نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی: آمانو دروغ گفت

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی واندن مدیرکل این نهاد وابسته به سازمان ملل، گفته است که کشور او در یک همایش هسته ای منطقه ای شرکت نمی کند.

                                             نماینده ایران در آژانس انرژی اتمی: آمانو دروغ گفت

روز دوشنبه، ۳۰ آبان (۲۱ نوامبر)، رادیو و تلویزیون دولتی ایران اظهارات علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی را منتشر کرد که گفته است: "گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نقطه تاریکی در پرونده اوست."

نماینده ایران در آژانس که در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی العالم، متعلق به جمهوری اسلامی سخن می گفت، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی را به دروغگویی متهم کرد و گفت: "آمانو در پیشنهاد اخیرش درباره اعزام هیاتی به ایران، دروغ گفت."

اشاره آقای سلطانیه به اظهارات آقای آمانو در سخنان او در نشست دوره ای شورای حکام آژانس بین المللی در هفته گذشته است که گفت در اوایل ماه جاری میلادی، نامه ای را برای رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ارسال داشته و پیشنهاد کرده بود که هیاتی را به ایران اعزام کند.

به گفته مدیرکل آژانس بین المللی، مقامات ایرانی به این نامه پاسخی ندادند اما نماینده ایران در آژانس گفته است که آقای آمانو در سخنان خود در اجلاس شورای حکام "این مطلب را صادقانه مطرح نکرد" و پیشنهاد اعزام هیاتی برای رفع نگرانی های آژانس، در واقع از سوی مقاات ایرانی مطرح شده بود و آقای آمانو با آن مخالفت کرد.

علی اصغر سلطانیه همچنین گفت که در واکنش به رفتار مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی در کنفرانس "خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای" که قرار است روز دوشنبه، ۲۱ نوامبر، در مقر آژانس در وین آغاز به کار کند، شرکت نخواهد کرد.

وی هدف از این اقدام دولت ایران را خنثی کردن تلاش های مدیرکل آژانس قلمداد کرد و گفت: "شرکت نکردن ما در همایشی که از مدت ها قبل برای آن از سوی آمانو برنامه ریزی شده است، نخستین عکس العمل به اقدامات ناشایست و تخلفات او می باشد" و افزود که در این کنفرانس، بحث های بی محتوایی صورت خواهد گرفت و قرار نیست در آن تصمیمی اتخاذ شود.

آقای سلطانیه پیش از این نیز مدیرکل آژانس را به خاطر دستیابی خبرگزاری ها به بخش هایی از گزارش او در مورد برنامه های اتمی ایران و اینکه در این گزارش از بعضی از تاسیسات هسته ای ایران و نام مسئولان آنها برده شده است، به تخلف از مقررات آژانس متهم کرده بود.

نماینده ایران افزود که یوکیا آمانو از زمان تصدی سمت مدیرکلی آژانس انرژی اتمی "بی طرفی لازم را رعایت نکرده و هیچگاه رژیم صهیونیستی را در بیانیه های خود مورد انتقاد قرار نداده و بنابراین خیلی مشکل است که ما دوشنبه به دعوت او در چنین همایشی که بیشتر نمایشی است شرکت کنیم."

نماینده ایران یوکیا آمانو (دوم از چپ) را به دروغگویی در مورد مکاتبه با مقامات ایران متهم کرده است

نماینده ایران در آژانس بین المللی یادآور شد که اسرائیل پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای - ان پی تی - را امضا نکرده و در حالیکه مورد بازرسی بین المللی قرار نمی گیرد، به فعالیت های مخفیانه در زمینه تسلیحات هسته ای ادامه می دهد و افزود "این امر موجب نگرانی بین المللی است."

اسرائیل، هند و پاکستان هرگز پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای را امضا نکرده اند و اگرچه هند و پاکستان رسما دارا بودن تسلیحات اتمی را پذیرفته اند، اسرائیل تا کنون داشتن اینگونه جنگ افزارها را تایید نکرده هر چند گفته می شود این کشور دارای تعدادی کلاهک اتمی است و توان پرتاب آنها را نیز دارد.

آقای سلطانیه گفت که تا زمانی که اسرائیل به ان پی تی نپوسته است، برگزاری اجلاس خاورمیانه عاری از اسلحه اتمی فایده ای نخواهد داشت.

واکنش ایران به قطعنامه

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، همچنین مدیرکل آژانس را به خاطر گزارش او در مورد برنامه های اتمی سوریه مورد انتقاد قرار داد و یادآور شد که محمد البرادعی، مدیرکل قبلی آژانس، در گزارش خود در مورد سوریه، اسرائیل را به خاطر بمباران محلی که، به گفته مقامات اسرائیلی، مرکز فعالیت های مخفیانه هسته ای سوریه بود، محکوم کرد.

ایران به تلافی رویکرد مدیرکل آژانس از شرکت در اجلاس خاورمیانه عاری از اسلحه اتمی خودداری کرده است

آقای آمانو در گزارش اخیر خود در نشست هفته پیش شورای حکام آژانس گفت که محلی که هدف بمباران قرار گرفت "به احتمال قوی مرکز یک رآکتور اتمی بود و سوریه می بایست وجود آن را به آژانس اطلاع می داد."

در پی گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی که در آن نسبت به جنبه های نظامی برنامه های اتمی ایران ابراز نگرانی شده بود، شورای حکام آژانس روز جمعه گذشته قطعنامه ای را در این مورد صادر کرد.

در این قطعنامه، ضمن ابراز نگرانی نسبت به ابهاماتی که همچنان در مورد برنامه های اتمی ایران باقی است و مدیرکل آژانس به آنها اشاره کرده، از جمهوری اسلامی خواسته شده است تا اطلاعات شفاف و کاملی را در مورد تمامی جنبه های برنامه های هسته ای خود در اختیار آژانس قرار دهد.

شورای حکام همچنین از ایران خواسته است تا بدون تاخیر و تعلل، به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کند و خواست های شورای حکام آژانس را به طور کامل برآورده سازد و به اقدامات جدی برای تعامل بدون پیش شرط با جامعه بین المللی به منظور کسب اعتماد جهانیان در مورد صلح آمیز بودن برنامه های اتمی خود مبادرت ورزد.

این قطعنامه با رای مثبت سی و دو کشور از سی و پنج عضو شورای حکام، از جمله روسیه و چین و اکثر کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها تصویب شد و تنها کشورهای کوبا و اکوادور به آن رای منفی، و کشور اندونزی به آن رای ممتنع دادند.

پیش از تصویب این قطعنامه، برخی مقامات و رسانه های ایرانی نسبت به مخالفت چین و روسیه با هرگونه قطعنامه انتقادی از این کشور ابراز امیدواری کرده بودند و همچنین، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی، با توزیع گزارشی در میان کشورهای غیرمتعهد عضو شورای حکام، خواستار حمایت آنان از موضع دولت خود و مخالفت با قطعنامه ای در انتقاد از ایران شده بود.

اکثریت بزرگی از اعضای شورای حکام به قطعنامه علیه ایران رای دادند

در پی تصویب قطعنامه اخیر شورای حکام در مورد ایران، برخی از مقامات جمهوری اسلامی بر لزوم کاهش همکاری این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید نهادند.

در این مورد، آقای سلطانیه صدور قطعنامه چند سال پیش شورای حکام در مورد ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را یادآور شد که در پی آن، مجلس ایران از دولت خواست همکاری با آژانس بین المللی را به عمل به الزامات مندرج در ان پی تی منحصر کند و به خصوص از اجرای پروتکل الحاقی به ان پی تی، که ایران برای مدتی به طور داوطلبانه به آن عمل می کرد، خودداری ورزد.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: "در گذشته وقتی موضوع هسته ای جمهوری اسلامی که موضوعی فنی و تخصصی است به شورای امنیت منعکس شد، به دلیل این اقدام غیرمعقول و غیرقابل توجیه، مجلس شورای ایران در تصمیمی، دولت را به همکاری در چارچوب ان پی تی محدود کرد."

با اینهمه، علی اصغر سلطانیه، بار دیگر تاکید ورزید که ایران در نظر ندارد از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای خارج شود اما هشدار داد که "آژانس و به خصوص مدیرکل آن باید بدانند که نباید انتظاراتی فراتر از ان پی تی داشته باشند و انتظار نداشته باشند که پس از صدور قطعنامه، اقداماتی فراتر از ان پی تی را شاهد باشند."

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در عین حال این نظر برخی از مقامات جمهوری اسلامی را تکرار کرد که قطعنامه اخیر آژانس به خاطر بر آورده نشدن تمامی خواست های ایالات متحده، در واقع شکستی برای آمریکا محسوب می شود.

وی گفت: "آمریکایی ها تلاش می کردند که با گزارش آمانو، زمینه را برای قطعنامه ای شدید فراهم کنند که با شکست مواجه شدند و این عوامل و اشتباهات آمانو باعث شد که آمریکایی ها قدرت مانور نداشته باشند و تنها گزارش و یا قطعنامه بسیار ملایمی تهیه کردند که ایران به همکاری با آژانس ادامه دهد."

+38
رأی دهید
-71

hassan5 - تهران - ایران
اقای سلطانیه اگر در سطح کره زمین فقط یک دروغ گو وجود داشته باشد انهم فقط جمهوری اسلامی میباشد اقای امانو که جای خود دارد.ا فراد ومسئولین جهانی در مقابل حرفهایشان مسئولیت دارند ...کافر همه را بکیش خود پندارد
دوشنبه 30 آبان 1390 - 11:30
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.