بررسی روزنامه های صبح سه شنبه تهران - شانزده آبان

روزنامه های صبح امروز تهران، همزمان با آخرین ساعت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به اظهار نظر درباره این انتخابات و گمانه زنی درباره آن پرداخته اند. در حالی که نیمی از روزنامه های امروز این انتخابات را با اهمیت دیده و در صفحات اول خود عکس و گزارش های آن را منعکس کرده اند، روزنامه های جناح راست هیچ گزارشی در این باره ندارند و در مقالات خود نیز تاکید کرده اند که پیروزی هر یک از دو نامزد انتخابات تاثیری در روابط ایران با واشنگتن نخواهد داشت و آن کشور همچنان دشمن خواهد بود.

تفاوتی دارد یا نه. اوباما و رامنی؟


انتخابات آمریکا، در صفحه اول فرهیختگان



فیاض زاهد در سرمقاله اعتماد پیش بینی کرده اوباما مجدداٌ به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود و نوشته لذا هم جامعه آمریکا و هم کشورهای منطقه خاورمیانه خود را باید برای ۴ سال سیاستهای دمکراتها آماده نمایند. چرا که درست است که جمهوریخواهان مدعی انجام تغییرات ساختاری در خاورمیانه بوده اند، اما این دمکراتها هستند که هم جنگهای بزرگ و هم تغییرات کلیدی در منطقه را رقم زده اند.

به نوشته این استاد دانشگاه انتخاب دوباره اوباما کابوس راستها در اسراییل خصوصاٌ برای نتانیاهو است. هرچند یهودیان آمریکا به صورت سنتی به دمکراتها تمایل بیشتری دارند، اما اوباما بدترین رابطه را با اسرائیل در سالهای اخیر داشته است. در کنار این عوامل سیاست تغییرات بطئی اما عمیق راهبردی کلیدی است که دامن دولتهای عرب را نیز خواهد گرفت. شاید اگر به جای اوباما، جمهوری خواهان در کاخ سفید بودند، راهبرد کاخ سفید در ارتباط با تحولات عربی متفاوت بود.

در انتهای سرمقاله اعتماد آمده پس ظاهراٌ همه چیز به کمک دمکراتها آمده تا به خیال راحت دوره نهایی سیاستهای خود را عملی سازند و این به اوباما امکان می دهد بی ملاحظه تبعات انتخاب دوباره به بخش اصلی سیاستهای کاخ سفید تمرکز نماید. موضوعی که به ایران نیز امکان می دهد تا برای مقابله با دور جدید سیاست های آمریکا آماده شود.

اما کیهان همچنان معتقد است مواضع و رویکردهای آن دو رقیب انتخاباتی و هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در مسایلی مانند «تحریم» های ضدایرانی، برنامه هسته ای کشورمان، جنایات اسرائیل و ... مشترک است و نقطه اختلافی درشان مشاهده نمی شود.

نویسنده سرمقاله کیهان در جواب کسانی که معقتدند که نتیجه انتخابات آمریکا، دوگانه "جنگ احتمالی یا تشدید تحریم" علیه ایران را مطرح می کند نوشته این استنباط مبنای مستحکم و قانع کننده ای ندارد. چرا؟ چون گزینه نظامی بر ضد ایران قابلیت عملیاتی شدن ندارد.آمریکا در شرایط بحرانی اقتصادی و کسری بودجه ای که از مرز ۱۶ هزار میلیارد تومان گذشته و هر روز بر آن افزوده می شود در موقعیت سازوکار جنگی نیست و سخن از جنگ احتمالی باوضعیت شکننده اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تنها یک ژست و بلوف محسوب می شود.


اوباما و رامنی در صفحه اول تهران امروز


علی دادپی در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته واقعیت این است که اثرات اقتصادی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه معلوم نخواهد شد و انتخاب مردم آمریکا هر کس که باشد، گزینه‌های اقتصادی پیش‌رو واضح نخواهند بود. این ابهام در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان می‌تواند باعث کندی بیشتر رشد اقتصاد جهانی و افزایش آسیب‌پذیری آن شود.

به نوشته این مقاله اقتصاددانان بازار آزاد معمولا طرفدار احزابی می‌شوند که دولت را کوچک می‌خواهند و می‌کوشند به مقررات دست و پاگیر خاتمه دهند تا به رشد اقتصادی شتاب بخشند و از طریق نوآوری به رشد صنایع و ایجاد اشتغال در جامعه کمک کنند. از این نظر میت رامنی، نامزد ریاست‌جمهوری از طرف حزب جمهوریخواه، می‌‌تواند برایشان جذاب باشد. اما میت رامنی برای پیروزی در مرحله مقدماتی انتخابات و کسب نامزدی ریاست‌جمهوری منکر هرگونه ارتباطی بین نظرات خودش و قانون فعلی شد و وعده داد تا به آن خاتمه دهد.

سرمقاله دنیای اقتصاد در نهایت نوشته روز چهارشنبه فرا می‌رسد و احتمالا بعد از یک رقابت پایاپای و بسیار نزدیک، رییس‌جمهور آمریکا مشخص شده است، اما کسی نمی داند که آینده اقتصادی آمریکا چه خواهد بود. در صورت انتخاب گزینه دموکرات، اوباما، مقاومت و سرسختی حزب جمهوریخواه در برابر سیاست‌های اقتصادی‌اش بن بست سیاست‌گذاری را در این کشور ادامه خواهد داد. در صورت انتخاب گزینه جمهوریخواه، رامنی، کسی نمی‌داند او دقیقا چه سیاست‌هایی را اعمال خواهد کرد.

روابط تیره با همه دنیا

مردم سالاری در مقاله ای به بررسی وضعیت سیاست خارجی پرداخته و اول از همه از دولت عراق انتقاد کرده که علی‌رغم آن که باید چند میلیارد دلار غرامت به ایران پرداخت کند و از آن طفره می‌رود تا کنون دو مرتبه هواپیماهای ایرانی را در راه سوریه به اجبار مورد بازرسی قرارداده‌اند. در همین حال برخی سیاستمداران عراقی با چهره‌های حق به جانب از لزوم پرداخت غرامت تهران به بغداد سخن گفته‌اند. عراق تا کنون ۳۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار غرامت پرداخت کرده اما نه به ایران.

نویسنده با اشاره به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در جنوب کشور نوشته کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، برای جدال با ایران با یکدیگر رقابت می‌کنند عربستان به عنوان رهبر شیوخ عرب، فرماندهی عملیات علیه ایران را بر عهده دارد، قطر با سرمایه‌گذاری کلان در غزه سعی بر کاهش نفوذ ایران در پشت دروازه‌های سرزمین اشغالی دارد. امارات هم گل دشمنان ایران محسوب می‌شود. جانشینان حکومت عثمانی در آنکارا نیز این روزها کاری نیست که نکرده باشند تا منافع ایران به خطر بیفتد.

سرمقاله مردم سالاری بعد از اشاره به سودجوئی های مسکو و روابط تیره ایران با آمریکا و اروپا نوشته همه آنها یک طرف، محمد مرسی یک طرف. در شهریورماه، او در چند ساعتی که مهمان ایرانیان بود هرچه خواست کرد و رفت. حالا علنا به حکومت سوریه حمله کرد و حتی از مفاهمه طرفین درگیر حرفی نزد و در دیدار با احمدی‌نژاد خواسته از دخالت دولت ایران در عراق خودداری کند. شاید بتوان از برخی حرکات محمد مرسی چشم‌پوشی کرد ولی برخی مواضع او غیرقابل گذشت است. ولع رابطه با مصر و تمجید از فرعون جدید مصر چیست که مقامات تهران را از موضع‌گیری صریح در مقابل وی باز می‌دارد؟

فرصت ها از دست رفت

تهران امروز در مقاله ای نوشته اکنون که روشن شد با شکست دولت‌ها در تحقق عدالت و خواست‌های تاریخی ملت، خدشه‌ای بر این آرمان‌ها و باورها وارد نشده است، باید پرسید که اساسا چرا این دولت‌ها و افراد شکست خورده اند و چرا از دل دولت‌های دهم و نهم چنین فسادهای بزرگی بیرون آمده است؟ نخستین پاسخ این است که اساسا تحقق آرمان‌ها در یک دوره زمانی خاص و البته کوتاه مدت و با حرکت‌ها و برنامه‌های کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد.

مرتضا گلپور در این مقاله تاکید کرده اکنون که فرصت‌ها از دست رفت، کاری نشد و فساد نیز نه‌تنها کاهش که افزاش نیز یافت، لااقل یک امید وجود دارد. هشت سال یعنی ۲ دولت، فرصت کافی برای آن دسته از مدیران ارشد دولت است تا به این باور برسند که برای رسیدن به اهداف عالی، باید برنامه عالی داشت و نه شعارهای خوب و باید از نظرات کارشناسان بهره گرفت. با فسادهای مالی ۳هزار میلیاردی و اخیر وزارت ارشاد و حتی بیمه، هزینه‌‌های سنگینی به ملت و نظام تحمیل شده است.

و خلاصه مقاله تهران امروز اظهار امیدواری کرده پس از ۸ سال تحمیل هزینه‌‌های بسیار، برخی دریافته باشند که ناجی یک ملت و خلاصه همه خوبی‌ها و منبع همه طرح‌ها و برنامه‌ها نیستند و بهترین کار آن چیزی نیست که آنان می‌گویند و می‌خواهند. در حافظه تاریخی ملت ما، از مدیران، خاطره مدیریت شان باقی می‌ماند نه خاطره شعارهایی که داده شد.

تحویل خودرو ناقص


کارتون محسن ظریفیان، جام جم


روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده پس از افزایش قیمت خودروهای ثبت نامی آن هم پس از موعد تحویل خودروها، این بار نوبت به تحویل ناقص خودرو رسیده است.

به نوشته این روزنامه ماجرا از این قرار است که در اقدامی نادر و تأسف انگیز یکی از تولید کنندگان داخلی خودرو به تازگی خودروهایی را که موعد تحویل آنها فرا رسیده است بدون سپر عقب و جلو به خریداران تحویل می‌دهد و به آنها می‌گوید خودشان سپر را از بازار آزاد تهیه و بر خودرو نصب کنند!

روزنامه جمهوری اسلامی در پایان به طعنه نوشته البته این خودروساز متعهد قیمت دو سپر را از مجموع پولی که مشتری باید پرداخت کند کسر می‌کند اما بدون اجرتی که مشتری باید بابت نصب سپر بر خودرو صفر خود بپردازد!

سئوال از احمدی نژاد و پایان کارش

ابتکار سرمقاله خود را به همان موضوعی اختصاص داده که تیتر اول بیشتر روزنامه های امروز است و نوشته تقریبا بیشتر روزهای عمردولت دهم و مجلس گذشته و فعلی با بحث رسمی و غیر رسمی درباره تلاش نمایندگان برای «سوال از رئیس جمهور» و کش و قوس‌های سیاسی آن سپری شد. سرانجام در اواخر فروردین ماه امسال برای اولین بار این اهرم حساس نظارتی توسط نمایندگان خرج شد و صحن عمومی مجلس شاهد سوال از رئیس جمهور بود. جلسه سوال اما به مزاح و مطایبه آقای رئیس جمهور با نمایندگان گذشت و کمترین خروجی را برای ساکنان بهارستان به همراه نداشت.

نویسنده این مقاله معتقد است با فرض لغو نشدن طرح سوال از رئیس جمهور کمتر کسی انتظار دارد که خروجی حضور رئیس جمهور در صحن مجلس برای پاسخگویی به پرسش نمایندگان به نفع حال و روز اقتصاد کشور باشد. در خوشبینانه ترین حالت تقابل بیش از پیش قوای سه گانه، تداوم انداختن توپ تقصیرها به گردن همدیگر و سیاسی تر شدن فضای دو قطبی حاکم تنها عایدی برگزاری این جلسه خواهد بود.

نتیجه گیری سرمقاله ابتکار این است که در غیاب ساختار حزبی قدرتمند و موثر در کشور و به مدد تشکیل جبهه‌ها و ائتلاف‌های مقطعی و موقتی در بحبوحه هر انتخابات، در هر دوره مجلس، بخش اعظمی از منتخبان راه یافته را مجموعه ای سیال و ناشناخته از افرادی تشکیل می‌دهند که علیرغم اتفاق نظر بر روی برخی کلیات، به تدریج جزییات سمت و سوی گرایش سیاسی خود را بروز می‌دهند یا هیچ گاه موضع خود را نشان نمی‌دهند.


کارتون علی کاشی، مردم سالاری


جعفر محمدی در مقاله ای که مردم سالاری آن را نقل کرده نوشته هیچکس نمی‌تواند مسؤولیت شخص محمود احمدی نژاد و دولت تحت امرش رت در شکل گیری اوضاع کنونی و مشکلات روز افزون مردم نفی کند با این حال، شکستن تمام کاسه‌ها و کوزه‌ها بر سر احمدی نژادی که دولتش آفتاب لب بام است، نه می‌تواند منطبق بر انصاف باشد و نه حاوی نفع ملی است.

نویسنده پذیرفته بخشی از مشکلات افزوده شده کنونی، محصول تحریم‌هایی است که دولت، واضع آنها نیست. همچنین برخی کاستی‌های غیردولتی -مانند ضعف پارلمان- نیز مزید بر علت شده اند تا مشکلات تشدید شود.

مقاله مردم سالاری تاکید می کند: با خلاصه سازی همه مشکلات در نهاد دولت، این تصور و توهم به وجود می‌آید که اگر فلان رئیس جمهور یا دولت برود، “همه”ی مشکلات حل می‌شود! نتیجه چنین خیال باطلی هم، امید بیهوده بستن به دولت بعدی است و بعد از آن که در دولت بعدی هم مشکلات حل نشد، سرخوردگی ایجاد می‌شود. کتک خور دولت، این روزها، «ملس» شده است و خیلی‌ها برای این که خود را تطهیر کنند وً برای القای این که به پایان مشکلات، تنها به اندازه ماه‌های پایانی عمر دولت، زمان باقی است، منتقد دولت شده اند .

تفریحات سالم در اوین

پوریا عالمی در ستون "نشر اکاذیب" روزنامه قانون جمله محمدباقر قالیباف شهردار تهران را نقل کرده که گفته آماده است که مجموعه زندان اوین را خریداری کند تا زندان اوین را به یک مرکز تفریحی تبدیل کند.

در حالی که به نوشته این طنزنویس: جعفر شجونی چندوقت پیش گفته بود: «در زندان اوین سونا و جکوزی درست کردیم تا زندانی‌ها بروند برای خودشان حال کنند.» و ما تا الان فکر می‌کردیم اوین عشق و حال است. و برای همین است که هر کسی می‌رود اوین راضی نمی‌شود زیر دو سه سال زندان بماند. طوری که روزنامه‌نگاران یک ساک کوچک جلوی در آماده گذاشته‌اند حاوی مایو، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه شنا که اگر یک دفعه پا داد و برای سونا و جکوزی رفتند، بدون مایو نمانند.

در پایان نشر اکاذیب روزنامه قانون آمده: اگر اوین تبدیل به مرکز تفریحی بشود دیگر خیال‌مان راحت است که علاوه بر آقای احمدی‌نژاد که دوست دارد برود اوین، باقی مسوولان هم می‌روند اوین تفریح و خیال همه راحت می‌شود.

کارتون روز


کارتون احسان گنجی، اعتماد

+21
رأی دهید
-17

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.