جنجال بر سر اندازه ریش در تاجیکستان

شورای علما در تاجیکستان به مسلمانان پیشنهاد کرد به اندازه مشخصی ریش بگذارند! این توصیه در جامعه تاجیکستان سر و صدای زیادی بلند کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ به تصمیم شورای علما ریش نباید از مشت انسان بزرگتر باشد.


این افراد به موازین مکتب حنفی استناد کردند که جامعه مسلمان آسیای مرکزی به آن تعلق دارد.

بحث ها در اینباره در شبکه های اجتماعی و در خیابان ها، داغ و پرشور است. مردم نمی توانند بفهمند چنین محدودیت های سختی چه معنایی دارد.


در بین تاجیک ها، اندازه ریش هیچوقت اهمیت نداشته است.


کارشناسان از پرتره فردوسی، شاعر فارسی زبان قرون وسطی به عنوان نمونه نام می برند! تصویر نویسنده «شاهنامه» در کتابها با ریش نسبتاً بلندی نقش شده است.


به نوشته رسانه های تاجیکی، این ابتکار شورای علما بهیچ وجه با سیاست سازمان های سکولار جمهوری همخوان نیست. از جمله برای نمونه در انجمن فوتبال جمهوری. یکی از فوتبالیست ها را چندی پیش به زمین بازی راه ندادند و از او خواستند ابتدا به سلمانی برود!

چندی پیش وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان فرمانی صادر کرد مبنی بر اینکه استادان مرد نباید تا سن 50 سالگی ریش بگذارند!

این اجازه فقط به استادان مسن داده شد که ریش آنها نباید از 3 سانتیمتر بلند تر باشد. فرمان و دستورات وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان تا کنون نیز به اجرا گذاشته می شود.

کارشناس تاجیک، رشید قانی عبدالله گفت که هر گونه افراط گرایی موجب خشم مردم می شود، از جمله تصمیمات وزارت آموزش و پرورش. اگر امروز کورچاتوف، آکادمیسین مشهور روس در مقابل در مراکز عالی آموزشی ما ظاهر می شد، نه تنها اجازه ورود را به او نمی دادند، بلکه پلیس را صدا می زدند. همین سرنوشت در انتظار مندلییف – شیمیدان مشهور روس - و صدرالدین عینی می بود.

عبدالله رهنما، کارشناس درامور مسائل مذهبی معتقد است که موضوع «ریش» از حالت «زیبا شناسی» به حالت «سیاسی» گذار کرده است.


مدافعان سکولار در سیمای حکومتی تاجیکستان، با لفظ توهین آمیز «ریشو» از گروه های اسلامی اپوزیسیون و از جمله فعالان حزب احیای اسلامی تاجیکستان نام می برند!


او می گوید: ریش به هیچ وجه نمی تواند مانعی برای زندگی سکولار و چنین سبک زندگی شود. بیائید به یاد آوریم که مارکس، انگلس و لنین ، نمایندگان اندیشه های سیاسی سکولار ریشو بودند. اما امروزه ریش داشتن درتاجیکستان به معنای نمایندگان اردوگاه سیاسی دیگر است. به چنین جزء ناچیز ظاهری، معنای سیاسی بخشیده می شود.

در زمان حاضر، در تاجیکستان، عمدتاً پیرمردان و نمایندگان روحانیت ریش می گذارند. البته دراین اواخر در بین کارفرمایان نیز تعداد چنین افرادی بیشتر شده است. اما در ادارات دولتی «ریش» ممنوع است. کارشناسان اطمینان دارند که تصمیم شورای علما در همان سطح توصیه باقی خواهد ماند

+34
رأی دهید
-82

PERSIANSPIDER - مشهد - ایران
من نمیدونم چرا اینقد اینا باهم دعوا میکنند ؟؟ بابا ببینید صدر اسلام چطوری بودند شما هم همونطوری تقلید کنید . یه پیامبر یه علی‌ ..این کارا چیه دیگه
شنبه 4 آذر 1391 - 12:08
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
وقتی‌ این دین عصر حجری در ذهن اکثریت ملتی باشد همین میشود به جای پرداختن به اصولی برای بهتر و راحت زیستن و گشایش درهای دانش و علوم!!!! میشود <<<چگونه به خلا بروید---در اتاق خواب چه غلطی بکنید!!! اندازه ی ریش و مرز حجاب!!! ننگ و نفرت بر کسانیکه به ج.اسلامی بله گفتند و پشیمان نیستند!!!
شنبه 4 آذر 1391 - 12:56
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
قابل توجه دوستانی که میگویند اسلام دین معرفت و خداشناسی است! بابا اگه در زمان ....ریش تراش براون و فیلیپس اختراع شده بود، آنحضرت هر روز پس از استحمام و استفاده از جاکوزی، سوار لامبورگینی میشد و به مسجد میرفت! اون زمان امکانات نبود و تراشیدن هر روزه ریش هم مشکل بود لذا گذاشتن ریش در اصل نوعی راحت طلبی بود که یواش یواش مد شد. آخه چه رابطه ای بین شناخت خدا و پشم وجود دارد؟
شنبه 4 آذر 1391 - 12:58
romano - تهران - ایران
بابا شما فردوسی مارکس محمد و .. بشید بعد مدل ریشتونو انتخاب کنید والا کاش آدم با ریش گذاشتن درست می‌شد قضیه این آقایون علما و سکولارها قضیه رئیس آفتابه است می‌گه من رنگشو انتخاب می‌کنم پس من هستم.
شنبه 4 آذر 1391 - 13:14
a.ahooraei - کلن - آلمان
اینها خریتشون داره اوج می گیره. کمونیستها رفتند و اینها طاقت زندگی طبیعی و نسبی را ندارند.
شنبه 4 آذر 1391 - 14:05
nejaat2006 - لیدز - انگلستان
واقعا شرم آوره. دلیل هزار سال عقب موندن ما هم همینه. . جهان به فکر اتم، ما به فکر ریش، ببین تفاوت ره را، از استرالیا تا کیش.
شنبه 4 آذر 1391 - 14:46
apadana_uk2013 - بورن موت - انگلستان
اگر ریش نشان اسلام بود پس بوز حجت اسلام بود درد بر کورش کبیر
شنبه 4 آذر 1391 - 15:11
kabootar - لاهور - پاکستان
ریش درآوردن یکی از نشانه های تکامل انسان است نه ریش گذاشتن!!!
شنبه 4 آذر 1391 - 18:38
kobalt - کرج - ایران
داستان-در کتابی مذهبی آمده بود هر مسلمانی که ریشش از یک مشت بیش باشد ابله است شیخکی که این مطلب میخواند ریش خود مشت کرده بدید که از مشت فزون است .شمعی زیر ان بگرفت که اضافه را بسوزاند مشتش بسوخت پس دست رها کرده ناگاه کل ریشش بسوخت ذیل مطلب بنوشت چنین است به تجربه نیز اثبات گردید.
شنبه 4 آذر 1391 - 19:56
keyanrad - منچستر - انگلستان
Persian spider مشهد - ایران تو ..... گر ریش بودمظهر اسلام .... بزغاله بود حجت الاسلام این هم آویزه گوشت کن که داری زیادی زر میزنی
یکشنبه 5 آذر 1391 - 11:21
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.