شورای هماهنگی راه سبز امید: انتخابات مجلس غیرقانونی است

توقف پرسپولیس مقابل فولاد ۱۰ نفره


شواری هماهنگی راه سبز امید در سومین بیانیه‌ی خود با "غیرقانونی و نمایشی" خواندن انتخابات نهمین دوره مجلس "شرکت در آن را "مغایر با مصالح ملت و کشور" اعلام کرد. محمد خاتمی نیز شرکت در انتخابات را بی‌معنا خوانده است.

توقف پرسپولیس مقابل فولاد ۱۰ نفره

  تظاهرات در تهران با شعار "رای من کو؟" در سال ۱۳۸۸ 
 

سومین بیانیه انتخاباتی شورای هماهنگی راه سبز امید عصر دوشنبه، ۲۸ آذر منتشر شد. در این بیانیه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی "نمایشی تبلیغاتی برای ادعای حاکمیت مردم سالاری" توصیف شده و "هرگونه بازیگری و ایفای نقش" در آن به شدت محکوم می‌شود.

اندکی پیش از انتشار متن این بیانیه، رئیس جمهور پیشین محمد خاتمی، در حاشیه مجلس ختم شوهر خواهرش به خبرنگاران گفت حرف من در مورد انتخابات "همان حرفی است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات زد." این شورا اعلام کرده اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی‌کنند و از هیچ فهرستی حمایت نخواهند کرد.

حداقل شرایط فراهم نشده

 ثبت نام نامزدان انتخابات نهمین دوره مجلس از شنبه‌ی آینده، سوم دی‌ماه ۱۳۹۰ رسما آغاز می‌شود. محمد خاتمی برای حضور اصلاح‌طلبان در این انتخابات شرط‌هایی تعیین کرده که مورد حمایت طیف وسیعی از تشکل‌ها و فعالان این جناح نیز قرار گرفته است. آزادی زندانیان سیاسی، باز شدن فضای سیاسی، آزادی فعالیت رسانه‌ها و تشکل‌ها و تضمین سلامت انتخابات از جمله این شرط‌ها هستند.

شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه‌ی خود می‌نویسد، در آستانه‌ی آغاز ثبت نام نامزدان حداقل شرایط لازم برای برگزاری یک انتخابات «آزاد و سالم» تامین نشده است. این شورا تاکید می‌کند که شرایط لازم برای مشارکت در انتخابات قبلا در بیانیه‌های دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات سال ۸۸، مهدی کروبی و میرحسین موسوی تشریح شده و در موضع‌گیری‌های خاتمی نیز تجلی یافته است. کروبی و موسوی از حدود ده ماه پیش در حبس خانگی به سر می‌برند.

رایزنی با تشکل‌ها و سران اصلاح‌طلبان

 در بیانیه‌ی یادشده آمده است «شورا پس از رایزنی‌های گسترده با بخش‌های مختلف جنبش سبز، بررسی و اطلاع از مواضع و دیدگاه‌های احزاب و تشکل‌های مستقل منتقد و به ویژه آگاهی از نظرات آقایان کروبی و موسوی، انتخابات مجلس آینده را غیرقانونی و ناعادلانه اعلام می‌نماید.»
 توقف پرسپولیس مقابل فولاد ۱۰ نفره
اعتراض‌ها به نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در تهران
 

 
عصر دوشنبه، ۲۸ آذر شماری از شخصیت‌های برحسته‌ی اصلاح‌طلب در مسجد جامع شهرک غرب تهران حضور یافتند تا در مراسم ختم محمد خلیلی اردکانی، شوهر خواهر رئیس جمهور پیشین شرکت کنند. انبوهی از خبرنگاران نیز در این مراسم حاضر شدند تا نظر شرکت‌کنندگان در مورد شرکت یا عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده‌ی مجلس شورای اسلامی را جویا شوند.

خاتمی: شرکت در انتخابات معنا ندارد

 از میان شرکت‌کنندگان در مراسم ختم خلیلی اردکانی، محمد خاتمی و محمد موسوی خوئینی‌ها حاضر شدند به پرسش‌های خبرنگاران در مورد انتخابات پاسخ گویند. به گزارش خبرگزاری مهر خاتمی گفت «فکر می‌کنم وقتی همه نشانه‌ها این است که نباید در انتخابات شرکت بکنیم بنابراین شرکت در انتخابات معنا ندارد.» او در ادامه افزود «حرف بنده همان حرفی است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات زد و آن مبنی بر این بود که اصلاح طلبان نمی‌توانند و نباید در انتخابات نامزد و لیست داشته باشند.»

تصمیم اخیر شورای هماهنگی، با انتقاد و حمله‌های تند محافظه‌کاران روبرو شده است. محمد غریبانی سخنگوی این شورا، یک‌شنبه ۲۷ آذر به خبرگزاری ایلنا گفت «عملکرد برخی از رسانه‌های تندرو اصولگرا نشان از آن دارد که تصمیم شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مبنی بر عدم معرفی کاندیدا در انتخابات، تصمیمی درست و به موقع بود.»

موسوی خوئینی‌ها: فتنه یعنی خودم!

بنابر گزارش‌ها محمد موسوی خوئینی‌ها نیز که خبرگزاری‌های مهر و فارس او را "پدر معنوی اصلاح‌طلبان" معرفی می‌کنند در حاشیه مراسم ختم روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، ۱۸ گروه اصلاح طلب چند روز پیش اعلام کرده‌اند که لیست انتخاباتی ارائه نمی‌کنند. اشاره‌ی او به بیانیه‌ی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است که اخیر منتشر شده.

در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی جنبش اعتراضی به نتایج اعلام شده‌ی انتخابات سال ۸۸ "جریان فتنه" خوانده می‌شود. خبرگزاری فارس نوشت «زمانی که یکی از خبرنگاران از موسوی خوئینی‌ها خواست از جریان فتنه اعلام برائت کند، او واکنش نشان داد و به آن خبرنگار گفت: فتنه، یعنی خودم!» بنابر این گزارش او می‌افزاید «آقای موسوی و کروبی هر دو بزرگوارند و من نمی‌دانم چه کسی فتنه‌گر است.»

ادعای مشکوک در مورد خاتمی

 خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت ادعا می‌کنند محمد خاتمی پیش از ورود به مراسم ترحیم گفته است اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند، اما پس از خروج از مجلس سخنانش را تغییر داده است. خبرگزاری فارس که به نیروهای امنیتی و نظامی منسوب است در گزارشی این ادعا را تکرار کرده اما در گزارش دیگری خلاف آن را نوشته است.

 توقف پرسپولیس مقابل فولاد ۱۰ نفره

سرکوب اعتراض‌ها علیه "تقلب در انتخابات"


 
خبرگزاری فارس در "حاشیه‌نگاری از یک مجلس ختم" اعتراف می‌کند که پیش از آغاز مراسم تمام ترفندهای خبرنگاران «برای گرفتن جواب از خاتمی ناکام ماند؛ اما او قول داد که بعد از مراسم به سؤال خبرنگاران پاسخ دهد.» در گزارش‌هایی که از پایان مراسم منتشر شده از قول خاتمی آمده است: شرکت در انتخابات بی‌معناست و «اصلاح طلبان نمی‌توانند و نباید در انتخابات نامزد و لیست داشته باشند.»

«هر کس به ده نفر اطلاع‌رسانی کند»

در بیانیه سوم شورای هماهنگی راه سبز امید تاکید می‌شود شرکت در انتخابات «به معنای مشارکت در بی‌اعتنایی آشکار به مبارزه قهرمانانه ملت برای برخورداری از حق انتخابات "آزاد و منصفانه" و هزینه‌های سنگینی است که در این راه متحمل شده است.» این شورا «فعالان سبز را به آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه در باره ماهیت این نمایش انتخاباتی در هر جمع و نهاد و محفل و منطقه و محله‌ای» فراخوانده و توصیه می‌کند هرکس «خود را موظف بداند به ده نفر دیگر اطلاع رسانی کند.»

به نظر می‌رسد با تاکید اصلاح‌طلبان در مورد مواضع انتخاباتی خود خشم اصولگرایان نیز افزایش می‌یابد. خبرگزاری فارس ۲۸ آذر به نقل از جعفر شجونی، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز نوشت «اظهارات اخیر خاتمی نشان می‌دهد که این فتنه‌گران از ادعا و حرف‌های بی‌ربط کوتاه نمی‌‌آیند در حالی که این طیف از اصلاح‌طلبان در جامعه محلی از اعراب ندارند و فقط خود را گرفتار تلاش مذبوحانه‌ کرده‌اند.» ظاهرا موسوی خوئینی‌ها نیز با توجه به افزایش فشارها به سران اصلاح‌طلبان، در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال رد صلاحیت شدنش می‌گوید «من را سلب حیات نکنند، خوب است.»

+83
رأی دهید
-142

love-iran - چابهار - ایران
من که هیچ کدوم رو شرکت نکردم اما حالم بهم میخوره یکی بخواد بگه مردم چیکار بکنن و نکنن حالا که اینطور شد شرکت میکنم حتی اگه همه کاندید ها پسر خاله مموتی باشن
دوشنبه 28 آذر 1390 - 21:24
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
بخدا این ملت باندازه کافی احمق داره که اینها از یکعده ایشون فیلم بگیرن و مونتاژ کنن و بگن ؛ هجوم میلیونی ملت همیشه در صحنه به صندوقهای رأی. اگه یه عده نگفتند ؛ چاره چیه؟ وقتی کس دیگه اجازه نداره شرکت کنه، مجبوریم به این عره عوره ها رأی بدیم و مانند سالهای گذشته کارشون را توجیه میکنند.
دوشنبه 28 آذر 1390 - 22:20
shiraz..711 - شیراز - ایران
آقا جون به شما چه..اصلا راه سبز امید تو از کجا سرو کلّت پیدا شده.....حبسشو کسای دیگه میکشن تو فتوا میدی که چیکار کنیم و نکنیم....
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 00:32
نظرها - تهران - ایران
انسان در معرض اشتباه است. کسی که اشتباه نکند از جنس انسان نیست. حتی فرشته هم ارزش انسان را ندارد زیرا امکان اشتباه کردن را ندارد. دیکته ننوشته هم بقول معروف غلط ندارد. بنابراین، مهم این نیست که اشتباه نکنیم. بلکه مهم اینست که بعد از درک اشتباه، خود را اصلاح کنیم. مسایل انتخابات سال گذشته خوشبختانه زمینه درک اشباهات سیاسی بعضی از ماها را فراهم ساخت. مثلا آقای نوری زاد که با کیهان جهنمی همکاری می کرد از این نمونه هاست. باید به این شجاعت بازگشت درود گفت. آنهم نه یک بازگشت بی تفاوت، بلکه یک بازگشت جبران کننده و متعدانه.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 02:46
1k adame sadegh - تورنتو - كانادا
لوح‌ایران - چابهار - ایران تو مزدور جیره خوار نمیخواد از این ترفندها استفاده کنی‌ تو کته ملت ایران نمیره.هر کس به هر دلیلی رای دهد خأئنین به ملت مظلوم ۳۲ سال ستم دیده هستند.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 03:19
1k adame sadegh - تورنتو - كانادا
نه فقط انتخابات بلکه کلّ نظام اسـ... غیر قانونی هست از نظر ۶۵ میلیون ملت ایران اگر میگید نه انتخابات آزاد بگذارید زیر نظر جامعه بین‌الملل.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 03:26
اميراردلان - تهران - ايران
درود بر شرفت love-iran - چابهار - ایران من هم به ایزدتابه حال در هیچ انتخاباتی شرکت نکردم ولی فراموش نکنید این نوع حرف زدن از یک انسان به نظر متمدن حرف دیکتاتوری میباشد بابا اگر این آقا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمیکرد تابه الان حکومت جهموری اسلامی وجود نداشت این فرد موفق شد با فریب 8 سال مردم را فریب دهدمردم بسیار باهوشتر از شما افراد میباشد بدرود
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 04:05
khordad88 - تهران - ایران
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان _love-iran - چابهار - ایران. شماو امثال شمایا نمی فهمیدیانمیخواهیدبفهمیدیاماموریت داریدخودتان رابه ... بزنیدیاقصدداریدمردم چیزی رانفهمندولی بدانیدکه آن سبو بشکست وآن پیمانه ریخت. مابرای ارج نهادن به خون کشته شده های انتخابات 88 و زندانی شدن غیرقانونی هموطنان عزیزمون است که نمیخواهیم و نباید تن به ذلت دهیم .
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 04:07
nima13591111 - تهران - ايران
love-iran - چابهار - ایران. باشه حالا که اینجوری گفتی همه شرکت میکنیم نه غلام!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 04:58
mortimer - اصفهان - ایران
love-iran:"من که هیچ کدوم رو شرکت نکردم"..آره جون خودت!
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 05:00
ملاصدرا - شیراز - ایران
به خداوندی خدا حداقل شرایط که هیچ ؛اگر حد اکثر شرایط هم فراهم بشه من یکی در انتخابات شرکت نمیکنم و میبینم بسیاری افراد را که از من عاصی تر هستند از دست این حکومت جبار.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 06:00
ordak - بن - المان
عجیبه رو که نیست،اخوند مثل ...بجون هم افتاند،تاوانش و مردم بدبخت باید بدن،کسی نیست به این مردک خاتمی بگه تو اگه ادم بودی و به فکر ملت عمامه سر نمگزاشتی چون شما عمامه بسرها ثابت کردید وجدان شرف تو بازارتون هیچوقت وجود نداشته هر وقت هم به جون هم افتادید فقط به هم .... کردید بعد هم با هم ملت و گاز گرفتید
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 06:50
bavar88 - آمستردام - هلند
هیچ اشکالی‌ نداره و نیاز به حضور خائنین به وطن نیست...کارت شما دیگه سوخته...پس زیاد به خودتون سخت نگیرید و فشار نیارید.
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 07:53
bahane88 - تهران - ایران
اینهایی که خرداد 88 تو خیابان آمدن هیچ کدوم رای نداده بودن که اگه نرن رای بدن قرار باشه خیلی تو انتخابات نمود کنه،اونی که باید بره رای بده میره رای خودشو میده و گوش به حرف آدم عقده یی مثل واحدی و امیر ارجمند نمیده :-). جدن اینا خودشون را... چه کسی حساب کردن و به مردم دستور میدن این کار را بکنید یا نکنید؟؟؟ :-)))))))))) .
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 09:41
andisheh sabz - ایران - ایران
Iranianuk میتونه به خودش افتخار کنه که سایت خبری مهمی شده که واسه کامنت گذاشتن توش حکومت داره پول خرج میکنه، خدا رو شکر ملت همه میفهمن کی بی طرفه کی مزدور. خیالتون راحت من خودم حداقل 50 نفر رو میشناسم که همیشه تو انتخابات شرکت میکردن اما حالا دیگه امکان نداره برن رای بدن.یکیش خودمم.حکومت هم مثل همیشه با صحنه سازی و حرف مفت میخواد ماجرا رو برعکس کنه اما تا کی میتونه. اینقدر هم به این واحدی و بقیه گیر ندین این بنده خدا تو ایران هم سردبیر آفتاب یزد بود و همیشه مقاله انتقادی مینوشت. خلاصه نذارین حکومت با حرف مفت مایوستون کنه. پایان نزدیکه...
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 12:21
koorosh55 - شیراز - ایران
قانون ؟؟؟؟ کدوم قانون؟ قانون جمهوری اسلامی یا قانون شورای هماهنگی راه سبز؟؟؟؟. نکنه شورا قانون جدیدی برای مملکت نوشته و ما بیخبریم؟ اصلا این شورا کجاست؟ اعضاش چه کسایی هستن؟ اسم و رسمشون چیه؟. خنده دار تر از اون افاضات ممد تمدن هست . مردک بی عرضه 8 سال دولت اصلاحات رو با حمایت میلیونی مردم داشت چه غلطی تونست بکنه که الان بتونه؟ینفرو تو ده راه نمیدادن سراغ خونه کدخدا رو میگرفت . ممد جون تو اول ببین تو انتخابات راهت میدن یا نه بعد شرط و شروط بذار
‌سه شنبه 29 آذر 1390 - 18:56
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.