ارتش سوریه و مخالفان، آتش بس را پذیرفت

ارتش آزاد سوریه هم شرایط آتش بس چهار روزه را پذیرفته

ارتش سوریه گفته که با پیشنهاد آتش بس چهار روزه به مناسبت عید قربان موافق است.

بنا به بیانیه ای که ارتش سوریه منتشر کرده و در تلویزیون دولتی این کشور قرائت شده، ارتش گفته که حق پاسخ دادن به حملات احتمالی مخالفان مسلح دولت را برای خود محفوظ می داند.
اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب، پیشنهاد این آتش بس را داده بود. با امید به این که این آتش بس به آغاز روند صلح در سوریه منجر شود.

همزمان خبر آمده که مخالفان می گویند در شهر حلب که مشغول پیش روی هستند.

حلب، بزرگترین شهر سوریه است که در ماه های اخیر صحنه درگیری های بسیاری بوده است.

بدبینی

آقای ابراهیمی در دو هفته گذشته به خاورمیانه سفر کرده بود و در روز چهارشنبه توانست موافقت شورای امنیت سازمان ملل را برای این آتش بس به دست آورد.

او از جانب مخالفان خبر داد که بیشتر آنها با آتش بس موافق هستند اما گفت که عده ای از شبه نظامیان مخالف دولت می گویند که به آن بدبین هستند.

ارتشی ها در بیانیه خود نوشته اند که از ساعت شش صبح روز جمعه به وقت محلی تمام عملیات خود را در سراسر خاک سوریه متوقف می کنند.

در این بیانیه آمده: "نیروهای مسلح سوریه، برای خود این حق را محفوظ می دارند که به عملیات تروریستی پاسخ دهند. همین طور به تلاش گروه های مسلح برای تجدید قوا یا به تلاش برای نفوذ از کشورهای همسایه."

قاسم سعدالدین، سخنگوی ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه، مهمترین گروه مسلح مخالف دولت گفته که نیروهای آنها از این آتش بس حمایت می کنند.

در گفتگویی با رویترز، متقابلا آقای سعدالدین گفته که آنها هم به نیروهای دولتی اجازه نمی دهند تا از این فرصت برای تجدید فوا استفاده کنند.

'گفتگوهای سیاسی'

تلاش های قبلی برای برقراری آتش بس در سوریه با شکست روبه رو شده بود و خشونت ها ادامه داشت.

دولت آمریکا از این آتش بس استقبال کرده است.

دبیر کل سازمان ملل هم ابراز امیدواری کرده که این آتش بس به گفتگوهای سیاسی بین طرفین منجر شود.

از ماه مارس ۲۰۱۱، حدود یک سال و نیم پیش بود که مخالفت ها با دولت بشار اسد در سوریه آغاز شد.

مخالفان مسلح دولت سوریه می گویند که از شروع درگیری ها تا به حال بیش از ۳۵ هزار نفر از آنها توسط دولتی ها کشته شده اند. سازمان ملل تعداد کشته های مخالفان را بیش از ۲۰ هزار نفر تخمین می زند.

روز پنجشنبه شاهدان عینی و فعالان سیاسی از حلب گزارش دادند که نیروهای ارتش از پست هایی که در محله مسیحی السریان و محله کردنشین اشرفیه عقب نشینی کردند و شبه نظامیان جای آنها را گرفتند.

هنوز از حلب خبر می آید که درگیری در آن ادامه دارد.

یکی از فعالان سیاسی به بخش جهانی بی‌بی‌سی گفته که مرکز شهر حلب در دستان مخالفان دولت است.

او گفت که شبه نظامیان، تک تیراندازهایی را بر بام های خانه ها مستقر کرده اند تا مواظب باشند نیروهای دولتی به این سمت نیایند.

+46
رأی دهید
-18

Azadikhah - تكسل - هلند
به گزارش العربیه به نقل از منابع مخالفان سوریه رژیم اسد به آتش بس شکننده ای که شب گذشته از سوی اخضر ابراهیمی اعلام شد پایبند نبوده و از بامداد جمعه در روز عید مناطق ادلب، درعا، حومه دمشق ، حماه و حمص را گلوله باران کرده است. براساس این گزارش بیش از 15 تن در روز عید قربان بر اثر گلوله باران مناطق مسکونی کشته شدند. روز گذشته قرار شد دولت سوریه و گروه های مخالف دولت این کشور، به مناسبت ایام عید قربان، درگیری های مسلحانه را از صبح امروز جمعه تا روز دوشنبه متوقف کنند.
جمعه 5 آبان 1391 - 17:38
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.