رییس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا به اسرائیل رفت

رییس ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا به اسرائیل رفت

ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا  

در حالی که رزمایش بزرگ نظامی اسرائیل و آمریکا در پایان هفته دوم خود قرار دارد، ژنرال مارتین دمپسی رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا برای دیدار و گفت و گو با شماری از مقامات اسرائیل روز یکشنبه، هفتم آبان، وارد این کشور شد.
 
به گزارش رسانه های اسرائیل، ژنرال دمپسی در نخستین ساعات حضور خود در اسرائیل با اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در وزارتخانه تحت سرپرستی وی در تل آویو دیدار کرد.
 
اهود باراک در پایان این دیدار به خبرنگاران گفت: «مناسبات اسرائیل و آمریکا عمیق تر و قوی تر از هر زمان دیگر است به گونه ای که در سال های گذشته هرگز به این سطح از استحکام روابط نرسیده بودیم».
 
ژنرال مارتین دمپسی در سفر خود با ژنرال بنی گانتس رییس ستاد کل ارتش اسرائیل و نیز با شیمون پرز رییس جمهوری اسرائیل به گفت و گو می نشیند.
 
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا دوشنبه گذشته در سومین و آخرین مناظره تلویزیونی خود با میت رامنی رقیب جمهوریخواه در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا، در پاسخ به انتقادهای پیاپی رامنی که مدعی است اوباما در چهار سال گذشته به همپیمانی آمریکا با اسرائیل لطمه جدی  زده است و «اسرائیل را به زیر اتوبوس انداخته است»، گفت که «هم اکنون بزرگ ترین رزمایش مشترک میان اسرائیل و آمریکا در جریان است».
 
رزمایش اسرائیل و آمریکا با هدف تقویت سیستم های دفاعی در برابر خطرات موشکی که این کشور را تهدید می کند، از دو هفته پیش در صحرای «نگب» در جنوب اسرائیل و با مشارکت حدود پنج هزار نیروی کارآزموده دو کشور در جریان است که شمار نیروهای آمریکایی شرکت کننده در آن، سه برابر نیروهای اسرائیلی است.
 
در همین حال، آمریکا از ابعاد مشارکت خود و نیز از هزینه خود در این رزمایش، به نسبت برنامه اولیه، کاست؛ کاهشی که مورد تأیید پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا قرار گرفت.
 
رسانه های آمریکا تأکید کرده بودند که آمریکا در بهار گذشته که موعد اول مانور بود و نیز در مقطع زمانی اخیر که تنش سیاسی میان اسرائیل و ایران بر سر پرونده هسته ای ایران شدت گرفته بود، نمی خواست خود را بخشی از رویارویی الزامی میان اسرائیل و ایران جلوه دهد.
 
در هر حال، فرمانده اسرائیلی در این مانور نظامی در پایان بخش نخست رزمایش در روزهای اخیر صریحتر از طرف آمریکایی تأکید کرده بود که این فعالیت ها بخشی از آمادگی این کشور برای زمانی است که گزینه نظامی در برابر ایران عملی شود.
 
باراک اوباما در آخرین مناظره خود در پاسخ به پرسش باب فیشر مجری مناظره که از دو رقیب پرسید که اگر اسرائیل مورد حمله ایران قرار گیرد، آیا این حمله را رسما اعلان جنگ ایران به آمریکا تلقی خواهند کرد یا خیر؟، گفت: «اگر اسرائیل مورد حمله ایران قرار گیرد، آمریکا در کنار اسرائیل می ایستد».
 
رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا در اوج تهدیدهای نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل به عملی کردن گزینه نظامی در برابر ایران، برنامه ریزی شد اما اکنون که نخست وزیر اسرائیل با جلو انداختن انتخابات پارلمانی این کشور در اوج جدل های سیاسی برای حفظ قدرت خود است، مسئله اتمی ایران نیز کمتر از ماههای اخیر مطرح می شود.
 
ژنرال مارتین دمپسی در کنار لئون پانه تا وزیر دفاع آمریکا از مخالفان سرسخت حمله نظامی علیه ایران در زمانی که تلاش های دیپلماتیک هنوز جریان دارد، بوده است.
 
ژنرال دمپسی بارها تأکید کرده است که حمله نظامی اسرائیل هرگز توانایی ضربه زدن به برنامه هسته ای ایران را برای درازمدت ندارد و به بی ثباتی عمیق و طویل المدت در منطقه منجر خواهد شد.
 
رییس ستاد نیروهای مسلح آمریکا چندی پیش با گفتن این جمله که «من یکی نمی خواهم که بخشی از یک حمله نظامی به ایران باشم»، به باور بسیاری از ناظران، «آب پاکی را روی دست سران اسرائیل ریخت»؛ سخنی که اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل به آن واکنش نشان داده و گفته بود که اسرائیل تنها به خود متکی است و دوستان دیرینه و همپیمان، تنها دوست هستند.

+70
رأی دهید
-26

حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
این خبر خوشی برای رژیم فاشیستی ملاها نباید باشد. آیا زمان پسگردنی زدن به خامنه ای دیکتاتور و سران پاسداران رسیده است؟ مردم ایران باید مواظب باشند که سران حکومت ضد ایرانی خودشان را زیر لوای مردم مخفی نکنند و مردم دوباره فریب ملاها را نخورند. حساب مردم بی گناه ایران از سران جنایتکار حکومت اسلامی جدا است. هدف باید نابودی رژیم باشد نه منافع و منابع ایران.
دوشنبه 8 آبان 1391 - 18:08
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.