درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان به افزایش قیمت ارز در ایران

اخبار دریافتی از ایران حاکی است که بازاریان تهران روز چهارشنبه در اعتراض به «بی ثباتی اقتصادی»، «سوء مدیریت دولتی» و «افزایش شدید قیمت ارز» دست به اعتصاب زده اند. پلیس برای برخورد با معترضان اقدام به ضرب و شتم آنها کرده و گاز اشک آور زده است.

              درگیری میان نیروهای پلیس و معترضان به افزایش قیمت ارز در ایران

در دو روز اخیر شایعات مختلفی در محافل اقتصادی به گوش می رسید که حاکی از تصمیم بازاریان تهران برای اعتصاب و اعتراض به وضعیت فعلی اقتصادی در ایران است.

روز چهارشنبه، سایت «کلمه» نزدیک به مخالفان دولت جمهوری اسلامی ایران خبر داد که بخش هایی از بازار بزرگ تهران به حال تعطیل در آمده است.

بر اساس گزارش این سایت، ساعاتی پیش از ظهر روز چهارشنبه در خیابان های ناصر خسرو و اطراف بازار تهران، تعداد قابل توجهی از کسبه و بازاریان دست به تجمع و راهپیمایی زده اند.

تصاویر دریافتی از تهران نشان می دهد که دهها هزار نفر از مردم پایتخت ایران در خیابان فردوسی دست به راهپیمایی گسترده ای زدند و بر ضد دولت محمود احمدی نژاد، رژیم سوریه و وضعیت اقتصادی کشور شعار سر دادند.

سایت «کلمه» در گزارش مفصل خود از اعتصاب بازاریان نوشته که معترضان شعار می دادند: «نصر من الله و فتح قریب/ مرگ بر این دولت مردم فریب»، «محمود خائن آواره گردی…»، «محمود حیاکن/ سیاستو رها کن»، «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم»، «احمدی به هوش باش/ ما مردمیم نه اوباش»، «توپ، تانک، فشفشه/ دلار باید نصف بشه»، «بازاری با غیرت/ حمایت حمایت».

این سایت به نقل از برخی منابع خبر داده که «پلیس برای متفرق کردن تجمع کنندگان از گاز اشک آور استفاده کرده است.»

برخی از مردم نیز شعار می دادند «مرگ بر سوریه»، «سوریه را رها کن/ فکری به حال ما کن».

سایت «بازتاب امروز» که نزدیک به محافظه کاران است نیز نوشته است: «پس از یک هفته نوسانات شدید ارز، بازار تهران صبح امروز در اعتراض به نابسامانی حاکم بر بازار ارز به حال تعطیل در آمد.»

بازار ارز تهران در یک هفته گذشته شاهد تلاطم های زیادی در قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی بود به گونه ای که ریال ایران تا ۳۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و یک بلاتکلیفی در میان تولیدکنندگان، بازاریان و مصرف کنندگان به وجود آورده است.
سایت بازتاب امروز می نویسد که «بسیاری از بازاریان در اعتراض به شرایط بی ثبات ارزی مغازه های خود را تعطیل کرده و در مبادی بازار مانند سبزه میدان تجمع کردند.»

خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی گزارش های مربوط به تعطیلی بازار تهران و اعتصاب بازاریان را تایید کرده ولی از قول دبیرکل جامعه اصناف و بازار گفته است که «بازاریان برای تامین امنیت، مغازه های خود را بسته اند.»

احمد کریمی اصفهانی، «یک عده عناصر ناشناس» را متهم کرده که «از بیرون از بازار در پی برهم زدن اوضاع بازار هستند.»

وی افزوده است: «این گروه شناخته شده نیستند اما در چند روز اخیر تحرکاتی در بازار شروع شده بود و پیامک های ناشناسی به بازاریان ارسال می شد.»

گزارش شاهدان عینی حاکی است که خیابان های منتهی به بازار از سوی ماموران نیروی انتظامی بسته و عبور و مرور در آنها ممنوع شد.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده که صدها پلیس ضد شورش با استقرار در خیابان های اطراف به مغازه داران دستور دادند که مغازه های خود را تعطیل کنند.

یک مغازه دار گفته است: «ما نمی دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است.»

این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی نوشته که افرادی در خیابان فردوسی اقدام به پرتاب سنگ به سوی خودروهای پلیس کرده اند. یک سطل زباله نیز در نزدیکی سفات بریتانیا در تهران که سال گذشته از سوی نیروهای بسیجی اشغال شد، آتش زده شد.

در همین حال، سایت «ندای انقلاب» نزدیک به نیروهای امنیتی عصر چهارشنبه خبر داد که در تظاهرات این روز ۱۵۰ نفر از کسانی که آنها را «اغتشاشگر» نامید، بازداشت شدند.

سایت کلمه روز چهارشنبه نوشت: «معترضان در حال شعار دادن هستند و سمت و سوی شعارهای آنها نیز علیه دولت است.»

این سایت افزوده است: «اعتراض فعالان بازار تهران به گرانی نرخ ارز، بی ثباتی اقتصادی و ناتوانی دولت از مهار قیمت ها و سوء مدیریت موجود است.»

گزارش های یاد شده می افزاید که صرافی های سطح شهر به خصوص در اطراف بازار، خیابان جمهوری و خیابان فردوسی هم به طور کامل کرکره ها را پایین کشیده و خرید و فروش را تعطیل کرده اند.

خبرگزاری ایلنا در همین زمینه گزارش داده که «صرافان تهران امروز به نشانه اعتراض از هر گونه خرید و فروش ارز خودداری کرده و در برابر موضع گیری انفعالی برنامه ریزان اقتصادی واکنش نشان داده اند.»

یک صراف به این خبرگزاری گفته که «بازار سیاه طی دو ماه گذشته عامل اصلی آشفتگی بازار سکه و ارز بوده» و «این در حالی است که دولت در این رابطه هیچ اقدام موثری انجام نداده است.»

+179
رأی دهید
-11

perser68 - فلوریدا - امریکا
بگو دولت سیاه،چرا بازار سیاه!؟
‌چهارشنبه 12 مهر 1391 - 21:37
zpirooz - آخن - آلمان
شعار هاشون جالب بود
‌چهارشنبه 12 مهر 1391 - 21:53
دل سوخته - اریزونا - امریکا
دستشون درد نکنه که حداقل مگه بازاری ها بفکر گرانی افسار گسیخته باشن . تورو خدا ملت بخودمون بیایم و کمی همت بخرج بدهیم شر این بی شرافت های دزد از سر ملت کم میشود
‌چهارشنبه 12 مهر 1391 - 21:37
اینترنت ندیده - کرمان - ایران
نچ اینجوری نمیشه ما تا روزی که شعار عربی بدیم و یا هر نوع شعاری که حمایت از انقلاب 57 باشه وضع و روزگارمون درست نمیشه هیچ ایرانی طرفدار جنگ و خونریزی در هیچ جای دنیا نیست-
‌چهارشنبه 12 مهر 1391 - 22:01
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
فقط واژگونی حکومت آخوندی، تمام مشکلات ایران را حل خواهد کرد ، در زمان دادگاه هویدا از و پرسیدند در این ۱۳ سال چه خدمتی به ایران کردی ؟ چه کار کردی ؟و این خدا بیامرز گفت کبریت ۱ ریالی ۱۰ سال پیش هم۱ ریال بود الان هم ۱ ریال است و همه بین حرف خندیدن ، باری اینکه شعور شو نداشتند که منظور ایشون اقتصاد سالم و حفظ ارزش پول کشور بود.
‌چهارشنبه 12 مهر 1391 - 22:05
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
چه عجب! حالا تورو خدا چرا زحمت دادید اعتراض کردید؟؟ میزاشتید یه کم بدتر از این میشد وضع اقتصادی! آخ آخ البته یادم نبود بی‌ ارزشترین واحده پوله دنیا شدیم. یعنی‌ در واقع از این بد تر دیگه نمی‌تونست بشه!
‌چهارشنبه 12 مهر 1391 - 22:20
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
چی شده آقایون حاجی بازاری که تا بحال در خط دولت خدمتگذار بودن عصبانی شدن ؟ نکنه کک توی تنبونشون افتاده!
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 07:38
jahanara - لاهتی - فنلاند
آها یک تکونکی خورد این ملّت حالا این دولت مزخرف میگه این ملّت نبود پس کی‌ بود حتما از کره ماه موجودات آسمانی اومدن دولت پوفیوز
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 09:48
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.