عزاداران شیعه در پاکستان هدف حمله انتحاری قرار گرفتند

 

عملیات انتحاری راولپندی دسته عزادارن شیعه را هدف قرار داد و تلفات سنگینی برجای گذاشت

همزمان با برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو گروه "دی ٨" در پاکستان، حمله به عزاداران شیعه در این کشور تلفاتی برجای گذاشته است.
منابع پلیس شهر راولپندی، در مجاورت اسلام آباد، پایتخت پاکستان، اعلام کرده اند که یک دسته عزاداران شیعه هنگام توقف در مقابل یک پاسگاه ایست و بازرسی نیروهای امنیتی، هدف انفجار انتحاری قرار گرفت که در نتیجه آن، دست کم بیست و سه نفر کشته شدند.

علاوه بر کشته شدگان این حمله انتحاری، بیش از شصت تن دیگر، از جمله تعدادی زن و هشت کودک نیز زخمی شده اند که وضع برخی زخمی های این حادثه وخیم گزارش شده است.

یک روزنامه پاکستانی به نقل از پلیس راولپندی گزارش کرده است که فرد مهاجم در نظر داشت وارد دسته عزاداری شود و هنگامی که ماموران پلیس مانع شدند، جلیقه انفجاری همراه خود را منفجر کرد.

در پاکستان هم، مانند بسیاری دیگر از کشورها، برخی از شیعیان به مناسبت ایام محرم به عزاداری می پردازند و علاوه بر تجمع در مراکز دینی، "دستجات" عزادار هم در خیابان ها و اماکن عمومی حرکت می کنند و به اجرای مراسم سوگواری خاص خود می پردازند.

حمله به تجمع شیعیان در پاکستان به خصوص در جریان اجرای مراسم عزاداری حادثه ای بی سابقه نیست و گروه های تندرو سنی مسئول آن شناخته می شوند. در گذشته، این نوع حملات گاه به انتقام جویی متقابل شیعیان تندرو هم منجر شده و قربانیانی از هر دو طرف گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احسان الله احسان، سخنگوی طالبان پاکستانی، گفته است که این گرون مسئولیت این حملات و همچنین حمله به نیروهای امنیتی در منطقه شمال غرب پاکستان را برعهده می گیرد.

سخنگوی طالبان پاکستانی مراسم عزاداری محرم به سبک شیعیان را "هتک حرمت" پیامبر اسلام توصیف کرده و شرکت کنندگان در چنین مراسمی را مستوجب مجازات دانسته است.


تعدادی زن و کودک نیز در میان کشته شدگان و زخمی های عملیات خشونت آمیز روز گذشته بودند

حمله راولپندی پر تلفات ترین حمله به شیعیان از روز ١٨ فوریه سال جاری در یکی از شهرک های عمدتا شیعه نشین منطقه کرم در شمال غرب پاکستان است که سی و یک کشته برجای گذاشت.

در پی حمله اخیر به عزاداران شیعه، آصف علی زرداری، رئیس جمهوری، و سایر مقامات پاکستانی این اقدام را به شدت محکوم کردند و راجه پرویز اشرف، نخست وزیر این کشور، گفت که تروریست ها نمی توانند وحدت مردم پاکستان را از میان ببرند.

اجلاس سران

حمله انتحاری در راولپندی با برگزاری اجلاس سران کشورهای گروه دی ٨، متشکل از هشت کشور در حال توسعه عمدتا مسلمان در اسلام آباد همزمان بوده است.

در این اجلاس، رئیسان جمهوری و مقامات ارشد کشورهای اندونزی، ایران، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، مالزی، مصر و نیجریه شرکت دارند. اگرچه نیجریه کشوری مسلمان محسوب نمی شود، اما بخش عمده ای از جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می دهند.


به مناسبت برگزاری اجلاس سران دی ٨ تدابیر امنیتی ویژه ای در پایتخت و مناطق مجاور اجرا شده است

به مناسب برگزاری این نشست، تدابیر امنیتی ویژه ای در پایتخت پاکستان و مناطق اطراف از جمله راولپندی، به اجرا گذاشته شده و صدها مامور پلیس با استقرار در نقاط مختلف، ماموریت حفظ امنیت را برعهده گرفته اند.

به دلیل نگرانی از بروز ناامنی، اطراف محل برگزاری اجلاس سران تحت حفاظت شدید قرار گرفته و از جمله، فعالیت های ساختمانی در این منطقه تا پایان اجلاس متوقف شده است.

گروه دی ٨ به ابتکار ترکیه در سال ١٩٩٧ تاسیس شد و هدف خود را همکاری کشورهای در حال توسعه برای بهبود موقعیت خود در صحنه جهانی اعلام کرد هر چند، به نظر نمی رسد که در حال حاضر، کشورهای دیگری به جز این هشت کشور در صدد عضویت آن باشند.

به گفته یک تحلیلگر محلی، مقامات پاکستانی امیدوارند با میزبانی این اجلاس، وجهه این کشور را دست کم در میان کشورهای مسلمان بهبود بخشند و تصویری را که از یک کشور ناامن و تحت تسلط تندروهای مذهبی در رسانه های بین المللی منعکس شده، تغییر دهند.

حمله اخیر به عزاداران شیعه باعث بروز نگرانی در مورد احتمال اقدامات تلافی جویانه و تشدید خشونت شده است.

علاوه بر حمله انتحاری در راولپندی، روز چهارشنبه یک موتور سیکلت بمب گذاری شده در برخورد با یک موتور مسافرکش در نزدیکی یکی از مساجد شیعیان در شهر کراچی منفجر شد و دو کشته و شماری زخمی برجای گذاشت.

همچنین، در شهر کویته، مرکز ایالت بلوچستان در جنوب غرب پاکستان، یک وسیله انفجاری کنترل از راه دور که در یک موتور سیکلت جاسازی شده بود در کنار اتوبوس ارتشی حامل گروهی از دانش آموزان منفجر شد و چهار نظامی و یک زن را کشت و تعدادی دیگر را زخمی کرد.

حمله به نیروهای امنیتی در چند نقطه دیگر هم تلفاتی به بار آورد. شمار کشته شدگان عملیات خشونت آمیز روز گذشته در پاکستان به دست کم سی و پنج نفر رسید.

+57
رأی دهید
-34

Hatikva - توبه موری - انگلستان
PERSIANSPIDER - مشهد - ایران. یکی‌ از زیباترین راه‌های اعدام سرباز‌های اسراییلی در صورت حمله به ایران مخصوصاً خلبان‌های هوپیماهای سقوط کرده ی اف‌ ۱۶ و اف ‌۱۵ جهودی ،،کندن گوشت تن این افراد با ناخون گیر هست و این کار رو تا کندن آخرین ماهیچه از استخونه یهودیشون باید ادامه داد ! حـ...‌ها حالا که پای توحش اومده وسط ، بهتون معنی‌ توحش رو نشون میدیم !!!!!!!!!!!!. ========. توحش و بربریت یک حیوان انسان نما. به امید اینکه سر خانوادت بیاد تا بفهمی چی‌ گفتی‌.
‌پنجشنبه 2 آذر 1391 - 09:54
pull.over - دوحه - قطر
خوشا به حال کسی که در حال عزاداری برای امام حسین شهید بشه!
‌پنجشنبه 2 آذر 1391 - 10:22
invisible kid - ریو دو ژانیرو - برزیل
از مسلمان‌های وحشی انتظار بیش از این هم نیست ؛)
‌پنجشنبه 2 آذر 1391 - 11:17
kobalt - کرج - ایران
این قصه کربلا تمومی نداره.کبلائی
‌پنجشنبه 2 آذر 1391 - 17:28
shayan96 - تهران - ایران
واقعا جالبه امریکا و اسرائیل بر سرشان بمب می ریزند کشورشون را اشغال می کنند صدا شون در نمی یاد ولی شیعیان به محض گرفتند مراسم مذهبی دست به قتل عام آنها می زنند پیروان دشمنان امام حسین (ع) راه رهبرانشان را امروزه با کشت کشتار مردم بی گناه ادامه می دهند
‌پنجشنبه 2 آذر 1391 - 22:50
sohrabsun - تهران - ایران
این بمب گذاری نشان از ضعف مدیریت دستگاه های امنیتی در این کشور دارد و کشوری که بمب اتمی داره و خودش شده جولان گاه تروریستها پس تعجب نکنید این کشور نیست این کشور تروریستها است و یعنی مردم حق زندگی کردن ندارند
جمعه 3 آذر 1391 - 14:32
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.