سلمان رشدی: من مجسمه آزادی نیستم!

سلمان رشدی، نویسنده‌ی هندی‌تبار بریتانیایی، هنگام روخوانی کتاب ده سال زندگی مخفیانه‌ی خودگفت که نه تصویر "شیطانی" از او و نه "شهرت سلطان قلب‌ها" بودنش، هیچ‌کدام با شخصیت او هم‌خوان نیست.


سلمان رشدی روز اول اکتبر، در مراسم روخوانی کتاب جدید خود که چندی پیش با عنوان "جوزف آنتون" منتشر شده، در برلین شرکت کرد.

 
این نویسنده‌ی ۶۵ ساله که آیت‌الله خمینی فتوای قتل او را صادر کرده بود، در این نشست گفت که در دوران ده ساله‌ی زندگی مخفیانه‌ی خود، با نام مستعار "جوزف آنتون" می‌زیسته که ترکیبی از نام کوچک دو نویسنده‌ی محبوب او، جوزف کنراد و آنتون چخوف است.
 
روز تعیین‌کننده
 
رشدی هم‌چنین از روز ۱۴ فوریه‌ی سال ۱۹۸۹، به عنوان روزی تعیین‌کننده در زندگی خود یاد کرد. صبح این روز یک خبرنگار بی‌بی‌سی، به او تلفن کرده و خبر داده بود که آیت‌الله خمینی به دلیل "اهانت به اسلام" و "جریحه‌دار کردن احساسات مسلمانان" برای سر او جایزه تعیین کرده است. این خبرنگار زن، سپس او را تسلی داده و گفته بود: «زیاد ناراحت نباشید. رییس جمهور آمریکا هم هر هفته از جانب آیت‌الله به مرگ تهدید می‌شود.» رشدی در کتاب خود یادآور شده که او ابتدا تهدیدهای "جهان اسلام" را جدی نمی‌گرفته است.
 
نویسنده‌ی رمان جنجال‌برانگیز "آیه‌های شیطانی" در جلسه روخوانی کتاب جدید خود، هم‌چنین از اعلام همبستگی همتایان و نویسندگان جهان یاد کرد که در آن "دوران پر کابوس، مایه‌ی دلگرمی" او بودند. او در برابر، از برخی از سیاستمداران جهانی وقت انتقاد کرد که منافع موقتی اقتصادی کشور خود را نسبت به دفاع از آزادی بیان و اندیشه برتر می‌دیدند.
 
او گفت: «کلاوس کینکل، وزیر امور خارجه‌ی آلمان که در آن زمان مناسبات اقتصادی خوبی با ایران داشت، در رابطه با ابراز همبستگی با من گفته بود: ما به‌خاطر یک نفر، سیاست خارجی خود را تغییر نمی‌دهیم.»
 
رشدی، در این جلسه افزون بر این، در پاسخ به این پرسش که آیا در رابطه‌ی مستقیم با "قاتلان" بالقوه‌ی خود قرار گرفته است، گفت: «آن‌ها تنها سعی کردند، مرا بکشند. این هم خود، برقراری یک نوع رابطه است.»

+94
رأی دهید
-24

مارتين - لأس وگاس - امریکا
بیچاره مفت خور مثل سگ زندگی میکنه.
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 00:38
tempo - ایران - تهران
ایه های شیطانی در ایران همون بازاری های کثیف و زالو هستن ، نمیدونم اون خمینی کثافت که خودش از قماش همین بازار بود، جرا دستو قتل سلمان رشدی را داد ، بازاری از صد تا شیطون و ایه شیطون کثیف تره و تهدیدامیزتر
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 00:49
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
درود بر تو و هر نویسنده‌ای که هرچی‌ دوست داره می‌نویسه. و به اینکه تهدیدش میکنند گوش نمیده.. اسلام بی‌ منطق‌ترین دین جهان و جنگ طلب‌ترین ایدولوژی هست. هر کس که در طول تاریخ یه چیزی گفته که مسلمان‌ها خوششون نیومده طرف رو به قتل رسوندند. اینم منطقه این بیابون زده‌های مسلمان هست. خلاصه که درود بر تو. پاینده باشی‌
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 02:29
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
خداییش هم هر کس که ۲ دقیقه فکر کنه میبینه که این آقا از روی قصد و غرض اسمه کتاب رو نذاشته این-- خداییش فکر کنید این پیام‌ها میتونه پیام خدا باشه یا شیطان؟؟ ۱. هر کس به من اعتقاد نداشت بکشیدش (کافر) ++ ۲.هرکس به خدای دیگری اعتقاد داشت بکشیدش (مشرک) ++ ۳.هر کس به من اعتقاد پیدا کرد بعد پشیمون شد بکشیدش (مرتد) (سوره توبه آیه ۱۰-۱۱) ++ ۴.پیامبر‌ای که من فرستادم حق داره با هر زنی‌ که دوست داشت و هر موقعه که خواست، حتی با کنیز هاش بخوابه (سوره احزاب آیه ۵۰-۵۲)
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 02:49
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
++ ۵.هر کس به پیامبری که من فرستادم مالیات (زکات) نده باید بکشیدش بقیه هم شمشیر بذارید زیر گردنشون و بکشیدشون (سوره توبه آیه ۵) ++ ۶.برید حمله کنید اسیر جنگی بگیرید(سوره محمد آیه ۵) ++ ۷. یهودی‌ها و مسیحی‌‌ها کافرند و به خدا شرک می‌ورزند (سورهٔ توبه آیهٔ ۳۰) ++۸. برید زنهای مردم رو اسیر کنید و اگه دوست داشتید بخوابید باهاشون، بر شما حلا‌ل هستند (سوره نسا ایه ۴) ++ ۹. اون مردها و زنانی که مرتکب کاره زشت شدن (منظورش عمله جنسی اینجا) آنقدر مورد آزار قرار دهید تا توبه کنند (یعنی‌ شکنجه و تجاوز جنسی‌) که در (سوره نسا آیه ۱۶) نوشته شده ++ و هزاران هزار مورد دیگه-------قضاوت با شما که این کتاب از طرفه شیطان اومده یا از طرفه خدا!!!
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 02:50
مانفرد - ایران - ایران
مارتین -لاس وگاس-آمریکا**ببینم تو اونجا که مشهوره به شهر فرشتگان چه کاره حسنی ؟
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 08:36
antikaselis - اصفهان - ایران
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا بسه دیگه دانشجوی دکترا بیشتر از این آبروی خودت را نبر.
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 09:06
antikaselis - اصفهان - ایران
امام خمینی دستور قتل رییس جمهور امریکا را هیچ وقت صادر نکرد. واقعا زندگی این مردک بدترین شرایط را در عالم دارد.ترس از مرگ ,ترس از انفجار . دو نفر از مترجمان کتاب مزخرف او که ترور شدند . البته اگه زودتر میمرد بهتر بود. لااقل این همه افسردگی نداشت.بعدش اینکه کتاب او فقط توهین بود و نه نقد و انتقاد. اگر بنا باشد هرکسی کتاب توهین آمیز بنویسد و معروف شود که من هم یکی از همین کتابها را برای کوروش دوم هخامنشی مینویسم.ببینم عکس العمل بقیه چیه.
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 07:41
geteven - انگلستان - انگلستان
افسوس که این بزی قلهٔ زیر سایه م ای۶ انگلیس زندگی میکند و اهدافشون را پیش میبرد.هر چند گاهی سال فن را عوض میکند که نکند به وسیله رّد یاب حدف قرار گیرد. این هم ‌یک هوپیمای بدون سر نشین لازم داره. ولی تماشا کنید که در آخر عمرش به خاطر استفاده کلمه موهوند چناه کمرش خمّ شوودک انگار ‌یک کوهانه بدونیا آمده.بهتر است از همین الان او راا موهوند لغب بدیهیم و صدا بزنیم.
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 09:12
MartinT - هایدلبرگ - آلمان
درود بر سلمان رشتی،نویسنده نوگرا و خلاق
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 11:15
بت شکن - مونترال - کانادا
نقی‌ آ‌لله-سیدنی‌استرالیا-. آورین، آورین.........
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 14:17
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
antikaselis - اصفهان - ایران ..‌ها ها ها. جیگرتو دوسته عزیز که کم اوردی نمی‌دونی چی‌ بگی‌ . ممه رو لولو برد!‌ها ها ها.. من مخصوصا با مرجع ذکر کردم که کسی‌ فکر نکنه نظره شخصی‌ میدم. ابروی اسلام رفته نه آبروی من. همون طور که میدونی‌ آیه معنیش میشه "نشانه". برایه همین خواستم نشانه‌های "شیطان رحیم" رو ذکر کنم بلکه شما "الله رجیم" رو بهتر بشناسید!
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 21:48
diako dk - کپنهاگ - دانمارک
وَقَالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللّهِ وَقَالَتْ النَّصَارَى الْمَسِیحُ ابْنُ اللّهِ ذَلِکَ قَوْلُهُم بِأَفْوَاهِهِمْ یُضَاهِؤُونَ قَوْلَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَاتَلَهُمُ اللّهُ أَنَّى یُؤْفَکُونَ ﴿۳۰﴾. و یهود گفتند عز یر پسر خداست و نصارى گفتند مسیح پسر خداست این سخنى است [باطل] که به زبان مى‏آورند و به گفتار کسانى که پیش از این کافر شده‏اند شباهت دارد خدا آنان را بکشد چگونه [از حق] بازگردانده مى‏شوند (۳۰)
جمعه 14 مهر 1391 - 02:29
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
diako dk - کپنهاگ - دانمارک . درود بر تو که حوصله‌ کردی و سوره توبه آیه ۳۰ رو کامل نوشتی‌ که دوستان حالشو‌ ببرند که الله رجیم چجوری دستور به قتله ادیانه دیگه رو میده
جمعه 14 مهر 1391 - 15:57
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.