چرا حزب الله پهباد را بر فراز اسرائیل به پرواز درآورد؟

نیروهای اسرائیلی پهباد «حزب الله» را منهدم کردند.

حسین علیزاده (دیپلمات پیشین در فنلاند) 

در تاریخ  ۱۵ مهر ۹۱ اسرائیل خبر از سرنگون کردن یک هواپیمای بی سرنشین (پهباد) در فراز خاک خود داد و انگشت اتهام را به سوی حزب الله لبنان نشانه رفت. اندکی بعد حزب الله لبنان رسماً مسئولیت پرواز در آوردن یک فروند یهباد ساخت ایران مونتاژ شده به دست نیروهای متخصص خود را برعهده گرفت و اقدام خود را «نشان نفوذ پذیری گنبد آهنین» یعنی فضای سرزمینی اسرائیل اعلام نمود.
 
با علم براینکه حرکت این پهباد بسیار کند بوده، تشخیص اینکه این پرنده مورد شناسایی قرار گرفته و سرنگون خواهد شد پیش بینی ساده ای برای حزب الله محسوب می شد. با این حساب اگر این اقدام اقدامی عمدی ارزیابی شود، چرا حزب الله دست به تحریک عمدی اسرائیل زده است؟
 
به بیان دیگر در معادلات پیچیده خاورمیانه که جمهوری اسلامی (حامی اصلی حزب الله) از یک سو تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد و اوضاع بر بشار اسد چنان تنگ شده که کنترل بسیاری از خاک خود را از دست داده، اقدام تحریک آمیز حزب الله  که می دانست این پرنده مورد شناسایی اسرائیل قرار خواهد گرفت و چه بسا جنگی را دامن زند، به چه منظور انجام شده است؟
 
پرواز پهباد: اقدام چند منظوره
 
مدت زمانی است که توسل به اقدام نظامی برای حمله به ایران در اسرائیل به ویژه مورد تاکید مقامات ارشد این کشور قرار می گیرد. از سوی دیگر، باراک اوباما ۴ سال نخست خود را در حالی به پایان می رساند که با جایگزینی تحریم به جای جنگ عملاً چراغ سبزی را برای هرگونه اقدام نظامی یکجانبه اسرائیل تاکنون نداده است.
 
ایالات متحده تاثیرعیان تحریم های فلج کننده را می بیند و از سوی دیگر به خوبی به یاد دارد که سرسختی های جمهوری اسلامی در مخالفت از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ جز حرف نبوده پس چرا واشنگتن نتواند با تحریم ها، مذلت را بر رهبران جمهوری اسلامی بار دیگر تحمیل کند.
 در چنین شرایطی به پرواز درآوردن پهباد ایرانی به دست حزب الله، به عنوان اقدامی ایذائی و تحریک آمیز باید با چند هدف انجام شده باشد به شرح زیر:
 
۱-نمایش توانمندی تکنولوژیک
 
از آنجایی که طراحی، ساخت، پرواز دادن وهدایت هواپیمای بدون سرنشین، نشان فناوری بومی پیشرفته است، حزب الله به نمایندگی از جمهوری اسلامی عملاً هم توانمندی ساخت و طراحی جمهوری اسلامی و هم توانمندی خود را به رخ دشمنانش کشیده است. چنین نمایش قدرتی موجب شد، جمهوری اسلامی (راست یا دروغ) مدعی شود که «کشورها معمولا تکنولوژی سطح پائین تر خود را به متحدان خود می دهند». بدین وسیله جمهوری اسلامی و متحدش حزب الله، تلویحاً تلاش دارند این حس را تقویت بخشند که توانمندی های دیگری در آستین دارند.
 
۲-جنگ روانی : آسیب پذیر نشان دادن اسرائیل
 
گذری به رسانه های جمهوری اسلامی کافی است که چگونه این رسانه ها نفوذ این پهباد را نشانه آسیب پذیر بودن سپر دفاع آهنین اسرائیل تعبیر کرده و نوشته اند که « اگر تا دیروز اینگونه تصور می شد که تنها قدرت بازدارنده ایران در مقابل رژیم اشغالگر قدس، توان موشکی ایران است اما گذشتن پهپاد ایرانی از مرزهای اسرائیل و نفوذ به عمق استراتژیک این رژیم آن هم با وجود دهها رادار و سپر دفاع ضدموشکی و... نشان از توانایی ناشناخته ایران در هرگونه درگیری احتمالی با اسراییل دارد».- سایت شفاف / ۲۱ مهر ۹۱-
 
۳- پهباد در برابر پهباد: تغییر جغرافیای جنگ
 
چند ماه پیش این در آذر ۹۰ یک پهباد امریکایی به دست جمهوری اسلامی افتاد. اگر سرانجام عملیات های تجسسی پهباد های امریکایی را آماده بودن برای جنگ در روز موعود تفسیر کنیم، جمهوری اسلامی با پرواز در آوردن پهباد خود در فضای سرزمینی اسرائیل پیام روشنی را فرستاده که حوزه جغرافیایی جنگ در محدوده خاک ایران نخواهد بود و با همیاری متحدش (حزب الله) قادر خواهد بود که جغرافیای جنگ را به بیرون از مرزهای ایران از جمله در اسرائیل منتقل کند. چنین اقدامی پیش از این توسط صدام نیز صورت گرفته بود که در اولین حمله امریکا به عراق، صدام خاک اسرائیل را هدف موشک های دوربرد خود قرار داد.
 
۴- جنگ خودخواسته: تغییر معادلات خاورمیانه
 
اگر باور داشته باشم که جمهوری اسلامی خود را در یک جنگ نابرابر فرسایشی (یا به قول آیت الله علی خامنه ای  اقدام وحشیانه) می بیند که از طریق تحریم های سنگین، بنیاد جمهوری اسلامی را در حال خشکاندن است و اگر باور داشته باشیم که جنگ داخلی سوریه بر علیه بشار اسد در حال مغلوبه شدن است و در نتیجه دو پشتیبان حزب الله در حال تضعیف هستند، راه برون رفت از این مخمصه چیست؟
 
گمان قوی آن است که علاوه بر اهداف برشمرده در بالا، اقدام حزب الله دامن زدن به جنگ خودخواسته ای در هماهنگی با تهران است که در تحلیل تهران- دمشق- حزب الله خواهد توانست معادله را به نفع این سه تغییر دهد.
 
گو اینکه تحریک اسرائیل به توسل به جنگ، خسارت های هنگفتی را به بار خواهد آورد اما تجربه جنگ ۳۳ روزه (۱۳۸۵) که به ابتکار و پیش دستی حزب الله صورت گرفت، جای تردید باقی نمی گذارد که اگر محور تهران- دمشق- حزب الله خود را در برابر نابودی بدانند چرا نباید جنگی را خواهان باشند که احتمالا می تواند معادلات منطقه را به نفعشان تغییر دهد. منافع چنین جنگ خود خواسته ای به شرح زیر:
 
اگر جنگی در منطقه رخ دهد که اسرائیل آغازگر آن باشد، نوعی حس همدردی با طرف مقابل شکل می گیرد که در نتیجه کشورهای متحد علیه بشار اسد را به تعدیل رفتارشان برای ساقط کردن او وادار می سازد. اگر اسرائیل جنگی را دامن بزند، چگونه عربستان، قطر و ترکیه می خواهند در برابر حمله اسرائیل در نزد افکار عمومی داخل کشورشان ساکت بنشیند در حالی که در حال تضعیف یک کشور عربی مهم در جبهه مقاومت (سوریه) هستند. در نتیجه، جنگی که اسرائیل برافروخته باشد نوعی آتش بس را در میان کشورهای مسلمان منطقه به دنبال خواهد داشت تا از دامنه مخاصمات خود علیه یکدیگر بکاهند. در چنین شرایطی
 
الف) حزب الله به عنوان «قهرمان مقاومت» علیه اسرائیل شناخته خواهد شد ( مثل جنگ ۳۳ روزه) و ویرانی های به بار آمده سرانجام با پول ایران جبران خواهد شد.
 
ب) ترکیه، قطر و عربستان به عنوان حامیان اپوزسیون سوریه، ناگزیر به تجدید نظر در تصمیم شان برای ساقط کردن بشار اسد رییس جمهور سوریه (یکی از ارکان مقاومت در برابر اسرائیل) می شوند.
 
ج) جمهوری اسلامی در شرایط تحریم فلج کننده، سیاست اقتصاد در حال جنگ را (مثل کوپنی کردن کالا ها که در جنگ ۸ ساله دیده شد) به کار خواهد بست و اقتصاد مقاومتی را (ایده ای که خامنه ای داده) به اقتصاد ریاضتی تبدیل خواهد کرد و پروژه هسته ای را نیز شتاب خواهد داد.
 نتیجه:
 
اینکه پرواز و نفوذ پهباد ایرانی در اسرائیل تا کجا نشان قوت و و ضعف طرفین مخاصمه است، بحثی است که متخصصان امور نظامی به ویژه از سوی اسرائیل باید پاسخگو باشند. اما واقعیت این  است که حزب الله این موفقیت را به نام خود ثبت کرده است و ابایی ندارد که این اقدام از سوی تل آویو تحریک آمیز قلمداد شده و جنگی را در منطقه دامن زند. چ
 
نین جنگی مسلما جنگ خود خواسته تهران – دمشق- حزب الله خواهد بود که حس همدردی به نفع این سه را دامن زده، فشار را از اسد برداشته، حزب الله را به قهرمان دوباره مقاومت تبدیل کرده و از همه مهم تر اقتصاد ریاضتی دوران جنگ را برای جمهوری اسلامی ارمغان خواهد آورد تا مطالبات اقتصادی مردم  را برگردن جنگی اندازد که اسرائیل افروخته است نه بی کفایتی خود.
  

+138
رأی دهید
-33

ukguy4u - لندن - بریتانیا
100% دنبال جنگه
شنبه 29 مهر 1391 - 01:26
امید1723 - لندن - انگلیس
سواد چیز خوبی هست/ افرین به این تحلیل
شنبه 29 مهر 1391 - 02:19
solologo - پاریس - فرانسه
وقتی اسرائیل به حریم هوایی لبنان تجاوز می کنه باید خودشو آماده چنین عملیات هایی بکنه
شنبه 29 مهر 1391 - 02:41
parviz1 - کترینگ - انگلستان
وقتی‌ میگن جنگ نعمت هست معذور همین هست.اینها(ملاها)از خدا میخواستن که الان جنگ بشه ولی‌ نمیدونن که بعد از تغییر رژیم سوریه و فشار مالی‌ که نتونن شکم عربها را سیر کنن تنها و تنها خواهند ماند و هم از داخل با ملت جنگ دارن و هم از بیرون . زمان زیادی هم نمانده.مدتهاست که برنامه کلیک خورده و مالها هم از همین میترسن که سر هر تیر یکی ملا آویزن و همین مزدوران و ساندیسیها این کار را خواهند کرد تا شناخته نشند .
شنبه 29 مهر 1391 - 03:54
olagh3kaleh - منچستر - انگلیس
چرا حزب الله پهباد را بر فراز اسرائیل به پرواز درآورد؟ چون ما تحت حسن نصرالله و ارباب چلاقش می‌خاره والسلامو علیکم و رحمت الله
شنبه 29 مهر 1391 - 05:33
John1234 - انگلستان - انگلستان
فقط خاور میانه را نویسنده باز تاب مختصری داده. بعد این عمل از نظره بین الملل بیش از انست که در این مختصر مکان گنجاده شود.۱-ایران در ساخت اسلحه دست اسرائیل را از پشت بسته و از لحاظ ابزار تکنولوژی جنگی از اسرائیل پیشه گرفته و در سطح کشورهایی چون روسییه و فرانسه و دیگر کشورهای غربی قرار گرفته و یآا در حال گرفتن است. ۲- در حال حاضر ایران به اندازه کافی جمعیت برای برای ‌یک جنگ فرسایشی دراز مدت را دارد و با در نذر گرفتن جنگهای پراکسی ایران در حال حاضر ‌یک قدرت جهانی و خاورمیانه ایی و اسیأیی حتی بدون داشتن اسلهی اتمی است.
شنبه 29 مهر 1391 - 06:29
John1234 - انگلستان - انگلستان
اسلهی اتمی‌ در مردم ایران به علت آعتقادات مذهبی چندان موثر نیست و اسلحه اتمی‌ فقط کشتار عمومئ را ایجاد میکند نه هدف و آعتقادات مردم را هر چند جنگ خانمان سوز است ولی در معادلات جنگ افروزان و غرب معنا ندارد و در نهایت قدرت جهانی ایران یآا حد اقل اتحادیه غیر متعهدها را ایجاد میکند و با این عمل انجام شده شروع کار را نشان میدهد.۳- این تازه ‌یک اسلحه در ساخت بومی ایران را نشان داده. ناا گفته نماند که پشرفتهای نانو تکنولوژی و لیزری در ارتش هم کار برد دارد و این تازه ‌چیزی است که دانسته شده است. در رشته‌های دیگر حتی امکان اینکه رشته‌هایی که غرب به آنها دست نیافته و ایرانی‌های متفکر به آن دست یافته باشند هست. به قول هنری کیسینجر که تنگه هورمز را "گلوگاه غرب " خواند دیگر تنگه هورموز تنها گلوگاه غرب نیست بلکه هر نقطه جهان ایران و ایرانی تصمیم بگیرد یا مجبور شود گلو گاه غرب خواهد بود.ادامه دارد.
شنبه 29 مهر 1391 - 06:30
emad12 - ونکوور - کانادا
اسراییل روزی نابود خاهد شد
شنبه 29 مهر 1391 - 06:50
m.noor - شارجه - امارات
با درود. حسنک ارزویش را به گور خواهد برد .امین.م.ن
شنبه 29 مهر 1391 - 08:15
odin - انتورپن - بلژيك
تا مقدار زیادی با این تحلیل موافقم، اما در جایی که نویسنده میفرمایند حزب الله بعنوان متحد رژیم ایران این حرکت را انجام داده.. اگر نویسنده محترم به عکس العمل حسن نصرالله بعد از جنگ چند سال پیش و نظرات او و مخالفتش با رژیم ایران و خامنه ای و حتا گفتن اینکه گروگان گیری از سربازان اسرائیلی اشتباه بود متوجه میشویم که حسن نصرالله خامنه ای و رژیم ایران را بچشم یک گاو 9 من شیرده میبیند که هیچ مسئولیت سنگینی نباید در مقابل خواسته هایشان از خود نشان دهد. به تصور بنده این سخنرانی و پذیرفتن مسئولیت از طرف نصرالله ،بویژه بعد از انکار مقامات رژیم مسئولیت را بگردن سپاه انداختن است و خود را مبری کردن. درست همانطور که در جنگ قبلی نصرالله گروگان گیری را بگردن افراد سپاه انداخت. اما این اخوند بیسواد باید متوجه شود چنانچه جنگی اغاز شود او در امان نیست و بعنوان متحد خامنه ای شناخته شده. مگر اینکه ازاو جدا شود. رسمآ.
شنبه 29 مهر 1391 - 09:59
Soniger_Tag - گیسن - آلمان
27000 کلاهک اتمی در کل سرزمین های انگلوساکسون هست اینها باز نگران ایران هستند...بیش از 300000 نفر در ناکازاکی و هیروشیما در بیست و چهار ساعت کشته شدند اینها باز نگران ایران...600000 نفر فقط در جنگ با عراقی که آخرش هم سلاح کشتار جمعی نداشت روی دست بشر موند اینها باز نگران ایران.. در جنگ های جهانی شصت میلیون کشته شدند و دوطرف جبهه دعوا هم مسیحیتی بود که می گفت اگر اینور صورتت رو زدند اونوطرفش رو هم بیار تابزنند و اینها باز نگران ایران.. در جنگ های صلیبی همیشه لشگر کشی از طرف غربی ها به سرزمین های مسلمان نشین بوده و اینها دم از پیشینه صلح گرایی و باز هم نگران ایران!!! چی از جون ایرانی می خواهید؟؟؟ ایران باید اصلا سلاح اتمی داشته باشد...امیدوارم در ساختش موفق بشه!!!
شنبه 29 مهر 1391 - 17:35
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
olagh3kaleh - منچستر - انگلیس. دوست عزیزم! من از طرفداران پر و پا قرص شما هستم! پاینده باشی عزیز و بیشتر حصور داشته باش که آزادی ایران عزیز نزدیک است.
شنبه 29 مهر 1391 - 19:50
Bozorgmehr - شیکاگو - آمریکا
دولت اسرائیل اگر برای فلسطینیان نان نداشته برای حاکمان غیر منتخب ایران آب داشته. بیش از سه دهه است که آبرو و حیثیت و منافع ملی ایران را در چاه ویل دشمنی ابلهانه و کورکورانه با دولت اسرائیل ریخته ایم که نه حاصلی برای خوشنامی ایران و اسلام داشته و نه اسباب امنیت، آسایش و رفاه دو ملت ایران و فلسطین را فراهم نموده است. خواری ایرانیان و مسلمانان خواسته دشمنان آنها بود که به دست گروهی فرصت طلب و شارلاتان غیر منتخب از مبان خود آنها جامه عمل به خود پوشیده است.
یکشنبه 30 مهر 1391 - 01:10
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
Soniger_Tag - گیسن - آلمان. فقط یک چیز است که امثال شماها نمی فهمید و از درک آن عاجزید. برای همین است که قیاسهای احمقانه میکنید. اولا علت حمله اتمی آمریکا به ژاپن برای این بود که امپراطوری خونخوار ژاپن با ارتش مجهزش در آن زمان در حال تسخیر و قتل عام مردم آسیا بود و هوس کرد به آمریکا نیز حمله کند. دکترین نظامی آمریکا اینست که هر کشوری به خاکش قصد حمله داشته باشد با حمله پیشدستانه اتمی مواجه خواهد شد. آمریکا با اینکار دنیا را برای همیشه از چنگ چشم بادامیهای زرد پوست نجات داد. آمریکا به گردن تمام دنیا حق دارد. اگر آمریکا نبود الان امثال شماها زنده نبودید. بهتر است بروید تاریخ دو جنگ جهانی و جنگ بالکان را بخوانید تا بفهمید. اسراییل با داشتن 200 کلاهک اتمی هیچ تهدیدی برای امنیت جهانی نیست اما ایران به محض دستیابی به اتم دنیا را به چالش خواهد کشید. تیغ در دست زنگی مست هرگز!
دوشنبه 1 آبان 1391 - 01:51
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.