واکنش‌ها به قطعنامه شورای حکام آژانس در مورد ایران

درحالی که آمریکا، بریتانیا و روسیه از قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران استقبال کرده اند، ایران می گوید که این قطعنامه "نتیجه معکوس" خواهد داشت.

             واکنش‌ها به قطعنامه شورای حکام آژانس در مورد ایران

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا ساعتی پس از صدور این قطعنامه در روز جمعه ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر) با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دولتش از این قطعنامه استقبال می کند.

در بیانیه خانم کلینتون آمده است: "جهان به صورتی متحد پیامی روشن برای ایران فرستاد مبنی بر اینکه شواهد ارائه شده در تازه ترین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، این کشور را عمیقا به دردسر انداخته است".

به گفته خانم کلینتون، گزارش آقای آمانو "روشن ترین تأیید" بر امری بود که دولت آمریکا از مدت ها پیش از آن اطلاع یافته بود؛ و آن اینکه حکومت ایران به رغم انکار دائمی اش، در پی دستیابی به تکنولوژی و تجهیزاتی است که تنها در یک برنامه تولید سلاح اتمی کاربرد دارد.

گلن دیویس، نماینده آمریکا در آژانس هم به کسری ناجی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین گفت که قطعنامه شورای حکام تمام چیزهایی را که دولت آمریکا در پی آن بود در خود دارد و در آن، هم به عدم همکاری کامل ایران و هم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی این کشور اشاره شده است.

همچنین آلستر برت، مسئول خاورمیانه وزارت امور خارجه بریتانیا در گفت و گو با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی گفت که این قطعنامه نگرانی های جامعه بین المللی در مورد برنامه اتمی ایران را به صورت واضح بیان می کند.

روسیه: در تدوین قطعنامه مشارکت داشتیم

وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در تدوین قطعنامه تازه شورای حکام در مورد ایران مشارکت داشته و طبیعتا به آن رأی مثبت داده است.

روسیه ابراز امیدواری کرده است که این قطعنامه مبنایی برای حل اختلافات مربوط به برنامه اتمی ایران فراهم کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است که هدف تهیه کنندگان قطعنامه، محکوم کردن کسی نبوده است بلکه آنها خواسته اند که بر ادامه مذاکرات تأکید کنند و تنش هایی را که اخیرا "به صورت مصنوعی" در مورد فعالیت های اتمی ایران ایجاد شده بود، کاهش دهند.

روسیه می گوید که اهمیت مشکلات موجود در مورد برنامه اتمی ایران را انکار نمی کند، اما تأکید دارد که باید جلوی تنش آفرینی را گرفت.

این در حالی است که ایران از صدور قطعنامه جدید شورای حکام و انتشار گزارش تازه آقای آمانو ابراز یأس کرده و گفته است که این قطعنامه نتیجه معکوس خواهد داشت.

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس پس از تصویب قطعنامه در یک کنفرانس خبری گفت: "قطعنامه‌هایی مانند آنچه امروز تصویب شد همیشه نتیجه معکوس داده است. این قطعنامه هم عزم ما را برای ادامه فعالیت‌های مشروع اتمی جزم می‌کند".

مقامات و رسانه های ایرانی در عین حال از اینکه به گفته آنها آمریکا نتوانسته است تمام موارد مورد نظر خود را در قطعنامه امروز بگنجاند اظهار خشنودی کرده اند.

در این قطعنامه که با ۳۲ رأی مثبت در برابر ۲ رأی منفی (کوبا و اکوادور) و یک رأی ممتنع (اندونزی) به تصویب رسید، از ایران می خواهد که به میز مذاکره با گروه ۱+۵ بازگردد، غنی سازی اورانیوم را متوقف و به طور کامل با آژانس همکاری کند.

+122
رأی دهید
-22

بیداری اسلامی - تهران - ایران
امریکا و دارو دسته اش همیشه پوزشان به زمین خورده این بار هم روش.
شنبه 28 آبان 1390 - 08:53
با احترام - منچستر - انگلستان
اقای امانو سگ اروپا و امریکا هست به نظر من ما باید بمب اتمی داشته باشیم به این دلیل 1 امریکا اسرائیل انگلیس فرانسه ما را همیشه تهدید میکنند 2 دانشمندان ما راترور مکنند
شنبه 28 آبان 1390 - 09:13
islam zoda - تورنتو - کانادا
چنانچه بر فرض مموتی مدیر جهان باشه، شما دو تا که اینجا بالا کامنت گذاشتین میشین آبدار چیهای جهانی‌؟؟
شنبه 28 آبان 1390 - 16:20
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.