اوباما و فرصتی دوباره

انتخابات آمریکا به پایان رسید، انتخاباتی که در آن یک بار دیگر یک رنگین پوست برنده بود، کسی که حتی پدرانش زاده آمریکا نبودند و اصل و نسب آمریکایی نداشتند، رنگین پوستی که چند سال پیش جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران!، در سخنانی توهین آمیز و نژاد پرستانه او را با الفاظی منسوخ و زشت مخاطب قرار داده بود. انتخابات آمریکا نشان داد دموکراسی این قابلیت را دارد که برای همه آحاد شایسته یک کشور، فارغ از نژاد، دین، طبقه اجتماعی و...، موقعیت یکسان فراهم سازد تا خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند. مردم آمریکا برای چهار سال دیگر به برنامه های کسی رای دادند که در طول چهار سال گذشته در به وجود آوردن یک اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی موفق بوده است. هرچند او مبرّا از اشتباه نبود و متاسفانه در اثنای مبارزات مردم که به جنبش سبز مشهور شد با رهبر جمهوری اسلامی ، آیت الله علی خامنه ای، مکاتبه کرد. مکاتبه اوباما در آن برهه ضربه به پیکر نهالی بود که در ایران داشت شکل می گرفت.

بهروز بهبودی
www.bbehbudi.com
contact@bbehbudi.com

اگرچه پاسخ خامنه ای به آن پیام سکوت به سبب آمریکاهراسی بود، اوباما برای حمایت از نهضت مردم در آن برهه به صدور چند بیانیه و پیام بسنده کرد. گذشت زمان به اوبامای معتقد به دموکراسی و اعمال دیپلماسی نشان داد سران حاکم بر ایران اعتقادی به مذاکره و گفتگو ندارند به همین دلیل کوشید تا با وضع تحریم هایی، حلقه فشار را بر جمهوری اسلامی تنگ تر و وادارش کند تا به خواسته های جهانی تن در دهد. این تحریم ها که هر روز بیشتر می شد بیش از حکومت ایران مردم را هدف قرار داد و زندگی را بر آنان سخت تر کرد در حالیکه رهبران ایران از مواضع خود درباره مسائل مورد اختلاف دست برنداشتند و با دهان کجی به خواسته های جهانی سختی های مردم را در داخل کشور به هیچ گرفتند و در دو حالت کاملا متناقض، یا منکر وجود تاثیرگذاری تحریم ها شدند و همه چیز را آرام و طبیعی نشان دادند، یا فشار حاصل از تحریم ها را پذیرفته اما از مردم خواستند در برابر تحریم ها صبور باشند و گله و شکایت نکنند.

این همه نشان می داد که حاکمان جمهوری اسلامی مشکل به وجود آمده را لازمه نوع بازی ای می دانستند که شروع کرده بودند و از آنجایی که خود را نمایندگان مردم می پنداشتند، می اندیشیدند موکلانشان باید تاب تصمیمات غیرعقلانی آنها را بیاورند و مسئولیت همه چیزهایی را بپذیرند که در انتخابشان هیچ نقشی نداشتند و این اشتباهی بود که اوباما و حتی غرب نیز مرتکب آن شدند. آنها سران ایران را نمایندگان مردم پنداشته و متاسفانه باب مکاتبه و مذاکره را با آنها باز کردند در حالیکه از خود نپرسیدند آیا این دولتمردان شایسته مذاکره و اساسا نمایندگان واقعی مردم ایران هستند؟

ناکارآمدی شیوه تحریم تا به امروز به چند دلیل بوده است. اول آنکه کشورهای دنیا خود گرفتار یک بحران اقتصادی بودند و از آن می ترسیدند که تحریم نفت و گاز ایران اوضاع را برای منافع ملی شان سخت تر کند به همین دلیل برخی از تحریم ها را به زمان های خاصی موکول کردند و این حواله دادن کار به آینده به نفع جمهوری اسلامی بود. هرچند متاسفانه سران جمهوری اسلامی از این امتیازهم به نفع مردم استفاده نکردند و حیف و میل سرمایه های ملی را همچنان در دستور کار خود قرار دادند و برای روز مبادای مردم هیچ فکری نکردند.

بحران های اقتصادی اروپا و هراس از گرفتار شدن در بحران های تازه به سبب اعمال تحریم ها باعث شد تا اجماع جهانی لازم علیه جمهوری اسلامی دیر شکل بگیرد اگرچه در این موضوع نقش مخرب دو کشور روسیه و چین را نباید نادیده گرفت. این دو کشور به سبب منافع فراوانی که در ایران داشتند نقش یک قطب متضاد را در اجماع های جهانی علیه ایران بازی کردند و تا حدودی خواسته های جهانی را با تاخیر روبرو ساختند.

هر چه از روزهای اول ریاست جمهوری اوباما بیشتر گذشت، این رئیس جمهور دموکرات، بیشتر به بی فایده بودن مدارای با جمهوری اسلامی پی برد، غرب نیز توانسته بود تا حدودی بر مشکلات اقتصادی خود فائق آید بنابراین دور تازه تحریم ها از راه رسید ولی در این میان ـ چنانکه آمد ـ حمایتی از مردم ایران نشد.

امروز اوباما تجربیات بیشتری نسبت به چهار سال پیش دارد تجربیاتی که شاید رامنی برای دست یابی به آنها به زمان نیاز داشت. این سخن بدان معناست که اوباما دیگر حق ندارد فرصت سوزی کند. او از یک طرف نیاز به اعمال قاطعیت دارد، قاطعیت در برابر یکی از غیر انسانی ترین حکومت های دنیا، حکومتی که به قوانین انسانی و بین المللی احترام نمی گذارد و به راحتی آنها را نقض می کند. اوباما باید بداند هر روز که از عمر جمهوری اسلامی باقی بماند، مردم ایران یک روز از آزادی و دموکراسی دورتر هستند بنابراین با تعهد به قول های انتخاباتی خود باید نسبت به ترویج دموکراسی و سرنوشت مردم ایران نیز متعهد باشد.

تحریم هایی که باید سران و حاکمیت جمهوری اسلامی را نشانه بگیرد و اوباما از آن غافل شود. برای پیشگیری از این کار اوباما نیاز دارد تا از سیاست های یک و بام و دو هوا بپرهیزد و بداند نظام جمهوری اسلامی صلاحیت اصلاح پذیری ندارد. معضل بزرگ جمهوری اسلامی ساختار آن است که یک نفر را فراتر و مصون از قانون بر سرنوشت همه مردم حاکم می سازد، کسی که بقا و حیات خود و نظامش را در دشمن یابی و آمریکاهراسی می بیند.

اوباما بهتر می داند که جمهوری اسلامی پس از حدود سی و سه سال همچنان آمریکا را دشمن خود می داند و درباره تغییر این دیدگاه هیچ گاه از مردم نظرخواهی نکرده است. رهبر ایران در آمریکاستیزی تا بدانجا پیش رفته است که امروز بازگشت از راه رفته را به منزله نوشیدن جام زهر برای خود می داند و نمی خواهد غرورش بشکند بنابراین انتظار مذاکره با چنین رهبری انتظار بیهوده ای است.

به نظر می رسد تا از پا درآمدن جمهوری اسلامی راه زیادی باقی نمانده است تنها به این شرط که دنیا فریب امتیاز دادن ها و مظلوم نمایی های سر بزنگاه های خطر، جمهوری اسلامی را نخورد و برای حاکم کردن صلح و آرامش بر منطقه، به منافع مردم ایران نیز بیندیشد و از نهضت های مردمی ایران برای رسیدن به دموکراسی حمایت کند. سقوط جمهوری اسلامی بی شک به نفع دنیای آزاد خواهد بود و رویای صلح برای خاورمیانه به حقیقتی دست یافتنی بدل شود .

 

بهروز بهبودی

ونکوور –  جمعه 09 نوامبر 2012

+705
رأی دهید
-68

cyrus2500 - سیاتل - آمریکا
ما ملت ایران مثل بچه‌های شدیم که خودمون از پس کارمون بر نمیایم و دنبال بزرگترها هستیم تا اونها مشکلات رو برامون حل کنن. البته اونها هم کارهای بزرگتری برای خودشون دارن و اهمیت نمیدن تا زمانیکه دنبال ناجی باشیم وضعمون همینه. در ضمن ایران مرکز زمین نیست. تحلیل بسیار توخالی بود!
شنبه 20 آبان 1391 - 22:41
togyan - لندن - انگليس
دمکراسی در ایران به آمریکا و رئیس جمهور آمریکا چه ربطی داره؟؟. آمریکا بدنبال فروختن محصولات نظامی و غیر نظامی خودش بوده و هست، حالا هر چه جمهوری اسلامی مخوف تر، به نفع آمریکا، بهتر میتواند آشغالاش رو به عربها بفروشه. آقای دکتر جوری حرف میزنی انگار آمریکا و اروپا غیر از بردن دمکراسی به کشورهای منطقه کار دیگری ندارن! توی کشورهای ما باید همیشه حکومت‌های استبدادی ، جنگ و خون ریزی باشه، تا غربی‌ها تجارتشون سکّه باشه، اگر جنگ نیست ، باید جنگ درست بشه. حالا این وسط شما هم شدید خواننده، البته هیچ عیبی نداره، نوش جونت، حالشو ببر!!
شنبه 20 آبان 1391 - 21:41
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
ای کاش اوباما بتواند از فرصت دومش استفاده کند. آرمانخواهی و ایده آلیست بودن ممکن است انگیزه قوی برای دست یابی به قدرت باشند ولی گاهی سدهای است مثل کاپیتالیسم وال استریت که آدمی مثل اوباما را به زمین واقعیتهای تلخ فرود می آورند. اوباما سوسیال رمانتیک است در بطن جامعه ای که حرف اولش را سرمایه و پول میزند. روبین هودی است در جنگل وحشی کاپیتال. نمیخواهم بگویم که اشکهای اخیرش برای تشکر از تیم کمک گران انتخابش ناتوانی اش در برنیاوردن انتظاراتی است که لشکر پابرهنه های آمریکا از او دارند. ولی او عاجز است از برآوردن انتظارات پابرهنه ها و این او را غمگین میکند. غم و مبارزه او باید غم و مبارزه همه دلسوزان پابرهنه ها و مدافع حقوق انسانها باشد. اگرچه قدرت سرمایه قوی باشد و شکستنش مشکل. اوباما ماهی کوچولو ایست که در جهت مخالف طوفان دریا ( کاپیتال ) میخواهد شنا کند و با خودش آمریکائیهای محروم را به ساحل نجات برساند. اما سر راهش مرغهای ماهی خوار بزرگ کاپیتال هستند که از او یک لقمه چرب میخواهند بکنند. مشکل و دشمنانان ما همه انسان دوستها مشترک هستند چه در دیکتاتوری اسلامی ایران و چه در آمریکا.
یکشنبه 21 آبان 1391 - 01:49
demokrasi-solh - صحنه - ایران
cyrus2500 عزیز این رژیم مانند بشار اسد و قذافی و کره شمالی جزء بلوک شرق و باج ده ِروسیه و چین است این مدل کشورها همانطور که در لیبی و سوریه دیدیم از کشتار ِ دهها هزار نفری مخالفان خود با بمباران و ...اصلا دریغ ندارند در همان سال 88 ،آقای قرائتی که یکی از تریبونهای نظام است داشت با آیات و روایات تبیین می کرد که اگر همه ی ملت ایران هم کشته بشوند و باز ولایت فقیه در راس امور باشد باز عملی دینی و صحیح انجام شده ،یعنی اینگونه رژیمها با حمایت روسیه و چین حاضرند چند میلیون نفر از مردمشان را هم بمباران کرده و بکشند ولی بر سر قدرت باقی بمانند . جان عزیز است مردن سخت است ،هر کسی زن و بچه و خانواده ایی دارد که چشمشان به دستهای اوست ، هر کسی جان و زندگی وخانواده اش را دوست دارد ،فرض بفرمایید سه هزار نفر آدم شجاع و از جان گذشته پیدا شوند و بیایند در خیابان و تظاهرات کنند ،مانند سوریه و سال 88 و...راحت آنها را می کشند و باز مردم مرعوب شده و به کار وزندگیشان خواهند پرداخت ، بدون حمایت خارجی نمی توان بر این رژیم تا دندان مسلح پیروز شد.
یکشنبه 21 آبان 1391 - 08:43
samira-azad - هامبورگ - آلمان
خوب است که هستند هنوز افرادی که اینچنین بی پرده مینویسند و چون ترس ندارند از بزرگان سیاست در آمریکا و برای خوش آمد و یا بد آمد دار و دسته نشستگان بر سیاست خودسانسوری نمیکنند . آقای بهبودی شما که بعنوان یک فعال ایرانی دسترسی داریید به سیاستمداران آمریکایی خوب است منتقل کنید نیاز امروز مردم ایران برای تغییر رژیم داشتن امکانات ویژه برای رسیدن به اینترنت و رادیو تلویزیون است و تا فرصتی نشود که مردم با دنیای آزاد ارتباط نداشته باشند نمیشود از آنان انتظاری داشت .
یکشنبه 21 آبان 1391 - 17:04
KhakehVatan - اهواز - ایران
باز خوبه این سایت رو میشه از طریق فایرفاکس توی ایران دید .. خدایی اگه به اخبار ایران باشه آدم فکر میکنه همه تو غرب دارند میمیرند و اوباما دو تا شاخ داره و از فضا اومده رامنی هم الان قرار هست حبس خانگی شه و چهارتا بیشتر نیستند که کل دنیا رو اداره میکنند و بقیه هم آلت دست دایی جان ناپلئون هستند و فقط مسئولین ایران بهشتی ساخته اند و مردم جهان همه آرزوی زندگی در ایران را دارند دمتون گرم سایت خوبی هست و مقالات خوبی رو میزاریید
یکشنبه 21 آبان 1391 - 17:12
nafassorosh - تهران - ایران
خیلی خوب نوشتید جناب بهبودی اما کووو گووووووووووووش شنوا استاد همه ما انگار در ایران قرار است بمیریم تا دنیا بدونه والله ما به گروگان گرفته شدیم در ایران توسط حاکمین اسلامی
یکشنبه 21 آبان 1391 - 17:24
sadaf-irani - اصفهان - ایران
یایا بخدا آخوندها پدر همه رو درآوردن آنچه مونده کشوری داغون و مردمی افسرده هست و دیگه امیدی نموده بجز اینکه بلکه جنگی شه و پدر همه دربیاد و شاید خواب زمستانی تموم شود
یکشنبه 21 آبان 1391 - 17:50
sarbaz-e-velaiat - سمنان - ایران
مرگ بر ضد ولایت فقیه همه شما رو اگر لازم باشه هر جای دنیا تبدیل به موش خواهید شد و بدونید اسلام انقلابی ولایی پیروز خواهد شد و ماییم که دنیا را فتح خواهیم کرد
یکشنبه 21 آبان 1391 - 18:13
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
cyrus2500 - سیاتل - آمریکا/togyan - لندن - انگلیس/ Like
دوشنبه 22 آبان 1391 - 01:06
zebbel - بوستون - آمریکا
اون دموکراسی‌ که خارجی‌ ایجاد کنه به دارد خودش میخوره. دموکراسی‌ که زوری نیست. اگه مردم عرضه داشته باشن به دموکراسی‌ میرسن.
دوشنبه 22 آبان 1391 - 03:32
perser68 - فلوریدا - امریکا
sarbaz-e-velaiatسمنان ایران. تو با چه افکار گندیده‌ای به این رژیم سراسر فساد دل‌ خوش کردی؟!تو به چه چیز این حکومت جانی آدم کش مینازی!؟خجالت بکش،شرم کن!شما مزدوران بی‌ ارزشی هستین که بعد از ۳۳سال خودتون باور دارین که اسلام جهنمیتون پیروز نشده!درسته! وقتش رسیده که جام زهر رو سر بکشین و برای همیشه به فاضلاب تاریخ برید قبل از اینکه به دست مردم بلا زده دونه دونه از درخت‌های شهر آویزون شید!
دوشنبه 22 آبان 1391 - 03:28
mmaziyar - تهران - ایران
بزک نمیر بهار میاد خربزه و خیار بیاد .....به همین خیال باشید...
دوشنبه 22 آبان 1391 - 09:09
خوش اخلاق - ارومیه - ایران
مثل همیشه قشنگ و واقع بینانه! اقای بهبودی من عاشق نوشته هاتونم و همشون رو میخونم و معمولا از همشون خوشم میاد!.
دوشنبه 22 آبان 1391 - 16:47
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان
زپلشک، به محض اینکه تقی‌ به توقی بخوره، امسال توی جیره و مواجب بگیر ولایت وقیح جزو اولین کسانی‌ خواهید بود که همه چیز را انکار می‌کنید و رنگ عوض می‌کنید، چون اصولاً شعبون بی‌ مخ‌هایی‌ مثل تو ادامه زندگی‌ را در پاچه خواری می‌بینند! پس بمال و خوش باش تا روزی که عمر فسیل مغزهایی مثل تو به پایان برسه!
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 10:43
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
مسلمانا کجا راضیند؟. آنها در غزه ناراضیند. در مصر ناراضیند. در لیبی ناراضیند. در مراکش ناراضیند. در ایران ناراضیند. در عراق ناراضیند. در یمن ناراضیند. در پاکستان ناراضیند. در افغانستان ناراضیند. در سوریه ناراضیند. در لبنان ناراضیند. . پس مسلمانان در کجا راضیند؟. در استرالیا راضیند. در کانادا راضیند. در انگلیس راضیند. در ایتالیا راضیند. در فرانسه راضیند. در آلمان راضیند. در سوئد راضیند. در نروژ راضیند. در دانمارک راضیند. در آمریکا راضیند. در هلند راضیند . . در واقع مسلمانان در تمام کشور هاییکه مسلمان نیستند راضیند و در تمام کشور های مسلمان ناراضی!!! و آنها چه کسی را برای عدم رضایت خود مقصر می دانند؟ اسلام؟ نه رهبرانشان؟ نه خودشان؟ نه آنها کشور هایی را که در آنجا راضیند مقصر می دانند و می خواهند آن کشور ها را تغییر داده شبیه کشوری بکنند که در آنجا ناراضی بودند!!!
‌سه شنبه 23 آبان 1391 - 16:59
mehdighr - اهواز - ایران
مقاله ها و تحلیل های این آقا خیلی ابتدایی هستن ، بدون اغراق میگم در حد یه دانش آموز دبیرستانی مینویسه ، ازتون خواهش میکنم یه مقدار گزیده تر کار کنید
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 10:25
mehdighr - اهواز - ایران
یه مشت حرفهای تکراری و تاریخ مصرف گذشته رو میچسبونه به هم ، آخه این که نشد تحلیل
‌پنجشنبه 25 آبان 1391 - 10:36
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.