اموال ایران در کانادا از جمله ساختمان سفارت به عنوان غرامت مسدود شد

روزنامه کانادایی «نشنال پست» روز پنجشنبه گزارش داد که قاضی دادگاهی در شهر اونتاریو کانادا حکم ضبط املاک متعلق به دولت ایران از جمله سفارت این کشور در شهر اوتاوا و مرکز فرهنگی سابق در شهر تورنتو را صادر کرده است.
 
ضبط این اموال بخشی از غرامت ۱۳ میلیون دلاری است که چندی پیش دادگاه های آمریکا در پرونده شکایت خانواده یک قربانی آمریکایی بمبگذاری گروه حماس در دانشگاهی در شهر بیت المقدس علیه سازمان های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران مقرر کرده بودند.
 
این حمله ده سال پیش روی داد و در جریان آن «مارلا بنت» اهل شهر سن دیه گو آمریکا کشته شد. خانواده این قربانی به دلیل حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه فلسطینی حماس علیه سازمان های اطلاعاتی آن کشور به دادگاه شکایت کرده بودند.
 
املاک متعلق به ایران فعلا مسدود و زیر نظر دستگاه قضایی باقی خواهند ماند تا در مورد استفاده از این املاک برای راضی کردن خانواده شاکی در مرحله بعد تصمیم گیری شود. این تصمیم قاضی دادگاه اونتاریو یک پیروزی مهم در پیگیری شکایت خانواده «مارلا بنت» علیه حکومت ایران تلقی می شود.
 
دادگاه آمریکایی که شکایت این خانواده را بررسی کرده بود گروه حماس را مسئول بمبگذاری سال ۲۰۰۲ در دانشگاه «عبری اورشلیم» شناخت. گروه فلسطینی حماس در فهرست گروه های تروریستی دولت های آمریکا و کانادا است.
 
در حکمی که در سال ۲۰۰۷ در یک دادگاه آمریکایی در مورد این پرونده صادر شد گفته شده بود: «شکی نیست که اعضای گروه حماس مسئول قتل خانم بنت بوده و مسئولیت آن حمله را نیز پذیرفته اند. حکومت ایران همواره به اشکال گوناگون و از جمله کمک های مالی و مادی از گروه حماس حمایت کرده تا آنها به اقدامات تروریستی خود نظیر این حمله ادامه دهند.»
 
در حکم دادگاه آمریکایی مقرر شد که وزارت اطلاعات و نهادهای امنیتی ایران حدود سیزده میلیون دلار به عنوان غرامت به خانواده این قربانی پرداخت کنند. پیروزی در این پرونده شاید بخش ساده تر این ماجرا و بخش دشوار آن دریافت این مبلغ بود.
 
به نوشته روزنامه «نشنال پست»، قاضی دادگاه شهر اونتاریو در توضیح این دادرسی گفت: «خانواده شاکی پس از چند سال تلاش نتوانسته اند حکم صادر شده توسط مراجع قضایی آن کشور را علیه اموال ایران در خاک آمریکا به اجرا بگذارند. به همین خاطر آنها اموال ایران در کانادا را مد نظر قرار دادند.»
 
اموال ایران در کانادا که شامل حکم دادگاه خواهند شد عبارتند از ساختمان چهار طبقه سفارت ایران در اوتاوا که از دو ماه پیش به دستور دولت کانادا تعطیل شد؛ یک ساختمان یک طبقه در شهر تورنتو که سابقا محل مرکز مطالعات ایران بود ولی در حال حاضر خالی است و همچنین یک ساختمان بزرگ صنعتی در شهر اوتاوا که محل دفتر فرهنگی ایران بوده ولی سند آن به نام جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.
 
یک مقام دادستانی آمریکا در ارائه شهادت به دادگاه شهر اونتاریو گفت که دولت ایران به اشکال گوناگون در برابر ضبط و یا مصادره اموال و املاک خود در آمریکا مانع تراشی می کند.
 
به گفته وی، در هر موردی که مراجع قضایی آمریکا حکمی علیه اموال متعلق به حکومت ایران صادر کرده اند این امول و دارایی ها به سرعت از آمریکا خارج شده اند.
 
روزنامه «نشنال پست» می افزاید که با توجه به قطع مناسبات دیپلماتیک ایران و کانادا و خروج دیپلمات های ایران از این کشور در اوایل سپتامبر وکلای خانواده قربانی نتوانستند علیه مقامات ایرانی ساکن کانادا اعلام جرم کنند.
 
هیچ نماینده ای از سوی دولت ایران در جلسات رسیدگی به این پرونده در شهر اونتاریو شرکت نداشت.
 
در این دادرسی مشخص شد ساختمان مورد بحث در شهر تورنتو به نام شرکت «فرهنگ ایران» ثبت شده که دارای روابط بسیار نزدیکی با حکومت ایران است و رییس آن فاضل لاریجانی برادر رییس مجلس و رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.

+177
رأی دهید
-64

yas abi - ببرسل - لز
واقعا که این کار کانادا مسخره است. هیچ چیز آن ربطی‌ به دیگری نداشت. در یک عملیات تروریستی (که شاید خود اسرائیل یها باشند) یک امریکای رو در اسرائیل بمب زدند، بعد دادگاهی در آمریکا خودش و بی‌ محاکمه با طرفین تصمیم گرفته که حماس مسول آن است ، و بعد کانادا سفارت ایران را به مالکیت خود در میاورد تا به خانواده آن قربانی غنیمت بدهد......از کجا شروع شد به کجا ختم شد. می‌بینید در قاموس غربیها عدالت، درستکاری، قضاوت، اموال دیگران ,هیچیک مفهوم ندارد، حالا علنا دزدی هم میکنند.
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 20:16
abdolmalek - رامسر - ایران
دولت کانادا بیاد اونجا رو توالت عمومی درست کنه ثوابشو بنویسن گردن آغا
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 20:49
دل سوخته - اریزونا - امریکا
این همه کمک میدن به لبنان فلسطین عراق سوریه و .. و مردم ایران توی فشار و بدبختی زندگی بکنن حالا کانادا هم مقداری از اموال مردمو مصادره کنه بجایی بر نمی خوره
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 21:51
ramtin.p - دورتموند - المان
جمع کنید این عروسک بازی رو
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 21:55
antikaselis - اصفهان - ایران
خوب حالا تمامی وطن فروشان فاشیست محکم بکوبن روی مثبت. فقط خاک بر سرشان که غیرت و شرف و دین و کشورشان را برای لیسیدن کاسه ای اینگونه فروختند.
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 21:57
یار دبستانی - تورنتو - کانادا
چرا دارید اموال ملت ایران را به حراج می‌گذارید؟اگر راست مگید بروید اموال آقازاده‌های ج ا را مسدود کنید که میلیون میلیون دلار وارد کانادا کردن و شما بهشان اقامت دادید،اگر در منطقه ایرانی‌‌ها ‌یک چرخی بزنید ،می‌بینید نصف مردها تهٔ ریش و خانمها حجاب دارند .۳تا ۳تا خونه میخرند آنهم نقد. امثال خاوری‌ها خیلی‌ زیادند،در کانادا نه‌ اینکه ملک پائین نیامده بلکه گرانتر هم شده، دولت کانادا با دادن اقامت از طریق سرمایه گذاری هم مشکل خودش را حل کرد و هم آقایان اقامت گرفتنند، نیمی از رجال اقامت کانادا دارند
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 22:43
bita tehrani - ونکوور - کانادا
یار دبستانی کاملا با شما موافقم
جمعه 12 آبان 1391 - 01:57
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
هر بلائی سر ایران بیاد تقصیر بی عرضگی ما ملت ایران است ؛ نشستیم داریم تکه پاره شدن ایران زیر چنگ و دندان آخوند و دشمنانش را میبینم تا گوسفند هست گرگ درنده هم هست.
جمعه 12 آبان 1391 - 02:39
Islam zoda - تورنتو - کانادا
خوب حالا ما که می‌دونیم اونها از طرف برادران قاچاقچی ترور شدن ولی‌ حالا چرا مقامات از آقای خاوری در کانادا تقاضا نمیکنند که ۱۳ میلیون دلار از اون ۳ میلیارد پول ملت ایران رو به اینها بده تا این لانه سفارت خانهٔ فرهنگی‌ جاسوسی به باد نره..
جمعه 12 آبان 1391 - 03:46
shayan96 - تهران - ایران
حالا واجب شد ایران بمب هسته ای بسازه باید جلوی خروج نفت گرفته بشه تا بفهمن قدرت خاورمیانه دست کیه تا از این دزدی ها تو روز روشن نکنند .
جمعه 12 آبان 1391 - 06:05
ghafas - مشهد - ایران
خجالت بکش دولت دزد کانادا ..احمق بودم که خیال می کردم شیخها از خودشان توهم توطئه دارند .نه بدبدختها راست می گفتن .خوب شما خیلی آدمیزادین خاوری رو کله پا کنین تا بیاد ببینیم جریان چی بوده کی پشت کار بوده و ... چرا اموال ما رو تو روز روشن می دزدین و صدای یکی هم درنمیاد .خانم شیرین عبادی اینجا هم قدمی بردار تا متهم به نوکری بیگانه نشوی عزیز
جمعه 12 آبان 1391 - 07:41
danial nabi - استكهلم - سوئد
کانادا ا. خور آمریکاست هر چه رئیس قبیله بگه آنها باید بگویند چشم، حالا این گ. خوریها تازگیها مّد شده، دم خودم گرم کانادا که زندگی‌ می‌کردم حدود ۲۵۰۰۰۰ دلار بدهی داشتم، که آن را مصادره کردم و از آن خراب شده زدم بیرون، اون یخ زده ارزش ندارد آدم بدهیش رو بده، داغی‌ گذشتم رو دلشون که که تا حالا حدود ۲۰۰ تا نامه احضاریه برام فرستادند، به این ه...زاده‌ها‌ هر چی‌ بزنی باز هم کمه.
جمعه 12 آبان 1391 - 07:47
Azadikhah - تكسل - هلند
اینا همه اش اموال تک تک ملت درمانده ایرانه که بخاطر ندانم کاری اجداشون که در سال 57 فریب اسلامگرایان را خوردند داره مصادره میشه!. حالا تا به کی ایرانیان نسلهای بیخیال و کلم و خیار!بعدی باید تاوان اون نسل جاهل و احمق و اسلامگرا و خرافاتی و نفهم سال 57 را باید پس بدهند دیگه اینجاشو نمیدونم!
جمعه 12 آبان 1391 - 10:01
denizdeniz - تهران - ایران
Royan - کالیفرنیا - آمریکا عزیز راهکاری سراغ داری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ زمان انتخابات کجا تشریف داشتید تا عرضه بچه هامونو ببینید ؟ لطفا پای گود ننشینید
جمعه 12 آبان 1391 - 10:45
baran828 - تهران - ایران
اینه ! اول روابط رو قطع میکنن و بعد هم ساختمون سفارتو توقیف میکنن .میدونین برای این حکومت مهم نیست گویا همه چیز رو باد آورده به دست آورده و به همون راحتی هم از دست میده .مشکلی نیست ! جیب خودشون که پره . مردمم که دیگه بی نفس فقط منتظر مرگ هستن .هیچ کسی هم که خودشو موظف نمیدونه و این مردمو آدم حساب نمیکنه بیاد به مردم توضیحی بده حرفی نظری ...خدا میدونه چه آینده ای برای این کشور داره رقم میخوره .
جمعه 12 آبان 1391 - 12:31
یار دبستانی - تورنتو - کانادا
اdanial nabi - استکهلم - سوئدی . دزد و کلاه بردار که افتخار میکنی‌ ۲۵۰۰۰۰دلار به جیب زدی و در رفتی‌!این پول ،مالیات مردمه که بابتش ساعتی کار می‌کنند،فکر کردی ارث پدرته.این پول‌ها خرج دوا و درمان میشه.البته از تو و امثال تو انتظار بیشتری نیست برای همین آخوند‌ها دنبال امثال تو میگردند تا طرف داریشون باشید چون همتون از ‌یک قوم اشین.
جمعه 12 آبان 1391 - 17:04
anti-US - مونترئال - کانادا
پس ما چی؟! بخاطر کودتای شما، بخاطر آوردن آخوندا، بخاطر حمله عراق، بخاطر بمبهای شیمیایی، بخاطر بازی با نام خلیج فارس، بخاطر تحریمهای وحشیانه، بویژه در زمینه دارو و نادیده گرفتن حقوق بسیار اولیه انسانی، بخاطر هواپیمای مسافربری که سالها پیش زدید و اونهمه کشته، بخاطر .. باید کل زندگی شما رو غرامت بگیریم .. حیف که بدترین حکومت رو به سر ما آوردید .. شما تنها هدفتون نابودی مردم ایرانه وگرنه هیچوقت تا این حد به بهانه-های واهی کشور رو تحریم نمیکردید. مرگ بر شما غربیها
جمعه 12 آبان 1391 - 22:26
acemeace - کلن - آلمان
ایران هم ساختمان سفارت کانادا رو به ١٠ برابر قیمت ساختمان سفارت ایران در کانادا به مزایده می گذاره. فکر می کنید ایران ضرر می کنه؟
جمعه 12 آبان 1391 - 22:43
time-to-say-goodbye - تورنتو - کانادا
دانیال نبی""" فرض که تو درست میگی‌ کانادا آخور امریکاست . جمهوری اسلامی آخور کیه؟ ساندیس خورا؟ حسن نصر الله؟ حزب‌الله لبنان؟ تروریست ها؟....؟....؟؟؟
شنبه 13 آبان 1391 - 01:34
minajun - تهران  -  ایران
واسه خودشون میلیونی غرامت می‌گیرن ولی‌ به بازماندگان هواپیمای مسافربری ایران که در خلیج فارس سرنگون شد فقط چند هزار دلار غرامت دادن آشغالای دزد
شنبه 13 آبان 1391 - 13:07
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.