نصب آخرین سانتریفوژها در فردو به پایان رسیده است

دیپلمات‌های غربی می‌گویند نصب آخرین سری از سانتریفوژها درتأسیسات فردو به قصد غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد به پایان رسیده است. گفته می‌شود از دست‌یابی به اورانیوم ۲۰ درصد تا رسیدن به بمب اتمی فقط یک گام کوتاه فنی فاصله است.
 

به نظر می‌رسد که ایران تقریبا نصب سانتریفوژها در تأسیسات زیرزمینی فردو به پایان رسانده است. این نظر برخی دیپلمات‌های غربی است.
 
این دیپلمات‌ها معتقدند که بدین گونه این گزینه برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که در صورت تمایل غلظت غنی‌سازی اورانیوم را در سطح تولید سلاح اتمی بالا ببرد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، آمریکا و متحدانش به‌ویژه نگران تأسیسات فردو هستند، زیرا جمهوری اسلامی امکان غنی‌سازی در سطح ۲۰ درصد را دارد، ولی مدعی است که این سطح از غنی‌سازی فقط برای تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران است.
 
دیپلمات‌ها می‌گویند آن‌ها به شواهدی دست یافته‌اند که بر مبنای آن ایران نصب آخرین ۶۴۰ سانتریفوژ غنی‌سازی اورانیوم، که از مجموعه‌ی ۲۸۰۰ تایی است را به پایان رسانده است، ولی این سانتریفوژها هنوز آغاز به کار نکرده‌اند.
 
فاصله کوتاه اورانیوم ۲۰ درصد تا بمب اتمی
 
یک دیپلمات دیگر می‌گوید، به نظر او سانتریفوژها در جای خود نصب شده‌اند، ولی لوله‌های اتصالی آنها و دیگر تدارکات ضرور تکمیل نشده‌اند تا بتوان آنها را وارد سیستم غنی‌سازی کرد.
 
گفته می‌شود که از دست‌یابی به اورانیوم غنی‌‌شده‌ی ۲۰ درصدی تا دست‌یابی به سلاح اتمی راه چندانی نیست و فاصله آن فقط یک گام فنی کوتاه است. همین امر موجبات نگرانی جامعه بین‌الملل و کشورهای غربی و اسرائیل را فراهم آورده است.
 
گام گذاردن ایران به سوی غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد به معنای اعلام تلاش برای دست‌یابی به سلاح هسته‌ای است. از نظر کشورهای غربی‌، در این مرحله سخن گفتن از اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران دیگر امری بی‌معناست.
 
تولید غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد در تأسیسات فردو، برای جامعه بین‌الملل این امر را مسجل خواهد کرد که ایران به دنبال دست‌یابی به بمب اتمی است.
 

+77
رأی دهید
-48

baran828 - تهران - ایران
پس بهمین زودیا آقا ظهور میکنه و احمدی نژادم میشه معاون اول !!!
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 22:40
golden ari - ایران - تهران
به امید خدا به زودی به بمب اتمی‌ دست پیدا خواهیم کرد و مشت محکمی تو دهان آمریکا و انگلیس خواهیم کوبید و چوبه‌های دار را بر پا خواهیم کرد و هزار هزار ملت شریف و انقلابی ایران را بالای دار خواهیم کرد. (امام خامنه ای)
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 23:43
borzoopersia - بیرمنگهام - انگلستان
حیف این همه پول مردم که صرف این بیهوده بازی شد. اگر واقعا آخرین سانتریفوژ نصب شده و دیگر پولی به روسها نمی رسد باید شمارش معکوس برای بمباران و موشک باران شدن این سایتها را آغاز کرد.
جمعه 5 آبان 1391 - 00:01
باريك بين - تهران - ایران
نه بابا دروغ هست ایران قادر نیست حتی دست بیل بسازه. هه هه هه . وقتی مگفتیم که میتونیم دانش خودمون رو داشته باشیم یکعده خودفروخته همین جمله قبلی رو تکرار میکردند. ننگ برشما عرق سگی خوران غربزده.
جمعه 5 آبان 1391 - 00:17
solidarity - ملبورن - استرالیا
golden ari - ایران - تهران منظورم شما بودید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
جمعه 5 آبان 1391 - 01:30
solidarity - ملبورن - استرالیا
از یک انسان آن هم مسلمان بعید است که یک چنین طرز تفکری داشته باشه من توصیه میکنم به شما و کسانی که مثل شما فکر میکنند خیلی سخت نیست اگر یک کم چشمهاتون را باز کنید و ببینید انسان برای چه چیزی آفریده شده، آیا برای اینکه انسانهای دیگر را از بین ببرد، این چیزها را شما که یک مسلمان هستی باید به بقیه انسانها گوشزد کنی، آیا این جوری فکر نمیکنی ؟ چرا مدام در فکر جنگ هستید ؟
جمعه 5 آبان 1391 - 01:28
perser68 - فلوریدا - امریکا
چشم رهبر نکبت روشن!
جمعه 5 آبان 1391 - 04:28
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
باریک بین - تهران - ایران. ننگ بر شما عرب زادگان بی وطن و نوکر آخوند که نمی فهمید و هرگز نخواهید فهمید که چه بلایی به سر مردم ایران و کشور ایران آمده. اولا که تو مخبط اسلامی نمی فهمی که هرگز نخواهند گذاشت رژیمی گردنکش که دنیا را تهدید میکند قدمی جلوتر بردارد. شمارش معکوس برای ویرانی این تاسیسات آغاز شده. فکر میکنی میلیادرها دلار صرف راه اندازی چیزی که پشیزی ارزش عملیاتی و اقتصادی ندارد هنر است؟ تو بدبخت سایبری نکبتی که گریبان ایران را گرفته نمی بینی و همین سانتریفوژها برای ملت شد نان و آب؟! به چه قیمتی عقب مانده ذهنی؟! کشور را به چین و کره شمالی و روسیه فروخته اند. هزاران کارگر بیکارند یا ماههاست حقوق نگرفته اند. کشاورزی و صنعت نابود شده. سرمایه ها و مغزها از کشور خارج شده اند. از رب گوجه فرنگی تا پرده بکارت مصنوعی از چین وارد میکنند. شرم نداری مزدور علی گدا؟! اگر ذره ای وجدان و شرف داشتی اینقدر دریوزه و کاسه لیس نبودی! شب درازه! صبر کن تا آخر این عر و تیزها کردنهای بیجا را ببینی! سگ عرق خور شرف دارد به شما عرب زاده های نوکر آخوند!
جمعه 5 آبان 1391 - 09:44
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.