مرور روزنامه‌های صبح تهران؛ پنجشنبه ۹ آذر

اظهارات اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، تقریبا در صفحه اول بیشتر روزنامه‌های امروز صبح تهران به چاپ رسیده است.

روزنامه‌ها با توجه به دستورات اخیر رهبر جمهوری اسلامی با احتیاط زیادی هر کدام به نحوی نگاه انتقادی خود را هم ضمیمه مطلب کرده‌اند: روزنامه مردم‌سالاری تنها در روتیتر نوشته که غلوگویی رئیس دفتر احمدی نژاد تکرار شد و روزنامه اعتماد نوشته که آقای مشایی به عنوان نماینده تام الاختیار احمدی نژاد در ستاد راهیان نور، سخنرانی کرد تا پس از ماه‌ها پرده‌نشینی حضور خود را در فضای سیاسی کشور اعلام کند. آن چنان که انتظار می‌رفت هم آقای مشایی از دولت نهم و دهم به شدت دفاع کرده است؛ اما بپردازیم به سایر روزنامه‌ها.


صفحه اول اعتماد

 

مدرس و مجلس مقتدر

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور پیشین ایران در دوره اصلاحات در روزنامه اعتماد به بهانه نهم آذر سالروز مشروطه و مجلس شورای اسلامی نوشته است که اگر امروز شاهد وقوع مسائلی چون اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، تباه شدن سرمایه و اعتبار ملی، هدر رفتن درآمد افسانه‌ای نفت طی هفت سال اخیر و بی‌بازده بودن آن برای جامعه هستیم، و دیوان محاسبات کشور در گزارش‌های تفریغ بودجه سال ۱۳۸۹ اعلام می‌کند که صدها تخلف از سوی دولت انجام شده است، نشان می‌دهد که مجلس ما در بعد قانونگذاری دقت نظر کافی و موثر نداشته است.

به نوشته آقای موسوی لاری چنین است که حتی در قانون هدفمندی یارانه‌ها که مهم‌ترین برنامه اقتصادی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، اشکالات اساسی ایجاد و مجلس از عهده کنترل دولت ناتوان می‌شود.

اینجاست که مشخص می‌شود اگر مجلس در جایگاه خود باشد و نمایندگان مانند شهید مدرس رفتار کنند و در وظیفه نظارت بکوشند، قطعا نابسامانی‌های امروز به وجود نمی‌آمد.

وزیر کشور دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی معتقد است که پیش فرض حل همه مشکلات اقتصادی و اجتماعی امروز ایران این است که نمایندگانی واقعی و منتخب مردم بر مسند امور قرار گیرند.

توقف انتشار مغرب تا اطلاع ثانوی


صفحه اول مغرب

روزنامه مغرب در صفحه اول شماره امروز خود از توقف انتشار این روزنامه تا اطلاع ثانوی خبر داده است. به نوشته مغرب کاریکاتور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران در صفحه اول روزنامه پنجشنبه هفته قبل که به مناسبت حکم حکومتی رهبر ایران برای خارج کردن طرح سوال نمایندگان مجلس از آقای احمدی نژاد منتشر شده بود، باعت به وجود آمدن کژتابی‌هایی در اذهان مخاطبان روزنامه شده است.

این روزنامه ضمن اعلام برائت از این به اصطلاح کژتابی‌ها نوشته که به دلیل احترام به قانون دست اندرکاران انتشار روزنامه تصمیم گرفته‌اند که تا برگزاری اولین جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات و تصمیم این هیئت از ادامه انتشار روزنامه خودداری کنند.

البته روزنامه مغرب در همان صفحه اول خود با نوشتن توضیح و پوزش از ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس از بابت انتشار کاریکاتور مذکور هم عذرخواهی کرده است.

مگر اردوگاه عمرسعد چه عیبی دارد؟

روزنامه کیهان در خبرهای ویژه امروز خود نوشته است که برخی اعضای مرکزیت مجمع روحانیون که در فتنه سال ۱۳۸۸ نقش‌آفرینی کرده‌اند، به تاکتیک نخ‌نمای فرار به جلو و نعل وارونه متوسل شده‌اند.

به نوشته کیهان مرور اظهارات اخیر موسوی خوئینی‌ها و محمد خاتمی حاکی از آن است که طیف جفاکار و قانون‌شکن در فتنه سه سال پیش، می‌کوشند قیافه استغنا و بی‌میلی نسبت به انتخابات را با وجود تکاپوی شدید برای بازگشت به این عرصه، به نمایش بگذارند.

کیهان به نقل از اظهارات آقای خوئینی‌ها در جمع برخی از اعضای حزب کار نوشته است: ما خودمان آقای (میرحسین) موسوی را به عنوان کاندیدا معرفی کردیم. او مدعی است رایش را خورده‌اند و هنوز تکلیف این مسئله روشن نشده، چون یک طرف دعوا را بر کرسی نشانده‌اند و طرف دیگر را زندانی کرده‌اند، حالا ما از او برائت بجوئیم تا بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم و آنان همین داستان را دوباره تکرار کنند؟

به گفته آقای خوئینی‌ها انتخاباتی که یکی بر کرسی بنشیند و یکی برود زندان، اسمش انتخابات آزاد نیست.

کیهان در پایان می‌نویسد که آیا این حضرات بعد از آن همه وطن‌فروشی و خیانت به اسلام و امام و نظام، توقع دارند با سیاه بازی‌هایشان، خودی حساب شوند.

سیاست‌گذاری لحظه‌ای!


صفحه اول دنیای اقتصاد

مرتضی کاظمی، در سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است که در ماه‌های گذشته فهم سیاست‌های اقتصادی ابلاغ شده توسط سیاست‌گذاران کاری بس مشکل بوده است.

به نوشته آقای کاظمی پس از بروز نابسامانی‌های ارزی، رفتار سیاست‌گذران مشابه کسی است که در یافتن راه‌حل دچار سردرگمی است. مثل کسی که وقتی یک اشتباه مرتکب می‌شود، برای اصلاح آن اشتباه هزار اشتباه دیگر مرتکب می‌شود ولی تمایل ندارد خودش را اصلاح کند.

به نوشته سرمقاله دنیای اقتصاد، یک روز واردات محدود می‌شود و یک روز صادرات و صاحبان کسب و کار هر روز شوک جدیدی را تجربه می‌کنند که این بلاتکلیفی در نهایت مصرف‌کنندگان را نیز به شدت متاثر و بدبین می‌کند.

در پایان آقای کاظمی با ابراز تاسف نوشته است که گسترش بخشنامه‌ها و مصوبات اخیر دولت این ذهنیت را تقویت می‌کند که مجبوریم عقب‌گرد به سمت شناسایی نقش دولت در اقتصاد را تجربه کنیم.

پدیده‌های جدید تجاری

محسن جلال‌پور، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در روزنامه آرمان روابط عمومی نوشته است که بخشنامه‌های متعدد و متناقض تجاری، نه فقط فعالان بخش خصوصی بلکه دستگاه‌های دولتی را هم سردرگم کرده است.

به نوشته آقای جلال‌پور شیوه‌ای که مسئولان مربوطه با حوزه صادرات و واردات طی هفته‌های اخیر در پیش گرفته‌اند، نتایج خوبی برای اقتصاد ایران به همراه ندارد.

به اعتقاد نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران طی همین چند هفته‌ای که دولت محدودیت‌های وارداتی و صادراتی را اعمال کرده، شاهد پدیده بسیار ناشایست و تاسف‌آور کارت‌فروشی در گمرکات کشور هستیم.

نویسنده در پایان گفته که واضح است چنین رویه‌ای به کدر شدن فضای کسب و کار و محرومیت دولت از درآمدهای قانونی می‌انجامد، چرا که فروشندگان کارت‌های بازرگانی هیچ تعهدی در قبال هزینه‌های تجاری ندارند.

خلاصه این که به نظر آقای جلال پور در شرایط حساس فعلی، فعالان بخش خصوصی به آرامش و ثبات در مقررات و دستورالعمل‌ها و البته اعتماد نیاز دارند.

گرانی‌ها و دستاویزی به نام نوسان ارز

حسین ثابتی عبدالیان، در سرمقاله روزنامه مردم‌سالاری نوشته است که به راستی اقتصاد ایران را باید اقتصاد منحصر به فرد و ویژه‌ای دانست. اقتصادی که با هیچ یک از فرمول‌ها و قواعد آکادمیک علم اقتصاد قابل بررسی و پیش‌بینی نیست.

به نوشته سرمقاله مردم‌سالاری با بالا رفتن بهای ارز باید قیمت اجناس وارداتی نیز افزایش می‌یافت و برعکس با پائین آمدن بهای ارز از قیمت همان اجناس کاسته می‌شد، اما در کشور ما همین فرمول ساده نیز با آشفته بازار اقتصاد همخوانی نداشت.

به نوشته آقای عبدالیان انتظار آن بود که بهای بسیاری از اجناس با پایین آمدن بهای ارز کم شود، اما آن چه اکنون به عنوان یک حقیقت قابل نگریستن است این که قیمت‌ها با وجود پائین آمدن نسبی بهای ارز همچنان اقتدار خود را حفظ کرده و بر طاق گرانی جای خوش کرده‌اند.

+25
رأی دهید
-12

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.