نامه عضو کنگره آمریکا درباره جدا شدن آذربایجان از ایران

آقای رورباکر می‌گوید باید در ایران درباره جدایی آذربایجان یک رفراندوم برگزار شود

پس از گذشت یک ماه از ارسال نامه جنجالی عضو کنگره آمریکا به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، درباره حمایت از جدا شدن آذربایجان از ایران، سخنگوی این وزارتخانه، روز دوشنبه (۶ شهریور) دریافت آن را تایید کرد.

دینا رورباکر، نماینده ایالت کالیفرنیا در نامه‌ای به خانم کلینتون، گفته بود دولت آمریکا باید از تجزیه آذربایجان ایران و پیوستنش به جمهوری آذربایجان حمایت کند.

نامه آقای رورباکر، ۲۶ ژوئیه (پنجم مردادماه) فرستاده شده بود.

آقای رورباکر در این نامه به سخنان سیاووش نوروزوف، عضو مجلس آذربایجان اشاره می‌کند که هشت ماه پیش گفته بود حدود ۱۶ میلیون آذری در شمال غرب ایران زندگی می‌کنند و باید این گروه به جمهوری آذربایجان بپیوندند.

آقای روربکر اشاره‌ای به گذشته می‌کند و می‌گوید این ناحیه در سال ۱۸۲۸، به واسطه عهدنامه ترکمنچای "خلاف خواسته مردم آنجا" میان ایران و روسیه تقسیم شد.

رفراندوم

در گفتگویی با بی‌بی‌سی فارسی، دینا رورباکر گفت که برای تصمیم گیری درباره جدا شدن استان های آذربایجان شرقی و غربی از ایران، باید "رفراندوم" برگزار شود.

او گفت: "باید به مردم آذربایجان اجازه داده شود تا درباره مطالباتشان رای دهند."

بعد از گذشت یک ماه از ارسال این نامه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه در خصوص این نامه به صورت مختصر با خبرنگاران گفتگو کرد.

ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "من تنها می‌توانم تایید کنم که ما نامه‌ای را از آقای رورباکر دریافت کردیم و به آن جواب داده ایم."

درباره جوابی که به این سیاستمدار جمهوری خواه آمریکایی داده شده اما، خانم نولاند توضیحی نداد. او گفت: "نمی‌توانم وارد جزییات مکاتبه شوم."

خانم نولاند، در پاسخ به سوالی درباره سیاست آمریکا در خصوص تمامیت ارضی کشورها، تنها به این جواب بسنده کرد: "شما مواضع آمریکا را در خصوص تمامیت ارضی کشورها می دانید."

آقای رورباکر هم در این خصوص گفت: "من نمی‌گویم که ما باید جدایی طلبی و یا ادغام با کشورهای دیگر را به رسمیت بشناسیم، بلکه باید یک رفراندوم گذاشته شود تا مشخص شود آیا این واقعا چیزیست که مردم آذربایجان می‌خواهند یا خیر."

این سیاستمدار آمریکایی همان طور که در آخرین بند از نامه خود خطاب به وزارت خارجه آمریکا نوشته، بر این عقیده است که با حمایت کردن از تفکرات جدایی طلبانه در آذربایجان، می توان به ایران "ضربه" بیشتری زد، تا با بمباران تاسیسات هسته ای این کشور.

او در نامه خود از ایران به عنوان "دشمن مشترک" آمریکا و اسرائیل نام برده و از همکاری های نظامی اسرائیل با جمهوری آذربایجان استقبال کرده و خواهان حمایت آمریکا از این همکاری ها شده است.

البته آقای رورباکر چندان خوش بین نیست که وزارت خارجه آمریکا به این درخواست های او توجهی بکند.

او گفت: "آنها تنها نگران این هستند که آرامش شان به خطر بیفتند."

'اطلاعات کم درباره ایران'

سخنان آقای رورباکر، فعالان سیاسی ایرانی در آمریکا را هم به واکنش واداشت.

سعید گنجی، دبیرکل اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران، در واکنش به این سخنان، نامه‌‌هایی به هیلاری کلینتون و آقای رورباکر ارسال کرده است.

او در این زمینه گفت : "متاسفانه خیلی از قانونگذارها (در آمریکا) درباره ایران و تاریخ ایران اطلاعی ندارند. به عنوان مثال آقای رورباکر احتمالا نمی داند که خود آقای خامنه‌ای آذری است."

آقای گنجی در ادامه گفت در خیلی از موارد، نه تنها این افراد از آنچه در ایران می‌گذرد بی اطلاع هستند، بلکه علاقه‌ای هم به دانستن از خود نشان نمی‌دهند و بدون دانش کافی درباره ایران نظر می‌دهند.

این فعال سیاسی ایرانی گفت که قرار ملاقاتی با آقای رورباکر گذاشته و می خواهد در آن دیدار "اطلاعاتی" به او بدهد.

از سوی دیگر محمد امینی، مورخ و فعال سیاسی در کالیفرنیا، می گوید که پیش از این تحریک برای "تجزیه طلبی" از سوی نومحافظه‌کاران انجام می شد.

اما به گفته او اکنون "تحریک ها برای تجزیه طلبی" از دو طرف حمایت می شود: "یکی عربستان که پول و هزینه این کار را تامین می‌کند و سخت در سودای تضعیف دولت ایران و کاستن از نفوذ شیعه در این منطقه است."

قدرت دومی که در این ماجرا دست دارد، به گفته او "دولت اسرائیل است که اصولا به تنش‌های خاورمیانه به دید مثبت نگاه می‌کند، چراکه تنش‌ها را از اسرائیل معطوف می کند به نقاط دیگر."

دولت ایران همواره تحرکات تجزیه طلبانه را به توطئه دشمنان خارجی نسبت داده است، اما حداقل در سطح رسمی به نظر نمی‌رسد از پیشنهاد این نماینده جمهوری‌خواه در آمریکا استقبالی شده باشد.

+200
رأی دهید
-240

بوفه کور - هانوفر - آلمان
حیف این رژیم پست سر کار،وگرنه خود آذربایجان روسیرو هم میکردیم واسه ایران
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 08:28
paksan - آمریکا - آمریکا
اینم از پایان کار دولت احمدی یا همان دولت آقا .. تمام دنیا و همسایه ها که ضد ایران شدن هیچ حالا همه جاهایی که مال ایران بودن ادعای یه قسمتی رو با کمک قدرتهای بزرگ دارن .. امارات -کردستان- آذربایگان- خراسان رو هم که طالبان می خواست پاکستان هم بلوچستان رو مدعیه .. خوزستان هم که عراق هنوز دنبالشه به این می گن قدرت برتر و قدرت 17 اقتصادی جهان و حکومت محبوب قلبهای مظلومان جهان .
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 08:33
hossein-87 - تهران - ایران
آشغال عوضی تابلو بود با انتشار اخباراتون در مورد زلزله دنبال چی بودین و هستین.کم کم القا کردن این مساله که دولت مرکزی با ترکها مشکل داره و بهشون رسیدگی نمیکنه و افزایش نارضایتی بین ترکها و کم کم زمزمه های جدایی و..! یک وجب دیگه از این خاک جدا نخواهد شد.دولت مرکزی مگه کیه؟! پر از ترک و کرد و بلوچ و مازنی و گیلک و ترکمن و.. چقدر باید ادم احمق و ساده لوح باشه که افسارش رو بده دست این حـ... ها
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 08:48
MartinT - هایدلبرگ - آلمان
قبل از سال ۱۸۲۸ تمام جمهوری آذربایجان متعلق به سرزمین مادر یعنی‌ پارس بوده که بواسطهٔ بی‌ کفایتی شاهان مزدور قاجار به روسیه بخشیده شده ،قبل از سال ۱۸۲۸ کشوری به نام آذربایجان وجود نداشته،آذریها (نه ترکان عثمانی) یه قوم کاملا اصیل ایرانی‌ هستند،این روربکر اگه تا بعد از انتخابات آمریکا خفه بشه خیلی‌ خوبه.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 08:44
golly47 - فرانکفورت - المان
آمریکا و اسرائیل و آخوند‌ها میخواهند آخرین ضربه‌ها را بر پیکر بیجان ایران که ۱۴۰۰ ساله داره مقاومت می‌کند وارد کنند آخوند از داخل غرب هم از خارج میخواهند این گربه زیبای خاور میانه را از ترس و حسادت و عقده نابود کنند زیرا چشم دیدن کشوری زیبا و ثروتمند با مردمانی باهوش و مقاوم را ندارند
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 09:07
bg_m30 - صوفیا - بلغارستان
تقریبا ۲ ماه پیش یکی از همین سناتورها خواستار جدای بلوچستان و کردستان از ایران شده بود . با اینکه سخت مخالف حکومت فعلی هستم ولی این رو مطمین هستم که اینها هم واسه ملت ایران دوست خوبی نیستن
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 09:09
soheil220 - آرهوس - دانمارک
مورد توجه طرفدارهای غرب ببینید که اینها چه ادمهای کثیفی هستند
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 09:10
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
....آخه که حال می‌کنم اون روز بیاید و ببینم که آذریهای غیور ما با شما‌ها چه خواهند کرد، حالا مثل کفتار ها زوزه بکشید. ایران یعنی‌ آذرپادگان و آذرپادگان یعنی‌ ایران. آرزوی تجزیه ایران را به گور خواهید برد
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 09:22
OnLine. - تهران - ايران
با اینکه حجم درسم زیاده و هی‌ نمیتونم نظر بدم ولی‌ ظاهرا در این یک مورد نمیتونم ساکت باشم ،شما غلط کردی که از این پیشنهادها دادین جناب اگه راست میگین واسه اون حکومت کوفتی که خودتون حمایتش می‌کنین رفراندوم بذارید .نه واسه تجزیه شدن ایران ،من مطمئنم با تمام مسائلی‌ که تو ایران هست(جوک در مورد هموطنان آذری،که البته فقط اونا نیستن این یه چیزیه که در مورد همهٔ لهجه‌ها و شهرها تو ایران متداوله،با وجود اینکه آذری به ندرت فارسی حرف میزنن و چیزای دیگه )غیرّه ممکنه که مردم ایران راضی‌ به این جدائی بشن ،و دقیقا این مسئله‌‌رو تو این زلزلهٔ اخیر دیدیم که با توجه به کوتاهی دولت مردم از سراسره ایران چطور کمک کردن به آذری‌های عزیز ،شاید یه عده انگشت شماره خائن وطن فروش راضی‌ باشن که باعث تکه تکه شدن ایران بشن که اون یه دسته همیشه و همه‌جا پیدا می‌شه .چه غلطا طرف و تو ده راه نمیدن توله سگ سراغ خونه کدخدا رو میگیره.عوضی.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 08:58
golly47 - فرانکفورت - المان
در صورت ادامه این ...خوری‌ها از طرف این قوم لوط تمام ایرانی‌‌ها چه در ایران چه در خارج با یست دشمن این حـ...‌ها شوند
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 09:15
مسیح پسر مریم - تهران - ایران
جنایتکارترین کشور دنیا چه راحت به خودشون اجازه دخالت در دیگر کشور ها رو میدهند.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 09:48
markos.b - آتن - یونان
همین بی‌ شرف‌ها دارن کل دنیا رو به هم میریزند با این سیاستهای کثیفشون . من azari نیستم ولی‌ متلاشی شدن ایران رو به هیچ وجه قبول نمیکنم
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 09:49
kara - روتردام - هلند
فرصتی بسیار عالیست اگر حکومت ایران بتواند از آن استفاده کند و با برگزاری یک رفراندوم در ایران و در آذربایجان شوروی بین دو گزینه ایران بزرگ و جدایی آذربایجان توسط تمام ساکنین دو کشور یکی‌ انتخاب شود. من مطمئنم با توجه به گستردگی مناطق آذری نشین در تمام خطه ایران تصمیم نهایی منجر به ایران بزرگ خواهد شد. ایران سرای همه اقوام ایرانی‌ست و آذریها در تمام ایران پخشند و متعصب روی وطن ایران. حتا ۱ میلیون تالشیهای ساکن پاره جدا شده از وطن موافق ایران بزرگند. پس به استقبال رفراندوم رویم به شرط اینکه در هر دو کشور و هرجا که حداقل یک آذری زندگی می‌کند برگزار شود.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 09:49
kara - روتردام - هلند
نکته دیگر اینکه باید حکومت ضمن قبول رفراندوم برگزاری رفراندوم در تمام منطقه مطرح کند تا بحرینیها هم فرصت انتخاب پیدا کنند و شیعه‌های عربستان و یمن و امارات و قطر هم. اگر حکومت زیرک باشد میتواند به راحتی‌ این فرصت طلایی را تبدیل به بازگشت پاره‌های وطن و تجزیه عربستان کند.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 09:55
togyan - لندن - انگليس
آقایی سعید کنجی شما بیخود جوش نخورید، لاغر میشید برایتان خوب نیست. این بی‌ ناموس‌های آمریکایی‌ و انگلیسی‌ خوب بلدن کارشون رو. از یک طرف تحریم می‌کنند که جنس را چند برابر قیمت بفرشند از طرف دیگر لقمه پر از عسل تو دهن جمهوری اسلامی میگذرند، چون که این بهترین چماق هست در دست حکومت، برای سرکوب نهاد‌ها و تشکلات غیر خودی در داخل ایران. بیان چنین حرف و ادعای، تنها حکومت اسلامی در ایران را قوی تر و استوار تر میکند.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 10:01
brother - لندن - انگلیس
این هم خر کردن و ترساندن یه عده ساده لوح و مخالف نظام
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 10:04
falakolaflak21 - لندن - انگلستان
تو همین انگلیس وقتی ما میگیم ایرانی هستیم میپرسن ایران کجاست ایران همون افغانستانه یا عراقه ؟ یکی نیست بگه شما که حتی از موقعیت جغرافیایی یک کشور اطلاعات درستی نداری چطور راجع به تاریخ و فرهنگ و ملیتش حرف میزنی؟چطور دم از تجزیه سرزمینی ایران میزنی؟البته همه اینها رو من از چشم این رژیم بی کفایت میبینم
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 10:04
togyan - لندن - انگليس
در ضمن آقای سعید کنجی، قبل از اینکه بری به این مردک یانکی بگوی که خامنه ائی آذری هست، باید سطح اطلاعات عمومی تان را ببرید بالا، و آن هم اینکه این تا جای که من تو همه جا خوندم و شنیده ام، این خامنه ائی مشهدی هست،
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 10:19
sepherdad - سیدنی - استرالیا
۳۳ سال هست دارن برای نابودی ایران تلاش می‌کنن، حالا این یکی‌ رو راست بوده گفته.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 10:29
klopatra7 - دوسلدورف - آلمان
به تو چه ربطی داره در کالیفرنیا و ایالات جنوبی هم کلی مکزیکی و لاتین هستند خوبه اونجا رو بدین به مکزیک. مردک فضول به تو چه ربطی داره . این افکار جدایی طلبانه از طرف اسراییل و عربها حمایت میشه
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 10:53
asemane iran - تهران - ایران
تو خیلی‌ غلط کردی مرتیکه اشغال پدر سوخته ، انگار نمیدونه خود کشور آذربایجان هم جز ایران بود رسیه اشغال جداش کرد
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 11:11
yas abi - ببرسل - لز
موافقم. استان آذربایجان (که الان به اسم کشور آذربایجان است) رو به ایران برگردانید و استان جدید به نام آذربایجان شمالی به کشور اضافه شود. از اول هم جزو ایران بوده. آذربایجانیها هم شیعه هستند هم تمیز هستند مثل آذریهای خودمون و زمان تزار به زور از ایران جدا شد.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 11:14
morteza2012 - گرینی - یونان
تا جایی‌ که من اطلاع دارم خامنه‌ای اصلیتش مشدی هستش.چطور حالا آذربایجانی شد.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 11:08
alavi2000ca - استکهلم - سوئد
من با اونلاین. - تهران - ایران موافقم که اگر میخواهند رفراندم بزارن واسه همه ایران بزارن راجع به کل جمهوری اسلامی. سیاستمداران غربی واقعا از شرایط ایران آگاهی‌ ندارند. نصف مردم تهران آذری هستند و بسیاری از استانها مانند زنجان که جزو آذربایجان نیستند در اصل آذری هستند. من خودم اصلیتم آذری است و می‌دونم که حتی اگر به فرض محل روزی رفراندوم انجام بشه آذری‌ها خودشون رو مالک ایران میدونن نه اینکه بخوان ازش جدا شن. البته در مورد کردها یا بلوچها نمیدونم. فقط کسانی‌ که مزدور یا نادان هستند از جدا شدن قومشون دفاع می‌کنن و نمی‌فهمن که حتی کشورهای اروپایی برای قویتر شدن با هم اتحادیه تشکیل دادن حالا ما بخوایم خودمونو کوچکتر کنیم! حتی کشورهای فدرال هم همه جدیدتاسیس هستند (آمریکا، کانادا، آلمان ...) نه اینکه بعدا فدرال شده باشن!
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 11:15
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
اگر همان شاه یا به قول شما ممد دماغ!! در ایران بود کله ی تو پیشنهاد دهنده را در آبریزگاه فرو می‌برد!!! نقشه ی شما و همکاران خیانتکار داخلی‌ همین بود----باز گشت به طویله ی صدر اسلام!! و تجزیه!!! ولی‌ کور خوانده آاید در همان آذربایجان سرزمین ستارخان و باقر خان!!! خواهند گفت گور بابای توی یانکی!! تازی!!! پاینده ایران!!!!
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 11:34
m.es.n - ابهر - ایران
ﻫﺎﯾﺪﻟﺒﺮﮒ - ﺁﻟﻤﺎﻥ زمان عهدنامه ترکمانچای و گلستان کشور دست ترکها بود حتی صدها سال قبل از آن هم همه حکومتها ترک بودند صفوی ها غزنوی ها سلجوقیان و غیره توی ایران چه گلی بر سر آزربایجانی ها زده شده که شما میخایین بقیه اونها رو هم بیارید پیش خودتون بهتره به جای جمهوری آزربایجان افغانستان رو بیارید که مثل خودتان پرشیان هستند مساوی دونستن ایران با پارس فقط از زمان پهلوی شروع شده همین قزوینی ها یواش یواش زبانشان عوض شد الان نوبت زنجان شده با محروم نگه داشتن مناطق میلیونها نفر فقط به تهران و کرج کوچ کردن شدن پارس آریایی و از نژاد کورش کبیر
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 11:53
persian123 - نیوکاسل - انگلستان
مرتضی‌۲۰۱۲ - گرینی - یونان, اشتبا میکنی‌ خامنه‌ای آذری هستش!
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 12:01
baran828 - تهران - ایران
نصف تهران نه نصف ایران ترکن!کلینتون با همه ی کس وکارش غلط کرد! راست میگید برگردونین به ایران که شاهانش تو خواب حکم امضا میکردن .اینا دیگه کارشون شده همین !انگلیس میشه بریتانیا اونوقت یونان باید از فشارهای فرانسه و آلمان جزیره بفروشه چشم دیدن هیچ کشور بزرگی رو ندارن بخصوص ایران مارو!حالا تحریم تموم شد نوبت تجزیه شد!یروز دیگه خلیج فارس!خجالت بکشین آمریکاییهای آشغال بی بند وبار!یک ذره فقط یک ذره حد خودتونو بفهمین .چقدر شما ها چشم سفیدین .شما هم دست کمی از این حکومت ما ندارین فقط چون سکس و هزار ویک فساد رو آزاد کردین همه فکر میکنن شما آدمای مثلا راحتی هستین.اما به نطر من شما فقط ضایعات خلقت هستین و کل نظم و نظام دنیامونو بهم ریختین .خیلی پست هستین همین!
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 12:10
bayat300 - همدان - ایران
دوستان زیاد موافق رفراندوم نباشید معلوم نیست آذری ها دلشان با ایران باشد یا نه واقعیت های جامعه که خلاف این رو میگه به جز مسئله زلزله اخیر و دریاچه خشک شده ارومیه در بازی های تراکتور سازی میشود براحتی اهنگ تجزیه طلبی عوامل علیف را شنید پان ترکیست ها اینقدر در گوش این مردم خوانده اند که متاسفانه حتی در شهر ما همدان هم میشود براحتی این صحبتها را شنید
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 13:28
reality check - تهران - ایران
خطوط ترسیمی جغرافیا توسط حکام در طول تاریخ در خوشبختی انسانها مهم هستند یا دموکراسی و حقوق بشرو احترام به ارا انسانها فقط یک سوال از جوابهای منطقی وعلمی استقبال و استفاده میتوانیم بکنیم.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 14:11
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
عرضِ تاسف و تأثر خدمت آذریهای عزیزمان به اطلاع عزیزان می‌رسد که خامنه از آذری ها است به زبان ترکی‌ مسلط هست و حتی شعر به ترکی هم می‌گوید. خانواده ایشان به مشهد رفتند و آن جا به علت نزدیک بودن به حرم سکنی گذاردند. خامنه یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شدهاست
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 15:29
bahram-e-gur - لایبرت ویل - آمریکا
golly47 - فرانکفورت - المان........دقیقا
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 15:40
zendehbad iran - تورنتو - کانادا
من خودم آذری هستم و اصلا هم دوست ندارم که یک وجب از خاک کشورم جدا بشه،بلکه همیشه گفتم که جمهوری آذربایجان باید به دوباره به اغوشه ایران برگرده،و من به شما قول میدم که این آقای سنا توررررررر از علیف اشغال پول گرفته و این علیف با لا بی‌ گری سعی‌ میکنه که این کارهارو بکنه.به هر حل این آقای سنا تور غلط کرده با هفت جدّش.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 15:42
rezvan mosavi - گیلان - ایران
آذرباجان مال ایرانه مدت قرارداد ترکمانچای و گلستان هم تموم شده مدتش یکصد سال بودمانند ماکائو و هنگ کنک باید به ما برگردانده بشه معمولا عضو جدا شده رو به مبدا پیوند میزنن نه اینکه کشور مبدا را باز تکه تکه کنن!
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 16:47
golly47 - فرانکفورت - المان
آمریکا هم بزودی تمام ایالت هاش که با چسب بهم چسبونده شده مستقل خواهند شد (( تجزیه شدن آمریکا )) تا دیگر بخاطر چندتا سناتور جاه‌طلب و ثروتمند هم دارایی‌شان از طریق مالیات و هم فرزندانشان را برای جنگ و کشته شدن از دست ندهند
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 17:34
babak khoramdin - لیورپول - انگلستان
تمام بد بختی‌های دنیا تمام جنگها و تجزیه‌ها ‌همش از گور اینها بلند می‌شه که راحت تر تسلط پیدا کنن به کشور ها این هم یک نوع برده داری نوین
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 18:46
iraneshomali - شیکاگو - آمریکا
دوستان عزیز زمانی که مشکلات آمریکا با ایران حل شود گور همه همسایه های نامرد ایران کنده است. آذبایجان جعلی حدودا 90 سال پیش و با پشتیبانی ترکیه جنایتکار و روسیه و به امید چنگ اندازی به خاک ایران تغییر نام داد. پیش از آن آران و شروان نام داشت و هیچ سابفه تاریخی جدا از ایران ندارد بر خلاف ارمنستان و گرجستان که پادشاهی قدرتمندی داشتند و حدود 600 سال تحت قیمومیت ایران بودند آذربایجان جعلی سعی بر تاریخ سازی دروغین دارد. آران و شروان و یا به عبارتی آیران شمالی جزو ایران تاریخی میباشد و قوم آذری تاریخ جدا از ایران ندارد و مطمئن باشید در آینده نزدیک به خاک اصلی پیوند خواهد خورد و وطن فروشان و نوکران پان ترک هیچ کاری از پیش نخواهند برد.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 17:53
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
OnLine. - تهران - ایران/klopatra7 - دوسلدورف - آلمان/ من با نظر شما موافق هستم , هیچ ایرانی با غیرتی حاضر به تجزیه ایران نخواهد شد و هیچ آذری هم از این پیشنهاد استقبال نخواهد کرد ما همه ایرانی هستیم و تمامیت ارضی ایران را به همین شکلی که هست نگه خواهیم داشت کسانی که خودشون را متعلق به آذربایجان روسیه میدانند , اختیار دارند که راهی کشور بشوند.
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 18:47
shiva5847 - همدان - ایران
یادمان باشه فارغ از مسائل سیاسی فقط باید به فکر حفظ ایران عزیزمان باشیم
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 20:27
shiva5847 - همدان - ایران
یادمان باشه فارغ از مسائل سیاسی فقط باید به فکر حفظ ایران عزیزمان باشیم
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 20:32
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
سرنوشت اذربایجان را در اخر خود مردم اذربایجانیها مشخص خواهند کرد نه غیر اذربایجانی هایی که از زمان شاه تا حالا در تلوزیون ملی ترک خ...می گویند و مردم ساکت غیر ترک معلومه خوشحالند و بجای اعتراض به توهین به هموطن ٬ ترک ستیزی خود را تایید می کنند ! درضمن عاقلها کمتر نظر می دهند و نظرشان منطقی نه مثل خیلی ها به روش زور و عقده ای ! دوستانی نظرات از من در اورده می نویسند برورند از نزدیک مشاهده کنند ! ما فقط مشکل رژیم نداریم مشکل بزرگ نژاد پرست هاست که اشکارا خود را برتر از ترکها می بینند
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 20:13
akbarboy - تبریز - ایران
اگه اذربایجان دوست دارید بخشی از ایران باشه باید یک سری شرایط دموکراتیک برای منطقه ما فراهم بشه ودر راس همه اونها تحصیل به زبان ترکی اذربایجانیه که این بزرگتربن خواسته ما از حکومت مرکزیه
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 20:51
babak khoramdin - لیورپول - انگلستان
bayat300 - همدان - ایران چه قد پول گرفتی‌ که اینجور چیزا رو بگی‌ آذری‌ها اصلا تو این صحبتها نیستن که بخوان جدا شن آذری‌ها آذربایجان را با ایران میخواند من خودم آذری هستم و بهتر از هر کسی دیگه می‌دونم خدا رو شکر آذربایجان اصلا تو فکر این حرفا هم نیست مرگ بر هر چی‌ وطن فروش بی‌ غیرت که از اینجور اراجیف طرفداری می‌کنن
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 20:15
*پسر شجاع* - تهران - ایران
جدا شدن آذربایجان بیشتر یه جکه ..من بعنوان یه آذری این رو میگم ..
‌چهارشنبه 8 شهريور 1391 - 21:15
universe123 - لندن - بریتانیا
چرا کسی نمیگه که امریکا توسط سفید پوستها اشغال شده و باید به صا حبان اصلی, که سرخ پوستان امریکا هستند, برگردانده بشه? دولت امریکا حق سرخ پوستان را پا یمال میکنه. برای نمونه; زبان مادری اینها داره از بین میره چرا حمایت نمیکنه?
‌پنجشنبه 9 شهريور 1391 - 00:01
SEVDA.Abhar - تهران - ایران
انتظار دیگه ای جز مخالفت با جدایی آزربایجان از تمامیت طلبهای پان آریائیسم نداریم . اما شماها باید بدونید که کمی دیر شده واسه این مخالفت ها. همه میدونن که آینده جامعه رو مردم عادی و عوام رقم نمیزنند بلکه دانشجوها و روشن فکرها و فعالان سیاسی و .. این کارو میکنن و به جرات میگم که همه این نخبه های سیاسی در مورد این اتفاقـ(جدایی آزربایجان جنوبی از ایران) هم نظر اند
‌پنجشنبه 9 شهريور 1391 - 01:14
bayat300 - همدان - ایران
babak khoramdin - لیورپول - انگلستان. شما در انگلیس هستی و سرت تو آخور بعضی هاست من که تو کشور خودم هستم من واقعیت ها رو گفتم تجزیه را کسانی شروع کرده اند که به عده زیادی از هموطنانشان توهین می کنند تحقیر می کنند و برایشان زبان و نژاد جعل می کنند هیچ ترکی در ایران خودش را آذری نمی داند ولی شماها مدام از آزری حرف می زنید این مردم ترک هستند خودشان این را می گویند و به این افتخار می کنند شماها هویتشان را نابود می کنید و با انحصار گرایی و نژاد پرستی کور آریایی گرایی باعث تجزیه کشور می شوید اگر کشورهای اروپایی دارند با هم متحد می شوند اول حق همدیگر را به رسمیت شناخته اند شما ها تمام اقوام ایران را فدای قوم خاصی می کنید
‌پنجشنبه 9 شهريور 1391 - 06:27
sepherdad - سیدنی - استرالیا
بیت۳۰۰ - همدان - ایران. دوست عزیز این مردم نمی‌تونن ترک باشن, من به عکس‌های زلزله زدگان که نگاه می‌کردم هیچ شباهتی بین انها و مردم مغلستان نمی‌دیدم، حالا اگر دوست دارن بگن ترک هستن اون حرف دیگری هست، آمریکا در سال گذشته میزان فروش اسله آش ۳ برابر شده فراموش نکنیم آمریکا جز صادرات اسله چیزه دیگری نداره
‌پنجشنبه 9 شهريور 1391 - 14:16
eessee - تهران - ایران
آخه پست فطرتها به شما چه ارتباطی داره همیشه خودتونو نخود هر آشی میکنید برید بمیرید حقتونه طوفان ایزاک بیاد دهنتونو سرویس کنه.
‌پنجشنبه 9 شهريور 1391 - 19:13
akbarboy - تبریز - ایران
دوست عزیز از استرالیا ما ترکیم دوست داریم همه شماها اینو بدونید و درک کنید وبا احترام متقابل تو این کشور زندگی کنیم اگه هدف دیگه ای دارن بعضی دوستان من جمله تلاش برای نابودی زبان مادری ما اونوقت ما هم یک سری کارهای دیگه مجبوریم انجام بدیم.
‌پنجشنبه 9 شهريور 1391 - 20:08
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
جدایی می‌خواهید؟؟ گورتان را گم کنید به هر خراب شده یی که دوست دارید----(((((------اران نام -حقیقی‌--آذربایجان بالا است-با حیله ی روسیه ی کثافت این نقشه انجام شد برای مقاصد کثیف!!!))) جوک و این مسائل را هم مطرح نکنید با اینکه کار خوبی‌ نیست---- در اکثر کشورها این هست!!!خیلی‌ مزدور کثافت ملا کم بود جدایی طلبان کثیف هم وارد گود شدند!!!! بلای پسر شجاع!!!!فرزند ایران از آذر آبادگان و سرزمین بابک -- وسط مغز خیانتکاران علیف!!!
‌پنجشنبه 9 شهريور 1391 - 21:38
atabay2021 - خوی - ایران
دوستان، زبان ترکی شاخه های زیادی دارد مثل استانبولی، ترکمنی، ازبکی، اویغوری، تاتاری، ... و ترکی رایج در محدوده ایران که باز تفاوت هایی بین مثلا قشقایی ها با ساکنان منطقه آذربایجان ( از تهران گرفته تا مرز ترکیه) هست و حتی در برخی مقاله های زبان شناسان، زبان مجارها، بلغارها و .. در این ردیف تقسیم بندی می شود (جستجو در اینترنت مفید است) حالا اگر دوستان فارس چه حکومتی چه ساکن خارج و یا داخل کشور در دل خود نوعی برتری نسبت به ترک ها احساس می کنند در حقیقت تجزیه ایران را امضا می کنند و بس.
‌پنجشنبه 9 شهريور 1391 - 22:07
reality check - تهران - ایران
شماهایی که خاک را از انسانها با ارزشتر می دانیدمشهود است که اصلا دموکراسی را در نیافته اید . میدانید که حق استقلال و حق تعیین سرنوشت در منشور حقوق بشر قید شده است .بجای احساساتی شدن و فحاشی منطقی فکر کنید که چرا ملتها در هر کجای دنیا مخواهند مدیریت حدود جغرافیایی خود را بدست بگیرند مثلا کبک در کانادا یا اسکاتلند که پیشنها جدایی از بریتانیای کبیر را در پارلمان مطرح کرده. مگر خاک جدا میشود نخیر فقط اداره امورات متفاوت میشود انسانها همانجا زندگی خواهند کرد شما اگر به ازادی و ارزش انسانهااعتقاد دارید باید به مردم ان منطقه حداقل حق بحث وگفتگو بدهید که اتش زیر خاکستر نماند مگر اینکه چشم طمع به ثروتش دوخنه باشیدکه از دیکتاتورهای حال حاظر ایران بدترند. اگر حکومت دستتان بیفتد چه کار میکنید همه را از دم تیغ میگذرانید به جرم ازادی بیان خواستن.یک نفر کامنت درست حسابی با ارزش که ریشه یابی کند این مشکل را نگذاشته....
جمعه 10 شهريور 1391 - 01:32
babak khoramdin - لیورپول - انگلستان
bayat300 - همدان - ایران آخوری که میگی‌ برازندهٔ سر مبارکه خودته و ضمنا من خودم آذری هستم تو نمیخواد بیای توضیحات الکی‌ بدی آذری‌ها ایرانیان اصیلن و هیچ وقت خواستار جدائی نیستن و ضمنا الان اینقد ادغام شدن که هیچ تفاوتی بین اقوام مختلف ایرانی‌ نمبینن و همه را ایرانی‌ و هموطن میدونن خواهشا دیگه از این جوکها نگو لطفا به نظر من جزای هر کسی‌ که می‌خواد باعث اختلافات قو می و زبانی در ایران بشه مرگ هستش
جمعه 10 شهريور 1391 - 01:27
uk.ali - لیورپول - انگلیستان
دوستانی که می گویند ما اذری هستیم راست می گویند !واقعا انها اذریند ! بیرون از اذربایجان خیلی دیدم چون انها از ترس جکهای و توهین ها به مردم ترک خود را ضیف یافته و تسلیم تغییر اصالت داده والا تاریخ اذری از زمان کسروی شروع می شود !من تا حالا در اذربایجان عمری زندگی کردم از کسی نشنیدم بگه من اذری هستم همه همیشه گفتن ما ترک هستیم واین حقیقی بیش نیست یک روزی به مادر بزرگم گفتم تو اذری؟گفت اذری خودتی ! اذقون اغلو اذقون ! انهایی به هر ملتی در ایران توهین می کنند اولا یا بی سوادند یا سواد کمی دارند اما عقده ای هستند و مسیر تروریستی را طی می کنند نه انسان دوستی !
جمعه 10 شهريور 1391 - 02:28
از نسل آریو برزن - تهران - ابران
ننگ بر آمریکای غاصب
جمعه 10 شهريور 1391 - 09:22
فرزند پاسارگاد - تهران - ایران
این دیگه بحث خاک پاک ایرانه بهتره این بی سروپا بیشتر در مورد حرفاش فکر کنه. اگر لازم باشه اون قسمت از آذربایجان که از ایران جدا شده رو هم پس مبگبربم هر کی هم مشکلی با این داره اونطرف رود ارس حرف بزنه
جمعه 10 شهريور 1391 - 11:14
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
کسی نیست به این نادان بگوید آذربایجان به تو چه ربطی دارد؟ خیلی مغزت میکشد فکری به حال اقتصاد امریکا بکن که بیکاری روزبروز بیشتر میشود.
جمعه 10 شهريور 1391 - 14:09
narcisse - مشهد - مشهد
آقای خامنه ای اصالتا آذریه ولی بزرگ شده ی مشهده اگه دقت کنید موقع برخورد با آذری زبانان باهاشون ترکی حرف میزنه
جمعه 10 شهريور 1391 - 19:30
e.che guevara - تهران - ایران
بهتره کشور تا می تونه کوچیک شه - قم بمونه با مشد واسه ایران کافیه - روزه خونا همین جاها رو اداره کنن شاکار کردن
دوشنبه 13 شهريور 1391 - 15:55
amir_0511 - مشهد - ایران
هیچ غلطی نمیتونن بکنن.آذربایجان هم جزیی از ایرانه عزیزمونه،خود آذری ها هم به اینکه ایرانی هستن افتخار میکنن،دیگه نمیزاریم ایرانمون ازینکه هست کوچیکتر بشه،ماخیلی از خاک وطنمونو بخاطر ندونم کاری حاکمامون از دست دادیم اما دیگه نمیزاریم حتی یه وجب از خاکمونو ازمون جداکنن.به این عربایه شکم گنده بیخاصیت هم میگیم فکره اینکه این جزایره 3گانه ما ماله اونا بشه رو نکن وگرنه ماایرانی ها کاری میکنیم که مملکتشون باخاک یکسان بشه،زنده باد ایرانو ایرانی..زنده باد وطن،ایرانه سربلند
‌سه شنبه 14 شهريور 1391 - 21:06
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.