غذاهای خوش‌رنگ و بوی هندوستان

با سرعت بالا ببینید

با سرعت پائین ببینید

هندوستان سرزمین همیشه پررمز و راز بوده با مردمانی دارای عقاید و سبک‌های بسیار متفاوت که در کنار هم زندگی می‌کنند. در گوشه و کنار شهر حیوانات زیادی مانند گاو و بز و میمون و پرندگان فراوانی دیده می‌شوند که در آرامش مشغول بازی و زندگی هستند، در حالی که در بشقاب غذای هیچ‌کدام از مردم کوچه و خیابان گوشت نمی‌بینید.
 
یکی از راه‌های شناخت هر قوم و سرزمینی و سبک زندگی و باورهایشان توجه به خوراک و تغذیه آنهاست. این سبک زندگی و ذائقه ریشه در باورهای کهن مذهبی مردم هند دارد. در آموزه‌های مذهب هندوها، که اکثریت مردم هندند، خوردن گوشت جانوران و آزار رساندن به هر موجود جانداری منع شده‌است. یکی از قوانین اصلی این مذهب قانون "کارما" است که می‌گوید زیان رساندن به هر موجودی در جهان در نهایت باعث زیان رساندن به خود انسان می‌شود، چرا که انسان هم حلقه‌ای‌ است از حلقه‌های طبیعت.
 
آنها معتقدند که انسان‌ها موجوداتی گیاه‌خوار بوده‌اند و خوردن گوشت آنها را تندخو و ناآرام می‌کند و همچنین کشتن حیوانات و خوردن گوشت موجب رواج خشونت در جامعه می‌شود که البته این عقاید و باورها از زمان گاندی که یکی از مبارزان و رهبران بزرگ این سرزمین برای به استقلال رسیدن هند از استعمار بریتانیا بوده، پررنگ‌تر و جدی‌تر هم شده‌است.
 
گاندی که معتقد بود حتا مبارزه با ستم را هم باید بدون خشونت و خونریزی پی گرفت، می‌گفت: "من چیز جدیدی ندارم که به دنیا بدهم، حقیقت و ضدخشونت بودن هم‌سن‌وسال کوه‌ها هستند".
 
نکتۀ قابل توجه دیگر نحوۀ عرضۀ این غذاهای ساده و ارزان خیابانی است.  کاسه‌هایی درست‌شده از برگ درختان هر چند به نظر بسیار ابتدایی می‌آید، اما روشی بسیار طبیعی است چرا که پس  از خوردن، چیزی که نخورده می‌ماند همین برگ‌ها هستند که بسیار ساده و سریع به چرخۀ طبیعت برمی‌گردند. این مردم حتا برای خوردن غذاهایشان هم کم‌ترین زحمت را برای طبیعت ایجاد می‌کنند.
 
نرم‌خویی، آرامش و قناعت مردم این سرزمین، اهمیت ندادن به خوراک و توجه به روح و روان، مهم‌ترین دلیل پرورش عرفان در هند است.
 
بوی غذا در فضای کوچه و خیابان‌های شهرهای بزرگ هند هم می‌پیچد، چون سر هر چند قدمی می‌شود دکه‌ای را دید که انواع مختلف خوردنی‌های خوش‌رنگ و بو عرضه می‌کنند: چات‌های متنوع، وادا پائو، کباب و بریانی‌های گورکانی، شیرینی‌های پرچربی چون جَلبی (نوعی زولبیا) و بالوشاهی یا خوردنی‌های سرخ‌شده‌ای از قبیل سمبوسه و نمکی و پاکورا و نوشیدنی‌های پرادویه‌ای چون چای ماسالا، چای نعنا، شیرچای، لاسی (نوعی دوغاب) بیانگر طیف وسیع ذائقه‌های هندی است. هرچند همۀ غذاهای خیابانی هند گیاهی نیست، اما گوشت‌خواران در این بازار سهم به‌مراتب کمتری دارند.

در شهرهای بزرگ هند فروشگاه‌های غذای حاضری آمریکایی هم فراوانند، اما خوردنی‌های خیابانی ارزان هندی - با این که در پیاده‌روها و گاه روی زمین صاف قرار دارند و از شرایط بهداشتی اندکی برخوردارند - همچنان پرطرفدارترند. در گزارش تصویری این صفحه نمونه‌هایی از غذاهای خیابانی چند شهر هند را می‌بینیم.

+91
رأی دهید
-152

romano - تهران - ایران
کاش اندکی نیز برای فرهنگ ما هم با این دید نوشته می شد که فرزند ایران از خانه شوهر رانده و از خانه پدر مانده نمی‌بودند و از فرق سر تا نوک پا را در نادانی و خلایق آنچه لایق بدانند. کاش فرزند ایران هند را بدون این فیلمها می‌دید یا میدانست که کباب ترکی ، گورکانی کباب و خوراک ایرانیند کاش می‌دانست که از هند 100 سال قبل زبان دیوانی اش فارسی بود. کاش عوض دست پا زدن در کودتای 28 مرداد و شاهنشاه آریامهر و سید علی خامنه‌ای فکر زندگی نکرده بود که خیلی وقت است آنرا فراموش کرده و آنرا سر چاه جمکران و مزار هوخشتره جای گذاشته و گر نه ما هرچه از فرهنگ هند دیدیم فقر بود و فلاکت و کاماسوترا و.. بود ما هرچه از 5 دستور بودا دیدیم در گاتهای زرتشت دیدیم که هزاران سال قبل از بودا بود که بماند زمانی از جهل و فشار دینی به بغل اسلام پریدیدم و امروز هم باز از جهل خود دین کثیف تازی گویان فریاد مرگ بر اسلام بر می‌ِاوریم براستی ماکه تمسخر عرب می‌کینم چرا با 6000 سال زرتشت در دانستن ناکام ماندیم معلم بد بود یا شاگرد پس عیب عرب نکنید او برای خود خوب پیشرفت کرد.
‌سه شنبه 1 آذر 1390 - 01:12
Mehrdad2010 - ونکوور - کانادا
غذا‌های خوش رنگ و بوی و البته ناسالم. با وجودی که گوشت کم استفاده میکنند، به میزان فراوان روغن‌های جامد گیاهی و کره در آشپزی‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی نان را هم در روغن سرخ میکنند. ادویه فراوان هم که مشکلات قلبی و گوارشی ایجاد می‌کند به جای خود. همه اینها به غیر از مصرف زیاد برنج و آلودگی‌ غذایی است. در کلّ بهتر است به غذاهای هندی فکر هم نکنیم. شخصا فکر می‌کنم که این غذاها فقط بوی خوبی‌ دارند ولی‌ مزه آنها به خوبی‌ غذاهای ایرانی‌ یا ملت‌های حوزه مدیترانه نیست
‌سه شنبه 1 آذر 1390 - 03:12
porharfi - آرنم - هلند
بوی خوش غذای هندی.از سایت خوب ایرانیان انگلستان به هلنـــــد هم رسید!!
‌سه شنبه 1 آذر 1390 - 08:42
harrp - وین - اتریش
بهترین غذایی هندی به نظر من BUTTER CHICKEN هست بهتون توصیه می‌کنم حتما یک بار امتحانش کنین ، طرز درست کردش هم تو you tube و اینترنت ! هست کلا جوجه کباب ذغالی رو تو مخلوط خامه + گوجه + اون ادویه‌های خاص میپزین ،خاصیتش هم اینه>> بعد که انگشتن رو هم خوردین ما از دست کامنت‌های ... تون خلاص میشیم !!
‌سه شنبه 1 آذر 1390 - 16:25
لیلا - تهران - ایران
کجاش خوش مزه است با ادویه و فلفل فراوان میشه مزه غذا را فهمید دو بار غذای هندی پختم تازه ادویه ها را نصف کردم از تندی مگه میشد خورد از اون موقع عطایش را به لقایش بخشیدم
‌سه شنبه 1 آذر 1390 - 16:40
pardis_pardis - لندن - انگلیس
انگلیس لندن . درود بر تو رومانو- ‌تهران - ایران
‌سه شنبه 1 آذر 1390 - 18:47
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.