گوگل به صف مخالفان اتحادیه بین المللی مخابرات سازمان ملل پیوست

در پی اعلام برنامه اتحادیه بین المللی مخابرات سازمان ملل مبنی بر برگزاری نشستی در ماه دسامبر با موضوع بررسی قوانین جاری بر شبکه جهانی اینترنت، شرکت گوگل ضمن ابراز مخالفت خود چنین اقدامی را تصمیم درباره سرنوشت اینترنت «در جایی نادرست» توصیف کرده و آن را موجب «محدودیت بیشتر آزادی های اینترنتی» دانسته است.
 
به گزارش شبکه الجزیره، شرکت گوگل روز چهارشنبه، یکم آذر ماه، در مطلبی که بر روی سایت «اقدام کنید» خود منتشر کرده تصریح کرده است که «اتحادیه بین المللی مخابرات محل مناسبی برای تصمیم گیری درباره آینده اینترنت نیست.»
 
کنفرانس جهانی اتحادیه بین المللی مخابرات سازمان ملل ماه آینده میلادی در دوبی افتتاح خواهد شد. قرار است برای نخستین بار از سال ۱۹۸۸ میلادی قوانین جهانی مخابرات در این نشست مورد بازبینی و به روزگردانی قرار گیرد.
 
در همین حال برخی کشورها به برنامه پیش رو به چشم فرصتی برای وضع قوانین جدید برای اینترنت نگاه می کنند.
 
مقام های رسمی و قانونگذاران ایالات متحده آمریکا، به همراه شماری از کنشگران اینترنتی پیشاپیش مراتب نگرانی خود را از طرح های پیشنهادی احتمالی کشورهای چین، روسیه و دیگر کشورهایی که مدل کنونی اینترنت را تهدید می کنند اعلام داشته اند.
 
مخالفان می گویند احتمال دارد کشورهای فوق در طرح خود نقش بزرگتری برای اتحادیه بین المللی مخابرات در نظر بگیرند و چنین گامی تهدیدی در مقابل آزادی اینترنتی خواهد بود.
 
در ادامه بیانیه شرکت گوگل آمده است: «در اتحادیه بین المللی مخابرات تنها صدای دولت ها شنیده می شود که در میان آنها برخی هستند که از اینترنت آزاد و باز پشتیبانی نمی کنند.»
 
گوگل تاکید می کند: «در فعالیت های اتحادیه بین المللی مخابرات مخفی کاری زیادی نیز وجود دارد و کنفرانس مربوط به پیمان نامه و طرح های پیشنهادی همه مخفیانه هستند.»
 
شرکت گوگل در ادامه بیانیه خود هشدار داده که شماری از طرح های پیشنهادی و تغییرات در قوانین موجود «می تواند موجب افزایش سانسور و تهدید علیه نوآوری شود.»
 
گوگل می افزاید: «بیم آن می رود که در اثر چنین تغییراتی ارائه دهندگان خدمات سایت هایی مانند یوتیوب، فیس بوک و اسکایپ ملزم به پرداخت عوارض جدیدی برای عبور از ورای مرزهای کشورها شوند. امری که خود میزان دسترسی مردم به اطلاعات را - به ویژه در بازارهای نوظهور- محدود خواهد کرد.»
 
بیانیه شرکت گوگل هماهنگ با موضع ایالات متحده است که پیش تر خواست خود مبنی بر حفظ نظام کنونی غیردولتی و شراکتی اینترنت را اعلام کرده بود.
 
در بخش دیگری از بلاگ شرکت گوگل آمده است: «دولت ها نباید به تنهایی درباره آینده اینترنت تصمیم گیری کنند.» میلیاردها انسانی که در سراسر جهان از اینترنت استفاده می کنند و کارشناسانی که شبکه جهانی را ساخته و از آن نگهداری می کنند باید در این روند دخالت داشته باشند.
 
پاسخ گوگل در حالی مطرح می شود که یک هفته قبل از انتشار بیانیه این شرکت بزرگ اینترنتی، دولت روسیه طرح پیشنهادی خود را برای نظام جدید قانونی اینترنت تسلیم اتحادیه بین المللی مخابرات سازمان ملل کرد، اقدامی که واکنش های شدیدی را در میان بعضی از کنشگران سایبری برانگیخت.


 

+49
رأی دهید
-8

compatriot - تورنتو - کانادا
"میلیاردها انسانی که در سراسر جهان از اینترنت استفاده می کنند و 'کارشناسانی که شبکه جهانی را ساخته و از آن نگهداری می کنند' باید در این روند دخالت داشته باشند. " آورین گوگل! دقیقا. این حرف همه ماست.
یکشنبه 5 آذر 1391 - 15:04
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.