کمبود شیرخشک در ایران محسوس است

در پی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تامین مواد اولیه برای داروها و برخی اقلام پزشکی در ایران سخت شده است

رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران امروز یکشنبه هفتم آبان ماه با تائید بر کمبود برخی از انواع شیر خشک در ایران اعلام کرد: "توزیع برخی از اقلام شیرخشک محدود شده و متاسفانه قیمت برخی از شیرخشک‌ها که ساخت داخل است نیز افزایش یافته است."

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای آذر با اشاره به اینکه داروخانه ها هیچ تعهدی برای پاسخگویی در مورد کمبود شیرخشک ندارند، افزود: "توزیع شیرخشک از طریق وزات بهداشت و سازمان غذا و دارو صورت می گیرد".
رئیس انجمن داروسازان که خود هم داروخانه دارد، گفته است که در حال حاضر شیرخشکی که برای نوزادان بالای ۶ ماه مصرف می شود، در قفسه‌های داروخانه او وجود ندارد.

به اعتقاد کارشناسان، مشکلاتی که به دلیل تحریم‌ بانک‌های ایران و صادر نشدن اسناد اعتباری در پرداخت پول به وجود آمده، عملا خرید از اتحادیه اروپا و شرکای آن را به صفر رسانده است و داروها و کالاهای موجود در بازار پزشکی، به خریدهای قبلی مربوط می شود.

ممنوعیت ورود ۱۱۸ قلم دارو از ابتدای آبان‌ماه

بر اساس دستور جدیدی که وزارت بهداشت به تمام شرکت‌های وارد کننده دارو ابلاغ کرده، از ابتدای آبان ماه درخواست برای واردات ۱۱۸ قلم دارو از جمله استامینوفن، قرص‌های سرماخوردگی و ترامادول پذیرفته نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، وزارت بهداشت همچنین در این ابلاغیه، ۱۷۰ قلم داروی دیگر را جزو اقلامی اعلام کرده که ممکن است به زودی واردات آن ها به کشور ممنوع شود.

در پی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور، بارها این بحث مطرح شده که این تحریم‌ها شامل مواد غذایی و دارو نمی‌شود، اما شرایط به وجود آمده و ممنوعیت‌های مالی و کمبود برخی مواد اولیه ساخت داروها سبب شده است که برخی از اقلام دارویی و مواد غذایی در ایران قابل تامین نباشد.

به گفته برخی صاحبنظران، تحریم‌ها در برخی مواد اولیه ضروری برای تولید دارو ممکن است موجب رونق قاچاق دارو و سوءاستفاده شود.

مواد اولیه داروهای تولید داخل هم از خارج وارد می‌شود و با افزایش قیمت ماده اولیه و گران شدن نفت و سوخت، هزینه کارخانه تولیدکننده افزایش یافته است.

+28
رأی دهید
-47

MartinT - هایدلبرگ - آلمان
هزینه بلند پروازیهای این رژیم فاسد اسلامی رو باید کودکان و مریضها بپردازن
یکشنبه 7 آبان 1391 - 20:39
bita tehrani - ونکوور - کانادا
MartinT / کاش میشد نام این حماقت را بلند پروازی گذاشت.بیشتر به لج و لجبازی ابلهانه می‌ماند.بیچاره مردم .فقط امیدوارم شیر خشک چینی‌ به خورد کودکان ندهند که خود خدایشان هم نمیداند چه آشغال‌هایی‌ در آن پیدا میشود! جالب اینجاست که دستور زاد و ولد هم میدهند !
دوشنبه 8 آبان 1391 - 06:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.