تغییر جهت یکباره قیمت طلا

حجم و ارزش مبادلات آتی در شرایطی هفته گذشته کاهش پیدا کرد که قیمت سکه نوسان اندکی را پشت سر گذاشت.

گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات طلا در بازارهای جهانی در حالی افت و خیز متفاوتی را از ابتدای روز دوشنبه هفته گذشته تا دیروز سپری کرد که تبدیل دارایی‌ها به پول نقد و بالا رفتن ارزش دلار از مهم‌ترین فاکتورهایی بودند که در به‌وجود آمدن این تغییرات موثر بودند.

برخلاف بازارهای جهانی، داد و ستد سکه در بازارهای داخلی نوسان اندکی را بیشتر متاثر از بازار ارز داخلی سپری کرد، اما چشم‌اندازها با سردرگمی روبه‌رو بوده، زیرا تحلیلگران معتقدند صعودی و نزولی بودن قیمت‌ها در آینده به فاصله کوتاهی در کنار هم قرار دارند. داد و ستد طلا در بازارهای جهانی در روز پایانی هفته گذشته نسبت به روز ابتدایی هفته با روند حرکتی متفاوتی سپری شد. بالا بودن سطح قیمت در روزهای ابتدایی و حرکت نزولی آن در پایان هفته در شرایطی که در طول هفته شاهد نوسانات اندکی بود، باعث شده پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده با تردید بیشتری همراه شود.

یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در روزهای آغازین هفته کاری، نگرانی‌ها حول محور بحران بدهی‌ها در اروپا و عمیق تر شدن آن بود، این در شرایطی است که تغییر طیف وسیعی از دارایی‌ها همچون فلزات گرانبها، پول نقد به دلیل بیشتر شدن نگرانی سرمایه‌گذاران و مردم، تقاضای این فلز را کاهش داد و سطح قیمت‌ها را پایین کشاند. سردرگمی در وضعیت اروپا که منتقدان بسیاری بر این باور هستند بانک مرکزی اروپا هنوز نتوانسته سیاست‌های پولی متناسب با شرایط فعلی وضع کند و از سویی افزایش هزینه‌های بدهی در بسیاری از کشورهای درگیر منطقه یورو همچون یونان، ایتالیا، اسپانیا و فرانسه مساله بحران بدهی‌ها را بیش از پیش پیچیده‌تر کرده و سرمایه‌گذاران را که تا پیش از این اندک امیدواریی داشتند با حالت بدبینانه‌ای همراه با ترس نسبت به آینده روبه‌رو کرده است، البته مساله بحران بدهی‌ها در اروپا هر چند به گونه‌ای است که حداقل امیدواری‌هایی را برای حمایت و پشتیبانی از خرید و فروش طلا نگهداشته، اما در دیگر سوی وضعیت ایالات‌متحده به گونه دیگری روی تجارت این کالا تاثیر گذاشته است.

انتظار برای ادامه دار شدن سیاست‌های فعلی پولی فدرال رزرو که با عملیات پیچیده از سوی این نهاد همراه بوده و از سویی تعیین نرخ بهره پایین نزدیک به صفر، شرایط معامله برای این کالا را تغییر داده است، به نظر می‌آید اگر توافقات روی بودجه ایالات‌متحده از سوی قانونگذاران که با کسری قابل‌توجهی همراه است، طولانی و کمرنگ شود، آنگاه باید منتظر واکنش متفاوتی از سوی بازار بود.
ارزش دلار طی چند روز گذشته به دلیل برخی عملیات بانکی در خزانه کمیته بانک مرکزی ایالات‌متحده و تبدیل دارایی‌ها از سوی سرمایه‌گذاران به پول نقد با شیب رو به بالایی در برابر سایر ارزها همچون یورو همراه بوده است. برخی از تحلیل گران معتقدند خرید کمتر طلا به عنوان هج (پوشش دادن ریسک) در برابر نرخ تورم، سیاستی است که برای کمتر شدن از نگرانی بابت بحران بدهی دولت‌ها از سوی سرمایه‌گذاران اعمال می‌شود. حتی عده‌ای با نگاه بدبینانه‌ای بر این باور هستند که در صورت تداوم شرایط نگران‌کننده اروپا فروش ذخایر طلا برای مقابله با میزان بدهی‌ها از سیاست بانک‌های مرکزی جهان خواهد بود. در هر حال به نظر می‌رسد موضوع کسری بودجه ایالات‌متحده و سیاست‌های پولی در نظر گرفته شده در اروپا و آمریکا علاوه بر نگرانی بابت خرید و فروش طلا، فاکتور قابل اهمیتی برای داد وستد این کالا باشد. این در حالی است که بخش عمده‌ای از معامله گران اعتقاد دارند ارزش طلا در هفته آینده به دلیل ترس سرمایه‌گذاران از بحران اروپا روند ثابتی پیدا خواهد کرد.

بازار داخلی به تبع از روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی و البته به تاثیر از نوسانات نرخ ارز داخلی همچون دلار که با سطح رو به بالایی همراه شده همچنان با چشم‌انداز متفاوتی حرکت می‌کند. بالا باقی ماندن قیمت ارز و بیشتر شدن نرخ، سکه بانکی و ارز مرجع توسط بانک مرکزی، روند داد و ستدها برای سکه و طلا را با رونق روبه‌رو کرده است. این در حالی است که اغلب سرمایه‌گذاران نسبت به تفاوت قیمت بین نرخ بازار رسمی و غیررسمی هشدار داده و اظهار کرده‌اند دولت باید نسبت به تعدیل شدن نرخ ارز و کاهش اختلاف نرخ این دو بازار از خود جدیت نشان دهد. همچنین مبادلات بازار آتی بورس کالا به تاثیر از بازار نقدی در شرایطی با حجم نسبتا بالایی از داد و ستد مواجه شد که در مجموع طی هفته گذشته شاهد مبادله 31 هزار و 184 قرارداد به ارزش 2 تریلیون و 294 میلیارد و 660 میلیون و 710 هزار ریال بود که به لحاظ حجم و ارزش نسبت به هفته ماقبل کاهش قابل‌توجهی داشت.

داد و ستد سکه آبان ماه با یک هزار و 791 قرارداد به ارزش 110 میلیارد و 711 میلیون و 150 هزار ریال روبه رو بود. معامله سکه دی ماه با 4 هزار و 823 قرارداد به ارزش 322 میلیارد و 287 میلیون و 540 هزار ریال دنبال شد. سکه‌های تحویلی اسفندماه نیز با بیشترین حجم مبادلاتی شاهد معامله 13 هزار و 443 قرارداد به ارزش 970 میلیارد و 551 میلیون و 830 هزار ریال بود. مبادلات سکه اردیبهشت‌ماه با 11 هزار و 527 قرارداد به ارزش 891 میلیارد و 110 میلیون و 190 ریال مواجه شد. نوسانات اندک نرخ ارز طی هفته گذشته و از سویی افت قیمت طلای جهانی حجم و ارزش مبادلات برای سکه را کاهش داده بود. فعالان بازار معتقد هستند؛ بازار آتی جایگاه مناسبی پیدا کرده و از لحاظ رونق مبادلات با سطح بالایی همراه بوده، این در حالی است که در کنار بهبود روند مبادلات که علاوه بر تاثیر‌پذیری از عوامل درون سازمانی بیشتر نشات گرفته از افزایش تقاضاها برای طلا و اشتیاق خرید و فروش سکه از سوی سرمایه‌گذاران بوده، انتقادها به نحوه معاملات همچنان وارد است؛ نحوه مقررات در نظر گرفته شده برای قراردادها در کنار شفاف نبودن قیمت‌ها که بیشتر متاثر از نحوه چیدمان مبادله داد و ستدها از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی است از جمله ایرادات وارده به بازار است. پیش‌بینی معامله گران حاکی از آن است که آینده بازار به جای اینکه بیشتر از بازارهای جهانی متاثر شود، تحت تاثیر نوسانات بازار ارز داخلی قرار می‌گیرد. سیاست‌های بانک مرکزی در قبال تعدیل نرخ ارز و دو نرخی شدن آن و از سویی افزایش تقاضا برای ارز در روزهای پایانی سال عواملی هستند که قیمت‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهند.

مبادلات سکه در بازار آتی هر چند با بسته شدن قراردادهای سکه آبان ماه در روز چهارشنبه هفته گذشته همراه شد، اما قرار است از یکم آذرماه با باز شدن قراردادهای سکه تیرماه رونقی دوباره به خود بگیرد. قراردادهای سکه آبان ماه در شرایطی روز دوشنبه با رشد قیمت یک هزار و 259 تومان افت نسبت به روز شنبه مواجه شد که سایر قراردادها با رشد همراه بودند.

سکه دی ماه در روز پنج شنبه با 5 هزار و 119 تومان رشد نسبت به روز شنبه مواجه شد، این در حالی بود که مبادلات سکه اسفندماه افزایش 6 هزار و 39 تومان را در مدت مشابه تجربه کرد. همچنین سکه اردیبهشت‌ماه 7 هزار و 621 تومان نسبت به روز ابتدایی هفته رشد داشت. انتظار کاهش قیمت سکه در روزهای ابتدایی هفته وجود دارد، اما همه چیز بستگی به نوسانات بازار ارز داخلی دارد.


 

+72
رأی دهید
-18

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.