نسرین ستوده به مرحله بسیار بحرانی رسیده است

رضا خندان: وزن نسرین ستوده به کمتر از ۴۳ کیلوگرم رسیده است 

نسرین ستوده، وکیل مدافع و فعال حقوق بشر زندانی که از روز بیست و ششم مهرماه دست به اعتصاب غذا زده است، به گفته همسرش، رضا خندان، در وضعیت جسمی خطرناکی قرار دارد.
 
رضا خندان روز چهارشنبه پس از آخرین ملاقات با او و پس از چهل روز اعتصاب غذا، به کمپین بین الملللی حقوق بشر در ایران گفته است که وزن نسرین ستوده به کمتر از ۴۳ کیلوگرم رسیده است.
 
او همچنین در فیس بوک خود نوشته است که نسرین ستوده را روز دوشنبه به بهداری منتقل کردند و فشار او به شدت پایین است.
 
نگرانی ها از وضعیت سلامت نسرین ستوده هر روز افزایش می یابد. او پیش از آنکه دست به اعتصاب غذا بزند نیز در وضعیت جسمی مناسبی نبود.
 
دکتر حسن نایب هاشم، فعال حقوق بشر در اتریش می گوید که جان نسرین ستوده در خطر است:
 
«خانم ستوده به مرحله بسیار بحرانی رسیده است و احتمال اینکه دیگر ذخیره چربی هم در بدنشان وجود نداشته باشد و در این مرحله تتمه وجودشان که در اندام های داخلی و عضلات نهفته است را به سرعت از دست بدهند و به سرعت دچار کم خونی فوق العاده شدید بشوند.
 وقتی صحبت می کنیم از این اندام های حساس، شامل قلب، کبد ، کلیه ها و همه بقایای وجودی است در زمانی که ذخیره چربی خود را از دست می دهند.
 
از این نظر من به شدت نگران هستم و یک زاویه دیگر نگرانی هم برخورد سرشار از بی تفاوتی مسئولان است که از خودشان نشان می دهند و گفته می شود که از همان ابتداء، مسئولین وزارت اطلاعات صحبت از این کرده اند که شما اعتصابتان را تا به انتها ادامه بدهید.
 
این مسئله فوق العاده خطرناک است که زندانی های معترض از ابتدا با چنین برخوردی روبرو می شوند و آقای محمد جواد لاریجانی در مصاحبه شان حال نسرین ستوده را خوب توصیف کردند و وقتی چنین برخوردی می شود ناشی از بی تفاوتی دستگاه قضایی و آقای محمد جواد لاریجانی ، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نسبت به این مسئله است.»
 
نسرین ستوده را مسئولان قوه قضائیه و امنیتی جمهوری اسلامی از تاریخ دهم آبان ماه پس از حمله نیروهای گارد حفاظت زندان اوین به بند زنان سیاسی این زندان به یکی از سلول های انفرادی بند ۲۰۹ اطلاعات منتقل کردند.
 
او تا کنون بیش از سه هفته از دوران اعتصاب غذای خود را در سلول انفرادی به سر برده که به گفته همسرش، رضا خندان، از نظر امکانات در حد یک قبر بوده و به عنوان تنبیه بابت اعتصاب غذا این دوران را سپری کرده است.
 
دکتر حسن نایب هاشم ، فعال حقوق بشر در اتریش می گوید که آنچه مسئولان قضایی بر نسرین ستوده و خانواده او روا می دارند، بی سابقه است:
 
«ایشان دو خواست کلی دارند؛ یکی اینکه بتوانند با عزیزترین عزیزانشان که فرزندان و همسرشان هستند، دیدار حضوری داشته باشند و این مسئله مطابق قوانین زندان ها حتی در کشورهایی که به حداقل حقوق بشر پایبند هستند نیز بسیار طبیعی است و هر زندانی به کرات و بر مبنای یک برنامه ریزی زمانی مشخص می تواند به طور مداوم با عزیزانش دیدار حضوری داشته باشد.
 
دومین خواسته ایشان این است که گناه کرده یا ناکرده ایشان به حساب دخترش نوشته نشود. دختر ۱۳ ساله ایشان به خاطر اینکه دستگاه قضایی با مادرش مشکل دارد، ممنوع الخروج شده است و فشارهایی بر افراد خانواده زندانیان اعمال می شود که متاسفانه در سیستم جمهوری اسلامی به یک روال عادی و طبیعی تبدیل شده و این در حالی است که در هیچ جای دنیا از زاویه حقوق بشر منطقی نیست.»
 
نسرین ستوده، وکیل مدافع و فعال حقوق بشر که عمده فعالیت های او در جهت لغو احکام اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال و وکالت زندانیان سیاسی و عقیدتی بوده است، در سیزدهم شهریورماه ۱۳۸۹ بازداشت شد.
 
او به اتهامات اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام در دادگاه تجدید نظر به شش سال زندان و ده سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شد.
 
سازمان ها و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر تا کنون طی بیانیه های مختلفی خواستار پایان دادن به اعمال فشار بر نسرین ستوده و آزادی فوری او شده اند.

+194
رأی دهید
-19

be_pa.khaste - هارلم - هلند
درد وو بالت بخور تو سر وطن فروشان خائن به ایران نسرین جان .شیر زن دوام بیار آزادی نزدیک است
شنبه 11 آذر 1391 - 12:09
mohammadhossein21 - کرمان - ایران
درود بر شرفت که هیچ جمله ای در وصفت ندارم
شنبه 11 آذر 1391 - 14:22
دل سوخته - اریزونا - امریکا
خدا به دادش برسه . شیر زن چرا خودتو اینجور زجر میدی این جنایتکاران که اصلا واسشون مهم نیست مگه کم از این اتفاق ها توی زندان افتاده و کسی هم خم به ابروی خود نیاورده ( زهرا کاظمی . هدا صابر . ستار بهشتی . .. ) تا حالا کدمشون کدام مسئول جوابی پس داده بخاطر مرگ این زندانیان . خانم ستوده شما هم میکشن و نه کسی دلش واسه شما میسوزه و نه کسی جوابی پس میده به فکر دوتا گلی که داری باش ( فرزندان عزیزت ) اعتصاب خود را پایان بده
شنبه 11 آذر 1391 - 14:20
persiangulf2535 - لند‌ن - انگلیس
واقعآ این کثافتهایه ادمکش چطوری میخوان جوابگویه اینهمه ظلم وجنایت باشن .لعنت براون لایجانی حیوان .
شنبه 11 آذر 1391 - 16:45
htafas - مادرید - اسپانیا
تا نریزیم تو خیابونا برای آزادی زندانیای سیاسی و سرنگونی رژیم, هر چی‌ کامنت بذاریم ۲ زار نمی‌ارزه .که چی‌ ؟ تا کی‌؟چیکار کردیم و می‌کنیم که آزادی رو نزدیک میبینیم؟؟؟؟؟؟
شنبه 11 آذر 1391 - 16:43
sarbaz007 - المان - المان
درود به شرفت آای شیر زن
شنبه 11 آذر 1391 - 17:44
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
نماینده مجلس ایران: هر کس بگوید بازداشتگاه غیرقانونی داریم غلط کرده است. بخندیم یا خون بگرییم؟؟؟؟!!!!
شنبه 11 آذر 1391 - 19:53
espirit - اتویل - آلمان
تا زمانی که این رژیم لی لی به لا لای آقایان می گذارد و به آنها باج میدهد آب از آب تکان نخواهد خود و بانویی مثل خانم ستوده در زندانها برای هیچ و کمتر از هیچ بسر خواهند برند. به جای ساختن و پیشرفت مملکتمان. اگر اوضاع برعکس بود و از این رژیم خانمها به نوایی می رسیدند قطعاً آقایان هر 2 سال یک انقلاب کرده بودند... امیدوارم خانم ستوده و دیگر بانوان زندانی به آغوش خانواده اشان برگردند....
شنبه 11 آذر 1391 - 19:32
iirani - تهران - ایران
ساندیس خورا بیان اینجا نظر بدن
یکشنبه 12 آذر 1391 - 15:45
پردلان - نیس - فرانسه
نسرین عزیزم.. ای خواهر واقعی همه ما.. ای کاش می تونستم با تو صحبت کنم و بگم که خواهرم، تو شرافت ایران ما هستی؟ ریشه تو ریشه پارسی زبانان است و شجاعتت شجاعت شیر خورشید ایران.. نسرین عزیزم فکر می کنم می تونم بفهمم که چه راه سختی را انتخاب کردی.. ولی ای شیر زن ایران زمین وجود نازنینت برایمان پر اهمیت است.. نسرین عزیزم ای کاش می شد بوسه بر دستان لرزانت می زدم و اشکهایم را مثل تو از جانیان ایران پنهان می کردم و داد می زدم من ایرانی هستم که خواهری مثل تو دارم...نسرین عزیزم باور کن که من هر روز خبر تو را به کل فرانسه و حقیقتا کل دنیا مخابره می کنم تاشاید بتونم سهم کوچکی در حفظ تو که ارزش مردم تلقی می گردی داشته باشم...خواهش می کنم با ما بمان...خواهش می کنم
دوشنبه 13 آذر 1391 - 03:11
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.