پیشنهاد تازه یوکیا آمانو به ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پیشنهاد داده است که هیأت بلندپایه‌ای از سوی این آژانس به ایران سفر کند. 

به گزارش رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد داده است تا به‌منظور بررسی نگرانی‌های جهانی موجود از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، هیأت بلندپایه‌ای به این کشور اعزام شود.

                                                         پیشنهاد تازه یوکیا آمانو به ایران  

آمانو گفت این پیشنهاد را در نامه‌ای به مسئولان برنامه هسته‌ای ایران ارائه داده است.

وی در جلسه امروز شورای حکام آژانس که به‌منظور بررسی گزارش اخیر آمانو درباره برنامه هسته‌ای ایران تشکیل شده است، گفت: "امیدوارم که هر چه سریع‌تر بر روی یک تاریخ معین برای اعزام این هیأت به توافق برسیم."

آمانو افزود: "ضروری است که برای مأموریت‌هایی از این دست به‌خوبی زمینه‌سازی شود تا ما را در جهت مواردی که در گزارش من آمده بود رهنمون سازد."

یوکیا آمانو ۱۷ آبان‌ماه جاری گزارشی را منتشر کرد که در آن ایران را به "وجود ابعاد نظامی" در برنامه اتمی‌اش متهم کرد. با این حال ایران موضوعات مطرح شده در گزارش آژانس را رد کرد و آن‌ها را "اتهاماتی بی‌اساس" دانست.

نشست دو روزه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران امروز پنج‌شنبه و فردا جمعه ۱۷ و ۱۸ نوامبر (۲۶ و ۲۷ آبان ۱۳۹۰) در وین برگزار می‌شود.

منابع دیپلماتیک می‌گویند کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران که مورد رضایت چین و روسیه نیز باشد، به "توافق نخستین" دست یافته‌اند.

به گفته یک دیپلمات "قطعنامه آژانس، ایران را به گفت‌وگوی فعال‌تر با این سازمان و اجرای کامل تعهدات خود فرا خواهد خواند."

یک منبع دیپلماتیک دیگر به خبرگزاری فرانسه گفت درباره صدور قطعنامه علیه ایران "خوش‌بین" است.

با این حال دیپلمات‌ها گفته‌اند این قطعنامه خواهان ارجاع دوباره پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل نیست و بیشتر می‌خواهد تصویری از شکل‌گیری یک "جبهه متحد" علیه برنامه اتمی ایران را به نمایش بگذارد.

چند روز پیش نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار با دیمیتری مدودف، همتای روسی‌اش گفت آمریکا و روسیه درباره لزوم به‌کارگیری "تدابیر مشترک" در برابر برنامه اتمی ایران توافق کرده‌اند.

اعضای اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده‌اند تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران اعمال خواهند کرد.

اما روسیه اعلام کرده با اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران موافق نیست و معتقد است مسأله هسته‌ای ایران باید از راه دیپلماتیک و در چارچوب گروه ۱+۵ حل شود.

گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین به اضافه آلمان) از سال ۲۰۰۳ میلادی (۱۳۸۲) به همراه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان آن است که ایران کارهای مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند اما ایران این خواسته را نپذیرفته است.

+128
رأی دهید
-20

fdsa60 - تهران - ایران
پدر سوخته چرا درمورد اسرائیل و امریکا گزارش نمیدی؟؟ اسرائیل فزرتی بمب اتم داشته باشه بعد ما وایسیم ببینیم کی اونو تو سر ما میزنه. نه عمو جون ما هم مثل کشورهای دیگه بمب اتم میخوایم تا یدفعه این قوم پلید فکر های بد به سرش نزنه.
‌پنجشنبه 26 آبان 1390 - 22:06
mohd1975 - دبی - امارات
انرزی هسته ای و حتی بمب اتم حق مسلم اىران هست . و حتما هم به ىست حواهد أورد.
جمعه 27 آبان 1390 - 08:19
bing0 - برلین - آلمان
fdsa60 - تهران - ایران. چرا توحم زادی اگه بمب اتم دست ایران باشه که یواش یواش داره می‌شه اولین بمبی که بخواد بخور تو سر تو میخوره
جمعه 27 آبان 1390 - 08:20
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.