افشای عملیات «خار بُن» اسرائیل برای کشتن صدام حسین

صدام حسین در دادگاهی که برای محاکمه او پس از دستگیری اش تشکیل شده بود.

میترا فرهمند ( اسرائیل )

رسانه های اسرائیل روز دوشنبه، ۲۲ آبان، بخشی از اسناد محرمانه دولت این کشور که دسترسی به آن امکان پذیر شده است را منتشر کردند که نشان می دهد اسحاق رابین نخست وزیر وقت اسرائیل به نهادهای این کشور دستور داده بود که صدام حسین حاکم وقت عراق را به قتل برسانند.
 
بخشی از این پروتکل های محرمانه دولتی می گوید که عملیات سرویس های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل برای سوء قصد به جان صدام حسین رهبر آن زمان عراق تهیه و برای آن تمرین شده بود و مسئولان موساد زمانی که آن را به آگاهی اسحاق رابین رساندند، موافقت وی را برای اجرایی کردن آن کسب کردند.
 
برای این عملیات نام «خار بن» در نظر گرفته شده بود؛ شاید به این مفهوم که اسرائیل صدام حسین را مانند خاری می دیده است که به آسانی می شود آن را فوت کرد و از بین برد.
 
شبکه دوم تلویزیون اسرائیل در برنامه معتبر مستندهای تحقیقی خود که قرار است شامگاه دوشنبه آن را به طور کامل پخش کند، پروتکل های اکتبر ۱۹۹۲ را که به قلم ژنرال عازریئل نبو، منشی نظامی اسحاق رابین، نوشته شده است، برملا می کند و در پای پروتکل، رابین با دستخط خود اضافه کرده است: «هدف را تایید می کنم».
 
این پروتکل می گوید که اسحاق رابین در آن نشست از مسئولان اطمینان گرفته بود که احتمال موفقیت در کشتن صدام «بسیار زیاد» است. رابین در همین جلسه گفته بود که صدام حسین «یک هدف مهم است که به امنیت داخلی اسرائیل مربوط می شود و مشابهی (از نظر خطرات او برای اسرائیل) در دنیای عرب ندارد».
 
در آن زمان، اهود باراک، وزیر دفاع کنونی اسرائیل، رییس ستاد کل ارتش این کشور بود اما میان وی که حامی این طرح بوده با ژنرال اوری ساگی، رییس وقت سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل، اختلاف بروز می کند.
 
در حالی که ژنرال باراک، کماندوی پیشین، تاریخ اول اکتبر ۱۹۹۲ را برای آغاز آمادگی ارتش و نهادهای دیگر در اجرای این سوء قصد تعیین کرده بود، اما ژنرال اوری ساگی دستورات و نظراتی داده بود که با این تاریخ در تناقض بود. اما مخالفت های ژنرال ساگی نیز تاثیری در ادامه برنامه ریزی های ارتش و کماندوهای این کشور نداشت و تمرین ها دنبال شد.
 
حادثه ای که منجر به توقف عملیات «خار بُن» شد، رویدادی بود که روز پنجم نوامبر ۱۹۹۲ و به هنگام یکی از تمرین های ارتش روی داد و انفجار دو موشک از نوع «تموز» که اشتباهاً در یک پادگان ارتش شلیک شد، پنج کماندوی واحد نخبه «سیرت متکال» را کشت و شش کماندوی دیگر را به شدت زخمی کرد. در آن تمرین، ژنرال اهود باراک خود در محل حضور داشت و او از خطر گریخته بود.
 
از همان زمان، رسانه های اسرائیل به طور جسته و گریخته مطالبی در باره هدف این تمرین ها که کشتن صدام حسین بود، مننتشر می کردند اما به مرور زمان، این گزارش ها به دست فراموشی سپرده شد.
 
صدام حسین خود را سرسخت ترین دشمن اسرائیل می نامید و در زمان اشغال امیرنشین کویت از سوی عراق و نبردی که آمریکا و متفقین برای خارج کردن عراق از کویت انجام دادند، به دستور صدام حسین ۳۹ فروند موشک زمین پایه دوربرد اسکاد ازغرب عراق به سوی مرکز اسرائیل شلیک شد.
 
اسحاق شامیر نخست وزیر وقت اسرائیل بنا به درخواست اکید رییس جمهوری وقت آمریکا، جرج بوش پدر، از واکنش به عراق خودداری کرد.
 
سابقه اسرائیل نشان داده است که این کشور، براساس رویه ای از زمان گلدا مئیر نخست وزیر سال های دور اسرائیل، از دشمنان خود انتقام می گیرد و تلافی جویی را روزی عملی خواهد کرد.
 
پس از حملات عراق به اسرائیل نیز هرچند این کشور ظاهراً به عراق واکنش نشان نداد، اما بلافاصله طرح سوء قصد به خود صدام حسین را به دستور اسحاق شامیر نخست وزیر وقت در دستور کار موساد و نهادهای اطلاعاتی و نظامی قرار داد و در سال ۱۹۹۲ که اسحاق رابین پس از اسحاق شامیر به نخست وزیری رسید، او نیز طرح کشتن صدام را دوباره تایید کرد تا آن که کشته شدن کماندوهای اصلی این طرح، آن را ناکام گذاشت.
 
با وجود این، صدام سالهای دیگر نیز زنده ماند و در حمله سال ۲۰۰۳ آمریکا و متفقین به عراق، حکومت او تنها چند روز دوام آورد و رژیم اش رسماً در نهم آوریل آن سال سرنگون شد و خود او متواری گردید.
 
صدام حسین پس از مدتی در سوراخی در یک زیرزمین به دام کماندوهای آمریکایی افتاد. صدام حسین پس از مدتی حبس و محاکمه، در آخرین روز سال ۲۰۰۶ با طناب دار در کشور خود اعدام شد.
 
عراق امروز دیگر خود را صریحاً مانند دوران طولانی حکومت صدام حسین، دشمن اسرائیل معرفی نمی کند اما با اسرائیل نیز رابطه ندارد و دولت کنونی عراق و نیز دولت اقلیم خودگردان کرد در شمال عراق، هریک پیوندهای خود را با جمهوری اسلامی ایران تقویت می کنند و برخلاف توصیه های آمریکا، از نزدیک شدن به اسرائیل خودداری کرده اند.
 
عراق تاکید دارد که هرگونه تصمیم در خصوص رابطه با اسرائیل باید تابعی از اتحادیه عرب باشد.
 
اسرائیل در زمان صدام حسین و جنگ طولانی که او با تجاوز به ایران آغاز کرد، به جمهوری اسلامی ایران کمک می کرد و جنگ افزار و از جمله قطعات یدکی برای جنگنده های آمریکایی ارتش ایران، به جمهوری اسلامی می فروخت.
 
این نظریه مطرح است که یکی از اهداف اسرائیل در یاری دادن به ایران در برابر صدام حسین، از یکسو این بود که عراق و ایران به خود  مشغول باشند و هر دو دشمن پرقدرت اسرائیل ضعیف تر شوند اما از سوی دیگر رهبران وقت اسرائیل نظر به مذاکرات محرمانه ای که با عواملی در جمهوری اسلامی داشتند به این باور رسیده بودند که ایران، واقع گراتر از عراق و صدام حسین است و هرگز مانند عراق به ستیز با اسرائیل برنخواهد خاست.

+56
رأی دهید
-16

Wikiileaks - لندن - انگلستان
اگه یه روزی ایران و اسرائیل باهم باشند ، هیچ قدرتی‌ حتا چین و روسیه جرأت نخواهد کرد که دست اندازی کنه، چه برسه به عربها که اتحاد این ۲ تا کشور با هم حتا فرصت نفس کشیدن هم به هیچ عربی‌ رو نخواهد داد، به امید آنروز
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 11:12
STING68 - گنبد - ایران
تروریسم دولتی که میگین یعنی این !.................حالا باز بیاید زیر پرچم اسرائیل متوحش سینه حقوق بشر بزنید
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 13:07
sharlatan - تهران - ایران
بسوزه پدر سیاست که همش دروغ وحقه بازیه
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 15:37
Dracula - ترانسیلوانیا - رومانی
STING68 - گنبد - ایران. عقل بعضیها پاره سنگ ور میداره واقعا و آی کیو منفی دارن.یعنی صدام حـ... رو میخواستن بکشن تورریسمه؟
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 17:10
kobalt - تهران - ایران
wikileaks-هیچ دو کشوری درمنطقه مانند ایران واسرائیل منافع مشترک ندارن بشرطی که در هردو کشور عقلانیت حاکم باشه مخصوصا در ایران درکلیت با شما موافقم
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 19:22
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.