موافقت لویه جرگه با بستن پیمان استراتژیک با امریکا

لویه جرگه سنتی افغانستان با صدور قطعنامه‌ای ۷۶ماده‌ای ضمن اعلام موافقت با بستن پیمان استراتیژیک با امریکا وادامه روند مصالحه با شورشیان به کار خود پایان داد.

                                                             موافقت لویه جرگه با بستن پیمان استراتژیک با امریکا

 
در این قطعنامه که بعد از ظهر شنبه ۲۸آبان در مراسم پایانی لویه جرگه خوانده شد از پیمان استراتژیک با امریکا به عنوان یک ضرورت نام برده شده که در راستای تامین امنیت و بهبود اقتصاد افغانستان مهم است.
 
حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان طی سخنانی در جمع شرکت‌کنندگان دراین نشست گفت که از نتایج این قطعنامه حمایت می‌کند و آن را عنوان "نظر نمایندگان ملت افغانستان" اجرا خواهد کرد.
 
رئیس جمهور افغانستان  همچنین در بخشی از سخنان خود از تلاش نیروهای امنیتی این کشور به خاطر تامین امنیت این نشست به قدرانی کرد.
 
در نشست لویه جرگه (نشست بزرگ سنتی) ‌ که چهار روز پیش در شهر کابل راه اندازی شد حدود دو هزار تن از نمایندگان اقشار مختلف مردم افغانستان از ۳۴ولایت این کشور شرکت کرده بودند.
 
طالبان پیش از برگزاری لویه جرگه با اعلام اینکه به طرح امنیتی این نشست دست یافته‌اند، تاکید کرده بودند به این نشست به خاطر بحت و گفتگو در مورد پیمان استراتژیک با آمریکا، ‌ حمله خواهند کرد.
 
شرکت‌کنندگان لویه جرگه با ارایه قطعنامه مشورتی خود به دولت افغانستان با ایجاد پایگاه‌های نظامی موافقت کرده‌اند اما پیش شرط‌هایی را شبیه آنچه که قبلا از سوی حامد کرزی، ‌رئیس جمهور افغانستان گفته شده بود، در این قطعنامه گنجانده‌اند.
در قطعنامه گفته شده که امریکا باید به مقدسات دین اسلام، ‌ فرهنگ و رسوم، ‌ استقلال و حاکمیت ملی افغانستان احترام بگذارد و قوانین افغانستان را رعایت کند.
 
توقف تمام عملیات شبانه و بازرسی خانه‌های مردم که از سوی نیروهای خارجی و بدون هماهنگی با دولت افغانستان صورت می‌گیرد، بستن زندان‌های امریکایی در افغانستان و برگرداندن زندانی‌های افغان به این کشور از دیگر شروط مطرح شده دراین قطعنامه است.
 
قطعنامه لویه جرگه بر استقرار پایگاه‌های نظامی امریکا در مناطق مرزی به خاطر دفع تهدید خارجی بر علیه افغانستان، ‌ محدود بودن زمان حضور نظامی امریکا در افغانستان وعدم مصونیت قضایی نیروهای خارجی در این کشور تاکید کرده است.
 
تقویت و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان توسط امریکا از دیگر درخواسته‌های است که در این قطعنامه گنجانده شده است.
 
قطعنامه لویه جرگه همچنین تاکید کرده است که باید مکانیزم مصالحه با شورشیان تغییر کند و دولت افغانستان با کسانی وارد گفتگو شود که دارای آدرس مشخص هستند و قانون اساسی و دست آوردهای نظامی کنونی این کشور را می‌پذیرند.
 

قطعنامه لویه جرگه در مورد پیمان استراتژیک با امریکا جنبه مشورتی دارد که بعد از امضاء‌ از سوی دولت افغانستان و تصویب آن از سوی پارلمان این کشور، جنبه اجرایی می‌گیرد.

+34
رأی دهید
-75

Mehrdad.M - استکهلم - سوئد
افغانیها فهمیدن که وابستگی به غرب به مراتب ضررش کمتر تا بخوان به روسیه و چین آویزون بشن....یاد دکتر عبدالله جیروند که استاد مدیریت در دانشگاه تهران بود در سال ۱۳۶۴ میگفت که چیزی به استقلال کشورهای جهان سوم در حال حاضر مفهومی نداره.برای اینکه کمتر ضرر کنیم بهتره به غرب وابسته باشیم تا چین و روسیه.....نمونش کره جنوبی،مالزی ،سنگاپور و......
شنبه 28 آبان 1390 - 20:13
love-iran - چابهار - ایران
خبر خوبی بود چون دیگه حالا حالا ها افغانستان رنگ ارامش رو نمیبینه و سر امریگا گرم هست و ما هم این ور کار خودمون رو میکنیم و نکته جالب من امروز تو سایت های دولتی دیدم نوشتن که لویه جرگه مخالفت کرده
شنبه 28 آبان 1390 - 20:25
ilina2011 - یوتبوری - سوئد
فکر نمیکنم ندیدن رنگ آرامش برای دیگران طرز فکر یک انسان واقعی‌ باشه، فکر کن یه نفر دیگه همین طرز فکرو نسبت به ایران داشته باشه
شنبه 28 آبان 1390 - 23:02
differenta - استکهلم - سوئد
love-iran - چابهار - ایران. خوب دیگه ایرانه کاریش نیمشه کرد. اگر اینجا برف بیاد مینویسه استکبار جهانی برف و باران را از ما دزدیده است
یکشنبه 29 آبان 1390 - 04:29
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.