طرح سئوال از رئیس‌جمهور در مجلس ایران اعلام وصول شد

رئیس‌جمهور ایران یک ماه فرصت دارد برای پاسخ به نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شود

طرح سوال از رئیس‌جمهور ایران در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی اعلام وصول و متن آن از سوی هیات رئیسه مجلس قرائت شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند، از محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران خواسته‌اند تا درباره "علت تعلل دولت در تصمیم‌گیری در خصوص تنظیم بازار ارز" توضیح دهد.

این نمایندگان با اشاره به افزایش شدید قیمت ارز در شهریور ماه و نیمه اول مهرماه امسال یادآور شده‌اند: پس از خودداری یک‌ماهه بانک مرکزی از تزریق ارز به بازار، روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ دلار هنگام صبح ۲ هزار و ۲۰۰ تومان، ظهر ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و شب ۲ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد و در روز ۱۱ مهر ۱۳۹۱ نیز به نزدیک چهار هزار تومان رسید.

آنها اضافه کرده‌اند که این تحولات "باعث افزایش شاخص تورم توام با رکود اقتصادی شده و فعالان اقتصادی را از برنامه‌ریزی برای کار خود بازداشته است."

در متن طرح سوال نمایندگان مجلس ایران از آقای احمدی‌نژاد آمده است: در شرایطی که موجودی ارز خارجی کشور باید با رعایت دقیق اولویت‌ها تخصیص یابد، چرا کارهایی برخلاف این تدبیر صورت گرفته است؟

واردات خودروی خارجی با ارز مرجع، سخت‌گیری در تعیین قیمت تضمینی خرید گندم و در نتیجه مصرف گندم تولیدی به عنوان خوراک دام و قاچاق بخشی از آن به کشورهای همسایه و همچنین واردات گندم از سوی دولت، از دیگر مواردی است که نمایندگان مجلس ایران خواستار پاسخگویی رئیس‌جمهور در قبال آنها شده و پرسیده‌اند: "آیا این قبیل کارها با اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر انقلاب سازگار است؟"

در زمان قرائت طرح سوال از رئیس‌جمهور ایران گفته شد که این طرح در ابتدا به امضای ۱۰۲ نماینده رسیده بود، ولی هم‌اکنون با امضای ۷۷ نماینده مطرح شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران گفت که طرح سوال از رئیس‌جمهور پیش از قرائت در صحن علنی امروز، برای دو هفته در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بررسی شده است.

گزارش شده است که چون نمایندگان ارائه‌دهنده طرح سوال از رئیس‌جمهور، از پاسخ و توضیحات نمایندگان آقای احمدی‌نژاد قانع نشده‌اند، این طرح به هیات رئیسه مجلس ارائه شده است.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، برای طرح سوال از رئیس‌جمهور دست‌کم امضای ۷۴ نماینده لازم است.

گزارش شده است که با اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور، آقای احمدی‌نژاد یک ماه فرصت دارد برای پاسخ در صحن علنی مجلس حضور یابد.

آبستراکسیون

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که با اعلام طرح سوال از رئیس‌جمهور در نشست امروز مجلس، تعدادی از نمایندگان گفتند که در اقدامی اعتراضی، به دنبال ترک جلسه هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهدی کوچک‌زاده، از نمایندگان اصولگرای مجلس، یکی از معترضان به اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور بود.

"در مورد طرح سوال از رئیس‌جمهور دستوری از رهبر نرسیده است"

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران

او با اشاره به اظهارات اخیر رهبر جمهوری اسلامی گفت: بنده و چهار نفر دیگر از نمایندگان، از بیانات رهبر انقلاب می‌فهمیم که تمایل ایشان به طرح سوال از رئیس‌جمهور در شرایط فعلی وجود ندارد.

او گفت: باید از ایما و اشاره فهمید که نظرات رهبری چیست.

آقای خامنه‌ای هفته گذشته با مضر خواندن اختلاف میان مسئولان کشور گفت که هر کس بخواهد تا زمان انتخابات آتی "اختلاف‌ها را به میان مردم بکشاند"، به کشور "خیانت" کرده است.

آقای کوچک‌زاده و چند نفر دیگر از نمایندگان مخالف طرح سوال از رئیس‌جمهور در جلسه امروز مجلس گفتند که در اعتراض به اعلام وصول این طرح، صحن علنی را ترک می‌کنند.

ولی گزارش شده است که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با بیان این که چنین کاری "براساس آیین‌نامه مجلس تخلف است"، گفت: اگر فراکسیونی به نام اصولگرایان آبستراکسیون کند، خلاف قانون عمل کرده است.

آبستراکسیون به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که گروهی از نمایندگان مجلس یا پارلمان یک کشور برای جلوگیری از تصویب یا نهایی شدن یک تصمیم و قانون در نشست رسمی نمایندگان در پیش می‌گیرند. ترک نشست علنی مجلس و در نتیجه نرسیدن تعداد نمایندگان حاضر به حد نصاب قانونی برای برگزاری نشست از جمله این اقدامات است.

آقای لاریجانی همچنین در پاسخ به نمایندگانی که طرح سوال از رئیس‌جمهور را برخلاف خواسته رهبر ایران می‌خواندند، گفت که از سوی آیت‌الله خامنه‌ای "دستوری در مورد طرح سوال از رئیس‌جمهور" نرسیده است.

+55
رأی دهید
-16

درفش کاویانی - کرج - ایران
باز هم یک نماشنامه جدید ....آخرش از اول معلومه....
یکشنبه 14 آبان 1391 - 11:13
XMAN2 - کارا کاس - ونزوئلا
جون آقا جون این سناریو‌ها دیگه خریدار نداره ، سوال از آقا احمدی‌نژاد جیگر می‌خواد که این مجلسی‌هایی‌ که من میبینم ندارن . آقا جون احمدی نژاد از همه آتو داره ، چرا نمیخوان بفهمن این مساله رو ؟!!! آخه کی‌ می‌خواد از احمدی نژاد سوال کنه ؟! مطهری ؟!! باهنر ؟!! اینها که خودشون مساله دارن !! برید داییتونو دیوونه کنید .
یکشنبه 14 آبان 1391 - 12:10
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
این جمله آخر داره دقیقا میگه که: بدون دستور رهبر، نمایندگان ملت و در نتیجه آحاد ملت پشم هستند! خب اگه قراره رهبر در همه کارها دستور بده و تصمیم بگیره پس نمایندگان مجلس چکاره هستند؟ درب اون طویله رو تخته کنید و بدوران آغا محمد خان قاجار برگردید!
یکشنبه 14 آبان 1391 - 12:37
mohammad.avaz - تهران - ایران
میدونیند که در ایران سرانه دولت چرا نمیتوانند همدیگررا بر کنار کنند؟چون هیچ کدوم آبرو ندارند و همه از گند کاریهأی همدیگر خبر دارن و همه از هم میترسن حالا مموتی دیگه از همه بتتر فقط سوال تاره میکنند و آخرش هیچ
یکشنبه 14 آبان 1391 - 13:36
sara_ra - تهران - ایران
"از ایما اشاره باید فهمید؟؟؟؟!!!" مگه پانتومیمه؟؟؟ :)))))))... آقایون از دم همه ..نشون گ......خدایا ما کجاییم؟؟
یکشنبه 14 آبان 1391 - 16:33
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.