حدس و گمان‌ها درباره‌ی مناظره اصغرزاده و شریعتمداری

مناظره حسین شریعتمداری نماینده رهبر در روزنامه‌ کیهان و ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تلویزیون دولتی، این پرسش را طرح کرده که آیا حکومت ایران می‌خواهد در مواجهه با منتقدان خود انعطاف نشان دهد.
 

پنجشنبه شب ۱۱ آبان (یکم نوامبر) بینندگان شبکه سوم تلویزیون دولتی ایران شاهد مناظره ابراهیم اصغرزاده از "دانشجویان پیرو خط امام" حمله کننده به سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ و حسین شریعتمداری مدیر مسوول و نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان بودند.
 
گرچه شریعتمداری در سخنان خود به تکرار اتهاماتش علیه اصلاح‌طلبان، رهبران جنبش سبز و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ پرداخت اما این سخنان اصغرزاده بود که خلاف روند جاری فضای حاکم بر برنامه‌های صدا و سیمای ایران بود.
 
انتقاد از حمله به سفارت بریتانیا و دفاع از مذاکره با آمریکا
 
ابراهیم اصغرزاده در بخشی از سخنانش با دفاع از اشغال سفارت ایالات متحده آمریکا گفت: «در ماجرای اشغال سفارت آمریکا به هیچ وجه قصد ما این نبود که برویم و آنجا بمانیم. می‌خواستیم نهایتا ۲ یا ۳ روز آنجا را اشغال کنیم که اعتراض خود را نشان بدهیم.»
 


ابراهیم اصغرزاده ور کنار موسوی خوئینی‌ها در سال‌ها ابتدایی انلاب ۱۳۵۷

 

وی حمله به سفارت بریتانیا در سال گذشته را «یک کپی برداری کاریکاتوری» از اقدام سال ۱۳۵۸ دانشجویان خواند که به باور وی موجب «انزجار مردم و عدم همراهی آن‌ها شد.»
 
اصغرزاده با اشاره به اینکه توهم توطئه یک نوع بیماری است‌، افزود: «اینکه بگوییم همه دولتهای قبلی خیانت کرده‌اند، یک شوخی است. به نظر من هیچ یک از دولت‌های قبلی به دنبال رابطه با آمریکا نبوده‌اند.»
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از سخنانش با دفاع از مذاکره با آمریکا بر اساس احترام متقابل افزود: «اینکه شعار بدهیم آمریکا در امور داخلی ایران مداخله کرده در این چند سال، این‌ها همه شوخی است و نوعی فرار از مسئولیت.»
 
وی با اشاره به چند رویداد تاریخی تصریح کرد: «دکتر مصدق در دادگاه لاهه بر سر حقوق ایران مذاکره کرد و ما به حقوقمان رسیدیم. قائم مقام فراهانی هم به فتحعلی شاه گفت مذاکره کند اما او نپذیرفت. گفت می‌جنگم. رفت گلستان و ترکمانچای را داد و سرزمین‌های ایران را از دست داد.»
 
اصغرزاده در ادامه تصریح کرد که رابطه با آمریکا بحث کلان نظام ایران است: «بحث‌هایی که ما انجام می‌دهیم در سطح کار‌شناسی است‌، ما کاری می‌کنیم که در تصمیم‌سازی‌ها تاثیر بگذارد وگرنه قانون اساسی در مورد اینکه چه کسی تصمیم گیرنده است تکلیف را روشن کرده.»
 
این سخنان اشاره به نقش و نظر آیت‌الله خامنه‌ای در مورد مذاکره با ایالات متحده امریکا است. رهبر ایران با اشاره به اینکه زمان مذاکره فرا نرسیده، تاکنون با هر نوع گفت‌وگو با آمریکا مخالفت کرده است.
 
دفاع از انتخابات آزاد و آزادی زندانیان سیاسی
 
ابراهیم اصغرزاده با اشاره به شرایط نامناسب اقتصادی کشور دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرد که با «ندانم‌کاری» و «ماجراجویی» موجب شده است که هزینه‌های بسیاری به کشور تحمیل شود.
 
وی افزود: «دولت‌های خاتمی و هاشمی در دست آوردهای هسته به مراتب از دولت فعلی قوی‌تر بوده و دولت فعلی که مصوبات شورای امنیت را ورق پاره‌هایی بیش نمی‌دانست و می‌گفت که اینقدر این‌ها قطعنامه بدهند تا قطعنامه‌دانشان پاره شود، من از ادبیاتی که دولت بکار می‌برد خیلی ناراحت شدم.»
 

حمله نیروهای وابسته به بسیج و سپاه پاسداران ایران به سفارت بریتانیا در تهران


این فعال سیاسی راه خروج از مشکلات را ایجاد فضای سیاسی باز در کشور، آزادی زندانیان سیاسی، ازادی فعالیت احزاب و مطبوعات مستقل و برگزاری انتخابات «پرشور» ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۲ دانست.
 
درعین حال این عضو گروه دانشجویان اشغال‌کننده سفارت آمریکا مدعی شد که تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده در ایران هرگونه مذاکره با ایالات متحده اشتباه است. همچنین حضور پررنگ شهروندان در انتخابات آینده را یک برگ برنده در مذاکرات احتمالی آینده با غرب و آمریکا دانست.
 
واکنش‌ها به مناظره «پر حرف و حدیث»
 


حسین شریعتمداری از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود

 

پخش این مناظره گرچه با استقبال برخی منتقدان حکومت ایران روبرو شد اما برخی از فعالان سیاسی تردیدهایی را در این باره مطرح کردند. این کار‌شناسان انجام این مناظره‌ها را بی‌ارتباط با مشکلاتی که حکومت ایران با آن دست به گریبان است، نمی‌دانند. برخی نیز معتقدند که برنامه‌های این‌چنینی به عنوان سوپاپ اطمینان برای حکومت ایران عمل می‌کند.
 
 
همچنین برخی براین نظرند که حکومت ایران در حال زمینه‌چینی برای انجام مذاکره با ایالات متحده آمریکا  است. برخی دیگر نیز می‌گویند برای داوری قطعی باید منتظر بود و دید که آیا اینگونه برنامه‌ها تداوم خواهد داشت یا نه.
 
وب‌سایت کلمه که دیدگاه‌های هواداران میرحسین موسوی را منعکس می‌کند هم درباره این مناظره نوشت: «با نزدیک شدن به انتخابات بعدی راست جمهوری، صدا و سیما دوباره مجبور به باز کردن ولو کنترل شده‌ی فضا خواهد بود.»
 
این وب‌سایت می‌افزاید: «شکسته شدن فضای سانسور حاکم، راه را برای طرح شدن سخنانی باز خواهد کرد که در جامعه و نیز بین نخبگان وجود دارد اما حکومت در این سه سال از طرح آن‌ها در عرصه عمومی جلوگیری کرده است.»
 
در ادامه این مطلب با اشاره به سخنانی که به دلایل مختلف توسط ابراهیم اصغرزاده مطرح نشد تصریح کرد: «او بعد از مدت‌ها سکوت، دیشب برای حدود دو ساعت صدای مردمی شد که حکومت برای آن‌ها سخنگویی باقی نگذاشته است؛ و این موقعیتی قابل تقدیر است.»

+32
رأی دهید
-115

khabarkhabar - تهران - ایران
همیشه از ای نمایش ها برای قبل از انتخابات هست از ملت عزیزم تمنا دارم 1بار پای صندوق رای نرید قول میدم نتیجه رضایت بخشی بگیرید .
شنبه 13 آبان 1391 - 03:35
perser68 - فلوریدا - امریکا
این جونورای شپشوی مریض همون آدم خورای خمینی هندی زاده نکبت روانین که امروز به جان هم افتادن و دارن همدیگه رو تیکه پاره می‌کنن!ننگ به این تاپاله‌های فاضلابی!
شنبه 13 آبان 1391 - 03:51
pesar iran - بریزبن - استرالیا
خر خودتون و همه کس و کارتون هستن..بی‌شرف‌های وحشی باز موقع انتخابات شد و از این خیمه شب بازی‌ها راه انداختین؟؟؟؟
شنبه 13 آبان 1391 - 04:03
romano - تهران - ایران
هروقت در تلویزیون ایران موسوی و رضا پهلوی صحبت کردند تمام زندانیان سیاسی آزاد شدند و انتخابات آزاد برگزار شد مجلس خبرگان و مجلس تشخیص و لشکر قدس و همه تعطیل و شریعتمداری زندان رفت من باور می‌کنم توبه گرگ مرگه آخ قربون ضرب المثلهامون برم که یک دنیا روانشناسی اجتماعی توشه مثل سگ زرد برادر شغاله یا مثل قسم حضرت عباس باور کنم یا دم خروس.
شنبه 13 آبان 1391 - 05:08
paksan - آمریکا - آمریکا
چهره شریعتمداری نشون از حال سلطان داشت و نشون می ده بخصوص بعد از حمله اسرائیل به سودان بسیار ترسیدن بخصوص فرمانده های نظامی مثل جعفری.دوم اینه که اخبار اوضاع آمریکا نشون می ده که رامنی به صورت جدی طرفدار پیدا کرده و برخلاف اینکه آنها می گفتند که مردم آمریکا به جنگ فکر نمی کنند باید گفت که انتخاب رامنی گزینه جنگ و تحریمهای بسیار سخت رو صددرصد بهمراه داره و دولتسیت صددرصد هماهنگ با اسرائیل در حالی که اوباما سعی می کنه تحریمها رو پله پله و با زمان دادن به ایران افزایش بده و این فرصتیی برای دور زدن یا قبول کردن مذاکرات رو به ایران می ده ولی رامنی و اروپا و آسیا و تمام منطقه خواستار برخورد محکمتر هستند و انتخاب رامنی تقریبا چیزی بعنوان مذاکره رو باقی نمی زاره و یا تسلیمه یا تحریم و جنگ و گروه رامنی ایران رو به حال خودش رها نخواهد کرد تقریبا احمدی نژاد دوستی جز حزب الله نخواهد داشت و سوریه بقدری ضعیف شده که اگر بخواد وارد مسائل دیگه بشه سرنگونیش بسیار سریع هستش روسیه هم با گرفتن امتیازهایی در گرجستان و قفقاز و چین هم امتیازاتی همچون عراق(قراردادهای نفتی و بازسازی فراوان)سکوت خواهد کرد
شنبه 13 آبان 1391 - 05:26
paksan - آمریکا - آمریکا
و بیشتر حملات لفظی امروز آنها برای آماده کردن طرف مقابل به دادن امتیازات بیشتر است سوم اینکه آنها می دانند که اکثریت مردم داخل طرفدار اصلاح طلبان هستند و از نتیجه انتخابات قبل رو خود سلطان بهتر از هر کسی می دونه و می دونند که در صورت هر گونه حمله ای مشکل اساسی آنها در داخل است نه از خارج و تمام سرکوبها و ترساندن ها ذره ای موثر نبوده پس باید باب سخن رو جهت بدست آوردن دل مردم و اطلاح طلبان به نحوی که به ابهت سلطان برنخوره باز کنند ولی اشتباهشون اینه که فکر می کنند مردم انقدر به بدختی رسیدن که می شه این معامله رو باهاشون کرد مثل دوره هاشمی که مردم انقدر بدبختی و گرانی و توسری خورده بودند که حاضر بودند به هر طریقی وضعیت رو به نحوی بهتر کنند و
شنبه 13 آبان 1391 - 05:27
paksan - آمریکا - آمریکا
البته موضوع از دست سلطان هم آن زمان در رفته بود و تمام مانورهای خیابانی و استخدامهای نظامی و تلاش برای زاد و ولد بیشتر برای سرکوب هر گونه اعتراضی است که بخواهد شکل بگیرد و قابل کنترل نباشد فقط تصور کنید که علاوه بر مراکز هسته ای مراکز نظامی هوایی و تاسیسات ایران هم یک هفته همچون جنگ عراق با خاک یکسان شود و آنگاه باید دید مردمی که می توانند به اسلحه برسند چه می کنند یا حتی نه مردم گشنه ای که به همه مراکز دولتی حمله می کنند و حکومتی که خود بهم ریخته است چطور می تواند در دوجبهه وارد نبرد شود ؟ پس این حکومت رفتنیه شک نکنید مگر اینکه خامنه ای جام زهر رو بنوشه ولی بازم سرنوشتی بهتر از قزافی براش متصور نیست .شک نکنید این آسیاب به نوبت است و ظلم هرگز پایدار نیست می خواد شاه باشه یا سلطان اسلامی .
شنبه 13 آبان 1391 - 05:27
mehdighr - اهواز - ایران
با این گرانی ها این حرفا واسه ما نون و آب نمیشه ، خودشون رو مسخره کردن ، هر وقت بخوان هی شل و سفتش میکنن
شنبه 13 آبان 1391 - 05:40
amirhassna - سیدنی - استرالیا
باز اینا دارن از سادگی مردم استفاده می‌کنن. کاش به جای غرق در روزمرّگی زندگی یه کمی‌ هم به سرنوشت خودمون فکر میکردیم. با هر کی‌ دارم تو ایران صحبت می‌کنم همه مینالن اما خبری هم نمی‌شه. نمیدونم چی‌ بگم. ما هم که فراری و خارج رفته هستیم حق نظر دادن نداریم. a
شنبه 13 آبان 1391 - 05:43
skyblue - خوزستان - ایران
اینها همش بازی است برای حضور مردم در انتخابات . مردم دیگر گول این حرف را نمی خورند بماند که یک مشت جیرو خور نظام هستند.
شنبه 13 آبان 1391 - 09:34
parviz1 - کترینگ - انگلستان
این هم یک نوع عوام فریبی و برنامه جدید با هنرپیشه‌های رژیم اسهال هست. گدا علی‌ فکر می‌کنه ملت را میتونه هنوز ملت خواب هستن و خام .دیگه خیلی‌ دیر شده گدا علی‌ جان. ملّت یک برنامه ملی برای ملاها و رژیم اسهال و مزدوران و انگلهاش در نظر گرفته و بزودی این ملت هستن که در زندانهارا باز میکنن و شما وطنفروشان و مزدوران و انگلهای جامعه را که فقط دزدی و جنایت و تجاوز میکردید را دادگاهی و بسزای اعمال میرسانند.بشین حالا ۲تا بست دیگه بزن که تو زندان ملت برات نقشه‌ها دارن.
شنبه 13 آبان 1391 - 09:49
azadi-iran - وین - لااتریش
منتقدان و سیاسیون مخالف رزیم جقدر احمق و خوش باورند اینان هنوز نفهمیده اند که 33 سال که این رژیم اسلامی با این عوام فریبی برنامه ریزی شده شعو ر مردم را بازیچه دست خود قرار میدهد. جقدر این منتقدان بی سواد و کوتاه فکر هستند. یادشان رفته که مناظره تلویزیونی در انتخابات دوره دهم که به کجا سرانجام رسید. اینان باید از افغانها و عرب ها یاد بگیرند و بعد قضاوت احمقانه خود را بدهند. در غیر این صورت بروند به کاری دیگری بپردازند. که شایسته ان هستند که همان پاچه خواری
شنبه 13 آبان 1391 - 10:53
m4ssod - لندن - انگلستان
باید دید مردم ایران باز هم خر میشن یا نه. اگه خر بشن یه ۸ سال دیگه مهمون این ارنگوتان‌های پشمالو هستن و باید همگی‌ رژیم اشکنه پیاز بگیرن.
شنبه 13 آبان 1391 - 11:11
mehrbaran22 - هال - انگلستان
قدیمیا حرفای قشنگی‌ میزنن، میگن از کوزه همان برون طراود که در اوست. این آقای شریعتمداری هم هرچی‌ توی دلشه این ریختیش کرده.اصلا نیازی به شنیدن صحبتش نیست.بعدم کسی‌ نیست به این آقای اصغرزده بگه پدرجان ارز خود می‌خوری و زحمت ما می‌داری، هم اون موقع که به سفارت آمریکا حمله کردین گند زدین هم حالا که آب به آسیاب اینا میریزین. آره حتما انتخابات ۹۲ عوض میلیونی میلیاردی می‌شه.
شنبه 13 آبان 1391 - 13:57
omidvaran - نورکل - امریکا
یکباردیکه تئاترانتخاباتی ! - یکباردیگه عوام فریبی و سالوس بازی قبل از انتخابات - خوشبختانه مردم بااین نمایشات کاملا اشنا وبه نیت برگزاران واقفند. اما سئوال اینه که این اصغری ودراودسته اش که از عوامل حمله بسفارت بود ومملکت ما هنوزداره خسارت وتاوان کاراحقمانه اونارو میده با چه روئی بامردم حرف میزنه وچطوربخودش اجازه میده که بازم برای مردم نسخه پیچی کنه
یکشنبه 14 آبان 1391 - 07:23
اینترنت ندیده - کرمان - ایران
کاش میشد منم برم خارج اروپا یا هر جهنمی دیگر
یکشنبه 14 آبان 1391 - 12:29
hankooksaram - تهران - ایران
من میدونم باازهم مردم جوگیر میشن و باز هم میرن رای میدن که مثلا مخالفت کنند با رژیم و به کاندیدای مخالف رژیم رای میدند که باز گرفتار بازی این رژیم میشند. مردم احساساتیه ما....
دوشنبه 15 آبان 1391 - 08:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.