«جدایی نادر از سیمین» تاثیرگذارترین فیلم 2011

«جدایی نادر از سیمین» تاثیرگذارترین فیلم 2011

«جدایی نادر از سیمین» به‌همراه فیلم‌هایی از «نانی مورتی»، «برادران داردن» و برنده شیر طلای ونیز به‌عنوان تاثیرگذارترین فیلم‌های فستیوال‌های جهانی در سال 2011 معرفی شدند.

 با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال 2011 میلادی فیلم‌های تحسین‌شده امسال آخرین حضورشان را در فستیوال‌های جهانی تجربه می‌کنند تا در آستانه برگزاری جوایز اسکار‌ گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.

در سال میلادی که پشت سر گذاشتیم، اگرچه هزاران فیلم در جشنواره‌های مختلف دنیا از کن،‌ برلین‌ و ونیز تا جشنواره‌های بوسان‌، قاهره و هند اکران شدند، اما شاید به تعداد انگشتان دو دست بتوان از فیلم‌های تاثیرگذار و موردپسند مخاطبان نام برد.

فیلم «روزی روزگاری در آناتولی» از ترکیه ساخته «نوری بیلگه جیلان» یکی از فیلم‌های تاثیرگذار در جشنواره‌های جهانی بوده است. این فیلم که در جشنواره کن اکران جهانی شد و جایزه بزرگ هیات داوران را کسب کرد، نماینده سینمای ترکیه در جوایز اسکار است که در رقابت با «درخت زندگی» ترنس مالیک نخل طلا را به وی واگذار کرد.

«روزی روزگاری در آناتولی» محصول مشترک ترکیه و بوسنی است و با حمایت سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه تهیه شده و داستان کشمکش 12 ساعته میان یک پزشک و یک دادستان را به‌تصویر کشیده است. این فیلم در جشنواره‌های تورنتو، مسکو، ونکوورف هامبورگ، نیویورک، لندن و سائوپائولو نمایش یافته است.

فیلم «ما یک پاپ داریم» ساخته نانی مورتی از ایتالیا دیگر فیلم تحسین‌شده در جشنواره‌های فیلم در سال گذشته بوده است. این فیلم در جشنواره کن نامزد نخل طلا بود و در جوایز دیوید دوناتلو (معادل جوایز گلدن گلوب آمریکا) جایزه بهترین فیلم را کسب کرد.

«مورتی» که با این فیلم برای پنجمین‌بار در بخش رقابتی جشنواره کن حضور داشت، آن را طی 15 هفته در رم و فلورانس مقابل دوربین برد و این فیلم کمدی را با بودجه‌ 12 میلیون دلاری ساخت. این فیلم در فستیوال‌های مسکو، بوسان، کارلووی واری، وایادولید، سائوپائولو به روی پرده رفته است.

فیلم «جدایی نادر از سیمین » از ایران ساخته اصغر فرهادی در فهرست آثار برجسته جشنواره‌های جهانی فیلم در سال گذشته میلادی به چشم می‌خورد.

این فیلم که برنده جایزه خرس طلا و خرس نقره‌ای بهترین بازیگری از جشنواره برلین است به نمایندگی از سینمای ایران در بخش بهترین فیلم غیر انگلیس جوایز اسکار 2012 حضور خواهد داشت.

این فیلم که از 30 دسامبر(9 دی) در سینماهای آمریکا به نمایش درخواهد آمد، هم‌اکنون در کشورهای بلژیک، فرانسه، تایلند، ترکیه، انگلیس، آلمان، هلند، مجارستان، سوئد، یونان، لهستان، اسپانیا، کره‌جنوبی، ایتالیا و دانمارک درحال نمایش است و در نوبت نمایش در نروژ و پرتغال قرار دارد.

«جدایی نادر از سیمین» که هفته گذشته در جوایز سالانه آسیاـ پاسیفیک بهترین فیلم سال 2011 شناخته شد، حضور گسترده‌ای در جشنواره‌های جهانی فیلم داشته که از مهم‌ترین آنها می‌توان به بوینس‌آیرس، هنگ‌کنگ، استانبول، بخارست، سیدنی، کارلووی واری، ایروان، آمستردام، ملبورن، دوربان، تورنتو، سن‌سباستین، ‌آتن، هلسینکی، ابوظبی، ریودوژانیرو و نیویورک اشاره کرد.

فیلم «فائوست» ساخته الکساندر سوکوروف از روسیه که در جشنواره ونیز موفق به دریافت جایزه شیر طلا شد در سال جاری میلادی نگاه‌های منتقدین فیلم و تماشاگران سینما را به خود جلب کرد. این فیلم چهارمین و آخرین قسمت از سری فیلم‌های موضوعی‌ «سوکوروف» درباره تاثیرات مخرب و منفی قدرت سیاست‌مداران است. این فیلم یک اثر اقتباسی است و شخصیتی در یکی از افسانه‌های قدیمی آلمان است. در این افسانه فاوست روح خود را به شیطان می‌فروشد تا به امیال‌اش برسد. آثار ادبی گوناگونی در زمینه این افسانه نوشته شده‌است، از جمله فاوست گوته. «فائوست» که بر اساس اثر کلاسیک فاوست نوشته گوته ساخته شده، فضای سردی دارد و عمدتاً بر مونولوگ های شخصیت اصلی استوار است.

فیلم «هنرمند» از فرانسه ساخته «میشل هازاناویکیوس» بدون شک بیشترین تاثیر را در جشنواره‌های فیلم در سراسر جهان طی سال جاری داشته است. این فیلم که به احتمال فراوان یکی از نامزدهای نهایی بهترین جوایز اسکار فیلم خارجی خواهد بود، با وجود آنکه در فرانسه ساخته شده اما هالیوود دهه 30 را به تصویر کشیده است. این فیلم در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر مرد را کسب کرد، هرچند نامزد نخل طلای کن بود و در جشنواره سن‌سباستین جایزه منتخب تماشاگران را گرفت.

فیلم «پسری با یک دوچرخه» ساخته جدید برادران داردن دیگر فیلم سرشناس سال گذشته در جشنواره‌های فیلم بوده است. این فیلم که در جشنواره کن در بخش رقابتی نامزد نخل طلای کن بود و جایزه بزرگ هیات داوران را به خود اختصاص داد، داستان پسر نوجوانی است که تنها رها شده و زنی سعی دارد تا او را نجات دهد.

+81
رأی دهید
-22

majid63 - پاريس - فرانسه
یک مدت دیگر این آقا تشریف میبرند به زندان چون آخوند بهتر از خودش نمیتونه ببینه .
‌سه شنبه 8 آذر 1390 - 08:18
feminism - لندن - انگلستان
آقای اصغر فرهادی موفقیتتان را به شما تبریک میگویم. به درستی که شایستۀ دریافت پاداش بودید.
‌سه شنبه 8 آذر 1390 - 10:08
romano - تهران - ایران
ولی جالب است این فیلم تا کنون دوبله نشده و متاسفانه این تبعیض است که یک کارگردان آلمانی گفته و گرنه این فیلم جزو رکورد شکنهای فروش 2011 می شد. البته دلیل دیگر آن هم این است که شرکتهای فیلمسازی اروپایی مثل آمریکا حرفه‌ای نیستند و خوب سرمایه گذاری کردن را نمی‌دانند (انگلیس اینطور نیست). بهر حال فکر کنید بقول خانم تسلیمی اگر مریل استریپ یا نیکول کیدمن رو هم بکنن تو این حجابها و با قواعد ارشاد بگن بازیکن چقدر این بازیکنها میتونن خلاقیت از خودشون نشون بدن که لیلا حاتمی نشون می‌ده. البته یادم نمی‌ره دین بزرگی به خانواده حاتمی زری خوشکام خود علی حاتمی کارگردان صاحب سبک و تنها یادگارش که این دختر زیبا و هنرمند یعنی لیلا دارم. خلاصه اینکه از گندم گندم بروید از جو، جو. آقا زاده‌های حضرات 32 سال پول خرج کردن عین آدم بشن حتی یکدونه بچشون درسخون نشد یک پزی باهاش بدن اگر داشتن باور کنید تا الان مارو کچل کرده بودند. چندتا آدم بزرگ از ایران فرار کردن چندتا لیلا از دست دادیم و چندتاشون برمی‌گردن بخاطر اینه که میگم ایران منتظر طوفانیه تو فرهنگ و هنرو علم این منطقه از دنیا!
‌سه شنبه 8 آذر 1390 - 13:02
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.