایران حمله کنید انوقت رژیم ایران برای ترساندن دنیا و خنثا کردن حملات ناچارا" بمب اتمش را که تا به حال اشکار نکرده اشکار کند. انگاه اتوماتیکان خروج ایران از پیمان عدم گسترش تسلیحات اتمی از طرف کشورهای عضو مهیا میشود.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 01:04
kobalt - کرج - ایران
این کشور براساس دشمنی با غرب به وجود آمده با فرض اینکه سایر مستضعفین جهان به دنبال ایران اسلامی براه میافتن و انقلاب عین گوجه خیار صادر میشه و استکبار نابود میشه پیروان ادیان دیگه مسلمان وسنی ها شیعه میشن ورهبری جهان اسلام بدست روحانیت شیعه و ولی فقیه میافته.خواب خوشی که تعبیر نشد ربطی هم به شخص نداره ازشم کوتاه بیان نابودن
یکشنبه 12 آذر 1391 - 05:05
asabi - لوس انجلس - آمریکا
ملت ایران به چند دست تقسیم شده اند. ۱- آخوند‌ها ۲- پول دار‌های وابسته به رژیم. ۳- بسیجی‌ها، حزب‌اللهی ها، پاسدارها و خر مسلمونها ۴- عده ناراضی ترسو ۵- عدّه کمی‌ که مخالف و روی صحنه بودند و هستند. ۶- عدّه خارج از کشور. عدّه‌ای که در دست بندی شماره ۱ تا ۳ هستند که خوب تکلیف‌شان مشخصه. دسته شماره ۴ که اکثریت ایرانیها رو در خود داره فقط تماشگر هستند. این عدّه جزو بدبخترین هستند. از هر عده بیشتر در عذابند ولی‌ غیرت و جرأت به صحنه آمدن رو ندارند. و انتظار دارند دیگران در خیابانها، زندانها و چوبهای دار کشته شوند که این عدّه که از هر بسیجی‌ کثافت تر هستند سود ببرند. عدّه‌ای که خارج از کشور مثل من زندگی‌ می‌کنن هم که نشستن بیرون دارن زندگیشونو می‌کنن و از دور میگن لنگش کن. پس تنها عدّه‌ای که باید به عنوانه عدّه وطن دوست و با غیرت ایرانی‌ ازشون نام برد همان عدّه شماره ۵ هست. دورود بر شماها ای ایرانی‌‌های شجاع و با غیرت. مرگ بر دسته ۱-۳ و ننگ بر دسته ۴ که هروزشان از ۱۰۰ بر مردن بدتر است.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 02:49
golden ari - ایران - تهران
دکتر، وزارت نفت مال تو، you welcome.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 03:46
dkdk - اسلیس - دانمارک
دقیقاً بهبودی خواسته با بازی با کلمات و در آویختن راست و دروغ مقاله‌ای بنویسد که خودش هم باور چندانی به ا‌و ندارد.هزاران بار گفته‌ام باز نیز میگم که..آخوند پرستی با وطن پرستی بسیار متفاوت است.ملّت ایران هر چیزی که نباشند وطن پرست هستند.البته همیشه ۴ وطن فروش بیشرافت در تمامی ممالک وجود دارد.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 05:31
farnia - تهران - ایران
ایران نه اتمی دارد نه فکر جنگ به سر دارد . این القای شما و امثال شما است . خبرگزاری های غربی را دقیقتر ببینید . روزی شصت بار این موضوع را القا میکنند . مجری هواشناسی هم میگوید حالا به وضعیت آب و هوای ایران کشوری که قصد تولید سلاح اتمی را دارد !!!! توجه بفرمایید !!!
یکشنبه 12 آذر 1391 - 04:49
monsefi - تهران - ایران
با سلام به همه هموطنان شیرین زبان پارسی. می خواستم فقط انصاف را یادآوری کنم. کشوری از آنطرف دنیا به این سوی دنیا می آید و کشورهای دیگر را تهدید کرده و از بمباران و محاصره های مختلف دارویی و غذایی می ترساند و هر کاری از دستش بر می آید انجام می دهد تا مردم آن کشور را از مواضع خود عقب بنشاند، و اگر مردم آن کشور بگویند که از خود دفاع می کنند به جنگ طلبی و ستسزه جویی متهم می شوند، آخر این چه انصاف و چه انسانیتی است که شما دارید؟
یکشنبه 12 آذر 1391 - 05:30
tornado_val - مـــــیثم ( لامرد ) - ایران
هیچ وقت هیچ جنگی بین ایران و آمریکا رخ نمیده. حتی اگه امریکا یه موشک بزنه تو ایران ، ایران صبر میکنه و تلافی جویانه عمل نمیکنه. اون چیزایی که بالا نوشته همش زاده ذهن یه آدم جنگ طلبه .
یکشنبه 12 آذر 1391 - 10:01
skyskysky - ایران - ایران
ببخشید دکتر بهروزی جوری حرف می‌زنه که آدم وقتی‌ گوش می‌کنه با ۳ تا احتمال روبرو می‌شه :۱)انگار اصلا توی باغ نیست ، ۲) خوابه ۳) خودش رو زده به خواب ، که بنظر من گزینهٔ سوم درستره
یکشنبه 12 آذر 1391 - 03:41
m.noor - شارجه - امارات
با درود.دوستان جنگ بد است آیا راه بهتری سراغ دارید بفرمایید به ما نشان بدهید از قدیم گفتند ۲ زاری به آخوند دادی پس نمیده حالا که میلیاردی دستش افتاده اگر سرش هم بره پس نمیده.به امید آزادی کشور عزیزم ایران.امین
یکشنبه 12 آذر 1391 - 07:07
shima-irani - گلاسکو - اسکاتلند
ufo-alien - تهران - ایران. وای به حال اون مملکت اگر جوانانش مثل تو باشند . که با کمال بی ادبی ادعای فهم و درک بسیار دارند اما از دیکته درست متن نامربوط خود هم عاجزند .
یکشنبه 12 آذر 1391 - 11:37
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
ufo-alien - تهران ---تو یکی‌ به موجودات فضایی از ---یو اف و----پیام بده که تو را به کره ی دیگر ببرند!!!بیسوادید مگر مجبور هستید نظر بدهید ؟؟؟؟؟؟آمریکا و غرب در ۱۳۵۷ رژیمت را آورد و تاکنون هم نگاه داشته!!! آنجا به صرف دین و ملایت بود سکوت---- اینجا بلبل!!! تا روزیکه اکثریت ملت بر نخیزند هیچ اتفاقی‌ نمی‌افتد!!نه اینکه چند جوان کشته شوند کسانی‌ چون ستوده در زندان بپوسند!! که شما اینجا هنرنمایی کنید!!!! این رژیم هم از سر شما زیاد -- دفاع پنهان و آشکار از ملّای صد پدر و دین و خدای قاتلش!!!
یکشنبه 12 آذر 1391 - 13:47
anty mola - اربیل - عراق
درود بر دکتر بهبودی ..............
یکشنبه 12 آذر 1391 - 16:31
دستان - تهران - ایران
لوس انجلس امریکا-پاریس فرانسه شما ها خفه شید که نوکریتان و اویزون بودتان به اربابانتان کاملا هویداست. در بی غیرتی و پستی شماها ما شک نداریم.بدان ایران و ایرانی انقدر فهیم هستند که اراجیف و فحاشی شما ها را حساب نمی اورند.واق واق امثال شما برای درماندگی و فقدان بی شخصیتی و بی ملیتیست که افکارتان بیشتر به اورگان صهیونیست شباهت دارد.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 19:53
asabi - لوس انجلس - آمریکا
دستان- تهران- ایران دارم میبینم که مزخرفاتی که ارباب‌های تو این ۳۳ سال هی‌ تحویل تون داده کاملا تو مغز رسوخ کرده و همه چیزو داری به اسرائیل و آمریکا ربط میدی. هر کی‌ با شما مخالف باشه یا صهیونیسم هست یا آمریکایی نه؟ پس بجز خودتون بقیه دنیا یا صهیونیسم هستن یا آمریکایی. واقعا حقتونه که تو اون خراب شده بپوسید و از بین برید. اگه غیرت داشتید مملکت رو نمیدادید دست یک عده آخوند و عرب زاده و همینطور فقط تماشاگر بودید. خلایق هر چه لایق.
یکشنبه 12 آذر 1391 - 21:15
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
خامنه ای ملعون عاقلتر از این حرفهاست که حتی تن به خطر جنگ با آمریکا یا اسرائیل بده چونکه حفظ قدرتش و حفظ نظام اسلامی که از خمینی به ارث برده مهمتر از همه چیز است و آنرا به این راحتی با ماجراجوئی چهارا تا سردار سپاه پاسداران جنگ طلب به خطر نمی اندازد. برای همین وقتی تهدید حمله اسرائیل و آمریکا جدی بشود خواهیم دید که جام زهر را سر خواهد کشید و تن به سازش میدهد و تسلیم میشود و شده! هارت و پورتهای رژیم فاشیستی ملاها هم قبلاً مثل جریان تهدید بستن تنگه هرمز را دیدیم که همش رجزخوانی بود و وقتی که ناوهای آمریکائی را در خلیج دیدند شلورشان را از ترس خراب کردند. چونکه میدانند هیچ شانسی در نبرد با ابر قدرت سیاسی و نظامی و اقتصادی دنیا ندارند و با آمریکا ناتو است که شکست ناپذیره. خامنه ای مگر خوشی زیر دلش را زد بخواهد با آتش بازی کند؟ او میداند که جنگ امروزه با سلاحهای مدرن است و با آفتابه و لگن بسیج و سپاه شکستش حتمی است. رژیمی که نه تنها در دنیا منزوی است در داخل کشور خودش هم از حمایت اکثریت مردم برخوردار نیست و کاسه جنگش خالی و اقتصادش هم زمینگیر است و مردم ناراضی.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 00:22
perser68 - فلوریدا - امریکا
golden ariتهران ایران. you,re welcome no you welcome نگران دکتر نباش،برای خودت چاره‌ای کن!!!
دوشنبه 13 آذر 1391 - 04:52
shekan - تهران - ايران
کتاب سقوط 79 نوشته پل امیل اردمن را بخوانید جواب بعضی از مبهامت را خواهید دانست .
دوشنبه 13 آذر 1391 - 08:00
mmaziyar - تهران - ایران
به نظر من این اقا اصلا صلاحیت تفسیر موضوعات نظامی و یا سیاسی را نداره دریوری میگه.....
دوشنبه 13 آذر 1391 - 14:48
arash_1932 - مشهد - ایران
خدا کنه جنگ بشه نسل آخوندها و حکومت مذهبی بچیده بشه ما هم بمیریم جای شکرش باقیه.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 15:15
hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
دستان - تهران - ایران. از طرز حرف زدنت معلومه که جوانان ایران چقدر فهیم هستن!!! چهار تا کلمه نمیتنی سر هم کنی‌ بی‌چاره، اون‌وقت ادعات داره آسمون رو جر میده. این رژیم از سر تو و امثال تو هم زیاده، همون تو خودتون غوطه بخورید براتون بهتره. نه که نوکری تو اصلا معلوم نیست؟! آخه ما اینجه چه نفی بهمون میرسه بدبخت؟ این توی که اگر دنبال این جماعت موس موس نکنی‌ و به سرو سینت نزنی‌ باید بری گدائی کنی‌
‌چهارشنبه 15 آذر 1391 - 05:52
v-for-vendetta - اوستین - ایالات متحده
ایران اگر بکن بود. آن موقع که هواپیمای مسافربری مارو تو خلیج فارس زدند یه کاری میکرد. همش چرنده
‌چهارشنبه 15 آذر 1391 - 18:41
khodesham - بودا - مجارستان
خسته نباشی‌... امیدوارم که خودت گوش دادی ببینی‌ چی‌ گفتی‌؟
‌پنجشنبه 16 آذر 1391 - 02:32
antikaselis - اصفهان - ایران
asabi - لوس انجلس - آمریکا-همینکه بیشتر ایرانیان را بی غیرت خطاب کردی معلومه چه کاره ای.ضمن اینکه لحن کامنتت مثل امریکاییهای بیسواد است.لطفا اگر به کشوری دیگه میرید کاسه لیسی را کنار بزارید.
جمعه 17 آذر 1391 - 10:13
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.