دستاوردهای کی‌روش؛ از شعار تا واقعیت

علی کفاشیان در برنامه ۹۰ نسبت به آنچه "دلایل استعفای کارلوس کی‌روش" و حمایت احتمالی سرمربی پرتغالی از کاندیداتوری علی کفاشیان در انتخابات فدراسیون فوتبال نامیده می‌شد، واکنش نشان داد.
 
او در برنامه ۹۰ به عادل فردوسی پور، مجری برنامه گفت: "من کی‌روش را وارد بازی تبلیغاتی خودم نکردم. من اصلاً نیازی به این کار ندارم. البته شاید هم کی‌روش من را دوست دارد که استعفا داده است."
 
کی‌روش در ۲۳ بهمن‌ماه استعفای خود را برای تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال آینده تقدیم علی کفاشیان کرد. اتفاقی که توأم با حرف‌و حدیث در مورد چرایی این استعفا بود.
 
محمد مایلی کهن، مدیر فنی سابق تیم امید ایران به‌عنوان منتقد همیشگی مربیان خارجی در فوتبال ایران در تازه‌ترین اظهارنظر خود به پایگاه خبری "ورزش سه" گفت: "اگر ایشان قرار است برود، چرا از حالا استعفایش را برای آن مقطع از زمان اعلام می‌کند؟"
 
مایلی کهن در این گفت‌وگو مدعی شده که سرمربی تیم ملی ایران از استعفای خود به دنبال اهدافی دیگر است. او پیش‌ از این هم به خبرگزاری فارس گفته بود که استعفای کی‌روش یک "شوی" تبلیغاتی است.
تیم جوان و باتجربه
به نظر می‌رسد آن چه کی‌روش را در فوتبال ایران مبدل به شخصیتی مورد قبول کرده، کارنامه او و همچنین ساختن تیمی متفاوت از تیم‌های ملی گذشته است.
 
پس از اعلام استعفای سرمربی تیم ملی، سردار آزمون، مهاجم تیم ملی ایران و مرتضی پورعلی گنجی مدافع این تیم در پست‌های جداگانه در صفحات اینستاگرام خود، از کارلوس کی‌روش حمایت کردند.
سردار آزمون در پست خود نوشت: "بدون تو راه دشوار خواهد شد."کی‌روش که سرمربی پیشین رئال مادرید و دستیار الکس فرگوسن در منچستریونایتد بوده، طی سه سال اخیر بازیکنانی مانند سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، مرتضی پورعلی گنجی، مهدی ترابی، سعید عزت الهی، بختیار رحمانی، سروش رفیعی، علیرضا بیرانوند، وریا غفوری، رامین رضائیان و ... را در حالی به تیم ملی دعوت کرد و بعضاً از آنها بازیکنانی ثابت در ترکیب تیم ملی ساخت که کمتر کسی انتظار حضور آنها در اردوهای تیم ملی را داشت.
 
یک سال قبل نیز اشکان دژاگه در آستانه رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در استرالیا گفته بود که مهم‌ترین دلیل حضورش در ایران، سرمربیگری کارلوس کی‌روش بوده است.
 
این اظهارنظر دژاگه بعد از آن صورت گرفت که امیر قلعه‌نویی مدعی شد در سال ۲۰۰۷ که سرمربی تیم ملی ایران بوده با اشکان دژاگه برای حضور در تیم ملی صحبت کرده ولی این بازیکن دعوت او را نپذیرفته بود.
سرمربی پرتغالی در طی سال‌های مربیگری‌اش در تیم ملی ایران، بازیکنانی که در اصطلاح فوتبال ایران به آنها "دورگه" گفته می‌شود را به ایران فراخواند.
شاخص‌ترین آنها را می‌توان اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد دانست. هرچند که طرح حضور بازیکنانی مانند دانیال داوری و استیون بیت آشور در تیم ملی شکست خورد.
تلاش کی‌روش برای ساختن تیمی جوان که درعین‌حال بازیکنانی باتجربه را هم در خود می‌بیند قابل‌لمس است. میانگین سنی تیم کی‌روش در آخرین بازی مقابل ترکمنستان کمتر از ۲۶ سال بود.
انتقاد حتی از دژاگه؟
مایلی کهن اما به شکلی حضور بازیکنانی که آنها را "دورگه" خوانده است انتقاد دارد. او در نقد دعوت شدن این بازیکنان به ورزش سه گفته است که کی‌روش "از بین لشکر سلم و تور این بازیکنان را جمع کرده" و انتقاداتی به عملکرد اشکان دژاگه نیز داشته است.
 
او گفت: "بروید و ببینید یک هافبک مهاجم که بیش از ۳۰ بازی ملی کرده و تنها ۶ گل آن‌هم به حریفانی زده که قطر از همه بزرگ‌تر بوده را چقدر بزرگ کردند. دژاگه به تایلند، گوام و ترکمنستان گل زده است."
 
او در بخشی از صحبت‌های خود مدعی شده که دعوت از رضا قوچان نژاد باعث حذف و افول فنی کریم انصاری‌فرد در فوتبال ایران شد. این درحالی است که سردار آزمون در بیست سالگی موفق شد جای رضا قوچان نژاد را در تیم ملی بگیرد و به مهاجم اول تیم ملی تبدیل شود.
 
مایلی کهن به‌عنوان نمونه‌ای از ضعف فنی بازیکنانی که کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران دعوت می‌کند به ورزش سه گفته است: "ما در بازی رفت با انصاری‌فرد و خلعتبری ازبکستان را بردیم و در بازی برگشت برابر ازبکستان در تهران باختیم."
 
هرچند که شکست مقابل ازبکستان، آخرین شکست تیم کارلوس کی‌روش مقابل تیم‌های آسیایی در ۹۰ دقیقه بود. تیم او فقط در ضربات پنالتی مقابل عراق در جام ملت‌های آسیا شکست خورد.
ممنوعیت از پاسخگویی
به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد انتخابات فدراسیون فوتبال و همچنین برگزاری دیدارهای باقی‌مانده تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی، پاره‌ای از فشارها و انتقادات بر کارلوس کی‌روش افزایش یابد.
علی کفاشیان پیش‌ از این سرمربی تیم ملی را از پاسخگویی به منتقدان منع کرده بود و حتی کی‌روش در آخرین گفت‌وگوی خود مقابل در فدراسیون فوتبال به خبرنگاران گفت: "من برای گفت‌وگو با شما از رئیس اجازه گرفتم."
به نظر می‌رسد رئیس فدراسیون فوتبال با علم بر این که انتخابات آتی فدراسیون موعد مناسبی برای حمله منتقدان به دستاوردهای کی‌روش خواهد بود و همین‌طور با آگاهی از پاسخ‌های تند او در برابر نقدها، فعلاً اجازه گفت‌وگوهای رسانه‌ای را به سرمربی خود ندهد.
+9
رأی دهید
-2

  • قدیمی ترین ها
  • جدیدترین ها
  • بهترین ها
  • بدترین ها
  • دیدگاه خوانندگان
    ۳۶
    ensanam arezoost - خارگ، ایران
    سردار آزمون در پست خود نوشت: "بدون تو راه دشوار خواهد شد." یعنی با تو را آسان است و دشوار نخواهد بود؟؟!! تو این شش سال خیلی دشوارتر از اینها بوده حتی دشوارتر از گذشته ها، اینو ما نمیگیم بلکه نتایج رسمی تیم ملی در شش سال گذشته نشان می دهد
    4
    1
    ‌پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹
    پاسخ شما چیست؟
    0%
    ارسال پاسخ
    نظر شما چیست؟
    جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.