مناظره خواندنی زیباکلام و خسروپناه در باره نقش دین و عقل در زندگی انسان

 

برنامه تلویزیونی «زاویه» مناظره‌ای رو در رو میان صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، درباره آسیب شناسی روشنفکری در ایران ترتیب داده بود.


به گزارش خبرآنلاین، در این برنامه که از شبکه چهار سیما پخش شد، به غربزدگی روشنفکران در ایران انتقاد کرده و به تضاد میان روشنفکری دینی و روشنفکری غربی پرداخته شد. گرته برداری از فرهنگ غرب مورد انتقاد خسروپناه قرار گرفت. این موضوع با واکنش زیباکلام مواجه شد که خطاب به وی‍ گفت: اصل تفکیک قوا هم از غرب آمده است. مگر شما آن را از «قال الباقر» آورده اید؟ مگر اصل تفکیک قوا، اساس نظام جمهوری اسلامی نیست؟ پس اصل این نظام از غرب آمده است!

خسروپناه که می گفت همه چیز غرب بد نیست، در پاسخ به وی گفت: غرب هم چیزهای خوبی از اسلام گرفته است. همچون تجربه گرایی. ما هم تفکیک قوا را از غرب بگیریم. این چه ایرادی دارد؟

زیباکلام پاسخ داد: ته حرف شما و اسلام گرایان این است که اگر از شما بپرسیم، اسلام برای چه آمده؟ می گویید آمده که انسان ها را خوشبخت کند. بعد اگر بگوییم که چطور یک عده بدون اینکه از خدا و کلیسا و وحی کمک بگیرند، زندگی می کنند و وضعشان هم بد نیست؟ چطور عده ای دین را کنار گذاشتند اما خوشبختند؟ پاسختان چیست؟

او بی آنکه به خسروپناه اجازه پاسخ به این سوال را بدهد، خودش از جانب وی و اسلام گرایان اینگونه پاسخ داد: شماها چاره ای ندارید جز اینکه بگویید آنها توهم خوشبختی دارند و اتفاقا خیلی هم بدبختند! آنها بحران هویت دارند، هم جنس بازند و به گاو پرستی رسیده اند و از این حرف ها...! مساله این است که طی 150 سال گذشته میلیون ها نفر از این طرف به غرب رفته اند، اما حتی 20 نفر هم از انجا نیامده، اینجا زندگی بکند!

زیباکلام که می گفت غزالی به این سوال پاسخ داده و به همین دلیل هم او مهمترین کتابش را تقدیم به غزالی کرده است، گفت: غزالی چشم مرا باز کرد و گفت «کجا گفته شده که اسلام آمده تا بانکداری و ...برای من ایجاد کند؟ اسلام آمده که بگوید آخرت و معاد و خدا هم هست». همین.

مجری برنامه کوشید که برنامه را از حالت مونولوگ خارج کرده و فرصت پاسخگویی برای خسروپناه ایجاد کند. او هم با بیان اینکه «من نمی دانم غزالی کی این حرف را زده؟» ادامه داد: آخرین کتاب غزالی را با دقت بخوانید. انجا نوشته که اسلام با قرائت تصوف ارزشمند است نه اسلام برآمده از عقلانیت مستقل. تعبیر شما اصلا واقعیت ندارد. نمی گویم تحریف است اما درست نیست. ضمنا من نماینده حکومت 33 ساله جمهوری اسلامی نیستم که شما آن را در برابر حکومت 200-300 ساله غرب می گذارید و مقایسه می کنید.

خسروپناه افزود: اسلام آمده که انسان را خوشبخت کند. اما مگر با لفظ اسلام، می توان آن را محقق کرد؟ سبک زندگی کنونی ما معجونی از اسلامیت و ایرانیت و غربیت است. یکی از دلایل عدم پیاده شدن اسلام واقعی هم همین عقلانیت عمودی است. غرب مدرن به دلیل بها دادن به عقل که در قرون وسطی مغفول مانده بود، موفق شد؛ اما بال وحیانیت را شکست و این یک آسیب است. جوامع اسلامی هم موفقیت ها و آسیب هایی دارند. از جمله اینکه این جوامع بال عقلانیت را شکسته اند. از نظر من جامعه خوشبخت جامعه ای است که عقلانیت عمودی را با وحیانیت جمع کند و در طول آن قرار دهد نه در عرضش. البته ما در جامعه خودمان نتوانستیم چنین کنیم.

زیباکلام که می گفت «حرف من چه ربطی به عقلانیت طولی و جمعی و عمودی دارد؟» ادامه داد: سوال من از شما این است که آیا بدون مذهب هم می توان زندگی خوبی داشت؟ اگر جوابتان مثبت است، پس مذهب برای چیست؟ اما شما که جواب مثبت نمی دهید، کلنگ و بولدوزر می آورید و زندگی آنها را می کوبید و می گویید آنها خوشبخت نیستند!

خسروپناه که می گفت «شما چرا به جای من جواب می دهید؟»، گفت: من این حرف را نمی گویم. سوال من از شما این است که این نسخه ای که می پیچید، در مشروطیت و دوران پهلوی اول و دوم جواب داد؟ در 120- 130 سالی که این نسخه پیچیده شده، به جوابی رسید؟ من استدلال عقلی می آورم که دینی که با آخرت ما کار دارد، با دنیای ما هم کار دارد. چون اعمال ما در این دنیاست که آخرتمان را می سازد.

زیباکلام هم گفت: با تمام احترامی که برای مرحوم دکتر شریعتی قائلم اما با این حرفش که گفت «دینی که دنیای مرا نسازد، آخرت مرا هم نخواهد ساخت. خدایا تو چگونه زیستن را به من بیاموز، خودم چگونه مردن را خواهم آموخت» مخالفم. مشکل ما در 33 سال جمهوری اسلامی این است که می خواهد چگونه زیستن را به من بیاموزد!

خسروپناه  گفت حتی چگونه مردن را هم باید از دین آموخت. مگر اسلام احکام قضایی و اقتصادی ندارد؟ مگر نمی گوید ربا حرام است؟ آقای زیباکلام شما تکلیفت را با خودت مشخص کن! شتر سواری که دولا دولا نمی شود! اسلام چنین احکامی دارد یا نه؟ اگر دارد، پس دین برای این دنیا هم هست. اسلام نمی گوید عقل را کنار بگذار. مشکل در کنار گذاشتن عقلانیت است که به انحطاط دچار می شویم.

زیباکلام هم اظهار داشت: دین آمده که بگوید آخرت هست و نیامده که دنیای ما را بسازد. این عقل است که دنیا را می سازد و ربطی به دین ندارد. حاصل تفکر شما این است که باید عقل را کنار گذاشت و دین را چسبید.

خسروپناه که می گفت این طور نیست با واکنش زیباکلام روبرو شد که می گفت همین طور است. صدای این دو استاد دانشگاه با یکدیگر خلط شده و هر کس حرف خودش را می زد که مجری برنامه زمان پایان برنامه «زاویه» را اعلام کرد. مهمانان دقایقی سکوت کرده و مجری گفت که انشالله این بحث را بار دیگر ادامه خواهیم داد.

تیتراژ پایانی در حال پخش بود و دوربین تصاویر زیباکلام و خسروپناه را نشان می داد که همچنان مشغول بحث بودند.



جهت نمایش ویدئو در یوتوب اینجا کلیک کنید.
جهت دانلود ویدئو اینجا کلیک کنید.




ویدیوی کامل مناظره زیباکلام و خسروپناه



جهت نمایش ویدئو در یوتوب اینجا کلیک کنید.
جهت دانلود ویدئو اینجا کلیک کنید.




+351
رأی دهید
-17

feminism - لندن - انگلستان
فراموش نکنید که همین آقای زیبا کلامی که اکنون نقش روشنفکر غربگرا را بازی میکند در سخنرانی گفت " یک موی محمد بن عبدالله را به صد تا کوروش، داریوش، خشایار و گذشته ایران، تخت جمشید وپرسپولیس نمی‌دهم " آقای زیباکلام شما بفرمائید که آیا محمدِ .. را هم از غرب گرفتید !!!!! دختر دلبندتان نیز دست راست مسعود ده نمکی میباشد !!!! دینی که ستونش به بادی بند است ، برای شما مناسب است که در مغز فاسد و فسیل شده اتان نیز بجای شعور ؛ خرد و دانایی، آکنده از بادِ صدا داریست که با مرثیه خوانی و اذان گویی به بیرون رانده میشود !!!! همشون هم دکتر هستند ؛ به اون شیخکِ شال به سر ِ صیغه خوانِ مرثیه گو نیز درجه دکترا داده اند !!!!
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 16:18
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
اولاً آدمی که روشنفکر باشد دیندار نمی شود و آدم دیندار هم هیچوقت روشنفکر نمی شود. حالا یکسری مسلمانها که در زنجیرهای خرافات اسلامی خود گیر کرده اند و برای خود پرستیژی میخواهند درست کنند باز برای فریب دادن مردم ناآگاه سعی میکنند با برچسبهای روشنفکری برای خود کمی توجه جلب کسب کنند و صف خود را از ارتجاعیون اسلامی جدا کنند امثال عبدالکریم سروشها که به اروپا آمدند و تا دهان باز کردند همه عالم به ریششان خندیدند که اسلام و روشنفکری مگر میشود. زغال و سفیدی؟ حالا هم که یکسری ایرانیها که توهم داشتند و فکر میکردند با احکام اسلامی و قرآنی بشود ایران را تازه با کمک میلیاردها دلار ثروت نفتش سر و سامان داد ولی در عمل دیدند بعد از 34 سال درجا زدن اسلامی به بن بست خوردند و جامعه در حال از هم پاشیدن است با چنین مباحثی و بحث و گفتگوها سعی دارند فنتیلی درست کنند قبل از اینکه دیگ صبر مردم منفجر بشود. آفرین به آقای زییا کلام که حرفهای ما مسلمانان سابق که از دین اسلام برگشته ایم را میزند چونکه دیدیم اسلام ضد عقلگرائی است و بجایش خرافه پرستی مثل وحی گرائی را ترویج میکند. اسلام مناسب زمان امروزی نیست.
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 18:10
شهریار ایرانی - لندن - انگلیس
یس تو گوش خر خوندن
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 18:31
Dara va sara - پرت - استرالیا
خود ببینید که این دین اسلام چه دین آبکی و بی بنیانی هست..محمد به مدت 23 سال منشیگری الله را بعهده داشته.در این 23 سال هر روز 5 بار نماز اقامه میکرده.و هر بار کسانی پشت سر ایشان حضور داشتند. و حال بعد از گذشت 1400 سال و با وجود یک میلیارد و اندی. مسلمانان هنوز نمیدانند که محمد در هنگام نماز خواندن ،ایا دستانش را بغل میکرد یا آزادانه رها میکرده. مسلمانان هنوز نمیدانند که آیا ایشان از مهر در هنگام سجده استفاده میکرده یا نه. مسلمانان هنوز نمیدانند که ایشان از جمله "علی ان ولی الله" استفاده میکرده یا نه...جا ل با وجود اینکه نماز پایه و رکن اساسی دین و اسلام میباشد. و بارها و بارها در قران و احادیث به ان اشاره شده. این رکن اساسی خود دارای هزاران مشکل میباشد . و حال چگونه این تفکر میتواند انسان را به معرفت برساند..خود حدیث مفصل نخوانید....
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 18:26
setareh70 - تهران - ایران
آقای آخوند وقتی‌ دیگه در میان بحث ماند و جوابی‌ نداشت شروع کرد به سفسطه که من و شما به عنوان مسلمان داریم بحث می‌کنیم... یعنی‌ اگه بر علیه اسلام صحبت کنی‌ "مرتد" هستی‌.... بحث کردن با این مسلمانان وقت تلف کردنه.. چون استدلال درستی‌ ندارند به قرآن و پیمبرشون استناد میکنند که از ریشه توهمه....
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 19:52
mamal amrikai - دانکرک - فرانسه
واقعا کارت درست دکتر زیبا کلام حیف که با سانسور حکومت اسلامی و ولایت وقیح سید علی‌ بنگی نممیتونست بگه که این اسلام در پیتی چه به سر ما آورد تا کی‌ باید قمه زد تا کی‌ باید این جهالت دینی رو ادامه داد.بابا اگه دین دارید برید توی خونه‌هاتون توی سر و کلتون بزنید.بیرون از خونه راستگو باشید و متعهد به ملت الان توی این گرونی و بددبختی حسن و حسین کجان مهدی فراری و..... بابا برید دارتون و بذرید ملت توی فقر و فلاکت غلط میزنن
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 20:16
بی خیال - کرمان - ایران
خسروپنا و آخوندهایی از نوع او تماما با سفسطه می کوشند توجیهی برای حضور خود و توجیه حکومت آخوندها بر ایران بیابند. دستاورد تمام تفکر و همت آنها این 30 سال حکومت ظلم و جور است که به جزء کشتار و شکنجه و بدبختی مردم چیز دیگری به همراه نداشته است.
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 20:24
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
درود و هزار درود بر این مرد آزاد خودش رو به الله نفروخته و با شجاعت حرفش رو زد! اسلام به جز قوانین آدم کشی‌، غارت، تجاوز به زن کافر ها، کشتن مخالف و کتک زدن زانها، با زور شمشیر زکات جمع‌ کردن برای پیامبر، ...هیچ چیز دیگری ندارد! کتاب قران نه تنها بشر را به سعادت نمیرساند، بلکه بشر را نگون بخت و بیچاره می‌کند! این کتاب پر از خرافات و اشکالات عقلی، منطقی‌، علمی‌ و اخلاقی‌ هست!
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 21:16
shadan shirin sokhan - هایدلبرگ - آلمان
بحث‌های دو طرف جالب بود و لذت بردیم !، امیدواریم این نشستها و مناظره‌های اینچنینی بیشتر صورت بگیرد که ارزش را دارد , آدم وقت بگذارد و تا آخر گوش کند !
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 20:58
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
مسلمین در این مناطق ناراضیند:در غزه,در مصر ,در لیبی,در مراکش,در ایران,در عراق,در یمن,در پاکستان,در افغانستان,در سوریه, در لبنان ناراضیند!!! پس کجا راضیند؟در استرالیا راضیند,در کانادا,در انگلیس,در ایتالیا,در فرانسه,در آلمان,در سوئد,در نروژ,در دانمارک,در آمریکا,در هلند راضیند..در واقع آنها در تمام کشور هاییکه مسلمان نیستند راضیند و در تمام کشور‌های مسلمان ناراضی.... و آنها چه کسی را برای عدم رضایت خود مقصر می دانند؟اسلام؟ نه.رهبرانشان؟ نه.خودشان؟ نه.آنها کشورهایی را که در آنجا راضیند مقصر می دانند و می خواهند آن کشور‌ها را تغییر داده شبیه کشوری کنند که در آنجا ناراضی بودند!!!!
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 21:34
Biejan - آبادان - ایران
محض یاد آوری تاریخی این ویدئوی مصاحبه زیبا کلام با جمشید چالنگی ببینید و بعد مقایسه کنید این چند سال چقدر متحول شده است. https://www.youtube.com/watch?v=klKYFq3mj2w.
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 21:51
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
چیزی به اسم عقل خرد در بین مردم ایران و خاور میانه معنا ندارد . ایرانیا هنوز در دوران محسوسات هستند . مثل حیوانات البته جسارت نباشه ، مثل حشرات ،، تا زمانی که حس نکنند عکس العمل نشون نمیدند ..همه افرادی که الان در بند هستند ،، از اصلاح طلبها یا گروهی از اصول گراها تا دیروز در جنایات این نظام شریک بودند ولی زمانی که به خودشون رسید ،، نمونه نوری زاد ،، زیبا کلام ،، موسوی ،، کروبی ،، مؤمنی ..تاجزاده ..و خیلیا دیگه همه دموکرات ،، آزادی خواه . انسان دوست شدند ،،اینا همش نتیجه نبود دموکراسی و سیستم آموش و پرورش صحیح در طول تاریخ ایران هست ،،و هیچ ...زمان درست شدن این سیستم و مردم اینقدر زیاد هست ،، که میشه گفت که هیچ وقت درست نمیشه ،، شاید یک روز مثل دوبی یا کویت یا ترکیه بشه اونم از نظر آزادیهای جزیی ، ولی تغیر سیستم و عقل خرد مردم زمان بسیار طولانی میخاد ..فقط آموزش پرورش یک نسل نو میتواند خیلی چیزهارو در ایران عوض کند .
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 21:47
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
دارا و سارا - پرت - استرالیا.. بسیار نکته زیبای رو اشاره کردی..درود بر تو
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 22:07
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
هر چند بحث آزاد مفید است ولی آدم را عصبی می کند.
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 22:48
perfectman - ماستریخت - هلند
زیبا کلام اصلا ادمه متعادلی نیست، بادی به هر جهت - اگر ادم حسابی بود یه خورده اوین تو کارنامه داشت
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 23:12
shaboruz - پاریس - فرانسه
همین آقای روشنفکر بعد انقلاب ۵ سال در دانشگاه هارو به اسم انقلاب فرهنگی بست که زندگی خیلی از فرزندان این سرزمین که دانشجو بودند به نابودی کشیده شد از جمله برادر من اینا صابونشون به تن همه گرفته!.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 00:28
perser68 - فلوریدا - امریکا
مطمئنم که دوستان گرامی‌ در مورد این بحث مفصل خواهند نوشت و آقای زیبا کلام جور و پلاس اسلام خامنه‌ای تریاکی رو شست و جارو کرد ولی‌ مطمئن نیستم که آقای زیبا کلام زنده باشه تا حالا!هر کی‌ میدونه به من بگه!این از آقای زیبا!در مورد اون آخوند،چهره‌اش خیلی‌ تو د ل برو شده بود و مجری هم قاطی‌ کرده بود و مجبور بود پرت و پلا بگه!
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 01:16
perser68 - فلوریدا - امریکا
shasan shirin sokhanهایدلبرگ آلمان . دوست گرامی‌،من هم لذت بردم و مثل شما معتقدم که این بحث‌ها جالب و با ارزشه اما سر این آقا رو هم بزودی زیر آب خواهند کرد و اگه نه چرا!؟درود بر تو!
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 01:25
0o0o0o - هوستون.تگزاس - آمریکا
حرفهای استاد زیبا کلام کاملا درست ولی در کشوری که برای انتقاد از سیستم حکومتیش که اتفاقا اسلامیم هستش و اگه بخوای بر ضد اون صحبت کنی بهت انگ مرتد بودن می چسبونن و آخر عاقبتت میشه ستار بهشتی و امثال آن مرحوم دیگه چه مناظره ای ....
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 02:55
borzoopersia - بیرمنگهام - انگلستان
بار اول که جو ایران داشت منفجر میشد با خاتمی سر مردم را شیره مالیدند الان هم که نفسهای رژیم به شماره افتاده اینجور بحثها را راه میانداند. آیا هر کسی تو ایران میتواند ا این حرفها بزند یا اینکه به خاطر چند کلمه حرف راست و اعتراض به گرانی و فحشاء در هنگام بازجوئی دچار ایست قلبی میشود؟ اینها همه و همه سیاه بازی است. از کسانیکه بهبه و چهچه میکنند خواهش میکنم سخنرانی های دیگر و چند سال پیش زیبا کلام را هم ببینند. آیرانیان عزیز اینقدر ساده نباشید.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 08:24
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
کسانی‌ که با قلم مو و رنگ سپید در حال ماله کشی‌ و خط بطلان به سیاهی‌های این دین هستند صد البته در کسوت اصلاح طلب و روشنفکر دینی !!! از نظر من خیانتکارتر از اصولگرایان و تند روها هستند!!--امثال شریعتی‌ کدیور سروش و این اراذل اوباش!! بنشینید تا صبح دولتتان بدمد!!!
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 09:29
behnamagha - برلین - آلمان
perfectman - ماستریخت - هلند ;کاملا باهات موافقم.یکی این زیبا کلام یکی اون شریعتی.اصلا اینها معلوم نیس اینورین یا اونوری.تنها چیزی که از اینا میشه گفت اینه که یا می ترسن حرف دلشون رو بزنن که این خیلی بده و نشون میده منافع دارن یا اینکه نمی تونن درست تحلیل کنن و خودشون هم توش موندن و ریشه یابی نمی تونن بکنن که این یعنی قدرت تحلیل و تجزیه ندارن و اسم خودشون رو هم می ذارن تحلیلگر که باز اینم بده.در کل همون بهتر که براشون جک بسازن مثل اونایی که برا شریعتی ساختن !
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 09:49
Azadikhah - تكسل - هلند
خیلی مناظره خوبی بود.دکتر زیبا کلام در همه جمله هاش به جای مسجد میگه کلیسا! که جا برای جاخالی دادن باقی بذاره
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 11:25
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
گویا خامنه ای ملعون افسار کنترل و سانسور را کمی شل کرده یا دارد شل میکند و یکسری امثال دکتر زیبا کلام را شاید برای تغییر جهت حکومت ننگ اسلامی اش با هدف ابزارسازی و جاسازی کرده که نشان دهد منتقدین نظام ارتجائی اسلامی هم مجال سخن گفتن دارند. گویا صدای ما مخالفین رژیم در خارج از ایران را هم میشنوند که فشار مضاعف بر سران حکومت دیکتاتوری ملاها وارد میکنیم و باعث بی آبروی رژیم ملاها در کشورهای غربی شدیم و هستیم. رژیمی که ایرانیان را در دنیا بی حیثیت و بی آبرو و بربر و تروریست معرفی کرده. ولی امید است تجربه ای که روسها با پدیده گلاسنوست کرده اند که فردی مثل گورباچف از دفتر حزب کمونیست بر علیه سیستم کمونیستی خودشان که فقر و بدبختی و دیکتاتوری بود صدایش را بلند کرد و سیستم شوروی سابق فرو پاشید در ایران هم روی دهد. شاید سرنوشت مشابهی مثل گلاسنوست اسلامی یا رنسانس اسلامی و فرو پاشی حکومت دیکتاتوری اسلامی آغاز شده؟ شاید مهره های رژیم که بن بست سیاسی حکومت اسلامی را میبینند آستین همت بالا بزنند و مردم ایران را از شر حکومت اسلامی نجات دهند. رژیم چاره دیگری ندارد جز باختن و تسلیم شدن!
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 17:57
kobalt - تهران - ایران
زیبا کلام متصدی پروژه روشنفکر دینی یا زیبا سازی اسلامه تا در روز مبادا چهره بزک شده ای از دین ارائه بده و اصل دین رو نجات بده حرفای اونو هر کی دیگه بزنه فورا حکم ارتدادش صادر میشه.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 18:16
shadan shirin sokhan - هایدلبرگ - آلمان
( @ )-- معتقد هستم که ملت ایران باید این حکومت اسلامی را عیناً و از نزدیک لمس میکرد تا اینکه بفهمد چقدر این مذهب تلخ و متعفن و ضّد بشری است !!، در حال حاضر در جامعه ایران مردم مذهب زده شده اند و اگر بخواهیم روک تر بگوییم باید گفت که مردم از تجربه عینی اسلام در این ۳۳ سال به نقطه تنفر از این مذهب رسیده اند و در حال استفراغ آن هستند ! ، لذا هم اکنون مردم و روشنفکران عزیز ایرانی به گونه‌های مختلف سعی‌ در اشتباه گذشته‌شان دارند و میخواهند برای رهایی بشر از زیر سلطه این اختاپوس وحشتناک مذهبی‌ به شکلی‌ منطقی‌ و اصولی که جامعه دچار تنش‌های فیزیکی‌ نشود از شر این اختاپوس مذهب خلاص شوند !،، بر همین اساس اگر اینگونه نشستها صورت بگیرد قطعا آن ترس و هراس از حکومت در دل‌ مردم بیرون خواهد آمد و یقینًا زمینه‌ای فراهم خواهد شد که روشنفکران ناشناخته‌ای که تا به حال جرات اینگونه با صراحت تمام حرف زدن را نداشته اند نیز ، قوت بگیرند و جرات کنند که حرفهایشان را بزنند و روشنگری نمایند ، تا جامعه خفته ما بیدار گردد !
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 18:37
massoudoslo - اسلو - نروژ
تریبون مفت ، دکترا مفت ، حکومت مفت ، حرف و بحث مفت ،وقت ملت هم مفت ،سرمایه هم مفت !! خوب معلوم است که مینشینند آنجا همه به هم دیگه دکترا میدن و زارت و زورت های روشنفکرانه میکنن ! زیبا کلام خیلی از نکاتش درست و دقیق بود ولی معلوم نیست و نشد که خوب حالا قصد و منظور این جور برنامه ها چیه !! وقتیکه کشور در دست مصباح یزدی و جنتی و طائب و مجتبا و شکنجه گران حکومت است چطور میشود تو این اوج تحریم و فشار امریکا و عز و التماس های ایران یکمرتبه روشنفکران قرمتراقی از غرب خوب و خوش بگویند !!
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 20:50
arya47 - کرمان - ایران
بعضی خارچ نشینها چقدر خودشون را عقل کل میدونند با اسم مستعار تو وب و از اون طرف دنیا با ترس و لرز مینویسند اونوقت توقع دارند طدف بره تو تلویزیون جمهوری اسلامی به رژیم فحش بده اگه جرات داری بیا ایران حرفاتو بزن و گرنه هیس!!!!!!
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 21:09
Matilda71 - سوئد - سوئد
خودت چرا با اسم مستعار اومدی ؟ با اسم اصلیت بیا که چندلیتر ساندیس به آدرست بفرستند، جیره خا ر
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 23:47
hitler1933 - تهران - ایران
درود بر arya47 - کرمان - ایران. به نکته ظریفی اشاره کردی
جمعه 26 آبان 1391 - 01:35
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
مناظره بدی هم نبود اگر چه آقای دکتر زیبا کلام مغالطه زیاد می کرد! فکر کنم حرف اصلی آقای دکتر زیبا کلام جدائی دین از سیاست بود که البته نمی خواست آنرا به روشنی ابراز کند و تعبیر آقای خسرو پناه در خصوص اینکه شترسواری دولا دولا نمیشه بسیار در خصوص ایشان درست بود. اما در اینجا متاسفانه کامنتهای با معنی کم دیدم و بویژه افراد مغرض و بی هویتی مانند نفی الله و حقیقت نجو در واقع که این عناوین بیشتر به آنها می خورد تا آنچه که خودشان انتخاب کرده اند هم بدون توجه به اینکه اصلا موضوع چیست و طرفین روی چه موضوعی دارند بحث می کنند طبق معمول و انتظاری که از انها می رفت چیزهائی نوشتند که آدمو یاد اون بنده خدائی میندازه که رفته بود از سوپر مارکت محله شون نفت بخره ! که حتما ماجراشو همه شنیدند ! اینها کاری ندارند که شما چی می گوئید چون اومدند که بشا.. و برند ! لذا با آنها و امثالهم سخنی نیست. در مجموع مناظره بدی نبود و لذا من هم مانند 276 نفری که تا الان رای مثبت داده اند نظر من راجع به این خبر مثبت است . موفق باشید
جمعه 26 آبان 1391 - 10:31
یا علی مدد - منچستر - انگلستان
مناظره بدی هم نبود اگر چه آقای دکتر زیبا کلام مغالطه زیاد می کرد! فکر کنم حرف اصلی آقای دکتر زیبا کلام جدائی دین از سیاست بود که البته نمی خواست آنرا به روشنی ابراز کند و تعبیر آقای خسرو پناه در خصوص اینکه شترسواری دولا دولا نمیشه بسیار در خصوص ایشان بنظرم درست بود. اما در اینجا متاسفانه کامنتهای با معنی کم دیدم و بویژه افراد مغرض و بی هویتی مانند نفی الله و حقیقت نجو در واقع که این عناوین بیشتر به آنها می خورد تا آنچه که خودشان انتخاب کرده اند هم بدون توجه به اینکه اصلا موضوع چیست و طرفین روی چه موضوعی دارند بحث می کنند طبق معمول و انتظاری که از انها می رفت چیزهائی نوشتند که آدمو یاد اون بنده خدائی میندازه که رفته بود از سوپر مارکت محله شون نفت بخره ! که حتما ماجراشو همه شنیدند ! اینها کاری ندارند که شما چی می گوئید چون اومدند که بشاشند و برند ! لذا با آنها و امثالهم سخنیی نیست . در مجموع مناظره بدی نبود و لذا من هم مانند 276 نفری که تا الان رای مثبت داده اند نظر من راجع به این خبر مثبت است . موفق باشید
جمعه 26 آبان 1391 - 10:28
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.