شگفتی‌های ایران - کندوان، روستایی با قدمت ۶ هزار سال

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان با قدمت ۶ هزار سال است. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید، زیرا در روستاهای صخره‌ای در ترکیه و آمریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا دیگر زندگی نمی‌کند.

برای دیدن تصاویر کامل این گزارش , بر روی عکس زیر کلیک کنید

شگفتی‌های ایران - کندوان، روستایی با قدمت ۶ هزار سال

شگفتی‌های ایران - کندوان، روستایی با قدمت ۶ هزار سال

+468
رأی دهید
-23

baharmazaheri - عجمان - دبي
اگه اروپا بود به جذابیت توریستی تبدیل میشد خاک بر سر رهبر و کلّ نظام اسلامی!!!!!
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 18:47
be_pa_khaste - هارلم - هلند
اینا زمانی‌ ارزش داره که وضعیت الان مردم باهاش همخونی داشته باشه یه مملکت آزاد و مردم آزاد می‌تونن این آرزش رو به دنیا نشون بدن.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 19:16
khosrow norsk - اسلو - نروژ
جالبیش هم اینه که ایرانى وقتى میخواد از خودش تعریف کنه فقط سراغ خرابه هاى چند هزار سال پیش میره . نه اینکه هیچى درست نکردیم تو این دو سه هزار ساله.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 21:00
khosrow norsk - اسلو - نروژ
در ضمن یکى دیگر از شگفتیهاى ایران زمین اینه که مردم هنوز تو اون لانه هاى زنبورى زندگى میکنند. واقعاً از شگفتیهاى ایران زمینه این یکى
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 21:32
Caroline - تهران - ایران
ای مهد تمدن کهن، ایران . وی فخر نژاد پاک من، ایران. تو خانه‌ی حضرت اهورایی . دور از تو ستیز اهرمن، ایران. ای صد چو بزرگمهر نام‌آور  . در بارگه تو رایزن،‌ ایران. آید ز تو بوی بوعلی‌سینا    . چون نگهت یاس ویاسمن، ایران. دامان تو زادگاه فارابی .  رازی تو مفخر وطن ایران. ای خطه ی دانش وخردورزی   . وی پهنه‌ی عشق و علم و فن ایران. آوازه‌ی بادگیر یزد تو      . می‌رفت ز حله تا «ختن» ایران. تنها نه صدای عشق می‌آمد. از تیشه مرد کوهکن ایران. کز چاه قنات هم رسید آوا.    .
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 21:43
Caroline - تهران - ایران
 از جان فن‌آوران سخن ایران. هم فرش تو بود دشت گلباران  . هم دشت تو پرگل و چمن ایران. چون شد که ز کاروان به جا ماندی؟    . ای رهرو دشب شکن ایران. اینک زورای سال‌های جور    . برخیز به قصد ساختن ایران. تا چند اسیر پنجه‌ی اندوه      . تا چند بسایه تاختن ایران. برخیز و سرود عشق را سرده    . وز غصه و غم کمرشکن ایران. ای کاش به همت عزیزانت     . سستی شود از تو ریشه کن ایران. برخیز و به نور دانش و بینش. برخود نظری دگر فکن ایران. تو خاستگه تمدن و نوری  . برگرد به اصل خویشتن ایران. روکن به پژوهش و نوآور باش  . وز یاس و شکست دم مزن ایران. برخیز و هنرنمای و علم آموز  . علمی ز برای زیستن ایران.  با عشق و«امید» اگر بپاخیزی .  آینده زتوست بی‌سخن ایران.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 21:43
Caroline - تهران - ایران
کیست دم از مرگ وطن می زند ؟؟!!. زخم دگر بر دل من می زند  !.  . کیست که دلداده ی خورشید نیست ؟؟!!. در دل او پرتو امید نیست .  . کیست که یأس است شعار دلش. مرگ چکد از سخن باطلش.  . یاس دل کیست که پژمرده است. آب ز آبشخور کین خورده است. مرگ وطن ، حرف وطن دوست نیست. این سخن از خامه ی یک اجنبی است.  . میهن ما زنده ترین میهن است. هر که دم از مرگ زند دشمن است. مهد اهورای سپنتاست این. کشور جاوید اوستاست این. خطه ی بس کاوه و بس بابک است. کشور صد آرش و صد مزدک است. میهن فردوسی والا نژاد. پهنه ی رزم و وطن عدل و داد. مرگ کور ایران کجا ؟؟ !!. مرگ کجا ، مهد دلیران کجا ؟؟!! . گرچه گهی غم به دل ما نشست.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 21:49
Caroline - تهران - ایران
مرگ کور ایران کجا ؟؟ !!. مرگ کجا ، مهد دلیران کجا ؟؟!! .  . گرچه گهی غم به دل ما نشست. حرمت میخانه ی میهن شکست.  . لیک نمرده است و نمیرد وطن. رنگ عدم را نپذیرد وطن.  . دل سخن نغز به بار آورد. یاد ز گفتار بهار آورد.  . گرچه عرب زد چو حرامی به ما. داد یکی دین گرامی !! به ما.  . مذهب ما ، مذهب ایرانی است. کیش اهورایی انسانی است.  . مذهب ما مذهب شمشیر نیست. مکتب خون و غم و تکفیر نیست. مظهر آزادی ما کوروش است. او که نبی است ، نه آدمکش است.  . خاک وطن حمله ی چنگیز دید. یورش آن وحشی خون ریز دید. خون جگر خورد ولیکن نمرد. جان به سلامت ز چنان ورطه برد.  . چون به سر دار بشد ، سربه دار. حب وطن گشت یلان را شعار. باز وطن سرور و سردار شد. دشمن ایران به سر دار شد.  . خون سیاووش چو آید به جوش. شعر وطن را بسراید سروش.  . ما نسپاریم وطن را به کس.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 21:52
Caroline - تهران - ایران
مرگ کور ایران کجا ؟. مرگ کجا ، مهد دلیران کجا ؟. گرچه گهی غم به دل ما نشست. حرمت میخانه ی میهن شکست. لیک نمرده است و نمیرد وطن. رنگ عدم را نپذیرد وطن.  دل سخن نغز به بار آورد. یاد ز گفتار بهار آورد. گرچه عرب زد چو حرامی به ما. داد یکی دین گرامی !! به ما. مذهب ما ، مذهب ایرانی است. کیش اهورایی انسانی است. مذهب ما مذهب شمشیر نیست. مکتب خون و غم و تکفیر نیست. مظهر آزادی ما کوروش است. او که نبی است ، نه آدمکش است. خاک وطن حمله ی چنگیز دید. یورش آن وحشی خون ریز دید. خون جگر خورد ولیکن نمرد. جان به سلامت ز چنان ورطه برد. چون به سر دار بشد ، سربه دار. حب وطن گشت یلان را شعار. باز وطن سرور و سردار شد. دشمن ایران به سر دار شد. خون سیاووش چو آید به جوش. شعر وطن را بسراید سروش. ما نسپاریم وطن را به کس. تا که بود در تنمان یک نفس. چون که وطن تا ابد زنده است. جان به رهش دادنم ارزنده است. ور نه خردمند نخواهد سپرد. جان به ره توده خاکی که مرد. دم مزن از مرگ وطن دم مزن. خانه ی امید تو بر هم مزن. زنده ترین زنده مرا میهن است. هر که دم از مرگ زند دشمن است. کام وطن دوست پر از خنده باد. تا که جهان هست ، وطن زنده باد. دکتر مصطفی بادکوبه ای
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 21:57
piade - تهران - ایران
این روستا باید به عنوان یک مکان توریستی و فقط برای دیدن معرفی میشد نه اینکه یک عده مجبور باشند تو سال 2012 هنوز تو یک همچین مکانهائی که کمترین امکانات و داره زندگی کنند. و البته بعضیها هم که فقط ادای روشنفکرهارو در میارن برن اونجا و از در و دیوار خانه ها وحریم های خصوصی این مردم بیچاره عکس بگیرند
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 22:59
Azarbaijan-tabriz - تبریز - ایران
یاشاسین آذربایجان - آذربایجان با داشتن طبیعت بکر و اثار باستانی فراوان از زیباترین نقاطع ایران محسوب می شود. اما متاسفانه عده ای از مسئولان کشوری . آذربایجان و آذربایجانی را به چشم بیگانه مینگرند.و چه ظلم ها که بر مردم آذربایجان روا نداشته اند.با بی توجهی به خشک شدن دریاچه ارومیه - باعث از بین رفتن زمین های کشاورزی این منطقه خواهند شد.و در کنار آن اجازه تدریس زبان ترکی آذری در کنار زبان فارسی را نمی دهند. سعی می کنند. در گذر زمان .زبان فارسی را جایگزین زبان مادی اذری کنند. و یا حداقل کلمات فارسی را جایگزین کلمات ترکی کنند.و اصالت زبان آذری را از بین ببرند.شبکه استانی در آذربایجان به جای استفاده کردن از کلمات ترکی اذری در برنامه های استانی - سعی در جایگزین کردن کلمات فارسی با کلمات ترکی را دارند. و هر کسی اعتراضی بکند.فوری مارک تجزیه طلبی می چسبانند.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 23:03
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
khosrow norsk - اسلو - نروژ/ به نظرت به دنبال دنیای نو و جنس چینی بره اصالت خودش را ثابت کرده ؟Caroline - تهران - ایران/ عالی بود مرسی/. piade - تهران - ایران / واقعا باعث تاسف است که دوست داری این روستای زنده و پر تحرک را بصورت یه شهر متروکه ببینی آنهائی که در آنجا زندگی میکنند از زندگیشون لذت می برند وگرنه کسی آنها را مجبور به ادامه زندگی در این مکان نکرده.
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 01:05
compatriot - تورنتو - کانادا
این تصاویر را که میبینم حالم گرفته میشه. اونجا زمانی‌ قشنگه که کلی‌ امکانات تفریحی و توریستی داشته باشه و برای ساکنینش درآمد داشته باشه نه‌ از درد بیچارگی توی همچنین جایی زندگی‌ بکنند. حالا این خانه‌های صخره ایی قباله هم داره؟
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 03:00
مانفرد - ایران - ایران
اینکه این روستا به همین وضع مونده و دست نخورده و خیلیها فکر میکنند بکره قسمت بزرگیش به خاطر ضعیف بودن وضع اقتصادی مردمشه وگرنه خیلی هم دوست دارند که درو پنجرهاشو زیباسازی و نوسازیش کنند(اینو به این خاطر میگم که اونجا رفتم و با چندنفرشون همصحبت بودم) اگر هرجایه دنیا بود که مسئولینش کمترین احساسی رو نسبت به مردم و وطنشون داشتند کی درآمد نسیب این مملکت درحال نابودی میشد....به قول یکی از دوستان :حالا بزار به او زلزله زده های بدبخت کمک رسانی بشه اینها پیشکش
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 08:07
مانفرد - ایران - ایران
Azarbaijan-tabriz-دوست عزیز .شما منظورت اینه که تو مدارس و دانشگاهها ترکی رو هم مثل زبان انگلیسی و عربی آموزش بدهند یا اینکه تو مناطق آذری نشین به جای اینکه کتابها به پارسی باشه باکلمات ترکی نوشته وتدریس بشه؟
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 11:21
a.ahooraei - کلن - آلمان
دوستان هم میهن عزیز آذری بخوانند و ببینند کمی تآمل و تعمق کنند که این قریه بیش از 6000 سال سابقه دارد آیا میشود گفت که از 6000 سال پیش این افراد به زبان ترکی محاوره می کردند؟ مگر نه اینکه هجوم سلجوقیان و ورود آنها از طریق خراسان به فلات های ایران سابقه ای چند صد و قریب به 1000 سال می باشد و سکنی آنها در حول و حوش آذرآبادگان بیش از 800 سال نمی باشد؟ مردم کندوان تا اونجایی که من میدونم به زبان آذری تکلم میکنند اما ظاهری با ملبسه های شبیه به گیلک ها هستند.
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 11:32
حسین83 - بهبهان - ایران
یادش به خیر دوران آموزشی خدمت سربازی ام تبریز بود که که یک روز جمعه و سرد زمستانی به همراه دوستان به این مکان رفتیم . یادش به خیر .
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 23:25
آذری اوغلان - باکو - آذربایجان
یاشاسین آذربایجان
جمعه 26 آبان 1391 - 10:37
س-لاله - تبریز - ایران
همه هموطنان ایرانی را به دیدن این عظمت با شکوه دعوت مینمایم.
جمعه 26 آبان 1391 - 18:52
raha1984 - هامبورگ - المان
انینجا ایرانه زبان رسمی این کشور فارسی هست باید به کدام زبان به هموطنان عزبز حالی کرد ؟؟ این نادیده گرفتن قوم یا قبیله ای نیست !! پس باید گیلکی و لری و عربی و بختیاری و کردی و غیره هم در مدارس تدریس بشه !!! میگن دریاچه ارومیه و فلان و قلان بابا خودتون دارید اونجا زندگی میکنید تمام ایران رو اینها تو این سی و خورده ای ساله به اتیش کشاندن و خشکاندند اون از زاینده رود اون از کارون اون از خزر و غیره اش چرا دوست دارید دیگران رو دشمن خودتنون تصور کنید ؟؟؟؟
جمعه 26 آبان 1391 - 19:02
asal55290 - مشهد - ایران
واقعا دیدنیه منم چند سال پیش رفتم اونجا واقعاذیه شگفتیه تو این روزپار همینطور که دوستمون گفت میتونه به یه جاذبه توریستی تبدیل بشه همه دوستانو دعوت میکنم حتما برا یکبار هم که شده از اونجا دیدن کنن....
شنبه 27 آبان 1391 - 05:51
پیام آقا - خارلمن - سویان
Azarbaijan-tabriz - تبریز آخه دوست نازنین من، مگه دست ماست؟ مگه الان فارسها همه خواستهاشون که اولیش آزادیه، رو دارن؟ تو بیا من و تو ما شویم اول این خراب شده رو آزاد کنیم بعد منم میام کمکت تا زبان اصیل و باستانی تورکی آذری رو تو مدارس هم یاد بدن. آخه عزیز برادر انسان می ره مدرسه تا چیزائی که بلد نیست یاد بگیره. وگرنه کسی که تو خونه آذری حرف می زنه تو کوچه آذری و.. مدرسه که بره دیگه این زبونو بلده. فقط می تونه با یادگیری الفبا بنویسدش. با این وجود حق می گی، هرکس باید بزبان مادریش آموزش هم ببینه. اما این مملکت چی بجاشه که اینش باشه؟ با این وجود امیدوارم هر ایرانی تو مدرسه به دو زبان آموزش اجباری ببینه تا ملت ایران صد سال دیگه زبون هم رو بفهمند. اما خدائی باید اسیدی کار کنی و بشینی کتابهای درسی و علمی مهم رو از امروز به تورکی پاکیزه شده بدون یک کلمه فارسی و عربی و.. ترجمه کنی تا هرکس این زبان رو یاد گرفت، علاوه بر اون مزیت اول، بتونه بهره علمی عملی بیشتری هم ببره. پیروز باشی
یکشنبه 28 آبان 1391 - 12:17
پیام آقا - خارلمن - سویان
raha1984 - هامبورگ، ایول.. خدائی عصبانی که می شی جذابتر می شی! :D. ده ساله تو اینترنت و اینور و اونور دارم از کله گنده های پانترک بگیر تا فدرال خواهان میهن پرست سر و کله می زنم. اون بالائی ها که در لجاجت و عنادشون شکی نیست چون هرچه باهاشون پیش می رم بازم می رسم دایره سر خط! باور کن گاهی خودم خجالت می کشم از بس پاسخهای یک مدلی رو دادم. یکیش چون ادعا داره اولین جراحی قلب باز رو در ایران انجام داده، پس می تونه سر ایران رو هم ازش جدا کنه! باور کن بعضیشون تاریخ دویست سال قبل رو نمی دونن اما یهوئی برات از دویست هزار سال قبل سخن می گن. البته ناقلاها منابعشون رو هم معرفی نمی کنن تا دست زیاد نشه. آخه یکی نیست بگه کدوم کشور به اجزا خودش تقسیم شده و اجزائش به خوشبختی رسیده که شما برسید؟ باور کن دارم کم کم می برم دیگه. کمکککک
یکشنبه 28 آبان 1391 - 12:28
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.