وزیر نفت ایران به مصرف‌کنندگان جهانی نفت هشدار داد

رستم قاسمی، وزیر نفت

وزیر نفت ایران هشدار داده که اگر کشورهای صنعتی دنیا فشار بیشتری بر ایران وارد کنند جمهوری اسلامی تصمیمات تازه‌ای در زمینه محدودیت صادرات نفت خود به این کشور‌ها اتخاذ می‌کند.

رستم قاسمی روز شنبه، ۱۳ آبان به خبرگزاری ایسنا گفت که عدم صادرات نفت ایران می‌تواند قیمت انرژی را در دنیا تحت تاثیر قرار دهد و باعث بحرانی فراگیر در غرب شود.
 
وزیر نفت ایران توضیح داد که این موضوع برروی زندگی مردم ساکن در کشورهای توسعه یافته تاثیر منفی می‌گذارد که که ایران علاقه‌مند به چنین موضوعی نیست.
 
او در عین حال تاکید کرد که «دولت‌های سلطه‌جویی» که به ایران فشار وارد می‌کنند باید پاسخگوی چنین اتفاقی در ارتباط با مردم خود باشند.
 
به گفته رستم قاسمی، هر چند ایران همواره تلاش کرده در زمینه صادرات نفت با رایزنی و گفت‌و‌گو حرکت کند تا صنعت نفت ایران کمترین تلاطم را داشته باشد اما در صورتی که فشار‌ها بر جمهوری اسلامی افزایش پیدا کند ممکن است در سیاست‌های خود مبنی بر «تامین نفت مورد نیاز بخشی از جهان صنعتی» تجدید نظر کند.
 
از تیرماه امسال، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های تازه‌ و گسترده‌ای را علیه جمهوری اسلامی به‌ویژه در بخش صادرات نفت و مسایل مالی و بانکی اعمال کردند.
 
کشورهای تحریم کننده هدف از این کار را مجبور کردن ایران به شفاف‌سازی نکات مبهم در برنامه هسته‌ای‌اش عنوان کرده‌اند.
 
براساس این تحریم‌ها بستن قرارداد نفتی جدید با ایران برای کشورهای اروپایی و شرکت‌های نفتی آمریکایی و بین‌المللی ممنوع است و بیمه‌گزاران اروپایی از بیمه نفتکش‌های ایران منع شدند.
 
در حدود یک دهه‌ای که از آغاز چالش هسته‌ای بین ایران و غرب می‌گذرد شورای امنیت هم چند قطعنامه در محکومیت جمهوری اسلامی صادر کرده و طی آن از ایران خواسته تا غنی‌سازی را متوقف کرده و اجازه حضور بی‌قید و شرط بازرسان از سایت‌های مورد سوال را فراهم کند.
 
ایران همچنین به دلیل تحریم‌های بانک‌های بین‌المللی که حواله دلار به ایران را غیر ممکن کرده‌اند، مجبور به قبول یوان چین و روپیه هند در قبال صادرات نفتی‌ خود شده.
 
از آن تاریخ مقامات ایران بر بی‌تاثیر بودن تحریم‌ها تاکید کرده اما در عین حال دوم آبان ماه رستم قاسمی، وزیر نفت ایران به کشورهای غربی هشدار داد که اگر تحریم‌ها تشدید شود این کشور صادرات نفت را قطع خواهد کرد.
 
وزیر نفت ایران گفته بود که ایران طرحی را برای اداره کشور بدون درآمد نفت آماده کرده‌ که براساس آن صادرات نفت‌ خود به جهان را قطع خواهد کرد.
 
او هشتم شهریور هم از تلاش ایران برای فروش نفت ایران خبر داد و گفت در این ارتباط با مقاماتی از هند و کشورهای آفریقایی گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.
 
به گفته آقای قاسمی، ۱۱۸ کشور عضو جنبش عدم تعهد دارای ظرفیت‌های بالایی هستند و در حال حاضر نزدیک به ۵۰ درصد کل بازار جهانی در اختیار این کشور‌ها است.
 
طبق آمار آژانس بین‌المللی انرژی صادرات نفت خام ایران در سال جاری میلادی، ۴۰ درصد کاهش یافته و بنا بر آماری توسط آمریکا ارائه شد، صادرات نفت ایران به حدود کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.
 
نفت و محصولات نفتی ۸۰ درصد کل صادرات ایران را تشکیل می‌دهند و به گفته کار‌شناسان سقوط ارزش ریال در مقابل دلار نشان می‌دهد که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در فصل تابستان درآمد نفتی ایران را کاهش داده است.

+59
رأی دهید
-53

pull.over - دوحه - قطر
مثبت میدم چون رستم قاسمی رو از نزدیک میشناسم.آدم خوبیه.
شنبه 13 آبان 1391 - 20:53
baas - روتردام - هلند
تو را به‌‌ خدا نفت بخرید، ساندیس ته کشیده / ال عطش / ال عطش .!!!!!!!!!!
شنبه 13 آبان 1391 - 21:08
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
تو اول خریدارشو پیدا کن بعدا در مورد عدم فروش هشدار بده!
شنبه 13 آبان 1391 - 21:12
MartinT - هایدلبرگ - آلمان
انگوری ،انگوری....
شنبه 13 آبان 1391 - 20:47
shadan shirin sokhan - هایدلبرگ - آلمان
انگوری انگوری !،، بیگلی بیگلی !،، گوریل انگوری !
شنبه 13 آبان 1391 - 21:19
bardia.kaviani - زوریخ - سوییس
برو کشکتو بساب
شنبه 13 آبان 1391 - 21:57
maziar hezarshamshir - بوخلت - آلمان
انسانها را به خاطر چهره ظاهری‌شان نباید محکوم کرد. چرا که خداوند، آنها را چنین آفریده است. اما در هیچ جای دنیا، به اندازه ایران، اینقدر وزیر و سیاست مدار کریه المنظر و زشت وجود ندارد.(مثل این بوزینه)
شنبه 13 آبان 1391 - 22:14
zebbel - بوستون - آمریکا
او در عین حال تاکید کرد که «دولت‌های سلطه‌جویی» که به ایران فشار وارد می‌کنند باید پاسخگوی چنین اتفاقی در ارتباط با مردم خود باشند. اینا چه قدر دلشون به حال مردم بقیهٔ کشور‌ها می‌سوزه. من نمیدونستم که مسئولین جمهوری اسلامی می‌دونن پاسخگو به مردم چی‌.
شنبه 13 آبان 1391 - 22:34
Bond_James Bond - روتردام - هلند
سید علی گدا دور بر خودش چقدر تپل مپل جمع کرده اصلاً تپل خونه باز کرده!! اینها بچگی هاشون هم همینقدر تپل بودند؟ کسی خبر داره؟
شنبه 13 آبان 1391 - 21:48
Iran e azad - هورتن - نروژ
PULL-OVERدوست عزیز از قطر،. لطفا از جناب وزیر و تحصیلات و تجربه ایشان بیشتر صحبت کن.من سالها در جزیره‌ خارک زندگی‌ کردم و این جناب وزیر را هم از زمانی‌ که تو محله چاه قندی،تعویض روغنی داشت،می‌شناختم! در زمینه نفت هم کمی‌ تجربه و تحصیلات دارم!. لطفا اطلاعات بیشتری از وزیر به مردم بده!!!
یکشنبه 14 آبان 1391 - 00:45
paksan - آمریکا - آمریکا
pull.over - دوحه - قطر :این آدمهای خوب چرا انقدر شماها رو احمق به حساب می یارن؟یعنی الان خریدار نفت ایران غیر از هند و چین و کره و ژاپن و ترکیه اس؟ خوب با اینها هم با این سبکسری آقا از فردا دنبال خرید از جاهای دیگه می افتن و اتوماتیک ایران خودش حذف می شه از بازار الان روسیه و عربستان و عراق و لیبی مشتری داشته باشند ظرفیت ایران رو هم صفر می کنند و تازه بدبختی از جایی شروع می شه که بسیاری از چاههای نفت ایران بر اثر افت فشار از بین می رن و فک نکنید که آره نفت را برای آینده ذخیره می کنیم نه آخر کم سوادی همین جاست که حداقل نصف توان تولید چاههای قدیمی و خوب که با تزریق گاز ترش بازدهی خوبی دارن از بین خواهند رفت و به همین خاطره که الان آقا گریپاچ کرده و حرفهایی می زنه تا شاید بتونه خبرسازی کنه و شاید قیمت نفت تکون بخوره ولی متاسفانه دریغ !؟ یعنی باید به همین آقا و دکتر گفت کو نفت 200دلار؟فصل سرما هم آمد و هیج انگار نه انگار ایران وجود داشته.به این می گن مدیریت جهانی.
یکشنبه 14 آبان 1391 - 01:26
paksan - آمریکا - آمریکا
نمایه چهره نشان از درون دارد و شک نکن کسی که از بچگی زشت نبوده و بر اساس مرو زمان اینطوری زشت می شه این بر اساس ظلم ها دزدها و فسادهایی و نان حرومی است که خورده شک نکن .شما به چهره اینا نگاه کن آقای شریتمداری .ضرغامی.جعفری.احمدی نژاد و...خود خامنه ای اگر نورپردازی و گریمش نکنند ولی در عوض آدمهای خوب مثل خاتمی و.. رو نگاه کنید هر روز روشن تر می شوند
یکشنبه 14 آبان 1391 - 01:31
Iran e azad - هورتن - نروژ
ای کاش آقایان مدیر میفهمیدند که با یک حساب سر انگشتی سبد عرضه نفت در دنیا چقدر بزرگ تر شده،کافیست نگاهی‌ به تعداد تولید کننده‌ها در دنیا بیندازیم و آن را با ۱۵ سال پیش مقایسه کنیم.افزایش تولید صادر کنندگان را هم همین طور.!!!!. این وضعیت تنها به ضرر ایران و منفعت تولید کنندگان و عرضه کنندگان هست! وزیر تو ۲۰ سال پیش مدیریت میکنه!
یکشنبه 14 آبان 1391 - 02:40
kobalt - تهران - ایران
خلاصه مصاحبه=یالا بخرید وگرنه میریزمش دور.
یکشنبه 14 آبان 1391 - 05:17
shadan shirin sokhan - هایدلبرگ - آلمان
گوریل جان ، عجب گاگولی هستی‌ تو دیگه ؟!،، در همه جای دنیا رسم بر این است که فروشنده با هزاران چرب زبانی و احترام به خریدار ، مشتری‌هایش را حفظ می‌کند !!،، ولی‌ شما اولین و تنها‌ترین گاگول و اوشکولی هستید که به مشتریان اولتیماتوم و هشدار می‌دهید و خریدار را تهدید می‌کنید !!!،،‌ای کاش کمی‌ سواد این کار را داشتید بعد این پست و مقام را میگرفتید !!،، این روزها هر دگوریی با یک حکم وزیر میشه !!،، عجب حکومت هچل هفتی داریم ما !! ، آبروی ما ایرانیان در دنیا رفت !!!
دوشنبه 15 آبان 1391 - 00:58
paya55 - چیچست - ایران
رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون.اورانگوتان به تمام معنا
دوشنبه 15 آبان 1391 - 19:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.