توافق دولت‌های بریتانیا و اسکاتلند بر سر برگزاری همه‌پرسی استقلال

 

اسکاتلند آزاد، شعاری که رویای استقلال طلبان و کابوس دولت مرکزی بریتانیاست

دولت محلی اسکاتلند گفته است که در خصوص برگزاری یک همه پرسی برای استقلال از بریتانیا به اهداف خود رسیده است.

نیکولا استرجن، معاون وزیر اول اسکاتلند گفته است که بر اساس توافق با دولت مرکزی بریتانیا، تصمیمات اداری در خصوص برگزاری همه پرسی در اسکاتلند گرفته خواهند شد.

مطالب مرتبطحزب ملی اسکاتلند کمپین خود برای استقلال از بریتانیا را آغاز کرداستقلال اسکاتلند پس از ۳۰۷ سال: رفراندوم در راه استمخالفت رهبران احزاب اصلی بریتانیا با درخواست استقلال اسکاتلندموضوعات مرتبطبریتانیا
قرار است که همه پرسی در پائیز سال ۲۰۱۴، تاریخ مورد علاقه دولت محلی اسکاتلند، برگزار شود.

جزئیات توافق دولت مرکزی بریتانیا با دولت محلی اسکاتلند هنوز مشخص نشده است، اما انتظار می رود که تنها یک سوال در متن برگه همه پرسی مطرح باشد و آن هم این که آیا اسکاتلند باید از بریتانیا جدا شود یا نه؟

همچنین اجازه داده خواهد شد که نوجوانان اسکاتلندی از سن ۱۶ سالگی در همه پرسی رای دهند. این در حالی است که شرط سنی رای دادن در بریتانیا داشتن حد اقل ۱۸ سال است.

خانم استرجن گفته است که توافق به عمل آمده با دولت بریتانیا سبب آن خواهد شد که هر دو طرف به نتیجه همه پرسی از لحاظ حقوقی کاملا پایبند باشند.

او گفت که شکی ندارد که پس از ۳۰۰ سال یکپارچگی با انگلستان، مردم اسکاتلند کشوری عادلانه تر و ثروتمندتر را خواهند خواست که فقط با استقلال میسر خواهد بود.

در همین حال، مایکل مور، وزیر امور اسکاتلند در دولت مرکزی بریتانیا که طرف مذاکره خانم استرجن بوده است، گفت که دو سال آینده به دولت فرصت خواهد داد که مزایای باقی ماندن در بریتانیا را برای مردم اسکاتلند تشریح کند و از آنها بخواهد که به جدایی رای ندهند.

یک مشکل عمده دولت بریتانیا، این است که حزب اصلی حاکم (حزب محافظه کار) در میان مردم اسکاتلند محبوبیت و پایگاه عمده ای ندارد. از میان ۵۹ نماینده حوزه های انتخابیه اسکاتلند در پارلمان بریتانیا، تنها یک نماینده از حزب محافظه است که او هم از یک حوزه انتخابی هم مرز با انگلستان انتخاب شده است.

بدین ترتیب دولت در مقابله با طرح استقلال اسکاتلند به شدت به حمایت حزب ائتلافی لیبرال دموکرات و حزب مخالف کارگر نیازمند است.

اسکاتلند دارای جمعیت کمی نسبت که کل جمعیت بریتانیا است، اما از منابع غنی نفت و گاز در دریای شمال برخوردار است.

دولت محلی اسکاتلند معتقد است که با حفظ برنامه های عدالت اجتماعی در حوزه های آموزشی و بهداشتی، ایجاد شرایط رقابتی برای تجارت و صنعت و همچنین دسترسی به درآمد ناشی از نفت و گاز دریای شمال (که در حال حاضر به خزانه داری دولت مرکزی ریخته می شود) قادر خواهد بود که در صورت رای موافق مردم در همه پرسی، کشور مستقل اسکاتلند را – پس از ۳۰۷ سال یکپارچگی با انگلستان – بار دیگر تاسیس کند.

اما دولت مرکزی بریتانیا می گوید که استقلال اسکاتلند، هم اسکاتلند را تضعیف و آسیب پذیر خواهد کرد و هم بریتانیا را.

+51
رأی دهید
-30

amoo uk - لیدز - انگلیس
پیشرفت و دموکراسی به این میگن ، نه کسی‌ کشته می‌شه ،نه به کسی‌ تجاوز می‌شه نه حقو حقوق ملتی پایمال می‌شه ، نه‌‌ تفرقه نه نابودی ، این انگلیسیها با مغزشون کار میکنند نه با ابروی مردم .
یکشنبه 23 مهر 1391 - 17:08
نفر قبلی - تهران - تهران
فقط یه انگلیسی میتونه تو قرن بیست و یکم مستعمره داشته باشه و بعد هم دم از ازادی بزنه! ! !
یکشنبه 23 مهر 1391 - 17:12
Dracula - ترانسیلوانیا - رومانی
نفر قبلی - تهران - تهران. در مورد چیزی که ازش اطلاع نداری بیخود حرف نزن.معلومه کاملا از مرحله پرتی.اسکاتلند مستعمره بریتانیا نیست.اسکاتلند یه کشوره مثل انگلیس که با دو کشور دیگه ترکیبشون میشه اتحادیه ای به اسم بریتانیا.اما میخوان از این اتحادیه بیان بیرون.یعنی فرق این قضیه با مستعمره رو نمیتونی بفهمی؟
یکشنبه 23 مهر 1391 - 18:22
Wikiileaks - لندن - انگلستان
بلای که انگلیسی‌‌ها قرن‌ها سر کشورهای دنیا آوردن حالا داره سر خودشون میاد .امیدوارم اسکاتلند جدا شه. همین الان ایرلند شمالی رو با کلی‌ بدبختی نگاه داشتن. اسکتلندیها و ایرلندیها از انگلیسیها خوششون نمیاد
یکشنبه 23 مهر 1391 - 18:47
paksan - آمریکا - آمریکا
انگلستان همیشه انگلستان می مونه و این اسکاتلند هستش که ضرر می کنه از همه نظر خواهید دید که ارزش پوند اسکاتلند مثل پول ایرلند سقوط خواهد کرد و گرانی ناشی از این سقوط ارزش پول یه چیزی مثل الان ایرانه و الان اسکاتلندی ها گرم هستند و نمی دونن ارزش پوند امروز آنها وابسته به قدرت تجاری و بانکی انگلیسه و در آینده این قدرت اقتصادی آنهاست که باید ارزش پول آنها رو مشخص کنه در حالی که آنها نه اقتصادی دارند نه قدرت تجاری و بیمه و بانکداری قدرتمندی و فقط دلشون به ذخایر گاز و نفتشون خوشه که در بهترین حالت نمونه اش کشورهای نفت خیز خاورمیانه هستند که هشتشون گرنه نهشونه و ارزش پول هیچکدوم به اندازه پوند یونایتد کینگ دوم نیست و وابستگی آنها به این نفت باعث شده کشورهایی وابسته باشند مثل ایران که اگر پول نفتش نباشه تمام اقتصاد پوشالیش می خوابه ...
یکشنبه 23 مهر 1391 - 22:06
paksan - آمریکا - آمریکا
در هر صورت اسکاتلند و ولز و سایر مناطق جزو اتحادیه یونایتد کینگ دوم این حق رو همیشه داشتن که مستقل بشوند و به نظر من اسکاتلند شاید از نظر استراتژیک و نفت و گاز مصرفی مردم اهمیت داشته باشه وگرنه این بخش به جز هزینه چیزی برای انگلستان نداره و اگر تضمینهایی برای تامین یا فروش بخصوص گاز به انگلستان بدهند به نظرم دولت مرکزی خوشحال می شه که این بخش جدا بشه و هزینه هاشو خودش تقبل کنه چون سیستم درمانی و آموزشی و خدمات اجتماعی بسیار هزینه بر است و تمام اینها بر عهده حکومت مرکزی است که خزانه کشور محسوب می شه و عموماً اسکاتلندی ها مالیاتی هم نمی دهند و در کل انگلستان 80درصد پولدارها و شرکتهای مالیات دهنده چند ملیتی در اسکاتلند نیستند و متاسفانه این حزب حاکم در اسکاتلند چندین ساله داره پافشاری می کنه و تصور عمومی این شده که این کار خوبیه و انگلستان نمی خواد انجام بشه و روزی می فهمه که اشتباه عمل کرده که عملاً این کار رو بکنه
یکشنبه 23 مهر 1391 - 22:14
Wikiileaks - لندن - انگلستان
. (paksan - آمریکا - آمریکا)به این نکته دقت نکردی که یکی‌ از پارامترهای ارزش پوند انگلیس بخاطر نفت دریای شمال که با جدا شدن اسکاتلند ، این ارزش پوند انگلیس هستش که سقوط می‌کنه نه واحد پول اسکتلند در آینده. همینطور انگلند به تنهایی منابع زیر زمینی‌ نداره و مجبوره یک بخشش رو از اسکاتلند بخره.
دوشنبه 24 مهر 1391 - 12:21
Dracula - ترانسیلوانیا - رومانی
paksan - آمریکا - آمریکا. اتفاقا برعکس..اسکاتلند همین الانش همکه حزب گدا صفت و بیخود محافظه کار تو انگلیس سر کار اومده تونسته با استفاده از حق مستقل بودن بعضی قوانین داخلیش ، مزایای اجتماعی بهتری نسبت به انگلیس داشته باشه..و اگه جدا بشه این مزایای خیلی بیشترم میشن..مثلا الان تحصیلات دانشگاهی تو اسکاتلند مجانیه اما تو بقیه انگلیس از امسال سالی ۹ هزار پوند میگیرن که بخاطرش کلی هم تظاهرات شد.اسکاتلند جمعیت خیلی کمی داره و مهاجرهای کمتری هم توش هستن و تمام زخایر نفتی و گاز هم اونجاست..یه حساب ساده میشه گفت که کشور خیلی مرفه و ثروتمندی میشه اگه جدا بشه.در ضمن یکی از مهمترین بانکهای انگلیس که چندین زیر مجموعه داره از جمله بارکلیز (رویال بانک آو اسکاتلند) هم اسکاتلندیه..شما نمیتونی جایی مثل ایرلند که جز مشاورزی چیزی نداره رو با این مقایسه کنی.
‌سه شنبه 25 مهر 1391 - 03:24
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.