بررسی روزنامه‌های صبح تهران؛ چهارشنبه دوم آذر

بررسی روزنامه‌های صبح تهران؛ چهارشنبه دوم آذر

روزنامه‌های امروز صبح تهران ماجراهای مربوط به روزنامه ایران و دستگیری چند خبرنگار آن روزنامه و تلاش برای بازداشت مدیر خبرگزاری دولت را کم اهمیت دیده و در صفحات داخلی خود منعکس کرده‌اند. حوادث مصر و سوریه از میان مسائل خارجی و پاسخ رییس مجلس به تحریم‌های گسترده و قطعنامه‌های علیه جمهوری اسلامی از میان مسائل داخلی مورد توجه این روزنامه‌ها بوده است.

"دومین شوک اطلاعاتی ایران به آمریکا" تیتر اصلی قدس است و کیهان همین خبر را با عنوان "شکار ۱۲ جاسوس سیا" از قول یک شبکه تلویزیونی آمریکائی نقل کرده است.

ماموریت انتخاباتی

"تشکیل ستاد ویژه پیشگیری از جرایم انتخاباتی" عنوان اصلی شرق است و روزنامه‌های مختلف بخشنامه رییس قوه قضاییه و تعیین محسنی اژه‌ای دادستان کل را به عنوان رییس هیات پیش‌گیری از جرائم انتخاباتی با اهمیت دیده‌اند.

محمد حسین روانبخش در ستون طنز مردم سالاری نوشته: وقتی فکر آدم جوان باشد، دست به ابتکارهایی می‌زند که عقل جن و جن‌گیرهای دستگیر شده هم به آن قد نمی‌دهد! مثلا اینکه تیتر یک روزنامه را سفید چاپ کنند. لابد می‌گویید این که ابتکار خاصی نیست؛ یادش بخیر در سال‌های اصلاحات خیلی اوقات روزنامه‌ها مجبور می‌شدند گله گله زینک صفحات روزنامه‌شان را مثل کله‌های کچلی گرفته، در چاپخانه پاک کنند و فردا روزنامه با کلی فضای پاک شده و سفید شده منتشر می‌شد؛ گاهی هم کار به آنجا نمی‌کشید و روزنامه‌نگارها خودشان بخشی از روزنامه را سفید می‌گذاشتند تا مردم خودشان سفید‌خوانی کنند. با این اوصاف چرا باید این کار را ابتکار بدانیم؟!

به نوشته این مقاله آنها یک ابتکار دیگر هم داشته‌اند که هیچکس تا به حال از این جور ابتکارها به کار نبرده و اگر چه ابتکار است، اما نشان می‌دهد که برادران با فکر جوان، هنوز تا روزنامه‌نگار شدن و استفاده صحیح و تاثیرگذار از رسانه خیلی راه درازی در پیش دارند! این برادران دیروز تیتر یک روزنامه ایران را خالی گذاشته‌اند اما زیر آن با فونت ریز هر چی باید در تیتر نوشته می‌شد، نوشته‌اند (از جمله این که نمی‌خواهیم تشویش اذهان عمومی کنیم)

مردم سالاری در نهایت نوشته، خوب برادران با فکر جوان و حتی نوجوان! اگر نمی‌خواستید یا نمی‌توانستید تیتر بزنید چرا همان را با حروف ریز نوشته‌اید؟! این جوری که همه می‌فهمند داستان یک مظلوم‌نمایی دروغین و ننه من غریبم بازی است و بعضی‌ها مثل رئیسشان به هر شکل ممکن، فقط دنبال جلب توجه هستند! برای همین بود که در صدر این مطلب نوشتیم که این برادران دست به ابتکارهایی می‌زنند که عقل جن و جن گیر هم به آن قد نمی‌دهد؛ چون آنها هم احتمالا کمی تا قسمتی متوجه این تناقض می‌شوند و می‌دانند که نمی‌شود هم قسم حضرت عباس را باور کرد و هم دم خروس را که از زیر لباس بیرون زده دید!

تحریم‌های پشت هم و اختلافات داخلی

"اقدام اروپا بی پاسخ نمی‌ماند" به نقل از رییس مجلس تیتر اصلی رسالت است، دنیای اقتصاد همین خبر را با عنوان "غرب منتظر واکنش ایران باشد" منعکس کرده، تهران امروز نوشته "پاسخ ایران به تحریم‌های نمادین"، فرهیختگان و سیاست روز خبر داده‌اند که "مجلس تجدید نظر در روابط ایران و اروپا را بررسی می‌کند" و "مسابقه برای تحریم تهران" در صدر گزارش‌های ابتکار آمده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در تحلیلی پیرامون تحریم‌ها و قطعنامه‌های علیه ایران که در این چند روز در رسانه‌های سراسر جهان منعکس شده نوشته کشورهای متخاصم غربی با استفاده از فضایی که تبلیغات رسانه‌ای در مورد احتمال حمله نظامی به ایران فراهم آورده بود، و برنامه اصلی خود را در فضایی کم تنش با موضعگیری‌های جهانی عملی کنند.

به نوشته این روزنامه، رسانه‌های ایران که با وجود اختلاف نظر در مورد مسائل داخلی، شدیداً نسبت به احتمال تعرض نظامی علیه کشورشان موضع منفی اتخاذ می‌کنند، برای چندمین بار در دامی گرفتار شدند که دولت‌ها و رسانه‌های غربی پهن کرده بودند. رسانه‌های غربی با کوبیدن بر طبل جنگ و احتمال حمله قریب الوقوع نظامی به ایران، چنان فضایی را در افکار عمومی جهان و ایران به وجود آوردند که حالا و با تصویب و اعمال تحریم‌های اقتصادی و... علیه ایران، بسیاری از کشورهای همراه و همسو با ایران نیز چندان مخالفت و مقاومتی نشان نمی‌دهند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته در شرایط فعلی، پیروزی در برابر فشارهای ناروا و ظالمانه‌ای که کشورهای غربی بر جمهوری اسلامی وارد می‌آورند به هیچ وجه نمی‌تواند با کوچک انگاشتن و بی‌تأثیر ارزیابی کردن این محدودیت‌ها حاصل شود و نکته دوم این است که در این وضعیت حساس منازعات بی‌ریشه در داخل کشور و دامن زدن به جدال‌های کم ارزش سیاسی و... در حقیقت نوعی گل به خودی سیاسی است که هیچ نتیجه مثبتی برای کشور و نظام ندارد.

مردم سالاری در سرمقاله خود با اشاره به این تحریم‌های بیشتر و گزارش احمد شهید علیه نقض حقوق بشر در ایران و قطعنامه حقوق بشری سازمان ملل، نوشته این اعمال را باید در کنار طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن گذاشت و به این نتیجه رسید که برنامه جنگ روانی آمریکا و اروپا علیه ایران برنامه‌ریزی شده و با اهداف مشخص در حال پیگیری است.

به نظر این مقاله، جای تامل دارد در چنین شرایطی که زوایای بین‌المللی آن تفسیر شد، به ناگهان اتفاقاتی در روزنامه ایران می‌افتد که تعجب همگان را بر می‌انگیزد. باز هم حاشیه‌ای جدید این بار بین قوه مجریه و قوه قضائیه، فضای سیاسی کشور را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

مردم سالاری نوشته درگیری در روزنامه ایران، انداختن گاز اشک‌آور در یک محیط فرهنگی و در نهایت چاپ روزنامه ایران به عنوان ارگان رسمی دولت جمهوری اسلا می‌ با تیتر سفید، همگی حکایت از آن دارد که باید پرسید آیا به وضعیت پیش آمده در عرصه بین الملل علیه ایران توجهی صورت گرفته است؟

مشکل بازنشستگان و دستبوسی آنها

"معمای واردات میوه" عنوان اصلی جام جم است و خراسان همین گزارش را با تیتر "واردات میوه با مجوز هر دو وزارتخانه" در صدر اخبار خود آورده، جهان صنعت خبر از "انتشار روزانه آمار برای فعالان اقتصادی" داده است.

روزنامه‌های هوادار دولت با چاپ عکس‌هائی از دیدار رییس جمهور با بازنشستگان نمونه و دستور وی برای پرداخت هر چه بیشتر پول به این طبقه خبر داده‌اند و دنیای اقتصاد در سرمقاله خود مشکل بازنشستگان را مطرح کرده و نوشته با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، حدود یک پنجم مهلت تعیین شده برای اجرای قانون «بازنشستگی پیش از موعد» کارکنان دولت نیز سپری می‌شود بدون آنکه از اجرای قانون خبری باشد.

به نوشته این مقاله حدود ۹ ماه قبل قانون تمدید قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و مقرر شد کارکنان رسمی، قراردادی و پیمانی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی با حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت برای مردان و ۲۰ سال برای زنان و ۵ سال سنوات ارفاقی بدون شرط سن بازنشسته شوند.

سرمقاله دنیای اقتصاد با این توضیح که بودجه‌ای برای این مصوبه تعیین نشده، نوشته آخرین نمونه از پاسخ به نارضایتی‌ها در این زمینه اظهارات وزیر آموزش و پرورش است که از عدم تامین اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان اظهار ناخشنودی کرده و گفته است «که اگر این اعتبار تامین شود، می‌توانیم تعدادی را به صورت پیش از موعد بازنشسته کنیم.» آیا مجلس در این ماه‌های باقیمانده تا پایان سال ضعف اولیه (عدم پیش‌بینی منابع لازم) را جبران و از به محاق رفتن و «بازنشسته شدن» پیش از اجرای این قانون جلوگیری خواهند کرد؟!

جهان صنعت در گزارش اصلی خود به مصوبه دیروز مجلس اشاره کرده و نوشته دولت در حالی انتشار آمار تورم را از سازمان آمار ایران گرفت که طبق قانون برنامه پنجم توسعه، این مرکز مرجع اعلام و انتشار آمارهای رسمی است اما عملا از خردادماه انتشار گزارش رسمی بیکاری را از تابستان سال گذشته متوقف کرده است.

به گزارش این روزنامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مرکز آمار ایران را موظف کردند برنامه ملی آماری کشور را طوری تهیه کند که اطلاعات آماری مورد نیاز برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در ایران به شکل مستمر و روزانه ارایه شود. اما نکته قابل تامل این است که مرکز آمار وقتی نرخ تورم و بیکاری که نقش به‌سزایی برای برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی دارد را اعلام نمی‌کند و نمایندگان مجلس هم از سابقه درخشان مرکز آمار در اعلام آمار مطلع هستند چطور باز هم این سازمان را موظف به اطلاعات آماری آن هم به شکل مستمر و روزانه کردند؟!

جهان صنعت به طعنه نوشته با این اوصاف اغلب گزارش‌های منتشر شده توسط مرکز آمار مربوط به یک سال پیش است، این در حالی است که هم‌اکنون نهادهای اقتصادی بین‌المللی گزارش‌هایی از آمار و شاخص اقتصادی کشورها از جمله ایران در آینده منتشر می‌کنند!

مصر در التهاب و اردوغان بازنده بازی سوریه

"شورای حاکم مصر در آستانه سقوط قرار گرفت" تیتر اصلی روزنامه جمهوری اسلامی است و "زمین می‌دهند، زمان می‌خرند" عنوان مقاله‌ای است در روزنامه شرق که داوود محمدی در آن نوشته، انقلاب مصر از لحاظ اهمیت در نوک پیکان «بهارعربی» قرار دارد و این گران‌سنگی برخاسته از جایگاه ویژه این کشور در جهان عرب است. اما با گذشت زمان از انقلاب و روی زمین ماندن مطالبات اصلی انقلابیون نظیر محاکمه جدی مبارک و فرزندانش، به‌تدریج این احساس شکل گرفت که نظامیان در جاده فریب مردم گام بر می‌دارند، پایبندی جدی به مطالبات آنان ندارند و تمایلی به اصلاحات بنیادی از خود نشان نمی‌دهند، زمزمه تعویق انتخابات هم مزید بر علت شد و انباشت خشم انقلابیون را به همراه نارضایتی‌های فزاینده‌ای را شکل داد.

به نظر نویسنده این مقاله واکنش منسجم انقلابیون و تجمع مجدد آنان در میدان «التحریر» موج دوم انقلاب را شکل داد. موجی که ابتدا با مشت‌آهنین نظامیان مواجه شد اما پایمردی انقلابیون که با وجود دادن ده‌ها کشته و صدها مجروح، صحنه را خالی نکردند، نظامیان متزلزل و فاقد پایگاه مردمی را به عقب‌نشینی واداشت اما آنان هنوز می‌کوشند با پرهیز از تسلیم کامل، شانس خود را برای عقب‌نشینی گام به گام و دادن امتیازات قطره چکانی به انقلابیون بیازمایند.

مقاله شرق اظهار نظر کرده اکنون نظامیان امیدوارند با کنار گذاردن متنفذترین چهره نظامی مصر و آمیختن این رخداد با شیرینی وعده انتقال قدرت باز هم زمان خریده و تدبیری برای گسترش سیطره خویش بر سیاست بیابند اکنون باید منتظر ماند و دید که انقلابیون پرشور و سیاستمداران حاشیه‌نشین و بدون سازماندهی و محروم از حمایت گسترده مردمی چگونه خواهند توانست با تاکتیک نوین نظامیان که الگو گرفته از ایده دادن زمین به قیمت خرید زمان است، مقابله کنند.

کیهان در سرمقاله خود، نوشته برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود، سوریه به هیچ وجه مشابه لیبی نیست و امکان تکرار نسخه لیبی در سوریه وجود ندارد. رژیم معمر قذافی به طور واقعی با مردم درگیر بود و مخالفان به شکل جمعیت‌های میلیونی حضوری ۸ ماهه در میادین و خیابان‌ها داشتند، مخالفان در لیبی در داخل سرزمین لیبی و لوای رهبری معین بودند، تسلط رژیم قذافی به طرابلس و چند شهر محدود شده بود، معمر قذافی در داخل لیبی محبوبیت نداشت، قذافی مدافع دیکتاتورهایی نظیر حسنی مبارک و بن علی بود، لیبی مورد حمایت جبهه مقاومت نبود و حزب‌الله را در کنار خود نداشت، قدرت تدبیر و سیاست ورزی رژیم قذافی بسیار ضعیف بود و... اما همه این‌ها درباره سوریه حکایت دیگری دارد.

این مقاله، رهبری مخالفان بشار اسد را در خارج از مرز توصیف کرده و نوشته در تظاهرات از جمعیت انبوه خبری نیست و آنچه در شبکه‌هایی نظیر الجزیره به نمایش درمی‌آید، به صورت کلیشه‌ای هر روزه حداقل ۲۰۰، ۳۰۰ نفر را نشان می‌دهد که در گوشه‌ای از یک شهر راهپیمایی می‌کنند، هیچ نقطه‌ای از سوریه در دست مخالفان نیست، رژیم سوریه ده‌ها سال است که در صف مقابله با دیکتاتورها قرار دارد، سوریه در میانه جبهه مقتدر مقاومت قرار دارد، قطعنامه علیه سوریه در شورای امنیت رای نمی‌آورد، ترکیه علی‌رغم خصومت ورزی علیه سوریه نه می‌تواند آسمان به ناتو بدهد و نه خود به سوریه حمله کند.

بر این اساس، مقاله کیهان اردوغان را به علت انتخاب سیاست علیه حکومت بشار اسد بازنده بازی سوریه دانسته و نوشته علوی‌ها و کردها که نیمی از خاک و جمعیت ترکیه را در اختیار دارند با تغییر رژیم در سوریه، به نفع آنکارا مخالفند و ورود ترکیه به جنگ ابتدا به سقوط دولت در آنکارا منجر می‌شود و... تظاهرات میلیونی این روزها در شهرهای مختلف سوریه به نفع بشار هم نشان داد که بر تعداد هواداران میدانی و فعال نظام سوریه افزوده شده است. سوریه در عین حال هم تجربه چنین شرایطی و هم تجربه شکستن اتحاد علیه خود را دارد به همین دلیل علیرغم هجمه زیاد خارجی به سوریه در درون سوریه خبری از بی‌ثباتی نیست.

تیترهای پنهان

ابتکار در ستون تیترهای پنهان خود با گفته‌های مقامات بازی کرده و نوشته:

- احمد خاتمی: عمامه نباید خرج کاندیدا شود [این‌قدر جای خرج هست]

- معاون حقوقی رئیس‌جمهور: از نظر دولت همه افراد در مقابل قانون برابرند [ولی خب! بستگی هم داره]

- باهنر: مجلس وقت نکرد از وزیر سؤال بپرسد [واااای، این‌قدر سرمون شلوغه که وقتی برای سؤال و استیضاح و این کارا نمی‌مونه]

- احمدی‌نژاد: شلوغ‌کاری عده‌ای در دنیا مانع روابط عاطفی ما نشود [به این شلوغی‌ها گوش نده، به من توجه کن]

- خانه‌داری به‌زودی شغل رسمی می‌شود [بدین ترتیب نرخ اشتغال سر به فلک می‌زند و دهان منتقدان بیکاری بسته خواهد شد]

- احمدی‌نژاد: تا می‌توانید حقوق بازنشستگان را افزایش دهید [نگران هزینه‌اش هم نباشید]

- شجونی: جبهه پایداری به دنبال «نمره بیست»های سیاسی است [من که قبول نمی‌کنم]

+34
رأی دهید
-121

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.