توکلی: با حماسه‌سرایی خزانه را خالی کردند و در روز مبادا دست‌مان خالی شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه نسبت به هرگونه برداشت بی‌رویه از صندوق توسعه ملی هشدار داد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، ادامه بررسی طرح حمایت از «سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و تولید ملی و اصلاح قانون بودجه سال 91 کل کشور» در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود.

احمد توکلی نماینده تهران در بخش‌هایی از بررسی مواد مربوط به این طرح نسبت به هرگونه برداشت بی رویه از صندوق توسعه ملی هشدار داد و گفت: در منطق تاسیس صندوق توسعه ملی این هدف نهفته است که ارز نفتی به ریال تبدیل نشود. چرا که منجر به بالا رفتن تقاضا و افزایش نقدینگی در کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه تبدیل ارز به ریال به تورم دامن خواهد زد، تصریح کرد: در پیش گرفتن این روش رکود را سبب خواهد شد و همان بیماری هلندی اقتصاد که بارها هشدار داده‌ام، رخ خواهد داد. امروز هیچ اقتصاددانی در اصل وجود بیماری هلندی تردیدی ندارد و اگر اختلاف نظری هم هست در تجویز دارو است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: این صندوق تاسیس شد که درآمد نفت به صورت ارزی به واردات ماشین‌آلات برای کمک به توسعه بخش تولید و صنعت و کشاورزی، استفاده شود. اگر زمانی خزانه ملی را با حماسه‌سرایی خالی کردیم و امروز که روز مباداست دستمان خالیست اجازه ندهید که باز اینکار با صندوق توسعه ملی شود و در آینده انگشت حسرت به دندان بگیریم.

توکلی با بیان اینکه تنها 10 درصد از منابع صندوق باید به صورت ریالی به بخش کشاورزی اختصاص یابد، خاطرنشان ساخت: قانون بودجه 91 در همین حد به ما اجازه داده است و اگر قرار باشد این به کل منابع صندوق تعمیم داده شود، در سال‌های بعد هم همین روال ادامه خواهد یافت و صندوق به مرور خالی خواهد شد.

وی تاکید کرد: اجازه ندهید منابع اقتصادی کشور و اقتصاد ملی به اسم تولید دچار تورم و رکود شود.

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان نیز با ارائه پیشنهادی برای اصلاح این طرح، با بیان اینکه ‌ما هم اکنون در اقتصاد مقاومتی هستیم و باید تاکتیک خود را تغییر دهیم، گفت:موضوع ارز یک مسئله اقتصادی نیست بلکه یک جنگ سیاسی است. ما در حال مدیریت اقتصاد مقاومتی هستیم، چرا اصرار می‌کنیم فقط به یک روش عمل کنیم؟ اگر می‌خواهیم از تولید حمایت کنیم باید اجازه دهیم مدیریت انعطاف ناپذیر داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما هر سدی را باید در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی بشکنیم و مدیریت باید باز کننده گره‌ها باشد. بانک‌های ما در تراز و میزان پرداخت‌شان به دلیل انواع مسائل نمی‌توانند از تولید حمایت کنند. از این رو باید شرایط کنونی را از جهت حفظ ظرفیت تولیدکنندگان بر سرمایه در گردش آنان، حمایت کنیم و اهتمام داشته باشیم تا تولید رونق یابد.

+85
رأی دهید
-15

بت شکن - مونترال - کانادا
خوب الان که دستتان خالیست بروید دستتان را جلو اسد، چاوز، حسن نصر الاله، خالد مشعل و و و ...دراز کنید و کمک بخواهید!!!! مگر شما‌ها برادران دینی نیستید که باید در روز مبادا دست هم را بگیرید!!؟؟؟ بعید می‌دانم غیر از تًف چیز دیگری کفّ دستتان بگذارند!!!
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 12:24
baran828 - تهران - ایران
با حماسه سرایی خیلی غلطها کردن .نه فقط خزانه آبرو و حیثیت و شعور و شخصیتو فرهنگو هنرمونو بردن .کی حاضره جواب بده ؟!!!لازم به یادآوریه که به دوستانی که در ایران دارن زندگی میکنن بگم روغن و پودر لباسشویی و ...کلا خوراک و ملزومات روزمره داره نایاب میشه تو مغازه ها .حتما سری به بقالی محلتون بزنین .اونهایی هم که هست با قیمتهای افتضاح البته میگم اگر گیر بیارین .هنوز بهمن و سری جدید تحریمها شروع نشده تازه!!!داریم به روزهای هسته ی خرما خوردن عراقیها قبل از حمله ی آمریکاییها نزدیک میشیم.هم میهنان عزیزم اینروزها فقط برای هم دعا کنیم .امیدوارم بالاخره این خفت و خواری تحمل بشه فقط تحمل کنین فقط از گرسنگی نترسین حالا که انقدر بهمون سخت گذشت کار به انجام برسه .
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 12:46
شیر بیشه مازندران - ایران - ایران
اینه نتیجه اقتصادتون،فقرو فحشا داخل ایران و تحریم و تحقیر خارج از ایران.
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 13:47
kobalt - تهران - ایران
اصل خالی کردنه چه با حماسه سرایی چه با نوحه سرایی ومدیحه سرایی هرکدومتون تو یکیش استادین مهم چاپیدن مردمه همهَ باهم
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 17:13
parviz1 - کترینگ - انگلستان
اقتصاد مال خر است (امام هندی زاده سیک خمینی)همه این بدبختیها برای این است که ملا گدا علی‌ شیره و مزدوران رژیم نه تنها سواد ندارند بلکه دزدی و چپاول را از رهبر معظم آن قلاب در دستور کار دارند و چون میدانند هر لحظه ممکن است آخرین روز پست یا آخرین روز رژیم اسهال باشد پس تا میتوانند به خزانه حمله کردند و چپول و غارت کردن .خودشان خوب میدانند که به آخر رسیدنند و این مقاومت و چرندیات هم بیفایده است.اما کور خواندند و همه ملاها و مزدوران و جنایتکارن دستگیر و اموال به خزانه بر خواهد گشت.
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 20:25
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
خاک برسرتون با اقتصاد اسلامیتون
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 20:36
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.