مقدماتی جام جهانی؛ لقمه سوئد در گلوی آلمان گیر کرد

تیم ملی فوتبال آلمان در مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل پیروزی ۴ بر صفر بر سوئد را با تساوی ۴ بر ۴ عوض کرد. به نوشته‌ی یک روزنامه روسی، گری لنیکر، اسطوره فوتبال انگلیس، باید جمله تاریخی خود را اصلاح کند.
 

شامگاه سه‌شنبه (۱۶ اکتبر/ ۲۵ مهر) تیم ملی فوتبال آلمان در برلین میزبان زردپوشان سوئد بود. دو تیم در چارچوب مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در قاره اروپا به مصاف هم رفتند. سوئد در یک ساعت نخست این دیدار ۴ گل دریافت کرد و یکی از ضعیف‌ترین و کم‌انگیزه‌ترین بازی‌های تاریخ خود را به نمایش گذاشت.
 
از دقیقه‌ی ۶۰ به بعد روند بازی کاملا تغییر کرد و گل نخست توسط زلاتان ابراهمیوویچ در دقیقه ۶۲ به ثمر رسید. سوئد موفق شد در فاصله‌ی تنها ۱۴ دقیقه ۳ گل خورده را جبران کند. شیرازه‌ی تیم آلمان کاملا به هم خورده بود و هیچ نشانی از فوتبال روان و سبکبال ملی‌پوشان این تیم در نیمه نخست به چشم نمی‌خورد. گل چهارم هم در دقیقه ۹۰ وارد دروازه‌ی آلمان شد.
 
گزارشگر آلمانی که در نیمه نخست بازی منتظر رقم‌خوردن بُردی مشابه پیروزی آلمان بر ایرلند بود، در نیمه دوم واژه‌ای مناسب برای توصیف فوتبال بی‌برنامه، بی‌انگیزه و دست‌وپا بسته‌ی شاگردان یوآخیم لوو پیدا نمی‌کرد. آلمان چهار روز پیش از این دیدار – شامگاه جمعه – در مسابقه‌ای در همین چارچوب تیم ملی فوتبال ایرلند را در خانه حریف ۶ بر یک در هم کوبیده بود.
 
دیدار شامگاه سه‌شنبه اگر چند دقیقه دیگر ادامه می‌یافت، تیم آلمان قطعا شکست می‌خورد.
 
نمایش آلمان در برابر سوئد پیش و پس از دقیقه شصتم چنان تفاوت فاحشی با هم داشت که حتی موجب شگفتی سرمربی این تیم شده بود. او در مصاحبه‌ای کوتاه پس از مسابقه اذعان کرد که دلیل افت شدید روحی و بی‌انگیزگی شاگردانش را نمی‌داند.


 
صحنه‌ای که در آن مانوئل نویر برای دومین بار مغلوب مهاجمان سوئد شد

گری لنیکر، اسطوره‌ی فوتبال انگلیس که به‌عنوان گزارشگر ورزشی کار می‌کند، تعریف مشهوری از فوتبال دارد: «فوتبال بازی ساده‌ای است: ۲۲ نفر ۹۰ دقیقه به دنبال یک توپ می‌دوند. در پایان همیشه این آلمانی‌ها هستند که پیروز می‌شوند». روزنامه روسی "زویتسکی اسپورت" پس از بازی آلمان و سوئد نوشت که لنیکر بایست جمله مشهور خود را تصحیح کند.
 
«سوئد نیازی به ورزشگاه ملی ندارد»
 
این نتیجه واکنش‌های متفاوتی را در میان نشریات ورزشی بین‌المللی برانگیخته است. روزنامه سوئدی "آفتونبلادت" در شماره روز چهارشنبه نوشت: «سوئد نیازی به ورزشگاه ملی جدید در استکهلم ندارد. ما یک چنین ورزشگاهی در برلین داریم؛ جایی که بار دیگر از روی برانکار بلند شدیم. این اتفاق همچون یک رؤیا بود».
 
"اسکپرسن"، دیگر نشریه‌ی سوئدی، نوشت: «ما هیچ‌گاه چنین فرود و فرازی را تجربه نکرده بودیم. تیم فوتبال سوئد هرگز مانند نیمه نخست این دیدار تحت فشار و درمانده نبود و این‌طور تحقیر نشده بود. آنچه در این دیدار رؤیایی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید، پس از ۹۰ دقیقه به واقعیت پیوست».
 
به نوشته‌ی "اسنونسکا داگبلادت" سوئد بازی شامگاه سه‌شنبه در واقع پس از ۱۵ دقیقه پایان یافته بود و رقم خوردن چنین نتیجه‌ای در پایان ۹۰ دقیقه، این مسابقه را بر حافظه‌ی تاریخ ورزشی این کشور حک کرد.
 
اشاره‌ی این روزنامه به ۱۵ دقیقه نخستین بازی است که در آن میروسلاو کلوزه، مهاجم تیم لاتزیو رم، دو گل برای آلمان به ثمر رساند. کلوزه با این حساب تنها یک گل با رکورد گرد مولر، بمب‌افکن فوتبال ملی آلمان فاصله دارد.
 
یکی از موفق‌ترین نتایج تاریخ فوتبال
 
«لقمه سوئد در گلوی آلمانی‌ها گیر کرد». این تحلیلی است که روزنامه انگلیسی "دیلی میرور" از بازی شامگاه سه‌شنبه ارائه داده است. این نشریه می‌افزاید: «سوئدی‌ها با این نتیجه موفق شدند یکی از موفق‌ترین نتایج تاریخ فوتبال در عرصه‌ی بین‌المللی را رقم بزنند».
 
به نوشته‌ی روزنامه انگلیسی "ایندیپندنت" هنرنمایی کلوزه در برابر سوئد زیر سایه‌ی سنگین "تسلیم بی‌چون و چرای" همقطارانش رنگ باخت.
 
از خاک بر افلاک
 
روزنامه بین‌المللی "ال پائیس" چاپ اسپانیا نوشت: «سوئد آلمان را له کرد». نویسنده‌ی "ال موندو"، دیگر نشریه‌ی چاپ این کشور، معتقد است که «سوئد از خفت به قهرمانی رسید: ابراهیموویچ هم‌تیمی‌هایش را به چنان شورشی برانگیخت که تظاهرات خیابانی در اعتراض به حضور آنگلا مرکل در کشورهای بحران‌زده‌ی اروپا در برابر آن هیچ است».
 


زلاتان ابراهیموویچ، ستاره‌ای که با گل خود موتور تیم سوئد را به حرکت درآورد

 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، شامگاه سه‌شنبه در ورزشگاه المپیک برلین خود شاهد ماجرا بود. روزنامه ایتالیایی "لا گادزتا دلو اسپورت" نیم ساعت پایانی بازی را به "کابوس تیم آلمان" تعبیر کرده است که پس از گل ابراهیموویچ لبخند را از لبان صدراعظم آلمان پاک کرد.
 
روزنامه "اُستِررایش" اتریش دفاع آلمان را "فاجعه‌بار" توصیف کرد و نوشت که اشتباهات پی در پی مدافعان این تیم مهاجمان سوئدی را به گلزنی دعوت می‌کرد.
 
روزنامه "پوبلیکو" چاپ پرتغال با اشاره به دو گل کلوزه و گل‌های پر مرتساکر و مسعود اوزیل برای آلمان و چهار گل سوئد در ادامه‌ی مسابقه، نوشت: «هواداران تیم ملی فوتبال آلمان از سرخوشی به افسردگی فروغلتیدند».
 
آلمان با تساوی در برابر سوئد این بخت را از دست داد که مانند جام ملت‌های اروپا ۲۰۱۲ با پیروزی در تمام مسابقات انتخابی به مرحله اصلی مسابقات (جام جهانی) راه یابد.

+102
رأی دهید
-38

حامد_ایرانی‌ - مالمو - سوئد
من که دیشب تلویزیون رو خامش کردم وقتی‌ آلمان ۰-۴ جلو بود. واقعا که دم زلاتان گرم. اگه توجه داشته باشین گل ۴ هم بهرنگ صفاری درست کرد.
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 20:12
*Fanoos* - ايران - ايران
***سوئد موفق شد در فاصله‌ی تنها ۱۴ دقیقه ۳ گل خورده را جبران کند***. بازم مثل همیشه آلمان سوراخ میشه هورا. فقط ایتالیا.
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 20:38
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.