۵۱ نفر به جرم اختلاس‌های مالی کلان در ایران محکوم شدند

۵۱ متهم به جرم اختلاس، کلاهبرداری و تضییع اموال دولتی در مجموع به مبلغ تقریبی بیش از پنج هزار میلیارد ریال محکوم شدند.
 
به گزارش تارنمای قسط،، سایت اطلاع‌رسانی مجتمع قضایی رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی، با رسیدگی به هفت پرونده بزرگ مالی، برای ۵۱ متهم بیش از پنج هزار میلیارد ریال قرار مجرمیت صادر شد.
 
بنا به این گزارش یکی از مهم‌ترین پرونده‌ها در این زمینه به یک مدیر هواپیمایی شرکت هما و ۱۰ متهم دیگر مربوط می‌شود.
 
این ۱۱ نفر به اتهام "تحصیل مال از طریق نامشروع، تضییع اموال دولتی و معاونت در تبانی در معاملات دولتی" مجرم تشخیص داده شدند.
 
وزارت اطلاعات به این پرونده رسیدگی کرده و مشخص شده است متهم ردیف اول در جریان خرید ۱۱ فروند هواپیما ـ مدل‌های فوکر ۱۰۰، ۷۴۷ باری، ایرباس ۳۲۰ و ... با بهره‌گیری از تبدیل نرخ ارز و اخذ پورسانت در مجموع به مبلغ چهار میلیون و ۵۲۳ هزار و ۹۵۴ یورو اختلاس کرده است.
 
این مدیر هواپیمایی با سوء استفاده از موقعیت خود اقدام به خرید یک دستگاه آپارتمان در لندن به مبلغ ۴۷۰ هزار پوند کرده و علاوه بر این نیز مبلغ ۸۰۰ هزار دلار به متهم ردیف دوم به عنوان حق کمیسیون در معامله خارجی پرداخت کرده است.

این متهمان اقرار کرده‌ و همگی آنان مجرم شناخته شده‌اند.
 
در پرونده دیگر فردی با جعل امضا سه میلیارد و ۳۳۰ میلیون ریال تسهیلات از بانک ملی دریافت کرده بود که به حبس و رد مال محکوم شده است.
 
در سومین پرونده ۹ متهم ۱۵ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۳۶۸ یورو از بانک کشاورزی کلاهبرداری کرده‌اند که هفت نفر از آنان از مدیران یک شرکت سهامی خاص هستند. همه متهمان این پرونده مجرم شناخته شدند و با صدور کیفرخواست از دادگاه برایشان تقاضای کیفر قانونی صادر شد.
 
در پرونده چهارم قرار مجرمیت برای چهار متهم یک پرونده بزرگ مالی صادر شد. آنان به اتهام خودداری و تأخیر در ارائه اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌شان به سازمان بورس محاکمه شدند.
 
هفت متهم دیگر نیز با تشکیل شرکت‌های کاغذی و غیر فعال و عدم رعایت مقررات بانکی مبلغ ۳۶۰ میلیارد و ۲۸۰ میلیون ریال در قالب اعتبارات اسنادی و تسهیلات مضاربه داخلی و صادراتی از بانک ملی ایران تسهیلات اخذ کرده بودند که دادگاه برایشان تقاضای تعیین کیفر قانونی کرد.
 
۱۶ متهم نیز با جعل امضا از بانک ملت ۱۲۵ میلیارد و ۶۴۲ میلیون و ۱۰ هزار ریال و همچنین دو میلیون و ۵۳۲ هزار و ۵۰۰ دلار کلاهبرداری کرده بودند. آن‌ها در تسهیل عمل خود در مجموع ۹۱۳ میلیون ریال به برخی کارمندان بانک رشوه داده بودند. این متهمان نیز همگی مجرم شناخته شده‌اند.
 
در پرونده دیگر سه نفر به اتهام‌های سوء استفاده از اختیارات خود و صدور اسناد جعلی و سندسازی در مؤسسه قرض‌الحسنه انصارالمجاهدین موفق به کسب ۴۳ میلیارد و پنج میلیون ریال شده‌اند که دادگاه برایشـان تقاضای تعیین کیفر قانونی کرد.
 
اختلاس‌های مالی کلان در ایران در یک سال گذشته به‌شکل کم‌سابقه‌ای افشا شده‌اند.
 
اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین اختلاس مالی تاریخ ایران یاد می‌کنند، در شهریورماه سال جاری رسانه‌ای شد.
 
این سوء استفاده مالی در یکی از شعبه‌های بانک صادرات خوزستان و در مدت چهار سال اخیر انجام گرفت که گروه تجاری امیرمنصور خسروی (آریا) به عنوان "عامل اصلی" آن معرفی شده است.
 
در جریان این پرونده شماری از رؤسای بانک‌ها برکنار شدند یا استعفا دادند. محمودرضا خاوری، رئیس سابق بانک ملی متواری گردید و حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی ایران و گروه کثیری نیز بازداشت شدند.
 
سازمان شفافیت بین‌الملل در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی در رتبه ۱۲۰ قرار دارد و از جمله فاسدترین کشورهای جهان به شمار می‌رود.
 
این در حالی است که بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش "فضای کسب‌وکار ۲۰۱۲"، در میان ۱۸۳ کشور جهان رتبه ایران را ۱۴۴ اعلام کرد.
 
بر پایه این گزارش ایران با این رتبه از نظر رده‌بندی جهانی "فضای کسب‌وکار" نسبت به سال گذشته چهار پله‌ سقوط کرده است. ایران در سال گذشته رتبه ۱۴۰ را در میان ۱۸۲ کشور جهان به‌دست آورده بود.
 
 

+76
رأی دهید
-39

omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
از متهم ردیف اول چه خبر؟! اینا که ردیف ۱۰ هم نبودند! پس خامنه‌ای و دا ر و دستش چی‌ که ۳۳ ساله ایران رو چاپیدند! پس برادران قاچاقچیه سپاهی کوشن!؟
شنبه 3 دي 1390 - 23:43
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
عجب خر تو فضایی شده ایران. هرکه به هر که شده و هر که بتونه میندازه و میره.بگفته یه کسی که میگفت: شاخه ای که از اول کج رفت تا آخرش کج میره و این رژیم هم از بنیاد خرابه و هم اینکه سیستم آلودست.
یکشنبه 4 دي 1390 - 00:41
noshafarin - اکلند - نیوزلند
متهم کردن که دردی را دوا نمکنید از مجازات و برگرداندن مال ملت بگویید
یکشنبه 4 دي 1390 - 01:46
faghat khoda - شمال - lنگلستان
اگر با ۱ در صد از پولی‌ که از سرمایه‌ها ی مردم دزدی میشود را به مردم نیازمند بدهند دیگه شاهد صحنه‌های دل‌ خراش نیستیم . به امید روزی که فقیری در ایران نباشد و ریشهٔ فقر و بدبختی از بین برود.
یکشنبه 4 دي 1390 - 02:05
akhond kosh2012 - بیرمنگهام - انگلستان
پس تکلیف خامنه‌ای چلاق و دارو دستش چی‌ میشه؟اونا که کل ایران رو چاپیدن.
یکشنبه 4 دي 1390 - 05:03
Sadat Sayed - هرات - افغانستان
دولتمردان ایران عزیز, مدیریت جهان را موقتا فعلا بگذارید کنار و بچسبید به مدیریت کشور خودتون. کسی که خود را مدیریت کرده نمیتواند صحبت از مدیریت جهان میزند. خیلی بعضی ها هالو اند. هاهاهاها
یکشنبه 4 دي 1390 - 05:45
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
یه ضرب‌المثل آلمانی هست که در اینجا صدق می‌کنه و اینکه: دزدهای کوچک رو دار میزنن و دزدهای بزرگ رو آزاد می‌کنن. دزدهای بزرگ حکومت ولی‌ وقیح همیشه در امنیت کامل هستند. مرگ بر خامنه‌ای و مزدورانش
یکشنبه 4 دي 1390 - 09:31
gol andam - ژنو - سویس
اصلی‌ رو بچسبین ،،،اینا کاریی نیستن ،،، باز سر مردمو با این فیلم‌ها میخوان گرم کنن ،،،و گول بزنن
یکشنبه 4 دي 1390 - 11:57
RADAR GORIZ - هامبورگ - آلمان
حالا اگر این دزدی نبود وضع ایران بهتر میشد،خوب مردم عزیز ما رو سرکار گذاشتن .
یکشنبه 4 دي 1390 - 12:12
oghab - هلسينكي - فنلاند
همشون اعدام
یکشنبه 4 دي 1390 - 12:59
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.