تنگه هرمز و تنگناهای پیش روی ایران , مقاله ای از دکتر بهروز بهبودی

هرچند اخبار این روزها درباره ایران و به خصوص تنگه هرمز به ظاهر متناقض جلوه می‌کند، نگاهی عمیق‌تر به موضوع، نشان‌دهنده سردرگمی مقام‌های جمهوری اسلامی در برابر افزایش تحریم‌های جهانی است. امروز جمهوری اسلامی چون مشت‌زنی است که پس از برخاستن از زمین، گیج از ضربات دریافت کرده، بی‌هدف به هر سویی مشت می‌اندازد. از این‌رو در حالی که برخی از مقام‌های ایران، به انکار تصمیم ایران درباب بستن تنگه هرمز پرداخته و گفته‌اند ایران قصد بستن این تنگه را ندارد، دیگرانی در سطوح بالای نظام بنا را بر تهدید نظامی و بستن تنگه هرمز نهاده‌اند.

 این سیاست، سیاستی نخ‌نما در تاریخ جمهوری اسلامی به شمار می‌آید. اساس این سیاست چنانکه رویترز از یک سخنگوی وزارت امورخارجه بریتانیا نقل کرده، بر بنیاد منازعات لفظی است. نکته جالب آنکه آغازگر این منازعات لفظی یک نظامی نیست. محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور ایران، گوی سبقت را از نظامیان برد و باب بستن تنگه هرمز را در منازعات موجود گشود. در ادامه، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، حبیب‌الله سیاری، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، حسین سلامی و مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ایران از نظامیانی بودند که درباره مسأله پیش آمده اظهارنظر کردند. پیش از این منازعات لفظی و یا تقریباً همزمان با آنها، جمهوری اسلامی، رزمایشی ده روزه را به نام ولایت در سواحل جنوبی ایران به وسعت دو هزار کیلومتر مربع اجرا کرده بود تا قدرت نظامی خود را به دنیا نشان دهد.

چنانکه از قول یکی از مقام‌های بریتانیا نقل کردیم، امروز دنیای غرب می‌داند تمام این ادعاها، توخالی و بی‌بنیاد بوده و تنها جنبه تبلیغاتی دارد. از سوی دیگر به رغم تبلیغات فراوان درباره نیروی نظامی و انتظامی ایران، سران ایران خود نیز می‌دانند توانمندی‌های نظامی آنان در مقایسه با توان نظامی غرب در چه حد و پایه‌ای است و به فرض محال اگر توان نظامی‌اش حتی در حد قدرت‌های بزرگ دنیا باشد، تا چه اندازه می‌تواند در برابر اجماع جهانی تاب بیاورد. سیاست‌های مداخله‌جویانه حکومت ایران  نه تنها در سطح جهان که در سطح منطقه نیز دوستی برای آنان باقی نگذاشته الاّ کشوری چون سوریه که درگیر مطالبات به حق مردم خود است و گروهک‌هایی در فلسطین و لبنان که حیاتشان به نوعی در گرو کمک‌های جمهوری اسلامی است و از دستشان کاری برای کمک به تغییر شرایط ایران برنمی‌آید و این همه یعنی انزوا و تنهایی هر چه بیشتر ایران در عرصه‌های خارجی. افزون بر این موقعیت نظام در داخل نیز چندان با ثبات نیست. رهبران جمهوری اسلامی می‌دانند به سبب عملکرد سی ساله‌شان، امروز نیروهای وفادار به نظام نیز، چون جوانان اول انقلاب نیستند.

 نسل اول انقلاب هنوز چیزی از فساد موجود در نظام نمی‌دانست، وسایل ارتباط‌جمعی و رسانه‌ها چون امروز قدرتمند نبودند، از این‌رو رهبر و نظام موجود را مقدس می‌دانست و در گرماگرم ایمان انقلابی خود با تمام وجود و از جان و دل می‌کوشید، امّا نسل امروز می‌داند آنچه نظام ایران بر طبل آن می‌کوبد قرائتی خشن و خودکامه از دینمداری است درست  شبیه قرائت طالبان و القاعده. این نسل می‌داند به رغم تبلیغات فراوان روحانیون وابسته به نظام، رهبر و نظام ایران نشانی از تقدس در خود ندارند. امروز به برکت بالاتر رفتن سطح آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی، تعقل و اندیشگی، تحلیل‌های مردم و از جمله سربازان و نظامیان مشغول در ارگان‌های نظامی ایران دگرگون شده است و از آنجایی که سران ایران نیز در خلأ زندگی نمی‌کنند خود از این موضوع با خبر هستند. آنها می‌دانند در صورت بروز جنگ این نسل چون نسل اول انقلاب در میدان مبارزه حاضر نخواهد شد. مشکل دیگر جمهوری اسلامی فرماندهانی است که از ثروت‌های نامشروع و از طریق قاچاق کالا فربه شده‌اند. این دسته منافع شخصی را رها نمی‌کنند تا به منافع ملی بپردازند.

سران جمهوری اسلامی خود می‌دانند تهدید به بستن تنگه هرمز شاید تنها شوکی به بازار بین المللی وارد سازد، امّا در عمل بازنده اصلی ماجرا خودشان خواهند بود چرا که اقتصاد تک محصولی ایران وابسته به صادرات نفت است. سران ایران می‌دانند غرب توان آن را دارد برای تامین و گذار نفت مورد نیاز خود از راه‌های دیگر استفاده کند و کشورهای عربی صادر کننده نفت نیز با آنها همراهی خواهند کرد. کشورهایی که دل خوشی از سیاست‌های مداخله‌جویانه ایران ندارند.

جمهوری اسلامی می‌داند امروز تنها و منزوی است، اما نمی‌پذیرد و یا نمی‌خواهد بپذیرد که  این انزوا محصول ندانم‌کاری‌ها و سیاست‌های غلطی بوده است که سی سال بر آن پای فشرده‌اند. سیاست‌های غلطی که همواره بر بنیاد تراشیدن دشمن و مبارزه با آنان بوده است حتی به قیمت از دست رفتن ارج و مقام ایران و ایرانی در جامعه بین‌المللی و از دست دادن دوستان. بنابر آنچه گفته آمد بستن تنگه هرمز تنها دروازه‌های نفت ایران را به روی بازارهای دنیا خواهد بست و جمهوری اسلامی از این موضوع آگاه است. در واقع حکومت ایران در صورت چنین اقدامی، دست به یک خودزنی بزرگ خواهد زد.

با این تفاصیل و مرور عمر سی ساله نظام جمهوری اسلامی در می‌یابیم  هرچند حاکمان ایران به قوانین بین‌المللی چندان پایبندی ندارند و به راحتی هنجارشکنی می‌کنند، در بزنگاه‌های خطر به آسانی از همه چیز گذشته و امتیازهای فراوانی به طرف‌های مقابل می‌دهند زیرا در نگاه آنان «حفظ نظام از اوجب واجبات است.»

 سال‌هاست مردم ستمدیده ایران تاوان ندانم‌کاری‌های نابخردانه دولتمردان خود را در دشمنی با غرب به خصوص آمریکا می‌دهند تنها به این دلیل که کسی یا کسانی از این کشور یا کشورها دل خوشی ندارند و می‌خواهند به دنیا اثبات کنند که می‌توانند پشت آمریکا  و هم پیمانانش را به خاک برسانند امّا چنانکه آمد در لحظه‌های خطر و درماندگی، سرمایه‌های ملی و میهنی را به هدر داده تا همچنان در دور قدرت باقی بمانند.

قدرت و ثروت انگیزه‌هایی هستند که این بیگانگان با مردم و تاریخ و فرهنگ ایران را همچنان راغب به حفظ اریکه قدرت می‌کند. در این میان اگر ایران هم ویران شود و پشت مردم زیر بار تحریم‌های طاقت‌فرسا خم‌تر شود باکی نیست، زیرا اساساً بیگانه نسبت به هیچ کس و هیچ چیز تعلق خاطری ندارند جز خود.

امروز پس از سی و سه سال، جمهوری اسلامی همچنان این دور باطل و نخ‌نما را ادامه می‌دهد؛ ستیزه، خالی کردن میدان و امتیاز دادن به هنگام خطر. دنیا باید بداند به حاکمانی که ایران را به تاراج داده، سرنوشت مردم را به بازی گرفته، و برای ماندن بر تخت قدرت دست به هر کاری می‌زنند و معمولاً از جیب مردم ایران هم خرج می‌کنند، امید و اطمینانی نیست. کژی در این نهاد بی‌بنیاد اساساً اصلاح‌پذیر نیست. دنیا باید بداند که نظام حاکم بر ایران، تناسبی با گفتمان‌های دنیای امروز و منش مردم ایران ندارد مردمی که به رغم شایستگی‌ها و خردورزی‌ها و سطح آگاهی مثال زدنی در چنگال دیومنش‌هایی خودکامه اسیر آمده‌اند.

مردم ایران هم می‌دانند جمهوری اسلامی امتحان‌های خود را پس داده و مردود شده است. از این‌رو صبح دیگری را در سرزمینی آزاد چشم انتظارند. من نیز همچون مردم ایران برآنم این روزگار نامراد چندان به طول نخواهد انجامید و ایرانیان به آنچه شایستگی‌اش را دارند یعنی آزادی و دموکراسی، خواهند رسید. برای رسیدن به این مهم نیز همدلی‌ها و پیوستگی‌ها لازم است.

ایرانیان آگاه می‌دانند هرچند بسیاری از فرماندهان نظامی فاسد هستند، انسان‌های پاک و شریف نیز در میان آنها کم نیستند، کسانی که در دام ثروت اندوزی‌های نامشروع نیفتاده و هنوز دلی در سینه دارند که به عشق ایران می‌تپد.

 آنها در جستجوی دستان دوستانی هستند که  آزادی ایران را رقم بزنند و من بر این باورم که آن روز دور نیست.

بهروز بهبودی
8 ژانویه 2012 / ونکوور

+312
رأی دهید
-85

ariya777 - تهران - تهران
حرفش حقه. کاملا موافقم
شنبه 24 دي 1390 - 11:14
shahrooz93 - دبی - امارات
موضوع مشکل مردم با حکومت فاسد ایران چه ربطی به جنگ با بیگانگان دارد؟ مردم به هیچ وجه اجازه نخواهند داد که کشور به دست بیگانگان بیافتد. با این حرف‌هایت، مردم کشور خود را رها نمی‌کنند تا هرکسی خواست آن را به تاراج ببرد. اگر خدای ناکرده مردم ایران از مقابله با بیگانه خودداری کنند نتیجه‌اش فاجعه‌بار خواهد بود. همانند این است که از چاله به چاه بیافتیم. فکر می‌کنید پس از آن که آمریکا حمله کرد دیگر کسی به فکر مردم است؟ همین زندگی فلک زده‌ای که مردم در ایران دارد را هم به خون خوهند کشانید.
شنبه 24 دي 1390 - 12:09
ایرانزمین - یوتوبوری - سوئد
با درود برشما جناب بهروز بهبودی ولی گوش شنوا کو،رژیمی که از بنیاد با؟دروغ؟ ریاء؟ دزدی ؟دشمن تراشی ؟آشوب؟ خرابکاری؟ دخالت؟ قلدری ؟تفکری شیطانی ؟وفقط شغل شریفش تروریست پروری نآهلان و بیسوادان لبنان وفلسطینیست تاحدی که برای جلوه دادن قدرتش،ملت ایران رادستگیر،شکنجه، تجاوز،اعدام ،وحتی ترورهم میکند تا وانمود کندکه ایران وایرانی دشمنان زیادی دارد و چندصباحی به عمرکثیفش بیفزاید ولی مطمئن هستیم که دیگه نفسهای آخرشه
شنبه 24 دي 1390 - 12:21
محمداصلی - تهران - ایران
من با تمام این تحلیل ها موافقم غیر از آنچه از آگاهی مردم ایران و شایستگیشان برای دموکراسی سخن گفته است . به اعتقاد من متاسفانه برخی از مردم ایران هنوز مردودی جمهوری اسلامی را باور ندارند زیرا خرافات دینی و ناآگاهی و بی خبری از دستاوردهای واقعی جمهوری اسلامی که چیزی جز تباهی و غارت سرمایه های مادی و معنوی کشور نیست چنان قفل ناگشودنی ای بر ذهن آنها زده است که قادر به درک واقعیات و ستمی که بر آنان تحمیل شده است نمی باشند . هنوز در قرن بیست و یکم ساده لوحانی وجود دارند که می پندارند آخوندها نماینده خدا هستند و ولی وقیح جانشین امام زمان است و با او صحبت می کند و یاری می طلبد !!! کافی است نظرات بعضی از کاربران همین سایت را بخوانیم تا در کمال ناباوری متوجه شویم که چنین کسانی هرچند اندک واقعا وجود دارند .
شنبه 24 دي 1390 - 13:51
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
پس با امید به اینکه این حکومت جهل و جنایت ،فساد و تزویر، اشغال گر و آدام خوار به زودی توسط مردم و ارتش‌های آزادی بخش آمریکا،اسرائیل و ناتو ریشه کن شده و با به دار کشیده شدن علی‌ خامنه‌ای (معروف به علی‌ گدا روضه خوان ۵ زاری سابق در مسجد کرامت مشهد!) در میدان توپخانه تهران ، لکه ننگی به اسم حکومت فاشیست اسلامی برای همیشه از دامان میهن ما پاک شده و این کابوس وحشتناک پایان پذیرد.امین
شنبه 24 دي 1390 - 17:34
دنیای وحشی - تهران - ایران
بااینکه هرگزززززز از تعدی و دست درازی کردن و ناخن زدن خارجیها به کشورم احساس رضایت نداشتم ولی بعداز گذشت سی و اندی از حکومت نابخردانه و دشمنانه ملایان برسرزمینمان و نابودی فرهنگ و آداب و رسوم و ملیت ایرانی مان و حس حقارت و بدبختی که توسط آنان درتک تک ما ایرانیان درهرجای دنیا که هستیم باعث شد براین باور باشم که تنها راه چاره نجات همه ما ملت ایران یک سره کردن کار ملایان و از بین بردن تک تک آنان است ولو با حمله بیگانگان این کار میسر باشد .
شنبه 24 دي 1390 - 20:41
hadis-iran - برلین - آلمان
هفته های متمادی است که مطالب دکتر بهبودی را از طریق سایت ایرانیان انگلستان و سایت گویا پیگیری میکنم و بسیار آموخته ام اما پیامی را دوست دارم به ایشان برسانم که امید وارم شورای دمکراسی برای ایران بتواند در آینده با سازماندهی برنامه ای روشن مطالب و پژوهشهایشان را در قالب مجله و وب سایت به جامعه ایران معرفی کنند بی شک چنین مراکزی در آینده ایران آزاد میتوانند نقش بسزایی را بازی کنند و در حمایت از آزادی و دمکراسی نقشی ویژه داشته باشند . ایران ازاد و سربلند و سپاس از سایت ایرانیان انگلستان
یکشنبه 25 دي 1390 - 14:03
Kourosh_FF - پاریس - فرانسه
من کاملا با ایشون موافقم ، به امیده ایرانی‌ مدرن آزاد و پیشرو ...
یکشنبه 25 دي 1390 - 14:30
bahram-g - آمرسفورت - هلند
۱-سیاست حکومت ایران در اجرای چند صدایی ابتکار جالبیست که باعث گیج شدن غرب شده و اما غرب پیام اصلی‌ ایران را می‌گیرد و این ایرادی ندارد آقای بهبودی. ۲-تبلیغ در جنگ بسیار مهم هست و با همین شکل تبلیغ نادر شاه بدون جنگ روس‌ها را از شمال فراری داد و این هم ایرادی نیست که حکومت تبلیغ تو خالی‌ می‌کند ۳-نسل اول انقلاب با رهبری خمینی انگلیسی‌ کاملا فاسد بود و نسل حاضر با حذف عناصر خائن یکدست تر شده.۴-حکومت ایران اشتباه زیاد کرده اما با وجود طرفداری ۵۰% از مردم ایران از این حکومت این مردم هستند که تصمیم می گیرند و این هم نیمی از دموکراسی است. شما نماندید که رای شما حساب شود.۵-بستن تنگه هرمز اگر فقط ۱ ماه ادامه داشته باشد ۱۰۰ میلیارد دلار به آمریکا صدمه میزند و این و سایر تلاش‌ها باعث جلوگیری از حملهٔ احمقانه به ایران می‌‌شود.۶-قوانین بین‌المللی توسط چند کشور نوشته شده اند و دلیلی‌ ندارد ما با آن پایبند باشیم.۷-هر چقدر ثروت‌های ایران از بین رفته همینکه با وضع موجود ایران در جنگ با عراق پیروز شد و دست انگلیس را تا حد امکان از ایران کوتاه می‌کند و در حال سخت بمب اتمی‌ است من ایرادات آن را می‌بخشم.
یکشنبه 25 دي 1390 - 14:17
بابک - سبزوار - ایران
بسیار عالی بود متشکرم دکتر
یکشنبه 25 دي 1390 - 18:10
bename zartosht - تهران - ایران
ای قربون دهنت ملت ما دچار مذهب متعصب شده خرافه پرستی البته نه همشون ولی یه عده هستن خودشونو به خواب زدن نمیخوان بیدار شن مگه یه تل انکگور خیلی شدید برادر من مردم به نون شب مهتاج شدن اون وقت شما حال میکنی ضرر به امریکا زدیم در ضمن ایران توی جنگ با عراق با خفت بعد از این همه شهید قطع نامه رو پذیرفت بیدار شید .........ای وای من
دوشنبه 26 دي 1390 - 01:32
reza reza - تهران - ایران
با سلام. حرف های آقای دکتر نشان دهنده آن است که اطلاعات ایشان از مردم و داخل ایران بسیار سطحی و دور از واقعیت است بنده بعنوان یک ایرانی آزاد و فارغ از هرگونه گرایش سیاسی بعرض ایشان می رسانم که درطول سی سال گذشته بارها و بارها اتحاد جهانی قصد شکست حکومت جمهور ی اسلامی را داشته اند و لیکن به هزاران دلیل موفق به این کار نشده اند آقای دکتر شما که هزاران کیلومتر از مریضی که برای او نسخه تجویز می کنی فاصله داری و معنی بسیاری از کلماتی که انشاء و تحریر می کنید را صرفا در داخل کتاب های دنشگاهی ملاحظه و بدست آورده اید در میدان عمل چه کارنامه ای از خود ارائه کرده اید؟ آیا صرفا منتظر این هستید که با توصیه های شما مردم به خیابان بریزند و حکومت را سرنگون و بعد شما و امثال حضرتعالی که در کوران حوادث و سختی ها ( مانند جنگ و سال های سال تحریم ) در اوج آسایش و رفاه زندگی کرده اید قدم رنجه کنید و بیائید بعنوان مهاجرین و تبعید ها مملکت و زمانم را بدست بگیرید.
دوشنبه 26 دي 1390 - 03:56
پریستوک - تهران - ایران
bahram-g - آمرسفورت - هلند. ۱- عدم ثبات و ضعف داشتن و ناهماهنگی ابتکار نیست و نشان از هرج و مرج و بی قانونی و ضعف مطلق است. ۲-تبلیغ در جنگ بسیار مهم هست به شرطی که دیگران ندانند که بلوف و خالی بندی مطلق است. ۳-نسل اول انقلاب با رهبری خمینی انگلیسی‌ کاملا فاسد بود و نسل حاضر طرفداران حکومتی از نسل قبل فاسد تر و خونخوار تر است چرا که با بالا رفتن سطح اگاهی جوانان تحصیل کرده و آگاه به انقلاب شما پشت کرده و باقی مانده تعدادی شستشو شده ی مغزی هشتند که خود را ارزان به ساندیسی می فروشند.۴-حکومت ایران اشتباه زیاد کرده و مانند دراز گوشی در گل مانده و تنها 5% خائن و دزد که از این راه مبالغ کلانی به جیب زده اند طرفدار رژیم هستند که در صورت پس بودن هوا فلنگ را می بندد+ 5% شستشوی مغزی شده که امیدی به آدم شدن آن ها نیست و همان بهتر که فدا شوند. ۵-بستن تنگه هرمز یک روز هم نمی تواند ادامه داشته باشد چون ایران تجهیزات آن را ندارد.
دوشنبه 26 دي 1390 - 06:32
پریستوک - تهران - ایران
6. قوانین بین المللی توسط چند کشور پیشرفته و با پایبندی و اصول منطقی و سیاسی و دموکراسی نوشته شده و هر حکومت قانونمندی باید از آن تبعیت کند، این حرف شما مانند این است که دزد بگوید چون من قوانین مملکتی را ننوشته ام و مخالف میل من است از دیوار مردم بالا می روم. 7. از ایران ویرانه یی بیش باقی نمانده چون کنام وحوش گردیده. وحوشی که می خواهند بر خلاف جریان دنیا شنا کنند و هرگز موفق نخواهند شد و سرمایه یی که باید صرف آموزش و پرورش جوانان ایرانی و آبادانی ایران می شد، صرف عیش و نوش و ندانم کاری ها و شعبان بی مخ بازی های سران نالایق این حکومت شده و اثر سوء آن چند دهی دیگر نمایان خواهد شد و امروز هم هر آن چه که ما داریم از دوراندیشی و زحمات شایان توجه و انکار ناپذیر حکومت پهلوی ( از تعلیم تربیت و آبادانی گرفته تا تجهیزات جنگی که منجر به مقاومت ایران در جنگ با عراق - و نه پیروزی - شد) است.
دوشنبه 26 دي 1390 - 06:41
bahram-g - آمرسفورت - هلند
آقا یا خانوم زرتشت: تعصب مذهبی‌ یکجور واکنش خودکار روح انسان به محیط است و مختص جامعه ایرانی‌ نیست. مذهبی‌‌ها جزو اقشار خطرناک جامعه نیستند و جای نگرانی نیست. شکل مذهبی‌ سیاست امروز ایران فقط یک ظاهر است و جنگ اصلی‌ بدست گرفتن سهمی از تجارت نوین جهانی‌ است توسط ایرانیان که غرب نمی‌خواهد امتیاز بدهد و ما باید امتیاز بگیریم. اگر حتا ۱۰% ایرانیان نان شب ندارند البته جای تأسف است و اما نمیتوانیم بخاطر آن همه چیز را فدا کنیم...اگر گرسنگان به ۳۰% برسند جنگ داخلی‌ شروع میشود و اگر به ۵۰% برسند ایران عزیز تجزیه میشود. اما نگران نباشید چون اتاق فکر حکومت این را می‌داند. کشته دادن در جنگ خفت نیست و خوشحالم از اینکه دوباره تکه‌ای از خاک ایران را مانند بحرین به نام دموکراسی از دست ندادیم.
دوشنبه 26 دي 1390 - 10:16
bahram-g - آمرسفورت - هلند
در پاسخ به پریستوک: اگر غرب کوچکترین ضعفی را پیدا کند آن را ندیده نمیگیرد و شما مطمئن باشید که تبلیغات ایرانیان جواب خود را داده. همین تبلیغات تو خالی‌ چند صدایی. قوانین جهانی‌ مربوط به آلاینده‌ها سال‌ها است توسط آمریکا نقض می‌‌شود و همچنین پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی‌...پس چرا حکومت قانونمند آمریکا به آن پایبند نیست؟مثال از این قبیل زیاد است....بستن تنگه هرمز با نظر متخصصین حد اقل ۱ ماه میتواند بطور کامل ادامه پیدا کند و تا ۳ ماه امن نخواهد بود... اگر در ایران ظلمی احساس می‌کنید باید بدانید که ایرانی‌ است که ظلم می‌کند و از ماست که بر ماست. نسبت دادن مشکلات به ۵% مردم پاک کردن صورت مساله است و ادامهٔ طرز فکر شما به تصفیه نژادی منتهی‌ میشود و تجزیه ایران. همان چیزی که نظام نوین جهانی‌ می‌خواهد. حالا که سرنوشت ایران با توحش مغولی و اندیشه‌های عربی‌ و استعمار نوین گره خورده باید بیشتر متفکر باشید تا پرخاشگر.
دوشنبه 26 دي 1390 - 11:32
پریستوک - تهران - ایران
bahram-g - آمرسفورت - هلند 1. من پرخاشگری نکردم و خیلی منطقی جواب تک تک ادعاهای شما را دادم. من و شما خوب می دانیم که عدم حمله ی غرب تا کنون دلیلی بر تبلیغات تو خالی ایران نیست، صدام و قذافی و ... خیلی از همین قبیل هارت و پورت ها کردند و به موقع به حسابشان رسیده شد، آسیا به نوبت. 2.چه شما تایید کنید و چه تایید نکنید مشکلات این مملکت به سران فاسد آن که از آن ها حمایت می کنید، مربوط است و اگر بخواهیم به تفصیل در مورد این مساله بحث کنیم از بحث اصلی منحرف می شویم و صحبت های من هیچ ارتباطی به تصفیه ی نژادی ندارد اگر از لفظ جوان ایرانی من چنین استباطی کرده اید که ترک لر بلوچ و. همه ایرانی محسوب می شوند. 3. آمریکا اگر قوانینی را نقض می کند ابر قدرت است و کسی حریفش نمی شود گرچه نقض قانون در هر مرتبه ای خطاست. ولی این دلیل نمی شود که ایران ( سران حکومتی ) هم بخواهد این قوانین را نقض کند چرا که نه قدرت آن را دارد و نه جنبه ی آن را. فقط بودجه ی آن را داشت که به لطف الهی به زودی منبع درآمدش به موجب تحریم ها قطع خواهد شد.
دوشنبه 26 دي 1390 - 14:33
پریستوک - تهران - ایران
4. نتیجه ای که خواستم بگویم و شما متوجه اصل منظور من نشدید این بود : بی جهت در ازای گرفتن لقمه یی کیک و ساندیس یاوه سرایی نکنید و از شعبان بی مخ های توخالی جمهوری اسلامی تعریف و تمجید دروغین نکنید که خوب می دانیم این تبلیغات طبل تو خالی بیش نیست. بیش تر مایل نیستم با شما بحث کرده و شما را مخاطب قرار دهم چرا که نه وقت آن را دارم و نه مایلم از این طریق سهمیه ساندیس شما افزایش یابد!
دوشنبه 26 دي 1390 - 14:36
shahrooz93 - دبی - امارات
پریستوک - تهران - ایران. ایران اگر در هر چیزی سرمایه گذاری نکرده باشد، در زمینهٔ تجهیزات جنگی سرمایه‌گذاری کرده است. فکر می‌کنی پول ملت بدبخت ایران به مدت ۳۳ سال چه شده؟ بیشترش در ساخت وسایل جنگی مصرف شده و من و شما خبر نداریم. اگر آمریکا لحظه‌ای به بلوف بودن این تبلیغت ایران شک کند، حمله را آغاز می‌کند. اما این کار را نمی‌کند چون واقعیت را می‌داند و فقط با تبلیغات وسیع رسانه‌ای سعی در «ششتوشوی مغزی» مردم دارد. اینو بدانید که اگر به ایران حمله شود و هیچ کسی از ایران حفاظت نکند، وضعیت شماهایی که در ایران زندگی می‌کنید بسیار اسفبارتر خواهد بود. پس لطفا گول حرف‌هایشان را نخوردید که آن‌ها با حمله به ایران برایمان دموکراسی می‌آورند. دموکراسی چیزی جز سو استفاده نیست. اینو باید شما هم بدانید که مردم ایران اکثرا دارای «سطح دانش پایین» و «خرافه پرست» هستند. پس به راحتی می‌توان مردم را با یک تبلیغ رسانه‌ای فریب داد تا شخص مورد نظر در انتخابات رای بیاورد. پس فکر دموکراسی را از ذهن بیرون کنید. اینو هم بدانید که حکومت باید به دست مردم عوض شود و بس. به امید آن روز.
دوشنبه 26 دي 1390 - 19:09
پریستوک - تهران - ایران
shahrooz93 - دبی - امارات ایران اگه قرار بود جنگی رو پیروز بشه تا حالا تو فلسطین و سوریه و افغانستان و عراق پیروز شده بود. این در واقع ایرانه که داره تو این جبهه ها می جنگه و حالا این جنگ که بازندش هم معلومه کم کم داره شکل علنی به خودش می گیره !
‌سه شنبه 27 دي 1390 - 14:57
shahrooz93 - دبی - امارات
ایران مگه تا به امروز تو افغانستان، سوریه، فلسطین و .. جنگ کرده؟ من منظورم جنگی که به صورت علی بین ایران و کشورهای دیگر در بگیرد نه پشت پرده جنگ کردن.
‌سه شنبه 27 دي 1390 - 21:18
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.