رشد سریع اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم ۲۰۱۲

اقتصاد محور اصلی انتخابات در آمریکاست

بر اساس ارقام منتشر شده توسط وزارت بازرگانی آمریکا، بزرگترین اقتصاد جهان ظرف سه ماهه سوم سال جاری میلادی نرخ رشدی برابر ۲ در صد داشته است.

با احتساب این ارقام، از سال ۲۰۰۹ به این سو، اقتصاد آمریکا به طور مستمر در حال رشد بوده است.

به گزارش این وزارتخانه، بخش عمده ای از این رشد مربوط به سرمایه گذاری های دولت است.

گزارش رشد اقتصادی آمریکا در آستانه که انتخابات ریاست جمهوری این کشور منتشر شده است.

در حالی که بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی بی کار هستند و بدهی عمومی آمریکا به بیش از ۱۶ تریلیون دلار رسیده، اقتصاد به موضوع محوری رقابتهای انتخاباتی تبدیل شده است.

ماه گذشته نیز اعلام شد که رقم بیکاری در آمریکا از ۸.۱% به ۷.۸% کاهش یافت که از زمان به قدرت رسیدن آقای اوباما، پائین ترین نرخ ثبت شده محسوب می شود.

از سوی دیگر، شرایط دریافت وام هم کمی آسانتر شده و در برخی از مناطق نیز نشانه های مثبتی در بازار مسکن مشاهده می شود.

با این حال، بعضی از کارشناسان درباره تاثیر ارقام اقتصادی جدید بر عرصه سیاسی آمریکا، ابراز تردید کرده اند.

پال اشوورث، کارشناس ارشد اقتصادی موسسه کاپیتال ایکونومیکس در این باره گفت: "ما به طور عادی ظرفیت رشد اقتصادی آمریکا را بین دو تا دو نیم در صد در سال برآورد می کنیم، بنابراین رشد دو درصدی اقتصاد در سه ماهه سوم عملا در کفه پائین این ارزیابی قرار می گیرد."

آقای اسوورث افزود: "البته همین نرخ رشد حداقل برای اینکه نرخ بیکاری افزایش نیابد مفید است و حتی ممکن است یک کاهش سطحی هم در نرخ بیکاری مشاهده کنیم، اما با توجه به اینکه نرخ بیکاری در آمریکا به ۸ در صد نزدیک است، بسیاری از مردم مایلند شاهد کاهش سریعتر این نرخ باشند."

به گفته تحلیلگران، گزارش های تازه تائید دیگریست بر این که اقتصاد آمریکا به کندی در حال رشد است، اما ضرب آهنگ این رشد به قدری کند است که امیدواری چندانی ایجاد نمی کند.

محمد منظرپور، خبرنگار بی بی سی فارسی در واشنگتن می گوید نرخ دو درصدی رشد اقتصادی کمی از پیشبینی های قبلی بیشتر بوده و طبعا ً در این چند روز باقی مانده به انتخابات، تیم تبلیغاتی آقای اوباما سعی خواهد کرد از آن به نفع خود استفاده کند.

+46
رأی دهید
-10

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.