آمنه بهرامی دیه دو چشم را دریافت نمی‌کند

آمنه بهرامی، قربانی اسیدپاشی که از قصاص فردی که به او اسید پاشید گذشت، می گوید به دلیل مفاد رضایت‌نامه‌ای که در دادسرای تهران امضاء کرده است، دیگر نمی‌تواند دیه دو چشمش را بگیرد.

آمنه بهرامی دیه دو چشم را دریافت نمی‌کند

آمنه بهرامی دیه دو چشمش را دریافت نمی‌کند

مجید موحدی در سال ۱۳۸۳ پس از آنکه آمنه بهرامی به درخواستش برای ازدواج پاسخ رد داد، با اسید به او حمله کرد و چهار سال بعد در دادگاه کیفری استان تهران به قصاص از ناحیه دو چشم محکوم شد، اما خانم بهرامی لحظاتی پیش از اجرای حکم، او را بخشید و از قصاص چشمپوشی کرد.

آمنه بهرامی در گفت و گو با بی بی سی فارسی گفت او هنگام بخشیدن محکوم اعلام کرده که "بدون قید و شرط" و بی هیچ انتظاری برای دریافت مبلغی اضافه بر دیه، از قصاص گذشته است. او گفت: "اما همان زمان بارها گفتم که دیه چشم و صورت و دستهایم را می‌خواهم و از آن نمی‌گذرم."

خانم بهرامی می گوید که دادستان اجرای احکام، به او گفته که بر اساس قانون، اگر از قصاص بگذرد، دیگر دیه به او تعلق نمی گیرد. او می گوید که پس از این گفتگو بود که رضایت نامه را امضا کرده و اکنون براساس همین رضایت نامه از گرفتن دیه دو چشم محروم شده است.

اما خانم بهرامی می گوید بعدتر پس از مشورت با وکیلش متوجه شده که منع قانونی برای دریافت دیه نداشته است ولی هنگامی که به همراه وکیل برای پیگیری مراجعه کرده، مسئولان دادستانی وجود چنین مکالمه ای پیش از امضای رضایت نامه را انکار کرده اند.

خانم بهرامی با ادعای اینکه او را "فریب داده‌اند" گفت: "در آن زمان من وکیل نداشتم و کاغذی را امضا کردم. من به دادستان اعتماد کردم اما امروز به دادگاه رفتم و از آقای دادستان شکایت می‌کنم."

محمد هادی نجفی، وکیل آمنه بهرامی نیز با اشاره به این موضوع گفت زمانی که پرونده برای رسیدگی به جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری استان تهران مطرح بود، رئیس شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران متوجه شد که رضایت آمنه بهرامی در زمان اجرای حکم، یک رضایت مشروط بوده و کماکان او این حق را دارد که قصاص را انجام دهد.

به گفته آقای نجفی با توجه به شدت جرم و جنبه عمومی، قضات ۱۰ سال زندان و ۵ سال تبعید برای محکوم در نظر گرفتند و تا زمانی که او، دیه صورت واعضای بدن آمنه بهرامی را پرداخت نکند گرچه ۱۰ سال حبس را نیز بگذراند در زندان باقی می‌ماند.

آمنه بهرامی با اشاره به اینکه حکم مجید موحدی را در روزنامه شرق خوانده گفت: "همه زندگی من پولی است که باید برای درمان در اختیارم قرار می‌گرفت. هزینه درمان من ۳۵۰ میلیون تومان است اما دیه پرداختی من ۳۰۰ میلیون تومان است. این بی انصافی است. من رو دست خورده ام."

آمنه بهرامی با اشاره به اینکه مسئولان دادسرا تنها از او امضا گرفته اند گفت:" در همان زمان مجید (موحدی) اعلام کرد که حاضر به پرداخت دیه است اما مسئولان دادسرا از او امضا نگرفتند. من متاسفانه در آن زمان وکیل نداشتم و نمی دانستم. به من دروغ گفتند."

وکیل خانم بهرامی با اشاره به پرونده که در مرحله اجرا است گفت: "دیه چشمان آمنه بهرامی منتفی شده است اما دیه سایر اعضا به قوت خود باقی است."

آمنه بهرامی متولد ۱۳۵۶ است و در پی حادثه اسیدپاشی دو چشم را از دست داده و بخش هایی از بدنش نیز دچار آسیب جدی شده است. او تاکنون بارها تحت عمل جراحی قرار گرفته است و حتی مدتی برای درمان به اسپانیا رفت اما به دلیل مشکلات مالی مجددا به ایران بازگشت.

+193
رأی دهید
-50

leila leila - گوتنبرگ - سوئد
مصاحبشو با تلویزیون یادم نمیره که چقدر در مدح سران ایران چقدر مجیز خوند و چقدر به غربیها ناسزا گفت .. دوستانی که خارج زندگی می‌کنید شما بگید اگر واسه کسی‌ اتفاقی‌ مثل آمنه اینجا بیفته این کافرهای بی‌ دین غربی برای درمانش چیکار می‌کنن ؟ آمنه جان اشتباه از خودت بود بود عزیزم .
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 09:44
feminism - لندن - انگلستان
آخی عزیزم طفلک هر وقت به چهره اش نگاه میکنم تمام وجودم را غم و حسرت پُر میکند !! زیبا رویان و نازنین هائی که قربانی خودخواهی و وحشی گریِ نرینه های ناجوانمرد و درنده صفت میشوند !!
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 09:53
*Fanoos* - ايران - ايران
جواب یک عمر خاموشی و تاریکی را کی می خواد بده. آمنه واسه ادامه زندگی به این پول احتیاج داره ,اونم تو جامعه ای که آدم سالم واسه امرار معاش به سختی باید کار کنه و جون بکنه,نمیدونم دادگاه چه فکری کرده که این حکم رو داده!!!
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 09:55
*Fanoos* - ايران - ايران
پس با این حساب رسما سرش کلاه گذاشتند
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 09:58
demokrasi-solh - صحنه - ایران
در این دنیا که مردانش عصا از کور میدزدند من خوش باوره نادان محبت جستجو کردم . آخه دادستان باید طرفدار مظلوم باشه آدم دردش میگیره
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 10:24
sebil - خراسان-خراسان - ایران
این ایده اسیدپاشی اولین بار به ذهن کدوم ابلهی رسید؟آخر خشونت تا چه حد؟هی میگیم این دیگه آخریشه نه بابا داستان هنوز ادامه داره.عشق اسیدی ادامه داره.
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 10:28
demokrasi-solh - صحنه - ایران
وای به روزی که بگندد نمک ،دادستان که باید طرفه حقو بگیره خودش این بنده خدارو سرکار گذاشته -در این دنیا که مردانش عصا از کور میدزدند من از خوش باوری اینجا محبت جستجو کردم. حیف.
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 10:20
m.noor - شارجه - امارات
با عرض سلام لطفا اگر امکان دارد شماره حسابی‌ را از این شیر زن بگذارید تا بتوانیم آن پولی‌ که لازم دارد را به مقدار استطاعت مان تقدیم کنیم ممنون م.نون
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 10:46
delmorde - یوتوبوری - سوئد
عمل این دادستان کمتر از اسید پاش نبوده. اسید پاش حاظر شده که دیه را بده انوقت دادستان برای اسید پاش خوش خدمتی کرده. واقعا چه می خوانیم. چقدر باعث تاسف چنین جانوران وحشی بنام دادستان انجام وظیفه می کنند.
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 16:01
**elham** - اصفهان - ایران
اگر این بلا سر دختر خود دادستان میومد آیا همین رأی رو صادر میکرد،،؟تا ریال آخرو از تو حلقوم این طرف می‌کشید بیرون و سخترین مجازاتو واسعش صادر میکرد،آخه چرا باید اینقدر حقٔ کشی بشه؟اگر هم آمنه حرفی‌ بزنه خودشو خانوادشو نبود می‌کنن این رژیم.
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 19:01
zhandark - نیوکسل - انگلستان
آمنه خانم، اومدی ثواب کنی کباب شدی؟ مروت بر پلنگ تیز دندان، ستمکاری بود بر گوسپندان !! دختر ۱۸ ساله اردبیلی، زن ایلامی و اخیرا هم خانمی در مشهد...در همین فاصله که تو گذشت کردی مورد حمله اسیدی قرار گرفتن! چون همه ی اون اسید پاش ها با خیال راحت و به امید اینکه اون زن های بیچاره مثل تو آخر سر گذشت میکنن مثل شیطان زندگی و سلامت رو با خیال راحت ازشون گرفتن! تحویل بگیر نتایج درس گذشت و فداکاری که به این جماعت دادی
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 21:01
zhandark - نیوکسل - انگلستان
آمنه خانم، اومدی ثواب کنی کباب شدی؟ مروت بر پلنگ تیز دندان، ستمکاری بود بر گوسپندان !! دختر ۱۸ ساله اردبیلی، زن ایلامی و اخیرا هم خانمی در مشهد...در همین فاصله که تو گذشت کردی مورد حمله اسیدی قرار گرفتن! چون همه ی اون اسید پاش ها با خیال راحت و به امید اینکه اون زن های بیچاره مثل تو آخر سر گذشت میکنن مثل شیطان زندگی و سلامت رو با خیال راحت ازشون گرفتن! تحویل بگیر نتایج درس گذشت و فداکاری که به این جماعت دادی
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 20:58
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
تو نیکی‌ میکنه در دجله انداز، که دادستان گیرد پاچه اعت گاز. چی‌ نوشتم با این الفبای پارسی‌. امیدوارم ببخشید.
‌چهارشنبه 2 آذر 1390 - 22:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.