اروپا ظرف یک ماه کمر صنعت ساختمان‌سازی ایران را شکست

بار دیگر تحریم‌ها به میلگرد و ناودانی و تیرآهن هم رسیده‌است. تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا که یک ماه پیش تصویب شد و صادرات فلزات به ایران را ممنوع کرد، در همین یک ماهه تاثیر خود را نشان داده‌است.
 
گزارش دفتر بین المللی آمار فولاد نشان می‌دهد تحریم‌های بانکی و به تازگی تحریم صدور فلزات به ایران باعث شده واردات فولاد ایران به یک‌چهارم برسد.
 
جمشید اسدی، استاد استراتژی‌های اقتصادی در دانشگاه‌های پاریس به ما می‌گوید اگر چه هدف، صنایع کشتی‌سازی ایران بوده اما دامنه تحریم‌ها به ساخت‌وساز در ایران هم رسیده‌است.
 
جمشید اسدی:
 «یک ماه پیش تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب کردند که بر مبنای آنها فولاد و فلزاتی که می‌تواند به کار کشتی‌سازی برود هم فروشش به ایران ممنوع شد.
 
اما درست است که فلزات و فولاد برای کشتی‌سازی هم به کار می‌رود ولی کاربردهای دیگری هم دارد و برای بسیاری از کارهای دیگر مثل اسکلت‌سازی ساختمان هم مورد استفاده‌است.
 چنانچه واردات فلزات به ایران قطع شود به طبع بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم در ایران قطع خواهد شد.
 از همین رو ضربه بسیار سفت و سختی به ساختمان‌سازی در ایران خورده‌است.»
 
خبرگزاری رویترز درگزارشی که روز یک‌شنبه منتشر کرد از کمبود آشکار و شدید فولاد و دیگر فلزات صنعتی در ایران خبر داد. بر پایه همین گزارش کمبود فلزات توقف بسیاری از صنایع و نیز افزایش شدید قیمت فولاد و دیگر فلزات را به دنبال داشته‌است.
 
اواسط مهرماه ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه سازان ایران به خبرگزاری مهر گفته بود که قیمت فولاد صد در صد افزایش یافته‌است.
 
جمشید اسدی در این مورد می‌گوید که:
 «ستون فقرات اقتصاد ایران عمدتا صنایع نفت و گاز است و تکیه آن ساختمان‌سازی است.
 صنعت نفت و گاز که با تحریم‌ها واقعا کمرش شکست. آن به جای خود. حالا ساختمان‌سازی هم یک چنین ضربه‌ای خورده‌است. این را بگذارید در کنار تحریم‌های تازه‌ای که کنگره آمریکا بر علیه ایران اعمال کرده و دیگر حدس بزنید اوضاع اقتصادی وخیم ایران را.»
 
این روزها در خبرگزاری‌های ایرانی خبرهایی هم درباره اخراج کارگران برخی واحدهای ذوب آهن و نیز پرداخت نشدن حقوق ۸۰ هزار نفر بازنشستگان صنایع فولاد شنیده می‌شود.
 
پیتر پاهام، مدیر موسسه مطالعات استراتژیک شورای آتلانتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌است منع صادرات فلزهایی چون آلومینیوم و فولاد به ایران، مشکلات و هزینه‌های زیادی را به حکومت تهران تحمیل کرده‌است. و در چنین فضایی صنایع ایران رو به فلج شدن می‌روند.
 
مایکل مان، سخنگوی رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر هفته پیش به رادیو فردا گفت تحریم‌ها برای این است که حکومت تهران وادار به بازگشتن به میز مذاکره شود.
 
به باور ما تحریم‌ها کارساز بوده‌اند و ما شاهد اثرات آنها در اقتصاد ایران هستیم.
 ولی باید تاکید کنم که تحریم‌ها بخشی از این رویکرد و روند دوگانه است. و مهمترین مسئله ادامه گفت‌وگوهاست.
 
ما می‌خواهیم ایرانی‌ها بر سر میز مذاکره بیایند و فکر می‌کنیم تحریم‌ها یکی از دلایلی است که مذاکرات توانسته‌است ادامه پیدا کند.
 زیرا ایران متوجه شده که باید با شرکای بین‌المللی‌اش بر سر میز مذاکره بنشیند و درباره این مسئله گفت‌وگو کند.
 
تازه، این همه مشکلات نیست. مارک دوبوویتز، مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی در واشینگتن و از مشاوران رئیس جمهوری آمریکا روز یک‌شنبه به رویترز گفت تحریم‌های تازه‌ای که قانون‌گذاران آمریکایی هم‌اکنون در دست بررسی دارند، به زودی بخش فولاد ایران را با مشکلات بیشتری هم روبرو می‌کند.

+234
رأی دهید
-80

دل سوخته - اریزونا - امریکا
اصلا واسه این بی شرفها.. مهم نیست هر بلایی که میخواد سرمردم بیاد
دوشنبه 22 آبان 1391 - 18:01
abdol1987 - تهران - ایران
من موندم اونایی که مثبت دادن یعنی چه؟ یعنی دلشون میخاد ملت فلج شن؟ والا یکی نیست به این ...زاده ها بگه: بابا تریم میکنین دودش به چشم ملت میره. در ضمن اگر منتظرین ملت ایران بلند شن زهی خیال باطل. اینها خیلی جون دارند. میگین نه نگاه کن.
دوشنبه 22 آبان 1391 - 18:01
delbar33f - استکهلم - سوئد
خیلی‌ متاسفم برای هموطنان بی‌ غیرت که با شنیدن فلج شدن اقتصاد و خورد شدن کمر قشر مردم اینقدر ذوق زده شدن و مثبت دادن به این خبر .کاش یه خورده غیرت تو وجودتون بود و یه کم درک انسانی‌ تا متوجه بشین که فشار این تحریمها به ملا‌ها و گردن‌کلفت‌های مملکت نمیاد و حتا اگه اینها پای میز مذاکره هم بشینن قیمتی که بالا رفت محال هست که پایین بیاد.بازم واسه بی‌ غیرتیتون متاسفم.
دوشنبه 22 آبان 1391 - 18:15
amir-amir - تورنتو - كانادا
ملاحظه مى فرمایید که رژیم سر تا پا دروغ و تزویر ٣٣ سال با شیادى حکومت مى کرده صحبت پیشرفت که مى شده آمار و ارقام هاى من درآوردى بله ما در فلانجا آنقدر رشد داشته ایم فلان صنعت رشد آن از کله ولایت بالا زده گندم خود کفا شدیم و چه و چه, هر چه که این غربى ها بیشتر دست به تحریم مى زنند ماهیت واقعى این رشد هاى کذائى بیشتر آشکار مى شود و معلوم مى شود که اقتصاد آخوندى نه تنها غلطى نکرده بلکه پس رفت داشته و رگ حیاتش نیز در دست غرب است. به امید تابیدن نور بر سرزمین ایران و ترک تاریکى و ظلمت و بر پائى حکومت ملى
دوشنبه 22 آبان 1391 - 18:16
zps - تهران - ایران
ای بابا مردم بدبخت چه گناهی کردن آخه. ای خدا آخه چرا ما گیر این آخوندا افتادیم
دوشنبه 22 آبان 1391 - 18:25
be_pa_khaste - هارلم - هلند
لعنت به گور خمینی همین بلا سر ما هم اومد الان کارمون نصف نیمه مونده تو ایران به خاطر گرونی مصالح.
دوشنبه 22 آبان 1391 - 17:49
ghafas - مشهد - ایران
لعنت به همه تون که نون مردم رو آجر کردین ..لعنت به همه تون
دوشنبه 22 آبان 1391 - 21:08
shadan shirin sokhan - هایدلبرگ - آلمان
( @ )-- جان آقا سلامت باشد !، قطعنامه‌ها و تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیست !!، مردم ایران از این بیدهایی نیستند که با این بادهای تحریم بلرزند !!،، ملت شهید پرور ایران ، فقط و فقط شهادت را دوست دارد !؛ خانه می‌خواهد چکار ؟!، بلکه این ملت فقط و فقط خانه آخرت را دوست دارد !، و لاکن به لطف خدا قبرستانها گنجایش بیش از ۷۵ میلیون شهید را دارد !, ایران در صنعت احداث قبرستانها به حد خودکفایی کامل رسیده است ؛ به لطف پروردگار و به فرمان ولی‌ امر مسلمین حضرت آیت الله خامنه‌ای قبرستان‌ها برای دفن ملت عزیز و سلحشور ایران بطور شبانه روزی آماده سرویس دهی به جنازه‌های ایرانیان محترم میباشد !، به فرموده رهبر معظم انقلاب هر چه بیشتر مردم ایران کشته شوند و یا بمیرند ، استحکام این نظام به رهبری ایشان بیشتر خواهد شد !!،، رهبر انقلام بعد از اقامه نماز شام با خداوند تبارک و تعالی ارتباط بر قرار کردند و با اجازه و دستور خدای متعال فاتحه همه ملت عزیز و بزرگ ایران را خواندند و سپس خطاب به مردم ایران فرمودند اجرتان با آقا امام زمان ؛ البته در آن دنیا !!!،، یعنی آخرت !،،،، و السلام علیکم و رحمته الله و برکاته !!
دوشنبه 22 آبان 1391 - 22:13
agha_ehsan - تهران - ایران
مثبت دادن یعنی داغ کردن خبر که نشون بده خبر مهمه و بهتره بالا بمونه تا بیشتر مردم مطلع بشن. فیسبوک نیس که مثبت بدی یعنی لایک کردی و حال کردی! بفهمین دیگه!! یه خبر ممکنه زجر آور باشه ولی اینجا بهش مثبت میدیم تا بالای بقیه اخبار قرار بگیره. شیرفهم شدین؟
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 00:09
agha_ehsan - تهران - ایران
اروپایی ها اوه خوردن که فولاد و آهن رو تحریم کردن. مگه خود ایران بهترین ذخایر فولاد و آهن دنیا رو نداره؟ الان ماجرا چیه که آخوندی که سی سال فولاد و آهن فروخته به اروپا ٬ امروز خودش توسط اروپا تحریم شده؟! اصلا کی به فکر مردمه؟ اینجا حرف سر سوار شدن به ایرانی هاس. آخوند میگه سوارشون میشم غلط کردن اعتراض بکنن. اروپا میگه نوبت منه ٬ من سوارشون میشم و در عوض اجازه میدم لیلا فروهر بیاد تو ایران براشون کنسرت بذاره و ایرانی ها هم خرکیف بشن و فکر کنن که چقد خوشبختن! هم اروپا و هم آخوندا عروسکهای خیمه شب بازی اوس کریمن. اوس کریمه که با ایرونی و بشزیت نمیسازه
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 00:24
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
abdol1987 - تهران - ایران/delbar33f - استکهلم - سوئد/ مگر شعار جمهوری اسلامی نه شرقی نه غربی نبود مگه قرار نبود که وابستگی ها به شرق و غرب قطع بشه و ایران خود کفا بشه خوب چرا ناراحت هستید هدف انقلاب همین بود که خدا را شکر بعد از 33 سال به اهدافتون رسیدید. مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل منافقین و صدام ........ این همه دستاورد جمهوری اسلامی در این 33 سال بوده دیگه نوش جون همتون.
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 04:46
hassan5 - تهران - ایران
ایا تحریم کننده نمیداند که اهن فقط در کشتی بکار نمیرود؟؟؟اگر راست میگویند تمام سران نظام و بچه هایشان در بانکهای خارج از ایران پول دارند بجای تحریم مردم شکن بروند و این پول ها را شناسائی بنفع مردم ایران غیر اسلامی بلوکه کنند من مطمئنم که یک روزه نظام بزانو در خواهد امد
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 07:32
danial nabi - استكهلم - سوئد
گور باباتون با این تحریم‌هاتون ۳۳ سال دوام آوردیم، باز هم دوام میاریم به کوری چشمتون آمریکا را هم زیر پا میگذاریم.
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 09:11
اهورا شمس - تهران - ایران
danial nabi-استکهلم .....بله، واسه شما که تو استکهلمی دوام آوردن هنری نیست ..اگه مردی پاشو بیا اینجا ببینم باز میتونی به این راحتی از دوام آوردن حرف بزنیو رجز بخونی؟؟؟؟
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 14:43
hana257 - تهران - ایران
هدف این تحریمها این هست که وقتی آقایون ببینند که مملکت داری دیگه براشون لطفی نداره جول و پلاسشون رو جمع کنن بدون جنگ و درگیری فرار کنن یه جایی و با پولاشون حال کنن.ما مردم ایران لایق همین حکومت هستیم نه این قدر غیرت داریم که مثل مردم سوریه از خودمون دفاع کنیم و نه یه مدت این شرایط بحرانی رو تحمل کنیم.
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 16:52
kobalt - تهران - ایران
دنی -فعلا که فقط تونستید رفاه مردمو و شرف وحیثیت خودتونو زیر پا بزارید.
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 14:27
m_h_gol - تهران - ایران
عزیزان من فکر می کنید برای ملاها مهمه که مردم در جه شرایطی زندگی می کنن ؟ ! زهی خیال باطل ! ملت شریف ایران بدجور رکب خورده !
‌چهارشنبه 24 آبان 1391 - 16:33
saeid-banglor - کالمار - سوئد
فعلا که خودش دیسک کمر گرفته
یکشنبه 28 آبان 1391 - 06:27
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.