ایرانی و اسرائیلی زیر یک سقف در کنسرت ریتا

شامگاه اول نوامبر، تعداد زیادی از ایرانی ها و اسرائیلی ها با حضور سرکنسول اسرائیل، شهردار ایرانی بورلی هیلز و گروهی از هنرمندان ایرانی ساکن لس آنجلس، در تالار «رویس هال» دانشگاه «یو سی ال ای» گرد هم آمدند تا در کنسرت «همبستگی» ریتا جهانفروز، خواننده ایرانی تبار موسیقی پاپ اسرائیل شرکت کنند.


ریتا جهانفروز، که برخی به او لقب «مدونای اسرائیل» را داده اند، در طول ۲۵ سال گذشته یکی از چهره های موسیقی پاپ این کشور بوده است و چند ماهی است که آلبوم «شادمانه ها» از او تماما به زبان فارسی منتشر شده است. آلبومی که با ترانه های آن از جمله «شادوماد»، «گل سنگم» و «شانه» که بازخوانی ترانه های محبوب قدیمی ایرانی است، مدت هاست که از پرفروش ترین آلبوم ها در اسرائیل است.

ریتا می گوید: «شاید این اتفاق در شرایط کنونی غیرقابل باور باشد. این که پرفروش ترین سی دی روز اسرائیل به زبان مردم کشوری است که در حال حاضر برخی اسرائیلی ها آن را بزرگ ترین دشمن خود می خوانند.»

ریتا که معتقد است این آلبوم از یک حس نوستالژی و پیوند عمیقی که او با ریشه های ایرانی خود دارد ریشه گرفته است می گوید: «وقتی به دوستان و همکارانم گفتم می خواهم یک آلبوم کامل را به ترانه های ایرانی اختصاص بدهم، آنها با تعجب به من نگاه کردند و برایشان باورنکردنی بود که من بخواهم در این آلبوم همه ترانه ها را به زبان فارسی، که گاه به آن به عنوان «زبان احمدی نژاد» نگاه می شود بخوانم.»

در روزهایی که تنش ها و آشوب های سیاسی جهان را در برگرفته، ریتا که نشریه رولینگ استون چاپ خاورمیانه به او لقب «سفیر دوستی و همبستگی میان ایران و اسرائیل» را داده است، می گوید: «به نظر من موسیقی می تواند دیوارهای جدائی افکنی را که بین مردم دنیای امروز وجود دارد، درهم بشکند.»

ریتا جهانفروز می گوید کوشیده است در آهنگ های تازه خود با درهم آمیزی ترانه های خاطره انگیز ایرانی با ریتم های هیجان انگیز موسیقی نواحی مدیترانه، به این ترانه ها جنبه هایی جهانی ببخشد.

او که زمانی به درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، سرود ملی اسرائیل را خوانده و در مقابل شیمون پرز و سیلویو برلوسکونی نیز برنامه اجرا کرده، می گوید:« به نظر من مردم ایران و اسرائیل هیچ کدام به دنبال جنگ نیستند بلکه این دولت ها هستند که سر ستیزه جویی دارند.»

ریتا می گوید: «مردم ایران، مردمانی خوب، خوش قلب و مهربان هستند و من می خواهم از طریق موسیقی، تاریخ و فرهنگ غنی ایران را به جهانیان بشناسانم.»

ریتا که در سال ۱۹۷۰ در ۸ سالگی به همراه خانواده خود از ایران به اسرائیل مهاجرت کرده است می گوید در سرزمین تازه، مادرش ضمن انجام کارهای خانه ترانه های قدیمی ایرانی را زمزمه می کرده است: «من از همان کودکی با این ترانه ها پیوند عجیبی پیدا کردم . بعدها هم در هریک از آلبوم هایم همیشه یک ترانه ایرانی گنجانده ام چون می خواهم به همه نشان بدهم که ریشه هایم درکجاست و از کجا آمده ام.»

ریتا در سال ۱۹۸۵ به عنوان نماینده اسرائیل در مسابقات آوازخوانی «یورویژن» شرکت کرد و برنده شد. از آن پس هم آلبوم های او یکی پس از دیگری به رتبه «پلاتینوم» (بالاترین تعداد فروش) رسید و هم اکنون نام او در فهرست پرطرفدارترین خوانندگان زن ۶۰ سال گذشته اسرائیل قرار دارد.

ریتا و طرفدارها در ایرانریتا می گوید در ایران نیز موسیقی او از طریق دانلود های اینترنتی، طرفداران بی شماری پیدا کرده است:

«من از سراسر ایران نامه های پرشوری دریافت می کنم. کسانی که می گویند ما آرزو داریم در یکی از کنسرت های شما شرکت کنیم، حتی اگر به خاطر آمدن به اسرائیل در بازگشت به وطن تنبیه بشویم! بعضی از ایرانی ها هم در نامه هایشان از من تشکر می کنند که به عنوان نماینده آن ها به عنوان سفیر همبستگی و دوستی به گوشه و کنار جهان سفر می کنم. چرا که من با این آهنگ ها در واقع فرهنگ و هنر عظیم ایران را به مردم جهان معرفی می کنم. مردمی که امروز ایران را تنها از طریق اخبار منفی، تلخ و تاریک می شناسند.»

ریتا کنسرت خود را که بخشی از عواید آن به مناسبت سی امین سال تاسیس «فدراسیون یهودیان ایرانی آمریکایی لس آنجلس» به این موسسه و فعالیت های خیریه آن تعلق می گرفت با اجرای تازه ای از ترانه قدیمی «شادوماد» آغاز کرد. ترانه ای که سازنده آن، عطاء الله خرم، آهنگساز و نوازنده ساکن اورنج کاونتی نیز در میان جمع تماشاگران نشسته بود.

آقای خرم در پایان کنسرت گفت: «وقتی نیم قرن پیش این ترانه را برای زنده یاد ویگن ساختم، هرگز فکرش را هم نمی کردم که روزی در اسرائیل طرفدارانی پیدا کند یا حتی روی صحنه رویس هال دانشگاه لس آنجلس با این همه شور و هیجان اجرا بشود.»

+269
رأی دهید
-90

Bitakeyhani - ادسا - اوکراین
هنرمند ، هنرمنده، از هر کجای این کره خاکی باشه.
شنبه 13 آبان 1391 - 23:39
گاگولی - سایبرجایا - مالزی
عجب اتفاق مهمی
یکشنبه 14 آبان 1391 - 00:13
morgan123 - واشنگتن - امریکا
از امتیازهای اسرائیلی بودن یکی آن است که دستهایی از عالم غیب راه را برایت باز و مسیرت را هموار میکنند!! ولی خدایش خوشم میاد و استایلشو دوست دارم هر چند به او نمیشه گفت خواننده (در واقع عشق خوانندگیست) تا وقتی که هایده یا معین هم خواننده هستند یا بودند. ولی خب چه اشکالی دارد از بسیاری از خوانندگان فارسی خوان امروزی که بهتر است.
یکشنبه 14 آبان 1391 - 03:51
perser68 - فلوریدا - امریکا
گاگولی-سایبرجایا-مالزی. گاگولی،چقدر خوب که این جایی‌!ولی‌ نگفتی که چرا گاگولی!
یکشنبه 14 آبان 1391 - 04:20
asal55290 - مشهد - ایران
جالبه نه...........
یکشنبه 14 آبان 1391 - 05:53
time-to-say-goodbye - تورنتو - کانادا
ساندیس خورا اینجا نیان خبر مربوط به اسرائیل هستش یه وقت اینجا رو نجس می‌کنن. وای ببخشید نجس میشن!!!!!
یکشنبه 14 آبان 1391 - 05:59
atosa-salavati - خمین - ایران
اگه ایرانی‌‌های لوس آنجلس اونایی باشند که تلویزیون‌های ماهواره نشون میدند که شبانه روز چطور به هم فحش میدند و اگه بتونن خرخره هم میجوند و اون دختر کسی‌ باشند که چندین نسل و سالها زندگی‌ در ایران مهمان بود و با اولین تجمع یهودیها در اسرائیل بدانجا برند،تلفیق این دو دیگه چه شلم شوربأی شود
یکشنبه 14 آبان 1391 - 07:58
baran828 - تهران - ایران
با اینجور کارهای فرهنگی برای ایران در هر جای دنیا و به دست هر ایرانی ای موافقم.
یکشنبه 14 آبان 1391 - 09:14
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
گاگولی - سایبرجایا - مالزی. بله چون موسیقی‌ و شادی هست به جای سینه زنی‌ و قمه زنی‌ اتفاق مهمی‌ نیست!!!
یکشنبه 14 آبان 1391 - 09:37
nazgole25 - کپنهاک - دانمارک
تا کور شود علی تک دست و دوست دارانش .
یکشنبه 14 آبان 1391 - 09:46
beh-a - داراب - ایران
ما ایرانیها همه جا هستیم ... کلا" دنیا بدون ما ایرانیها تغییر مسیر می داد.
یکشنبه 14 آبان 1391 - 09:51
اینترنت ندیده - کرمان - ایران
morgan123 - واشنگتن - امریکا - دست خداست که به داد اسرائیل میرسد، خدای خرد و شعور و فهم و درایت همانها که در الله مدینه و مکه نیست.
یکشنبه 14 آبان 1391 - 10:39
GIDMORE - تل آويو - اسرائيل
תבמעוד. . بسیار عالی...
یکشنبه 14 آبان 1391 - 11:52
سرلشکر فیروزابادی - تبریز - ایران
افرین و درود.واقعا کار زیبایی کردند. مردم اصیل ایران سر جنگ با هیچ کشوری ندارند و همه کشورها رو بلا استثنا دوست دارند و این یه واقعیت و حقیقت غیر قابل انکار است.
یکشنبه 14 آبان 1391 - 12:58
GIDMORE - تل آويو - اسرائيل
. ARTEMIS-SW. -ﭘﺎﺭﻳﺲ-ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ. سلام آرتمیس. خیلی خوشحالم که هستی و همجنان با کامنت های کوبنده داری ادامه میدی
یکشنبه 14 آبان 1391 - 15:09
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
GIDMORE - تل آویو - اسرائیل. سپاس هم میهن گرامی‌ من با هیچ ملیتی و هیچ دینی که در زندگی‌ شخصی‌ و در قوانین دخالت نداشته باشد هیچ تضادی ندارم چرا که در اکثر ادیان دندان زهری قوانین جاهلانه کشیده شده جز اسلام!!!! که تندرو‌هایش دنیا را به خاک و خون کشیده اند شاد باشی‌ و پاینده ایران!!
یکشنبه 14 آبان 1391 - 18:45
shadan shirin sokhan - هایدلبرگ - آلمان
جالب بود ، دمشون گرم !
یکشنبه 14 آبان 1391 - 19:18
Islam zoda - تورنتو - کانادا
خداوند رو شکر که همچنین ایرانیانی در دنیا وجود دارند، یک هنرمند و شخصیت استثنائی.
دوشنبه 15 آبان 1391 - 05:52
GIDMORE - تل آويو - اسرائيل
مرسی از بابت راهنمائی های خوب شما آرتمیس جان. از رفقای جندین و جند ساله این تارنما داشتم اسم هارو دید میزدم فقط شما موندین. امید دارم که همیشه سالم و شاد باشین.
دوشنبه 15 آبان 1391 - 10:06
daniall - نانت - فرانسه
perser68 - فلوریدا - امریکا مثل اینکه اینجا هر مدت یک بار یکی‌ داروغه می‌شه الانم نوبت تو.به تو چه که هر کی‌ هر جا نظر داد میدویی تو جملش؟تو غیر از گیر دادن به بقیه و تفسیر نظرهای دیگران چه کار دیگی‌ اینجا میکنی‌؟جز اینکه تو هر پست یا ۲ خط فحش بنویسی‌ یا به دیگران گیر بدی .البته توام مثل قبلیا خسته می‌شی و این سرگرمیت تکراری میشه الان نزدیک ۵ یا ۶ ساله اینجام مثل تو زیاد بوده که رفتنو جاشونو به یکی‌ بد تر از خودشون دادن.ادم گاگول باشه ولی‌ اینقدر سطحی و بیمار نباشه.همیشه یک عده ای مثل تو اینجا بودن هم از نوع مذهبی هم مزدور هم بی خدا و فمنیست و پیرزن و بچه سال از هر قماشی بگی اینجا بوده ولی تو دیگه پدیده ای هستی واسه خودت حداقل یا تنوع بده یا نفس بگیر هر پستی رو باز کردم دیدم با چند نفر دست به یقه هستی و جالب اینه که با کمال پر رویی و اعتماد به نفس از ازادی و دموکراسی هم صحبت میکنی!
دوشنبه 15 آبان 1391 - 14:02
Azadikhah - تكسل - هلند
ایول.شاد و خرم باشید!
دوشنبه 15 آبان 1391 - 18:33
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
چه نمایشی از این زیباتر که دو انسان با دو دید دینی و اجتماعی زیر یک سقف زمانی‌ را به شادی بگذرانند. حظّ کردم. سرافراز، ایرانی. پاینده باد بی‌دینی .
دوشنبه 15 آبان 1391 - 23:28
salar_ee - مونتریال - کانادا
خیلی باحاله.......
‌پنجشنبه 18 آبان 1391 - 05:40
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.