عبادی: از زیر استثمار آمریکا بیرون آمدیم، زیر استثمار چین رفتیم

شیرین عبادی در کنار دالایی لاما
 

هانا کاویانی

 
رادیو فردا : فروم ۲۰۰۰، روز یکشنبه، در پراگ، پایتخت جمهوری چک، و در محل دانشگاه چارلز نشستی را برگزار کرد که در آن دو برنده‌ی جایزه نوبل صلح، دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبت و شیرین عبادی، به همراه دو دیپلمات سابق فرانسوی و یک منتقد سیاسی از چین شرکت کردند.
 
 نشستی که ، در اولین سالگرد اهدای جایزه نوبل صلح به لئو شیا بائو فعال سیاسی در چین، و با تمرکز بر موضوع دمکراسی و حقوق بشر در قاره آسیا برگزار شد.

نشست روز یکشنبه، با قرائت نامه ای از سوی واسلاو هاول، آخرین رییس جمهوری چکسلواکی و اولین رییس جمهوری چک آغاز شد. واسلاو هاول، که فروم ۲۰۰۰ به همت او و دو فعال حقوق بشر دیگر، از سال ۱۹۹۶ میلادی ( حدود ۱۵ سال پیش ) فعالیت می کند، به دلیل بیماری موفق به شرکت در نشست روز یکشنبه نشده بود.
 
اولین سخنران این نشست دالایی لاما، رهبر معنوی بوداییان تبت و برنده‌ی جایزه نوبل صلح، بود، که به وضعیت امروزی دنیا اشاره کرد و بر مسئولیت همه‌ی افراد جهان، برای داشتن آینده‌ای بهتر تاکید کرد و گفت همه‌ی ساکنان زمین حق دارند که خوب زندگی کنند. دالایی لاما سپس به وضعیت آسیا پرداخت و گفت در دهه های اخیر کشورهایی مثل هند و ژاپن با وجود برخی مشکلات، بسیار آرام و با ثبات هستند.
 
دالایی لاما این پدیده در هند و ژاپن را نتیجه برقراری دمکراسی، آزادی ،  حاکمیت قانون ، آزادی بیان و شفافیت دانست.

 

​​
  او در مقابل این کشورهای با ثبات، از چین و برمه سخن گفت که آزادی های اساسی در آنها جایی ندارند. البته در میان سخنان  در این نشست به وضعیت اخیر برمه و ظهور برخی نشانه ها مبنی بر اصلاحات سیاسی نیز اشاره شد. رهبر بوداییان جهان سپس با اشاره به سیستم سیاسی چین گفت که او مخالف کمونیسم نیست.  وی سپس با مزاح درباره‌ی اینکه او به عنوان یک راهب بودایی چگونه می تواند مارکسیست باشد گفت که او در حین پشتیبانی از ایده‌های اقتصادی مارکس، با لنینیسم و اقتدارگرایی مخالف است.  وی همچنین گفت «کاپتالیسم منبع فساد و فاصله طبقاتی» است. دالایی لاما در نهایت بر ضرورت وقوع اصلاحات سیاسی در چین تاکید کرد.
 
 
سخنران بعدی این نشست برنارد کوشنر وزیر خارجه پیشین فرانسه بود. آقای کوشنر در بخشی از  سخنان خود به وضعیت بحران اقتصادی در اروپا تاکید و گفت که کشورهایی اروپایی در حالی که تلاش می کنند راهی برای بهبود وضعیت اقتصادی بیابند، می خواهند عدالت نیز برقرار باشد و این راه حل های اقتصادی آزادی انسانها را تحت الشعاع قرار ندهند. شیوه ای که کوشنر آن را « بسیار دشوار » خواند.
 
پس از کوشنر، جیان لی یانگ، منتقد سیاسی چینی که چند سالی نیز در این کشور زندانی بوده، سخنانی را درباره‌ی وضعیت حقوق بشر و آزادی‌های مدنی در چین بیان کرد. آقای یانگ، مدل چینی‌ای را که امروز از آن بسیار سخن می رود را در سه بخش توصیف کرد.
 
او گفت که سیاستمدارانی که « در چین خود را کمونیست می نامند، هیچ سنخیتی با کمونیسیم واقعی ندارند. دوم اینکه رشد اقتصادی آخرین حربه‌ی سیاستمداران چینی برای بقاست. و سوم اینکه این نخبگان چینی هستند که برای حفظ وضع موجود به کمک نظام سیاسی این کشور آمده اند.»

  جیان لی یانگ با اشاره به بسیاری از مشکلاتی که در چین وجود دارد گفت که از زمان اهدای جایزه نوبل صلح به یک فعال سیاسی در چین در سال گذشته، چنین به نظر می آید که نارضایتی مدنی مردم را نمی توان متوقف کرد و در طول این یکسال نمونه‌هایی از فعالیت های مدنی دیده شده اند که بسیار گسترده‌تر از قبل بوده‌اند مانند حمایت مردم چین از آی وی وی هنرمند منتقد این کشور.
 
در این نشست همچنین شیرین عبادی برنده‌ی ایرانی جایزه نوبل صلح سخنانی را درباره‌ی وضعیت حقوق بشر در چین ایراد کرد و سپس به شدت از سیاست خارجی این کشور در قبال ایران انتقاد کرد و گفت: « فکر می کنید چرا چین، از حکومت های غیر دمکراتیک حمایت می کند؟ برای اینکه منافع ملی آنها را غارت می کند.»

 

​​
وی سپس با مقایسه‌ی وضعیت دوران پهلوی و حمایت آمریکا از آن نظام سیاسی گفت، انقلاب مردم ایران برای استقلال سیاسی و اقتصادی از غرب و دستیابی به آزادی بود اما به گفته ی خانم عبادی « ما از زیر استثمار آمریکا بیرون آمدیم اما زیر استثمار چین رفتیم و به استقلال نرسیدیم و آزادی را نیز به دست نیاوردیم.» 
 

خانم عبادی در عین حال تاکید کرد، نامیدن خیزش‌های جهان عرب، با عنوان بهار عربی صحیح نیست چرا که به گفته او برکناری یک دیکتاتور کافی نیست و جوامع عربی باید به دمکراسی واقعی دست یابند.
 
آخرین سخنران این نشست، استفان هِسِل نویسنده فرانسوی بود. هسل ۸۳ ساله که در دهه‌های گذشته دیپلمات بوده و سپس در تدوین منشورحقوق بشر دست داشته، در سال گذشته کتابچه ای منتشر کرده  که در آن از دلایل خود برای نارضایتی از سیستم جهانی سخن می گوید و تا کنون بیش از سه میلیون و  ۵۰۰ هزار نسخه از آن به فروش رفته و گفته می شود بسیاری از ناراضی‌های اروپایی و آمریکایی، از این کتاب به عنوان الهام بخش خود نام می برند.

هسل در جریان این نشست گفت که چرا به نظر او هم اکنون دوران نارضایتی و غضب است. یکی از دلایل هسل فاصله بسیار زیاد بین طبقه‌ی  فقیر و غنی در دنیای امروز است که دستیابی ِ اکثریت فقیر به دمکراسی را ناممکن می کند.  این نویسنده فرانسوی که تجربه کمپ های احباری نازی‌ها را نیز دارد، در نهایت سخنان را اینچنین پایان داد: «انسان ها باید رفتار خود را تغییر دهند، آنها باید هوشیار تر باشند، کمتر به مادیات فکر کنندو بیشتر به اهداف معنوی خود بیاندیشند، به جای انباشتن سرمایه ی بیشتر .»

+209
رأی دهید
-36

khosh bavar - يزد - ايران
به عبارت دیگر ( خوش باور ) : اول استثمار ?! چشم آبی‌ها بودیم، و الان هم استثمار چشم بادامی‌‌ها ! امان از دست این چشم که یا ما را چشم می‌زنند و یا با چشمکشان ما را گمراه میکنند ! ولی‌ بیشوخی، خانم شیرین عبادی، الان وقت این قبیل حرفهای فیدل کاسترویی نیست که میزنید ! الان سیستم جهانی طوری شده که همه به هم محتاج و بطریقی به هم نیازمند هستند و و و !
دوشنبه 21 آذر 1390 - 22:06
ari jojeh - تهران - ایران
شیرین عقل، ما از زیر استثمار چکمه در امدیم و زیر لگد پوتین رفتیم، و به تبع اون محتاج چین!!! دلت خوشه که بهت بگن روشن فکر، ولی‌ روشن دلی‌ !!!
دوشنبه 21 آذر 1390 - 23:10
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
خانم عبادی، شما زندگی‌ خود را مدیون آزادی، رفاه، پیشرفت و برابری زن و مرد در زمان پادشاه ایران بودید، وکیل شدید ، قاضی شدید، عزت و احترام داشتید، به ثروت رسیدید، حساب‌های بانکی‌ تان پر شد دردتان چیست؟ خانم عبادی استثمار شما و همکارانتان هستید که نمک خوردید و نمکدان شکستید و ملتی را ۲ دستی‌ تقدیم دیو ه هندی زادهٔ جماران کردید، از پیشگاه ملت ایران طلب بخشش کنید
دوشنبه 21 آذر 1390 - 23:12
gharibe UAE - ابوظبی - امارات
حالا این شیرین خانوم استثمار کیه؟ فکر کرده خیلی میفهمه؟ آخ که وقتی صحبت میکنی ی آتیش پاره ای! اونها که جایزه گرفتن هم مثل خودتن اصلا کی حرف تو و امثال تو گوش میده همه کشورها و همه دنیا به هم نیاز دارن. فعلا که تو گرفتار استعمار و استثماری ما هم گرفتار آخوند
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 02:04
بحرالعلوم - یزد - ایران
به این که نمی گن نیازمندی خوش باور جان. ما شدیم گاو شیرده واسه چین و روسیه و اروپا و آمریکا و آفریقا
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 03:20
demokrasi-solh - صحنه - ایران
الان تنها ساپورت کننده ی ایران چینه ،نفت را ما که نمی دانیم به چه قیمتی میخره و انقدر دولت آماره دروغ داده که نمیشه به حرفش اعتماد کرد ولی خوب فعلا تنها خریدار عمده ی نفتمونه پس هر قیمتی بده باید با آن کنار آمد و اجناس تقلبیشم که تولیدکنندهامونو به خاکه سیاه نشونده و در اخبار تلویزیون های داخلی هم اومده بود حتی تخم مرغ و عسل را هم بصورت تقلبی درست کردند و به کشور بدبخت ما صادر کردن ! حتی «تخم مرغ »رو تقلبیشو درست میکنن!!!!!!!
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 05:01
avesta_afshin - تهران - ایران
درود بر تو IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان. عالی بود
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 10:13
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
هنگامیکه دوربینهای TV‌های جهان به رویت تنظیم بود فرمودی(((اسلام کوچکترین منافاتی با حقوق بشر ندارد----دردت چیست؟؟؟بکش که حقت است
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 10:38
danial nabi - استكهلم - سوئد
خانم عبادی هنوز مطمئنم معنی‌ استثمار را نمی‌دانی، که باعث شرمندگیه، زمان شاه خوان مستعمره غرب بودیم نه تنها به خاطر وابستگی بلکه داشتن آنها به حق کا پیتیو لا سیون حق توحش.....
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 12:17
دستان - تهران - ایران
چیه ؟ مواجب ماهیانه نوکری و پاچه خواریت دیر شده که بر علیه صاحبت حرف میزنی این ادا ها فایده ای نداره اگه تریبونی برای واق واق تو و نوری زاده ها و امثالهم تا حالا داده شده برای همین نوکریتان بوده برای این بوده که علیه کشورت و ملتت حرف میزنی مواظب باش دفعه دیگه برای شوخی هم نگی چون ممکنه همین تیکه استخونم جلویت نندازند.
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 12:48
oghab - هلسينكي - فنلاند
ای وال سکینه سادات عبادی
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 15:19
Royan - بوخوم - آلمان
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان اگر یکی‌ هر حق زد شما بودی
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 15:20
KAWASAKI ZX - طهران - ایرون
وطن فروشهایه بی خاصیت
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 17:33
khosh bavar - يزد - ايران
@ قابل توجه دوستان، شیرین عبادی باعث افتخار ماست که جای شکی‌ در آن نیست و نباید ایشان و نقش او را دست کم گرفت ! غرض از این انتقاد از ایشان، بدینجهت هست که ما نباید دچار اشتباه دوران انقلاب ۵۷ بشویم که هر چه بلانسبت ایشان، مثل خمینی که مزخرف تحویل ما داد، ما هم گوسفندوار قبول کردیم و با ۳ بار تکبیر مهر شرعی به آن میزدیم که الان نه ما بلکه ۳ نسل بعد از ما هم بخاطر ۳ تکبیرمان باید زجر بکشند ! جان کلام اینکه، ما در چنین بحره زمانی‌ نباید آمریکا و امثال او را با چنین شعار ها دچار شوک کنیم، که هر کی‌ حتی چین ( سیستم کمونیستی ) بر ما حکومت کند، به‌تر از این حجاب و ترور هست !
‌سه شنبه 22 آذر 1390 - 19:31
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
khosh bavar - شاید شما افتخار کنید من نه!! این زن هم شبیه ۲ ملیجک دیگر و امثال گنجی کدیور و سروش یک فریبکار است و جنگ او یک جنگ زرگریست..باز همان شعار‌های ۵۷ کوفتی از زیر چکمه آمریکا و و و!!!!!!!!!.من جز تهوع چیزی احساس نمیکنم.بلا ی ستوده به سر این!
‌چهارشنبه 23 آذر 1390 - 08:54
kamran63 - ليون - فرانسه
خانم عبادی، مثل اینکه شما در باغ قدم نمیزنید !! ما اول "شدیداً" وابسته به روسیه شدیم ( برادر توده‌ای، دست شما درد نکنه !!)، بعد، اسیر سیاست‌های اقتصادی چین شدیم، و همچنان هستیم.....این ۲ تا کشور منحوس ما رو راحت نخواهند گذشت، حالا می‌بینید که آزادی ایران عزیز ما چه قیمت سنگینی‌ برای ما و کل جهان خواهد داشت ....
‌چهارشنبه 23 آذر 1390 - 12:52
khosh bavar - يزد - ايران
ARTEMIS-SW - : دوست گرامی‌، از شما توقع نداشتم که در مورد یک " زن " با این لحن صحبت کنید ولی‌ چون از آزادی بیان خود اینطور استفاده می‌کنید، پس این حق شماست ! دوست گرامی‌، ما که نباید " بیشتر " از " ظرفیت " یک انسان انتظار بیشتری از او داشته باشیم و در بیابان هم لنگه کفشی غنیمت هست و اگر ایشان دو پهلو صحبت می‌کند، باید به ایشان تا اندازه یی حق داد که از جان خود و خانواده اش وحشت دارد که سرنوشت ایشان همانند بختیار‌ها فرخ زاده‌ها ختم نشود، پس ما باید مراقب باشیم و یا به اندازه شهامت و ظرفیت خود، از ایشان انتقاد کنیم، که حرف ایشان " آیه‌ " قرآن نیست که مثلا چون ایشان دارای جایزه نوبل هست، هر چه گفت، ما هم چشم بسته قبول کنیم ! و من همیشه در تمام زندگی‌ مجازی من به این نکته " کلیدی " اتکا کردم، که " باید " از هر نیرو یی استفاده کرده تا از شر این رژیم راحت شده و به آرمانهی خودمان برسیم، با سپاس !
‌چهارشنبه 23 آذر 1390 - 18:05
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.