نسرین ستوده: با افتخار از پرونده تک‌تک موکلانم دفاع می‌کنم

نسرین ستوده، وکیل زندانی در ایران که یکی از سه کاندیدای جایزه حقوق بشری بنیاد "مارتین انالز" بود با ارسال پیامی به مراسم اهدای جایزه این بنیاد به‌عنوان وکیل شماری از متهمان سیاسی و حقوق بشری، بار دیگر تأکید کرد: "با افتخار از تک‌تک پرونده‌هایی که وکالت آن‌ها را به عهده داشته‌ام، دفاع می‌کنم و البته از این‌که در کنار موکلان بی‌گناهم تحمل حبس می‌نمایم، راضی و خرسندم."

نسرین ستوده: با افتخار از پرونده تک‌تک موکلانم دفاع می‌کنم

بنیاد "مارتین انالز" روز سه‌شنبه دوم اکتبر ۲۰۱۲ با برگزاری مراسمی در ژنو، جایزه حقوق بشر این بنیاد را از میان سه نامزد از ایران، کامبوج و بحرین، به آقای لون سوات از کشور کامبوج اهدا کرد.

مهناز پراکند، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر به نمایندگی از نسرین ستوده در این مراسم حاضر بود و متن پیام همکار دربند خود را خواند.

نسرین ستوده در پیام خود که از زندان اوین ارسال شده است از "شرایط فوق امنیتی"، "ممنوعیت تلفن برای کلیه زندانیان سیاسی" و "عدم دسترسی به اطلاعات کامل" در بند زنان زندان اوین خبر داده و گفته است با وجود این شرایط اما همواره به دنبال فرصتی است تا از وضعیت حقوق بشر در ایران سخن بگوید.

این وکیل زندانی در پیام خود خطاب به ریاست بنیاد "مارتین انالز" و حاضران در مراسم از مشکلات و محدودیت‌های حرفه وکالت در ایران سخن گفته و با اشاره به اقدام اخیر قوه قضائیه ایران در لغو "قانون مجازات اعدام افراد زیر ۱۸ سال" آن را حاصل تلاش‌های "گروه کثیری از وکلا و فعالان حقوق بشر" ایرانی در طی "سالیان متمادی" دانسته و گفته است: "به خاطر دارم این فعالیت‌ها که به حبس برخی وکلا نیز منجر شد، به دغدغه هر روزه بسیاری و از جمله من تبدیل شده بود. گاه در ناامیدی کامل احاطه می‌شدیم و گاه دوباره برمی‌خاستیم و فعالیت خود را از سر می‌گرفتیم."

ستوده در ادامه پیام خود با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که منجر به بازداشت گسترده مردم و فعالان سیاسی و حقوق بشری شد از تلاش‌های خود و دیگر وکلای دادگستری در دفاع از حقوق موکلان خود نوشته و گفته است شماری از این وکلا مدتی پس از دفاع از متهمان وقایع انتخابات ۸۸ "خود نیز راهی محبس شدند تا به همراه موکلان خود تحمل حبس نمایند."

نسرین ستوده در پیام ارسالی خود از درون زندان اوین می‌گوید: "با همه دشواری‌ها، به‌عنوان یک وکیل همچنان خرسند و امیدوار، بر این باورم که گریزی جز انجام وظیفه صادقانه در قبال کودکان، زنان و متهمانی که حقوق‌شان نادیده گرفته شده بود، نداشتیم."

به باور او دفاع از مفاهیمی چون "عدالت"، "قانون"، "حقوق بشر"، "آزادی بیان و اندیشه" و "حقوق اقلیت‌ها" و همه مفاهیمی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر به‌عنوان میراث مشترک بشریت، تصریح شده است، "زندگی را برای بشر قابل زیست می‌کند و به فعالان حقوق بشر امکان می‌دهد تا مرعوب فشارها و تهدیدهای بازجویان نشوند."

ستوده در پایان ضمن تشکر از بنیاد "مارتین انالز" و شماری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر نوشته است: "به‌راستی در دنیای امروز، هیچ‌کس حتی در سلول انفرادی‌اش نیز تنها نیست."

نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر که در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ پس از احضار به دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم گردید و از آن زمان تاکنون در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد.

چندی پیش همسر و فرزند ۱۲ ساله نسرین ستوده با حکمی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به ممنوعیت خروج از کشور محکوم شدند که این موضوع مورد اعتراضات گسترده نهادهای بین‌المللی حقوق بشری قرار گرفت.

در سال ۲۰۰۹ میلادی عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر از ایران موفق به دریافت جایزه " مارتین انالز" شده بود.

مارتین انالز فعال حقوق بشری بریتانیایی بود که در سال ۱۹۹۱ در سن ۶۴ سالگی درگذشت. وی از سال ۱۹۶۸ تا سال ۱۹۸۰ دبیرکل سازمان عفو بین الملل بود.

+118
رأی دهید
-15

من حرف حساب می زنم - تهران - ایران
درود برتو شیرزن ایرانی !!!!! به امید آزادی تو و سایر بی گناهان در زندان های مخوف ولایت وقیح !!!!!
جمعه 14 مهر 1391 - 21:43
antikaselis - اصفهان - ایران
همه میدانند که در خود امریکا هم حقوق بشری در کار نیست . شعار سیاستمداران امریکا مهملی است که فقط به درد یانکیهای که در هجمه ی تبلیغات رسانه ای سرگردان شده اند میخورد.میگویند آزادی بیان.ولی ما هنوز نفهمیدیم حق آزادی بیان آقای جولیان آسانژ چه شد.نفهمیدیم چرا در امریکا این همه به مسلمانان توهین میشود؟این ملحد مکار باید به فکر خودش باشد که چگونه دست به دامن غربی ها شده و شرفش را فروخته.
جمعه 14 مهر 1391 - 22:01
درفش کاویانی - کرج - ایران
درود بر ایراندوخت ایران زمین . نسرین ستوده , براستی که ستودنی هستی . پیروز و کامروا باشید و به زودی از رها از گرفتارها و بند باشید. بدرود
جمعه 14 مهر 1391 - 22:18
kaweh2009 - تورنتو - کانادا
درود بر تو شیر زن ایران. به امید روزی که بالای دار ببینیم همهٔ اونایی که باعث و بانی ظلم‌های شدن که به تو و امثال تو وارد اومد. به امید آزادی ایران
شنبه 15 مهر 1391 - 02:23
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
antikaselis - اصفهان - ایران. مگر در جهان خلقت از امثال تو بی وطن ملحد تر و فاسد تر وجود دارد؟! شما کارتن خوابهای دخمه بسیج ... باز از رو نمیروید. آزادی در آمریکا به تو چه ؟! تو به فکر آزادی جوانان در بند و زیر شکنجه ایران نیستی آنوقت به صحرای کربلا میزنی ! کشور ما را آخوند فاسد و شما مزدوران بی وطن به فلاکت کشانده اید. فکر میکنید چرا در دنیا به اسلام و محمد توهین میکنند؟! برای این که سرچشمه تمام فسادهای عالم در ابن آیین اسلام است. درود بر این شیرزن ایرانی و سایر مردان و زنان دربند. کشوری که در آن عدالت را زندانی میکنند باید به حالش گریست. در کجای دنیا وکیل دادگستری را به اتهام حمایت از موکلش زندانی میکنند ؟! این نکبت آیین محمد است که گریبان ایران و ایرانر را گرفته...
شنبه 15 مهر 1391 - 02:43
اینترنت ندیده - کرمان - ایران
درود بر نسرین ستوده و درد و بلات بخوره تو سر همه مردای دنیا
شنبه 15 مهر 1391 - 05:17
yahya3212000 - برگن - نروژ
ای کاش همهٔ مردم ما اینقدر غیرت داشتند! پاینده باشند زنان و مردان قهرمانی مثل این ابر زن!!!
شنبه 15 مهر 1391 - 08:51
مهرتابان - تهران - ایران
خدا پشت و پناهت باشه نسرین ستوده جان،به امید روزی که خرد بر جهل پیروز بشه .
شنبه 15 مهر 1391 - 10:29
shahab46 - هانوفر - المان
به جای این همه مرد تو ایران اگر ۲۰ تا زن اینجوری داشتیم وضع کشور این نبود
یکشنبه 16 مهر 1391 - 19:07
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.